handdator

Visa fullständig version : motor byte i dazzlern



kenneth67
2008-04-07, 14:41
jaha igår (sön) var det dags att prova annan motor i dazzlern min ys har som bekant jäklats med mig .. så ledsnade å satte i en asp46 istället (jaja vet 2 plutt bla bla ) men orkade inte pilla ville ju flyga !
flyger mer än väl med denna motor och till trots så bestyckade jag denna motor med en 13x4 propp (jaja vet att den är för stor) men se det funkade kanon pluttrade runt på lite över tomgång utan bekymmer vertikal prestanda utan bekymmer med en mer "anpassad" propp så blir det ännu roligare att flyga dazzlern .. snacka om fun fly bara att rycka å slita spakarna åt alla håll fladdrar ruskigt sen släpper man å den rätar upp sig hur fint som helst !!


någon mer som har dazzler ????

Sigun
2008-04-07, 15:15
Hej Kenneth.
Låter ju som en trevlig modell :) , Du har inte någon film på den ?? skulle vara kul att se.

PS finväder här idag så ikväll blir de flygning efter jobbet

/Martin

sundqvistjohan
2008-04-07, 15:22
Inte Dazzler, men Twist 3D 40 som är en ganska snarlik modell. Jag kör min med OS 46 LA (glidlagrad) och använder en APC 12.25x3.75 propeller. Den propellern är kanon för "Fun fly", tror att den skulle bli suverän för Dazzlern också.
En billig propeller som det lönar sig att testa.

Sigun
2008-04-07, 15:55
Vart hittar du den propellern ?

kenneth67
2008-04-07, 18:19
undrar jag med kikat på ömh å söders men dom har den inte ...
nyss hemkommen efter en flygning ... brustet motor fäste blev resultatet av det .... får ta å träna på harrier landning i simulatorn lite tror jag hehe ...

paffe
2008-04-07, 18:51
Finn har apc proppar i dom flesta storlekar, bl.a. den du frågar efter

http://www.elltech.o.se/shop.htm

Ralf

kenneth67
2008-04-07, 18:59
oki kikade in där ... bra sortiment på proppar men vägrar betala 75 kr frakt för 2 proppar i ett kuvert ! ....

sundqvistjohan
2008-04-07, 19:14
När jag köpte mitt första metanolplan för drygt 2 år sedan, rekommenderade handlaren jag köpte utrustningen av just denna APC 12,25x3,75. Det har visat sig att det är den bästa propellern till planet och motorn, jag har prövat några andra också.

Min finske handlare har alltså den i lager http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30304&grpid=5013 men jag köpte ett par stycken från USA för ett par veckor sedan då jag beställde litet småsaker.
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LX1577&P=7

Det kan bli litet väl dyr frakt för en 4,29$ propeller, men man kan ju alltid passa på att beställa andra prylar också :D

Sedan kan det ju hända att de svenska försäljarna har propellern på hyllan trots att den inte finns listad i web shopen.

Edit: Sigun, jag tror inte att detta är rätt propeller för en LA-Racer, där ska du nog ha högre stigning på propellern.

Tobbe O
2008-04-07, 21:05
Kenneth, vad läser jag, har YS 63an jäklas med dig? Låt höra.

Tobbe O
2008-04-07, 21:15
:(

Sigun
2008-04-07, 21:45
Nu början han bli tjatigt med Tobbe, bäst du svarar på detta kenneth :D :D

kenneth67
2008-04-08, 10:49
haha jaja ok .. utverkade lite kirurgi på min ys igår kväll/natt.. och misstankarna faller på "baklocket på motorn dvs där förgasare mm är bultat de 2 nedre skruvarna var lite lösa !!! (obalans i propp??) och det verkar som om det var därifrån all oljan kom... har nu dragit åt dessa och skall byta motor bocken å prova med ys igen å se om den fortfarande är som en smågrinig kärring....

det kan ju inte va bränslet iaf ,, 25%nitro 20 %olja å resten med mumma .. men oj va söligt det blir med 20% olja ! alltså när jag startade å provade så gicjk den hur fint som helst ... så upp i luften med den å efter en stund så går den "tungt" precis som för lite bränsle
landa å kollade .. upp ett par snäpp på nålen upp igen å samma fenomen efter ca 5 min .. vilket slutade med motor stopp..

när jag landat konstaterades att hela motorn var helt dränkt i olja utvändigt å detta såg ut att komma i bakkant på motorn .. .. så hoppas att det bara är latt täta å dra åt locket så går den som den ska igen .. grym motor ..annars

Tobbe O
2008-04-08, 12:36
Knepigt om det skulle läka så mycket för att två skruvar är lite lösa, jag tror isf att packningen är blåst.

