handdator

Visa fullständig version : Multiladdare Loong-Max E6 - Någon erfarenhet?



gimbo
2008-04-26, 00:07
Hej!
Tittade precis på nämnd laddare Multiladdare Loong-Max E6
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=159
Och undrar om någon vet något om den laddaren? Och i så fall om ni kan rekomendera den? För vad jag tycker så har den en bra prislapp.

mvh
/Daniel.

Sigun
2008-04-26, 00:35
Slammis har en sådan. ganska lik IMAX B6 som jag själv har. Tycker de är grymt bra laddare för pengarna.

/Martin

hakank
2008-04-26, 08:26
De var en lång diskussion ang. (o)nogranheten i spänningen ut från Imax laddaren på Rc Groups. Det slutade med att nån sålde motståndssatser för att byta ut orginal för bättre nogranhet. Men om jag minns rätt så var det 100 delar det diskuterades. Jag är av den uppfattningen att nån 100 del hit eller dit inte spelar ngn roll i sammanhanget.

Martin har du mätt, jämfört utspänningenarna, på de olika cellerna när du laddat med din?

/Håkan

Sigun
2008-04-26, 10:39
Nej de har jag inte gjort hittils, men har ganska många ackar liggande som jag kört till LiPo Storage mode så jag kan plocka fram några av dem och testa. Har fem exkakt likadana ackar köpta vid ett och samma tillfälle så jag tar och testar på dessa fem så får vi se om de skiljer mycket.. återkommer med svar.

/Martin

knas
2008-04-26, 10:57
Vad som är mer skrämmande med IMAX, iaf den jag fick testa, är att summan av cellernas spänning ( i ena menyn på displayen) inte stämmer med den totala spänningen som den andra menyn på displayen visar.

hakank
2008-04-26, 12:09
Det var vad man också hade synpunkter på i den tråden, alltså totalsumman stämde inte. Å andra sidan, har du provat att mäta i verkligeheten så att säga? Kan ju vara så att microprocessor/mjukvara inte är så exakt som det i verkligheten är?

/Håkan

McRegor
2008-04-26, 13:21
Hej,
Det kan inte vara så att t ex 12,60 V är "bruttospänningen" som mäts - därefter ligger det balanseringselektronik för varje individuell cell och den redovisade spänningen/cell är den verkliga ? Alltså att den totala inte nödvändigtvis måste vara summan av de individuella ? Låter inte helt smart med en sån konstruktion men ibland blir det trots allt "fel" ur vår synpunkt sett - kanske konstruktören tänkt på annat sätt ?
Det var bara lite funderingar som är helt "o-underbyggda!..:)
Hälsningar
Roger

knas
2008-04-26, 13:38
Ja jag vet inte hur kinesen som kopierat/programmerat mjukvaran har tänkt, men de som har orginalet, Bantam BC6, kan gärna få jämföra.

Jag har inte mätt cellspänningen annat än efter laddning (om inte minnet sviker mig, var ett tag sedan) för att kolla om slutspänningen på cellerna överstiger 4.2 V, vilket de gjorde. Jag ogillade det skarpt för 4.2 är för mig ett absolut maxvärde för lipo. Dock så spelar väl de små värdena, kanske 0.03 V över, inte någon roll. Speciellt då jag upptäckte att min propeak prodigy 2 (samma som swallow) även den hade fått över spänningen över 4.2 vid något tillfälle.

..hmm..det KAN ochså ha vart så att jag mätte under laddning, och fick spänningen till över 4.2V med IMAXen. Medans med propeaken min så var spänningen efter laddningen något över pga att cellen stabilisreat sig?!

Ja, jag vet inte vilket, jag försöker göra allt så vetenskapligt det går =)
Men jag vet att nästa laddare jag handlar kommer inte vara en kinakopia.

gimbo
2008-04-26, 20:04
Mycket intressant läsning detta här med laddare.
Tyvärr blir det inte en ny laddare just nu.
Jag köpte på mig en Raptor 30 v2 när jag var ute på fältet idag :)

AndersH
2008-04-30, 23:57
Hej.

Orginalet, Bantam B6 laddar bra, har en själv.

Laddade nyss två st Li-Ion RCR123 i 3,7 V läget:

Bantam B6 har ett Li-Ion-läge på 3,6V (nominell) pga den äldre typen av Li-Ionceller som tillverkades före -95 eller nåt, i detta läge så laddas cellerna till 4,10 V, därav denna förklaring.

Cell 1: 4,198 Volt, cell 2: 4,202 Volt.
Tolerans + eller - 0,05 Volt
Denna laddning var inte en balansering utan två olika laddningar, en cell i taget.

Mätta direkt efter färdig med Fluke 179, stabiliserade till 4,17V efter en timme.

Anders

LAN
2008-05-01, 20:38
Jag har en Loong-Max laddare, som jag köpte trots att jag visste att det är en variant på Imax-laddaren. På min laddare stämmer värden per cell helt exakt med vad min multimeter visar. Däremot så stämmer inte summan av cellernas spänning med totalspänningen som visas i displayen. Men huvudsaken är ju att den laddar cellerna till 4.20 volt!

I stort sett är jag mycket nöjd med laddaren, god valuta för pengarna, och den är betydligt snyggare än Imax-laddaren (tycker i alla fall jag). Det som jag inte gillar är att fläkten alltid snurrar, oavsett om laddaren blir varm eller inte. Den låter ganska mycket. Men bortsett från det är det en bra laddare! Kan också varmt rekommendera rcflight.se, mycket god kundservice och snabb leverans.

/Leif