handdator

Visa fullständig version : ASP 61R håller på att gro till liv



Palleman
2008-04-29, 22:51
Då jag inhandlade denna gamla sura Kines till en ringa summa och nu inte vet vad jag ska sätta den i för kärra så offrar jag den åt trimmgudarna.

Ska göra ett desperat försök för att se hur mkt man kan plocka ur en modell-4-taktare, om man nu går samma väg med dessa småttingar som man brukar göra med storebröderna som tar oss till och från jobbet eller vad vi nu använder våra bilar till :D

Första etappen blir insuget... Alla böjar orsakar turbulens och virvlar.. detta bromsar flödet rejält... så detta vart resultatet...

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2392

Detta är 61'ans orginalförgasare med 5.95mm genomlopp... för enkelhetens skull borrades insugsröret med ett vanligt 6mm standardborr varefter det våtslipades med 240-korn för att få en lätt matt yta invändigt.

Insugsröret är även matchportat mot toppen och packningen för absålut bästa flöde.. Förgasaren monterades med presspassning och lite cylinderlås för säkerhets skull.

kay.krut
2008-04-30, 10:14
Det låter intressant Palleman. Det finns nog ganska mycket mer effekt att hämta i de små liven, bara man ger sig tid och framför allt, att man vet vad man gör. Effektuttaget är ju ganska så moderat. Och det beror nog framför allt på att även det stora antalet okunniga modellflygare ska klara av sina motorer. Jag trimmade själv en gammal OS FS 60 för många år sedan med gott resultat. Den flyger fortfarande, trettio år senare, i en Fokker D7 på Ripa och ägaren, Åke, lär vara helnöjd med den. Så fortsätt med din trimmning och glöm inte att rapportera på siten hur det går. Det ska bli skoj att se hur mycket du kan ta ut ur kinesen innan den ger upp !
Kay krut

AM
2008-04-30, 11:49
Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

Mvh
Ove

Tobbe O
2008-04-30, 16:55
Varför inte köpa en YS direkt, då behöver man ju inte trimma :D

HeatFire
2008-04-30, 17:28
Varför inte köpa en YS direkt, då behöver man ju inte trimma :D

ingen sport i det ju;)

kul att trimma.. måste försöka mig på lite sådant när man har pengar att offra ifall motorn pajar:)

blev det någon skillnad då?

Palleman
2008-04-30, 17:41
Jo det måste jag påstå. tyvärr har inte jag och Diesel tillgång till varvräknare än.. men det ska inhandlas... och det snarast...

Men den svarade bättre om jag ska tro mina öron samt fick en MKT stabilare gång... detta trots läckande ventiler... men dom ska slipas in ordentligt idag samtidigt som portningen går vidare i resten av toppen :D

Tomgången... jag provkörde otorn med en Master 12x6 och tomgången den va låg... riktigt låg.. Men som sagt... ventilerna pyser lite och detta ska åtgärdas...

Diesel
2008-04-30, 23:02
Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

Mvh
Ove

Tycker det är lite ruttet..... För ett bra tag sedan när jag komentera dessa saker som tex. oljereturledningen läckande ventiler och puffar hit och puffar dit då tyckte Ove att jag var "överkänslig" typ.... Men nu när en "expert " uttalar sig om detta då är det VOV !!!!
Inte för att jag är nån expert enligt vissa ... men jag är inte helt pantad heller , farsan min har kört rally i 22 år och trimmat sina motorer själv och enda sedan jag kan minnas så har jag hängt i garaget . Så ett och annat har jag lärt mig .

Diesel
2008-04-30, 23:12
jag provkörde otorn med en Master 12x6 och tomgången den va låg... riktigt låg.. Men som sagt... ventilerna pyser lite och detta ska åtgärdas...

