handdator

Visa fullständig version : Calmato länkage gasservo - motor



D_a_N
2008-04-26, 15:23
Har ett problem när jag ska fixa länkaget mellan motor och servo på min calmato.

Tänkte sätta en asp 4-taktare där fram men då matchar inte det ursprungliga utgångshålet för länkaget och förgasaren hamnar långt ovanför.

Antar att samma problem uppstår på Os 4-taktsmotorer också? Hur har ni löst detta på era kärror?

Sigun
2008-04-26, 16:07
Borra ett nytt hål och flytta länkaget ?

Christer J
2008-04-26, 16:08
Jag tog bara ett nytt plaströr som passade stötstången till gas-servot och borrade ett nytt hål framför frontrutan. Riktade in plaströret i linje med förgasaren och gas-servot, limmade sedan plaströret med vanlig epoxy.

Heda
2008-04-28, 11:57
Tjo

Satte i en thundertiger 4plutt i min calmato, den har gasen på "fel" sida dvs, babord, snodde ett antennrör från en buggybil, vände på gasservot å borrade nytt hål, epoxy så röret satt fast, å sedan tuta å köra juh :D

D_a_N
2008-04-28, 18:00
Tack för tipsen!

Löste problemet med en chansning, jag bockade till pianotråden ett par gånger och hoppades på att det inte skulle bli för sladdrigt.

Och det funkade över förväntan!

Härkommer en bild på problemet och min lösning ifall fler upplever det samma.

http://img507.imageshack.us/img507/8959/calmatoon3.th.jpg (http://img507.imageshack.us/my.php?image=calmatoon3.jpg)

Premiärflög den igår i snålblåst och duggregn! Riktigt rolig kärra som funkar i alla väder!

sundqvistjohan
2008-04-28, 18:31
Mycket elegant lösning som dessutom fjädrar (minskar risken att gasservot står och kämpar mot ändläget).
:wave:

Flygis73
2008-05-16, 21:10
Gjorde likadant på min calmato. Alltså bockade pianotråden. Funkar kanon.
Tycker däremot att sida och höjd går trögt. Fick även där bocka till pianotråden lite. Verkar som att rören är lite böjda i kroppen, och går inte i linje med roderhornen.

roca
2008-05-20, 07:26
:arrow: ;) Hej. Jag har själv också en Callmato med en 4-taktare,
inga problem med gasen. Det går att bocka pianotråden ,sån fixar det sig.