handdator

Visa fullständig version : Störningar när antennen dras förbi chassi



Lasse
2008-04-02, 14:46
Hej!

Jag har en T-Rex 600N Pro, 3 st Futaba BLS451, 1 st Hitec 81 och Logictech 6100 gyro med tillhörande servo och en RevMax, har monterat mottagaren längst fram på hyllan och dragit ner antennen rakt ner från mottagaren, till antennröret som är fäst på landningsstället.

Problemet är att räckvidden ligger på ca 10 meter då jag gör räckviddstest med inskjuten antenn på radion (Futaba 9C 35mHz) drar jag däremot ut antennen från röret och bara låter den ligga på marken framför helin så har jag ca 40-50 meter räckvidd med inskjuten antenn.

Har provat med två olika mottagare och två olika sändare men felet kvarstår när antennen är dragen i det medföljande röret längs med landningsstället.
Ingen av mottagarna är PCM, det är en Hitec HFD-08RD och en Jeti 7.

Jag misstänker ju att det är kolfiberchassiet som skärmar av signalen och därmed ger väldigt kraftiga störningar.

Min fråga är egentligen, vad bör jag göra? Jag kan inte se något annat sätt att dra antennen, det är ju kolfiber överallt.

Skulle en 2,4gHz modul till radion med tillhörande mottagare få bort problemen?

Ekis
2008-04-02, 16:55
Hur är det med mottagaracken? Är det samma du använt alla försök? Kan den vara på bommen? Är det samma kristall du testar båda mottagarna med? Fö. är jag allergisk mot PPM i heli sammanhang då de lätt störs i den miljön.

Nexus
2008-04-02, 17:11
ok min tips att du ska ha Bränsleslang som avsedd for RC som du kan använder av den att skydda med antell i den så går bra
ska aldrig problem med detta jag använder den med min Helikopter japp utan problem
Jag kan lovar dig

MVH Steve

:D :D :D

Lasse
2008-04-02, 22:16
Jag har provat både med separat mottagarack och den som sitter i helikoptern, 7,4V lipo med regulator.

Kristallerna är olika i de olika mottagarna.

Har dragit antennen i en silikonslang som går ända fram till antennröret så antennen är aldrig i direktkontakt med kolfibern någonstans.

Eftersom jag har bra räckvidd med antennen hängande löst framför helikoptern så måste det väl nästan vara så att det är nåt som skärmar av signalen.

Störningar är jobbigt, jag vill ju flyga :)

jaka
2008-04-03, 17:50
Hej!
Har du ingenFutaba mottagare ???
100m räckvidd ska du ha med helt infälld sändarantenn!

Lasse
2008-04-03, 20:03
Hej!
Har du ingenFutaba mottagare ???
100m räckvidd ska du ha med helt infälld sändarantenn!

Nä jag har tyvärr inte kvar någon mottagare från Futaba.
Kan det vara nåt fel i radion då tror du? För 100m med inskjuten har jag inte.

Nexus
2008-04-03, 20:31
Då jag misstänker det har hänt en likande att det finns fel i Mottagare
du måste lämna till dom Service att kolla upp

det har hänt mig med en annan vän till mig han hade störningar i mottager så vi upptäckte det var fel på mottager med antenn så fick byta delar på den i Serivce sen det blev bra fungera perfekt så jag använder med Bränsleslang fungera perfekt

du kan be dom att kolla din mottgare med antenn dom fixa din

MVh Steve

:D :D :D

Krille
2008-04-03, 21:16
Vad du har för mottagning med inskjuten antenn är igentligen ganska ointressant.

be en kompis stå och hålla upp helin i midjehöjd (ja du flyger ju sällan lägre om det inte är alldeles nära dig) medans du går iväg med sändaren och gör en jämn rörelse hela tiden. vrid på helin/sändaren i olika riktningar och se om det blir störningar. (viktigt med fri sikt mellan heli > sändare)

gå nu iväg så långt som du känner att du behöver. tror inte du behöver gå mer än 300m eftersom man flyger knappast längre än så åt varje håll. det ser du själv.

om det fungerar bra nu så kan du göra ett slutgiltigt test. att köra med motorn på hovringsvarvtal och fastspänd heli för att se så inte motorn stör. Men ett varningens ord för detta test. tänk på säkerheten!

annars vet jag att kolfiberhelisar kan vara elaka tyvärr. jag hadde problem med min t-rex 450, medans min far med exakt likadan elektronik i sin t-rex 450 inte hadde några problem, han hadde plastchassie å jag kolfiber.