Min lille Palleman.... Du kan slipa dina ventiler genom toppen. Du kommer ihåg vad jag har visat dig om dessa toppar. Läckaget i dessa toppar (asp ,sy ,sc..... ) sitter i gjutningen. Aluminiumgjutningen samfogas inte riktigt med mässingsbusningen i toppen och når dom bearbetar toppen och borrar hålen för insug samt avgas då blir godset för tunnt precis i översta punkten av hålet upp mot sätet. Alu. vidgas på ett sätt jämfört med mässing så när du har startat din motor ny, och den har gott ett tag så kommer läckandet. Häll ren metanol i toppen med ventilerna på plats och blås försiktigt i hålet (tex med en cyckelpump om du inte har kompressor till hands) för respektive avsag så som insug , så skall du få se vart det bubblar. Och jag lovar dig att det är inte ventilsätet. Utan mellan den gula och silvriga kanten.

Palleman
2008-04-30, 23:35
Ja, das ist aber naturlich Rudolf... :D

Men läckandet i insugsventilen misstänker jag går att slipa bort... får göra ett försök vettu.. går det inte så går det inte och då har jag ju numera enn annan plågotopp *hahaha* :D

Diesel
2008-04-30, 23:40
Danke main hertz :D wunder wo das cylinderkopf gekomt aus :D

AM
2008-05-01, 15:13
Tycker det är lite ruttet..... För ett bra tag sedan när jag komentera dessa saker som tex. oljereturledningen läckande ventiler och puffar hit och puffar dit då tyckte Ove att jag var "överkänslig" typ.... Men nu när en "expert " uttalar sig om detta då är det VOV !!!!
Inte för att jag är nån expert enligt vissa ... men jag är inte helt pantad heller , farsan min har kört rally i 22 år och trimmat sina motorer själv och enda sedan jag kan minnas så har jag hängt i garaget . Så ett och annat har jag lärt mig .

Sorry, men jag hittar inte det inlägg du refererar till. Hade varit kul att se vad vi skrev då - åtminsoten för att kunna kommentera det.

Jag tycker det är kul att följa och se resultaten av det arbete man lägger ner på förbättringar. Allra bäst är det ju när man delar med sig av sina kunskaper. Det är mycket intressanta inlägg ni gör - fortsätt med det.

Mvh
Ove

Diesel
2008-05-03, 23:08
Min OSP 61 FS-C är klar .! 8) imorgon blir provkörning . (om allt går som jag har planerat ) Bild finns under "bilar " :D

Sigun
2008-05-03, 23:53
en fråga jag ställer mig är hur man mäter HK eller KW från en modellmotor ? finns ju inga databoxar att läsa av några värden på :) som i moderna bilar och motorcyklar.

Men ni kanske mäter varvtalsökningen innan och efter ? eller hur gör man för att räkna ut effekten på sin modelmotor ?

många frågor och frågetecken att reda ut här hihi.

/Martin

HeatFire
2008-05-04, 00:18
går att räkna effekt efter hur många rpm den snurrar en propeller etc.. inte så säkert men det går.. om någon här vet hur är en annan fråga:P

Palleman
2008-05-04, 23:33
Vi som deltog den 19 april på RCFF:s Motorworkshop fick sig många bra tips till livs. Bl.a. när man talar om insugskanalen är det viktigt att bibehålla en jämn area. När insugsventilen och insugskanalen tillverkas fräser man upp ett ovalt hål i cylindertoppen. Detta fyllde Jan Lööf (vår motorexpert) igen med Epoxi så att insugningsrörets diameter var konstant från insugningsröret in i cylindertoppen. Alla kanter vid insugningsventilen och utblåsventilen jämnades till med en Dremel. Var försiktig! Ett enda litet märke i ventilsätet och toppen är förstörd. Framför allt ska man plugga igen anslutningen av vevhusventillationen i insugningsröret. Där bildas turbulens och störningar som försämrar gången på tomgång. (Vevhuskompressionen puffar och suger luft i takt med kolvens rörelse upp och ner). Anslut ventillationen FÖRE förgasaren istället. Längden på insugningsröret är också kritiskt. Insugningsventilen öppnar ca 71 - 75 grader FÖRE kolven är i toppläge. Det innebär att det trycks ut gas/luft i insugningsröret. När kolven passerat övre dödläget sugs bränsleblandningen in i cylindern. Insugningsrörets längd är mer och mer kritiskt ju lägre tomgång man har. På höga varv är det inte lika kritiskt. Så får du problem med tomgången - försök förlänga insugningsröret. Men helt klart en mycket bra idé att ha ett rakt insugningsrör. Ser med spänning fram emot resultatet.

