handdator

Visa fullständig version : Motorn tvärdog!



DontHitMe
2008-04-21, 23:30
Andra rundan jag flög i söndags så stannade motorn när jag "vickade" på rumpan med planet. Jag drog sidorodret snabbt från vänster till höger ett par gånger. Motorn är en ASP fyrtakt .52. Den gick bra på marken, jag höll upp planet och vände till och med det upp och ner utan att det märktes på motorn. Är det någon som har en teori om vad det kan bero på? Eller hade jag bara "otur" enligt den kända Murphy??

Krille
2008-04-22, 12:09
Hade du motorn på tomgång eller hade du varv på den?

Hade du tomgång finns det flera teorier,
dels så kan sändaren vara lite "fel" så att när du drar sidoroderutslag samtidigt som du har spaken där nere så kan du få lite extra tomgångsutslag, å då stannar motorn.

Du har för låg tomgång och när du drog i rodret så gick det lite tyngre än normalt och motorn stannade.

Tomgången kan ju ändras lite eftersom bränslenivån sjunker när du flyger.

Eller så hade du bara otur.

Jag brukar ställa upp tomgången 3-4 knäpp när jag flyger så man är säker den inte stannar.
Lite olika teorier

DontHitMe
2008-04-22, 22:50
Tack för tipsen Krille!

Jag kan inte säkert säga vilket läge jag hade gasen i när motorn dog. Först trodde jag att det var fullgas, men har blivit osäker på det. Jag ska testa när jag fått dit motorn igen efter reparationen. Det låter troligast att det beror på "tomgångs teorin" att motorn fick för lite soppa när motståndet ökade pga sidroderutslaget. Jag är ju nybörjare på det här med metanol. Nästa runda ska jag sätta upp tomgången ett par snäpp som du skrev, och även kolla hur gasservot reagerar när jag använder sidrodret.