handdator

Visa fullständig version : liten kortslutning



MaarT
2008-04-09, 14:14
Vågar man använda ett lipo som råkade ut för en liten kortslutning?
Batteriet ser rätt normalt ut, kanske liten tendens till lite bubbel längst fram vid kontakt ingångarna.

mvh Martin

Palleman
2008-04-09, 15:55
Finns bara ett sätt att ta reda på.. Bara att prova. I värsta fall så börjar det jäsa o svullna. Men det låter ofarligt.

Körde en 5" spik genom en Acce som börjat svullna för mig. 3 celler 1300mAh, väldigt dramatiklöst. Det började ryka som fan och kom ett riktigt starkt vitt sken ur accen... Aber das ist alles... :D

1984:an
2008-04-09, 16:17
haha, jag provade att fulladda en svullen lipo, och därefter misshandla den med en spade (hände ingenting) därefter delade jag den mitt itu (fortfarande inget) och till slut försökte jag sätta fyr på den med ett ljus (pyttelite rök, annars inget) väldigt odramatiskt och tråkigt. åkte i batteriåtervinningen istället :?
Har dock sett folk på youtube som lyckas sätta fyr på accarna, verkar som om man måste koppla dem till ett bilbatteri...

McRegor
2008-04-09, 17:14
Hej,
Då vill jag gärna kontra med att jag personligen upplevt två bränder - där acken alltså börjat brinna i kärran i samband med "markkänning" men i båda fallen var det inte någon speciellt våldsam smäll. Ena kärran av dessa var min egen dessutom...och jag kan lova att brandförloppet är mycket snabbt när det väl händer.
Därmed inte sagt att det alltid blir brand i samband med smällar men detsamma gäller tidigare utsagor om att det inte var så farligt - det kan lika gärna sluta riktigt illa så för LiPo gäller fortfarande försiktighetsprincipen.
Hälsningar
Roger

MaarT
2008-04-10, 00:22
Ja, jag får väl testa då :)