Jan Lööf sa att det egentligen var möjligt att trimma en modellmotor mer än en större motor då den lilla motorn har kortare vägar att "andas". En modern tvåtakts 250 kubiks tävlingsmotor lämnar idag 115 hk. Det innebär att det teoretiskt ska vara möjligt att få ut 11,5 hk ur en 25 kubiks modellmotor... Fast då får vi börja räkna på hållfasthet och material...

Visst är det intressant! Ny motorworkshop planeras till Ripalägret...

Mvh
Ove

Ova du får ta mitt svar för vad det är, och jag skriver det med glimten i ögat bara så du vet :D

Att fylla onödigt utrymme i insugskanalen med epoxi är ren jävla idioti på ren svenska, det finns epoxy och det finns epoxy... Den man köper på ICA eller i hobbyaffären kallar jag för barn-epoxy då den är rena smäcket... De flesta sorterna tål inte bränsle och får ungefär samma koncistens som silikon efter ett tag vid ständig modellbränsleexponering..

Det jag kallar Epoxy kan vanliga svenssons inte köpa då det är giftiga grejjer... Det närmaste en vanlig person kan komma är Casco's Strong 24-timmarsepoxy...

Riktig epoxy som hade klarat den uppgiften som du beskriver tillverkas av bl.a. Nils Malmgren AB utanför Göteborg.

Men jag hade aldrig kommit på tanken att mura med epoxy i insugskanalen av andra anledningar.. Aluminium är en svårlimmad metal och måste behandlas med etsande primer för att få en 100%-ig bindning som är att lita på...

För vad händer den dagen då epoxyklumpen släpper... jo den kilar sig med högsta sannolikhet mellan insugsventilen och dess ventilsäte så ventilsatan inte kan stänga... sedan hänger den där i öppet läge och snällt väntar in kolven tills den ska upp i övre vändläget igen... ventilen får då en kärleksfull knuff som heter duga av kolven och du har en aluminiumburk fylld med mindre välsmakande ventilsallad och en kolv med ett stort hål i... njäää...

Iof har jag bara trimmat större motorer innan, men principen är precis densamma...

Jämn area längs hela kanalen... Ja.... om det är möjligt... Men det absolut viktigaste är att kanalen är slät utan kanter, gjutskägg och annat som stör gasströmmen.

Kanalen måste vara len och fin hela vägen... det är prio nr.1

Nu har ASP en konstig helt obegriplig form på insugsporten där förgasaren sitter ansluten som jag inte alls begriper mig på... kollar man på insugsporten så har den nästan formen av ett "P" medan hålet i packningen är snyggt ovalt och hålet i orginal insugsrör är runt men mkt mindre än packningen... Alltså tre helt olika former på dessa två flänsförband samt packning.... i mina ögon är detta skandal...

Men jag är lite skadad av den motorverksamheten jag pysslat med innan *haha* :D

Men i stället för att mura och kladda med epoxy så är det ju starkt rekommenderat att TIG-svetsa upp detta onödiga utrymme i toppen... men det är inte det lättaste på så små pinaler och utrymmen... och så lär toppen dra sig si in i bänken så man får planfräsa och svarva om varenda plan yta.....

Så då anser iaf jag att man lika gärna kan porta så man öppnar upp kanalen lite granna så den får samma form som packningen, alltså snyggt och prydligt kona kanalen från packningens form och möta upp formen som är inne vid ventilstyrningen.. Sedan finns det lite att göra för att räta ut kanalen lite också och det ger också en massa +++++

I en modellmotor räcker det om man våtslipar insugskanalen men 240 och 360-korn som sista steg

Sedan måste man ju svarva ett nytt insugsrör som jag gjorde, som matchar motorns nya insugskanal vilket blir knepigs att göra på orginalröret...

Nu har jag använt orginalförgasaren som bara är 6mm borrning i... så det röret var jag ju tvungen att kona på andra hållet tyvärr... Resultatet är att arean efter trotteln ökar fram mot packningen där arean är som störst, sedan minskar arean in mot ventilen igen... visst är areaskillnaden liten men det hade ändå varit att föredra om arean var samma från packningen hela vägen ut genom förgasaren. Sedan ska det ju sitta en liten trevlig fullradietratt för att det ska bli optimalt...

