handdator

Visa fullständig version : krok placering ?



kenneth67
2008-04-05, 11:48
tja .. ev prov vinschning imorgon och funderar på att sätta krok i min scorpio då uppkommer frågan var skall man sätta kroken ..antar att detta har viss betydelse ?? då denna är en el seglare egenteligen (ingen motor i nu) så är jag samtidigt fundersam över om kärran håller för en vinschning .. då påfrestningarna är rejält stora av vad jag sett ... tips mottages tacksamt !

Daniel L
2008-04-05, 11:56
kroken ska sitta strax framför tyngdpunkten(beroende på kärran 0,3-1,5cm framför)

Den ska under inga omständighter sitta bakom, hehe egna erfarenheter :oops:

kenneth67
2008-04-05, 12:02
ok tackar .. får se om jag får till det till i morn ... förhoppningsvis är vädret med oss.... idag är det halv storm ..... ngn har väl med sig kamera med hoppas jag .!

LIP
2008-04-05, 23:34
Då jag flög och tävlade aktiv segel så hade jag mina krokar 30grader framåt från tyngdpunkten under vingen räknad.

Det är svårt att ange ett mått så att det stämmer då höjden på kropparna kan vara olika, eller om modellen är högvingad eller midvingad.

30 grader framåt från tyngdpunkten undersidan vingen ger en bra och säker stigning på linan, brukar inte behöva något höjdroder i starten då utan modellen går bra och stabilt i uppdraget.

/Lasse