Mitt tips är att försiktigt "provtrycka" med tryckluft i förgasar inloppet, kolla bara att sliden är öppen, om det är ett stort läckage så borde det visa sig direkt.

kenneth67
2008-04-08, 16:36
inte öppnat motorn men packningen i locket var lite "fransig" precis som den tryckts ur ... så ska ta å beställa nya packningar ... var man nu gör det !??sigun!;)

Sigun
2008-04-08, 20:18
Importören kanske ? RC Sweden har jag för mig är det.

http://www.rcsweden.com/

kenneth67
2008-04-08, 21:38
beställt å klart från rc maffian snabba besked från dom ..
totalt 80 kr för packningarna ... billigt eller dyrt ja vad vet jag .. 80 spänn e inget service minded är förnamnet på jessica å packo:)

ssn
2008-04-09, 18:22
jaha igår (sön) var det dags att prova annan motor i dazzlern min ys har som bekant jäklats med mig .. så ledsnade å satte i en asp46 istället (jaja vet 2 plutt bla bla ) men orkade inte pilla ville ju flyga !
flyger mer än väl med denna motor och till trots så bestyckade jag denna motor med en 13x4 propp (jaja vet att den är för stor) men se det funkade kanon pluttrade runt på lite över tomgång utan bekymmer vertikal prestanda utan bekymmer med en mer "anpassad" propp så blir det ännu roligare att flyga dazzlern .. snacka om fun fly bara att rycka å slita spakarna åt alla håll fladdrar ruskigt sen släpper man å den rätar upp sig hur fint som helst !!


någon mer som har dazzler ????

Har ingen dazzler" men. Att byta upp sig till ASP/SC/MAGNUM är alltid rätt! Motorbyte kan va fel men inte när nan byter upp sig! :D

Bästa motorer jag haft är nämnda!

Sosen..

kenneth67
2008-04-09, 20:23
haha ja må så vara ... men INGET !!! slår en ys ... (som funkar)

Diesel
2008-04-15, 23:13
JOHO ! Kanske en OSP 70 ? :)

kenneth67
2008-04-16, 19:37
jojo det var drag i ospen !:) utan tvekan ..hmm vore kul å se vad en ys skulle hitta på med samma modd lol
sen e ju ys "bara" en 63 eller egenteligen en borrad 53 så den e ju redan trimmad ju ...

Diesel
2008-04-16, 23:28
Jag tycker som att det är nån som börjar hagla med massa ursäkter ??? :D Tyckte du nämde nåt om 13*4 prop på din ys och då 12000 varv. Som kompensation för motorstorlek så har jag hängt dit en 13*8. Det tycker jag är väl rättvist. :D :D :D

Palleman
2008-04-17, 07:06
13x6 hade väl varit mer rättvist för dendär kubiken som skiljer... :D

Hmmm.. 13x4... Har ju en ASP 61'a... Nä nu blir det o gröpa :evil: Frågan är... Kan ASP bli starkare än YS :roll:

Fumlar iväg tankspridd som vanligt... :shock:

wesse
2008-04-17, 07:51
13x6 hade väl varit mer rättvist för dendär kubiken som skiljer... :D

Hmmm.. 13x4... Har ju en ASP 61'a... Nä nu blir det o gröpa :evil: Frågan är... Kan ASP bli starkare än YS :roll:

Fumlar iväg tankspridd som vanligt... :shock:

livet är så kort så ägna tid åt det som skulle kunna vara mer rimligt i stället :D

inte ens en vis man skulle försöka jämföra ys & asp

El är lättare att trimma testa det :lol:

Palleman
2008-04-17, 08:22
Diesel har ju redan provat det Wesse.... har du inte sett elkärran han byggde??? Det går inte att flyga el :D

Ludde
2008-04-28, 09:30
hade en dazzler oxo med en rossi .53 med norsk pipa, gick som en iller på extazy, den dog på en isflygning ett par år sedan :-(

http://www.unpoornet.com/Pics/justpics/crasch1.JPG

Glawe
2008-04-28, 12:40
Jag håller på att bygga en dazzler just nu. Byggdagboken är inte riktigt uppdaterad och vänster vinge är nästan klar nu. Tänkte sätta en asp 61 4-takt i den.

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6013

Tobbe O
2008-05-08, 18:26
inte öppnat motorn men packningen i locket var lite "fransig" precis som den tryckts ur ... så ska ta å beställa nya packningar ... var man nu gör det !??sigun!;)

Fick du nån snurr på gamm 63'an min?

kenneth67
2008-05-08, 19:40
nja den "ligger te seg" får nog ta tag i saken nu efter dagens flygning.....
se annan tråd !