Men det kommer på denna lilla goa ASP 61R :D

Kan ju skvallra lite om utblåset på denna moroten också... ack så ynkligt det är orginal... där finns MKT att göra.. Areaskillnaden mellan avgasporten inv. och avgasröret invändigt är enorm... med en JÄTTEKANT... Här snackar vi turbulens... detta är totalt förbjudet om man vill ha lite riv i motorn :evil:

Palleman
2008-05-04, 23:50
en fråga jag ställer mig är hur man mäter HK eller KW från en modellmotor ? finns ju inga databoxar att läsa av några värden på :) som i moderna bilar och motorcyklar.

Men ni kanske mäter varvtalsökningen innan och efter ? eller hur gör man för att räkna ut effekten på sin modelmotor ?

många frågor och frågetecken att reda ut här hihi.

/Martin

Definitionen på effekt är ju "utfört arbetsmoment under viss tid..." T.ex. dragkraften enkelt uttryckt för en flygmotor.. Eller om man drar det en nivå till... Bränsleförbrukning vid optimal förbränning...

För metanolbränslet innehåller en viss mängd energi per liter och du frigör denna i motorn genom att förbränna bränslet. Så kort sagt om du har optimal förbränning i motorn, alltså varken oförbrännt bränsle eller överskottssyre i avgaserna, så får du ut den effekten som motsvarar bränslets energiinnehåll MINUS energiåtnången för friktion i lager, kamaxel, vippor och alla andra rörliga delar, luftmotståndet för propellerns rotation OCH all värme som går till spillo... mycket att hålla reda på :D tja... räkna med att motorn lämnar en uteffekt på ca 30-35% av inmatade bränslets energiinnehåll...

Men det viktigaste hos 4-taktaren är ju VRIDMOMENTET.... Det är lättare att mäta... (med dynamometer) och framförallt... det är vridmomentet som driver runt den stora propellern som ger dig dragkraften du vill ha för att flygfät ska lyfta så du kan ha roligt som fan timme efter timme på fältet ;)

Nåja... vrid och effekt går lite hand i hand... men det är lättare att mäta vrid :D

Sigun
2008-05-05, 09:13
Tack för denna förklaringen Palleman !.. nu lärde man sig nått nytt igen :) . De som hade varit ännu roligare vore om du kunde komplettera med lite bilder på allt detta du beskrivit ! då hade de blivit riktigt bra ! En bild säger ju mer än tusen ord brukar man ju säga !

/Martin

AM
2008-05-05, 10:48
Javisst, det handlar om att jämna till in- och utblåskanalerna så att motorn "andas" så lätt och obehindrat som möjligt. Jan Lööf använde en högtemperatursepoxi för att jämna ut skillnaden mellan insugningsrör och toppen. Men det är klart har man en TIG - och vet hur man använder den - är det att föredra. Men vilken hempulare har det?

Den ovala formen på toppens insugningskanal skylls enligt Jan Lööf på tillverkningen där man fräser upp kanalen.
http://www.airmedia.se/images/uploads/JL-Modified_Inlet.jpg

Viktigt är också att ta plugga igen anslutningen för vevhusventillationen i insugningsröret. Den turbulens vevhustrycket orsakar försämrar motorns gång på de låga varven.

Men visst är det intressant att se hur myckert man med enkla medel kan förbättra motorns effekt och gång.

Mvh
Ove

LAB
2008-05-05, 21:18
Hej går det att täta läckaget mellan ventiltätningarna o toppen?Är inte Kines motorerna bättre utan att man ska hålla sej till dom japanska maskinerna det är ju inte så stor prisskillnad till Saito längre,jag har 2 kineser som funkar jättebra än så länge men man börjar undra hur länge.
Förlåt att jag kom in på kvaliten på motorerna när det egentligen handlar om motortrim men ni verkar ju ha vänt motorerna ut o in så ni har väl sett för o nackdelar.Intressant läsning tycker jag.
Mvh Lasse

