handdator

Visa fullständig version : Varvräknare



lassebetong
2008-04-12, 18:58
Skaffat varvräknare för att lättare ställa 4-pluttare, men tycker inte att den motsvarar förväntan.
Körde in en motor i garaget för någon vecka sedan, pga att det utvecklas en del rök vid inkörning tyckte jag att man kanske skulle förflytta sig utomhus.
Sagt och gjort for jag till vårat fält, dagen till ära fick jag även behövlig hjälp av min flygarkompisare LAB.
Tyvärr så funkar inte den för*annade varvräknaren utomhus, i garaget gick den klockrent medans den utomhus inte gav något resultata alls.
Stundtals fick vi utslag men större delen av tiden visade den inget, nya batteri till trots.
Funkar de inte i solsken eller??

/Lasse

ssn
2008-04-12, 19:34
Hmmm Kanske är det med dom som med Cronografer för att mäta kulhastigheten på vapen... Vill skynke över när solen skiner för att få rätt mätningar men.. jag vet inte...

Sosen..

knas
2008-04-12, 22:39
Skaffat varvräknare för att lättare ställa 4-pluttare, men tycker inte att den motsvarar förväntan.
Körde in en motor i garaget för någon vecka sedan, pga att det utvecklas en del rök vid inkörning tyckte jag att man kanske skulle förflytta sig utomhus.
Sagt och gjort for jag till vårat fält, dagen till ära fick jag även behövlig hjälp av min flygarkompisare LAB.
Tyvärr så funkar inte den för*annade varvräknaren utomhus, i garaget gick den klockrent medans den utomhus inte gav något resultata alls.
Stundtals fick vi utslag men större delen av tiden visade den inget, nya batteri till trots.
Funkar de inte i solsken eller??

/Lasse

Varvräknaren jag har (prolux från hobbycity) fungerar tvärtom, den visar 300 inomhus utan mätobjekt men i solljus ligger den på 0. Har funderat på att bygga om den på nåt sätt men inte orkat labba nåt än.

McRegor
2008-04-12, 23:10
Hej Knas,
Att den visar 300 (egentligen 3000) inomhus är inte märkligt - den mäter alltså ditt ljus som genereras av 50 Hz växelström. Därmed skall den visa 3000 rpm inomhus. Men att den inte visar något utomhus är ju märkligt. Min lilla Jamara fungerar utmärkt - men när jag mäter inomhus så brukar jag ha en liten ficklampa (ljusdiodtyp) och lysa med mot varvräknaren.
Hälsningar
Roger

Michael
2008-04-12, 23:16
Det kanske är så enkelt att kontrasten mellan propellern och bakgrunden är för liten för att ljussensorn i varvräknaren ska kunna registrera propellerbladens passage. Det har hänt för mig någon gång med APC-propellrar som är nästan perfekt 18% grå (alla fotografer vet vad jag menar).

/Michael

lassebetong
2008-04-12, 23:46
OK det sitter en APC på den, då är det nog det.
Funkade i garaget utan belysning så kontrasten var väl större där.

Får testa om det funkar bättre med en lampa som lyser mot varvräknaren.

/Lasse

knas
2008-04-13, 11:06
Hej Knas,
Att den visar 300 (egentligen 3000) inomhus är inte märkligt - den mäter alltså ditt ljus som genereras av 50 Hz växelström. Därmed skall den visa 3000 rpm inomhus. Men att den inte visar något utomhus är ju märkligt. Min lilla Jamara fungerar utmärkt - men när jag mäter inomhus så brukar jag ha en liten ficklampa (ljusdiodtyp) och lysa med mot varvräknaren.
Hälsningar
Roger

Jo jag vet att den mäter lampan i taket, det jag menade var att den visar 0 i naturligt ljus :) Jag har faktiskt aldrig använt den "skarpt" än.

En liten fråga dock, om jag skulle snurra igång en propp inne, kommer jag få en missvisning av antal rpm pga lampan i taket?