Palleman
2008-05-05, 22:37
Hej går det att täta läckaget mellan ventiltätningarna o toppen?Är inte Kines motorerna bättre utan att man ska hålla sej till dom japanska maskinerna det är ju inte så stor prisskillnad till Saito längre,jag har 2 kineser som funkar jättebra än så länge men man börjar undra hur länge.
Förlåt att jag kom in på kvaliten på motorerna när det egentligen handlar om motortrim men ni verkar ju ha vänt motorerna ut o in så ni har väl sett för o nackdelar.Intressant läsning tycker jag.
Mvh Lasse

För att referera lite till min hemmaplan så är det ju härdade stålsäten i fullvuxna motorer som är pressade fast i toppen med oerhört nogrann presspassning.

I modellmotortopparna gjuts ventilsätena in genom att dessa plaseras i gjutformen och därefter fylls formen med lämplig aluminiumlegering.

Och OS använder en kopparlegering i sina ventilsäten (Tack Diesel för informationen) som är väldigt hårt och därför allmänt kallas "hårdkoppar"

Medans SY/ASP/SC och dessa kinesiska motortillverkare använder mässing...

Skillnaden är den att mässig rör sig mkt mer olikt i förhållande till aluminiumet än vad hårdkoppar gör, vilket innebär att hårdkopparsätena följer aluminiumets rörelser mellan värme och kyla bättre.

Finns även en annan stor skillnad. Den molekylära bindningen mellan mässing och aluminium är i stora drag noll medan bindningen mellan hårdkoppar och aluminium är närapå lika stark som en hårdlödning..

Med andra ord så ligger mässingsätena i en t.ex. ASP och skrammlar löst i toppen... OK det handlar om tusendelar och ibland hundradelar på en så liten detalj... men det resulterar i läckage..

Medans hårdkopparsätena sitter som svetsade i toppen.

Så ett kort svar på din fråga om du kan göra något åt ditt läckage i säte-toppgodsskarvarna på din kines... Nope sorry... gör en ny topp själv eller sätt på en passande topp från t.ex. OS...

Skillnaden uppenbarar sig genom att kineser är surare och kinkigare... men framförallt genom att du inte känner något tydligt kompressionsläge på din 4-takt-kines (ASP m.fl.) när du vevar runt propellern...

Medans du får ont i fingret när du vevar runt propellern på en kvalitetsmotor som t.ex. OS... för där känner du ett tydligt kompläge som inte ens en idiot kan missa då kolven går över övre vändläget och kompressionen sätter fart på kolven ner så propellern snärtar till ditt finger :D :D :D

Palleman
2008-05-05, 22:40
Javisst, det handlar om att jämna till in- och utblåskanalerna så att motorn "andas" så lätt och obehindrat som möjligt. Jan Lööf använde en högtemperatursepoxi för att jämna ut skillnaden mellan insugningsrör och toppen. Men det är klart har man en TIG - och vet hur man använder den - är det att föredra. Men vilken hempulare har det?

Den ovala formen på toppens insugningskanal skylls enligt Jan Lööf på tillverkningen där man fräser upp kanalen.
http://www.airmedia.se/images/uploads/JL-Modified_Inlet.jpg

Viktigt är också att ta plugga igen anslutningen för vevhusventillationen i insugningsröret. Den turbulens vevhustrycket orsakar försämrar motorns gång på de låga varven.

Men visst är det intressant att se hur myckert man med enkla medel kan förbättra motorns effekt och gång.

Mvh
Ove

Men problemet ifall epoxybitar lossnar och kilar sig i ventilen så motorn blir mos kvarstår... inte skulle jag ta den risken.. ärligt talat inte ens med Nils Malmgren AB's mest lämpade epoxy ;)

Då är det bättre att porta ordentligt så man tjänar ännu mer :D

Palleman
2008-05-06, 00:26
Några som verkligen gör mig glad är alla dessa självutnämnda experter som man bl.a. kan se på TV när något stort har hänt som sitter och förklarar och pratar om anledningar och orsaker... Eller för den delen motorexperter...

Länk till tråden som nedanstående inlägg finns i: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6935

Citerar inlägget med bilden på hur Jan Lööf löst oljeåterledningen... notera datumet...

Postat: 2008-03-30 - 12:14:50

MOTOR-WORKSHOP
19 April 2008
Åva Gymnasium, Täby
Kl. 10.00 - 16.00

RCFF inbjuder intresserade RCFF-medlemmar till en mycket intressant Workshop kring modellmotorer.

Plats blir Åva Gymnasium i Täby, Stockholm.

Vad vet DU om modellmotorer? Ofta är det inte mycket. Det ska vi råda bot på. Anmäl Dig till Workshopen och Du går därifrån med betydligt bättre och nyttiga kunskaper.

Vi har med oss Jan Lööf som är motorexpert och som sysslat med tävlingsmotorer i nästan hela sitt liv. Han har tidigare haft en verkstad som trimmat och modifierat tävlingsmotorer för motorcyklar. Numera är det modellmotorerna som upptar hans intresse. Jan nöjer sig inte med våra modellmotorer som de levereras, utan plockar isär dem och genomför olika grader av modifieringar som förbättrar prestandan.

Det gäller både två- och fyrtaktsmotorer. Vi kommer att prata om allt som rör förbränningsmotorer. Konstruktion, portning, hur motorn "andas", bränsle och hur Du kan med enkla medel förbättrar livslängd och prestanda.

http://www.airmedia.se/images/uploads/ASP-Conversion-1.jpg

En enkel modifiering som avsevärt förbättrar smörjningen av ventilerna.
Vi kommer också att visa ett ännu bättre sätt att lösa detta, men det kräver lite mer arbete...

Vill man lägga mer arbete och tid kan man modifiera kamföljarna så här:
http://www.airmedia.se/images/uploads/ASP-Conversion-2.jpg

Jan har svarvat ut små rullar som följer kammen bättre och förlänger kammens livslängd.

Vi hinner också med en kort presentation av RCFF och information kring försäkringar, bidrag, årets RCFF-aktiviteter samt frågor.

Anmäl dig redan nu - vi tar betalt för fikat - resten betalar RCFF.
Vi räknar med att max 25 personer får plats i lokalen.

Anmälan till: ove.nio@telia.com

Vid intresse kommer Workshopen att arrangeras på övriga platser i landet. (Vi har även talat om att genomföra en Workshop med Jan Lööf under Ripalägret).

Hitta Åva Gymnasium: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=%e5va+gymnasium&var=&Vkiid=82EQNYu4Vu4QK2gffxW3hw%3d%3d&Vkid=15519388&isAlternateNumberResult=False
Mvh
Ove

Länk till tråden med Diesels lösning av smörjningen... notera datumet...
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=7094

Citat av inlägget jag vill ni läser noga...

Postat: 2008-04-13 - 22:24:35

Förresten. Idag har jag flygit upp massvis :D liter soppa med min boxer och fick bekräftat en annan teori som jag har experimenterat med. Olje dräneringen som finns standard på vissa motorer ( fån kamaxel till insug ) gillar inte jag nåt vidare av en enkel anledning. Och det är att vi inte har packningar på våra motorer ( förutom då vissa dyrare modeller av OS och alla YS ) Som tex på mina os 91or eller asp 70a , etc etc.
Och att vi inte har packningar på motorerna resultera i en sak när man har vetilationen på detta vis. Tjuvluft . Detta gör då att motorerna inte bryr sig speciellt mycket av detta systm på höga varv men tänk dig när din trotteltrumma är stängd för tomgång , Vart tror ni att dom suger helst luften . Inte helst genom förgasaren, utan genom vevhuset . Och då tänkte jag som så. Det finns ingen som helst motor som mår bra att störas av "luft & bränsle " flöde , så då pluggade jag hålet och flytta den före förgasaren. Alltså precis innan trotteltrumman. Och då vipps, så kunde jag ställa in motorn klockrent . Motorn går på tomgång med så gott som 100% jämt varvtal en hel tank . Det har den aldrig gjort tidigare för antigen gick den för fett , och när man tittade på skruven och rörde den 1 tiondel då gick den för magert. Nu kan jag skruva på motnålen ett halvt varv och kan höra hur motorn succesivt ändra sig på blandnigsförhållandet.

Kanon. !!!!! Men då undrar vissa .... Varför inte leda ut den rätt ut under planet. Jo . Det blir kladdigt , oljan är inte billig och jag använder vid dagens flygning 8 % olja i soppan men den sölade lika mycket genom avgaspiporna som om jag hade kört 15%.

Sov gott forumet ....

Men nu så är det tydligen inte så bra att göra som Jan Lööf har gjort på den motorn Ove visade i sitt inlägg för nu tycker Ove att det skapar turbulens i insugsröret..

Suck...

Helt ärligt... Använder man ett alkohollösligt lim i en insugskanal på en motor som har alkohol som bränsle så tycker jag man är lite ute i det blå och svävar ;)

Och sedan hålla utbildning i ämnet... *suck*

Inget ont om Jan, han är säkert jätteduktig med sitt epoxylim och allt men jag startade denna tråden för att jag och herr Diesel under en längre tid vill ge forumets läsare och medlemmar möjlighet att följa oss i våran kamp för att hitta gränsen för vad en modellmotor klarar att ge innan den trillar ihop på sina bara knän med en smäll... vi vill hitta gränsen med lite seriös trimning...

Diesel är uppvuxen och fostrad i ett garage med bilar och motorer och jag med mina erfarenheter från motorsportens motorsida.. Men nu gör vi om det hela i miniatyr med modellmotorer :D

Jag kommer följa luftens väg genom motorn och optimera allt som kan optimeras på denna ASP 61...

Tyvärr jobbar jag ute på fält vecka 19-21 och då har jag tyvärr inte tid för att stå i verkstan och pula med modellmotorn... men fler bilder och utförlig redogörelse kommer kring ASP 61R ;)

Bara för att retas så kan jag avslöja att det blir riktig porr när 61'an lämnar MAX i sugutförande... för då blir det riktig kompressorladdning... sug på den *hehehe* :badgrin:

AM
2008-05-06, 11:47
Hej Palleman,

Jan Lööf har ingen dator så han har inte haft möjlighet att se dina lösningar. Men som motorproffs med mångårig erfarenhet - förvisso tävlingsmotorer till motorcyklar - har han kunskapen. Precis som dig. Jan Lööfs modifieringar har han kommit på själv. Vilken epoxi han använder vet jag inte, men ska ta reda på det. Det är dock inte "vanlig" epoxi, så mycket är klart.

Jag kan inte heller hitta någonstans i mina inlägg att jag förordar den ena lösningen före den andra. Det har jag inte kunskap nog att göra. Jag har puffat för MotorWorkshopen, men det betyder väl inte att jag tycker att Jan Lööfs lösningar är bättre.

Jan L Har modifierat flera motorer. Den på bilden - där vevhusventillationen är ansluten ovanför förgasaren - är under arbete. Senare hamnar ventillationen före förgasaren i en tratt som Jan svarvade ut.

Men det är ju uppenbart att Ni - Palleman och Diesel - ska finns med på MotorWorkshopen under Ripalägret i år. Ni har ju otroligt mycket ni kan dela med Er av. Det blir en spännande diskussion som alla noviser säkert får stor nytta av.

Jag med många andra följer Er utveckling av ASP61'an med stort intresse. Vi kanske t.o.m. får se den "in Action" på Ripalägret?

Mvh
Ove

Palleman
2008-05-06, 22:19
Hej Palleman,

Jan Lööf har ingen dator så han har inte haft möjlighet att se dina lösningar. Men som motorproffs med mångårig erfarenhet - förvisso tävlingsmotorer till motorcyklar - har han kunskapen. Precis som dig. Jan Lööfs modifieringar har han kommit på själv. Vilken epoxi han använder vet jag inte, men ska ta reda på det. Det är dock inte "vanlig" epoxi, så mycket är klart.

Jag kan inte heller hitta någonstans i mina inlägg att jag förordar den ena lösningen före den andra. Det har jag inte kunskap nog att göra. Jag har puffat för MotorWorkshopen, men det betyder väl inte att jag tycker att Jan Lööfs lösningar är bättre.

Jan L Har modifierat flera motorer. Den på bilden - där vevhusventillationen är ansluten ovanför förgasaren - är under arbete. Senare hamnar ventillationen före förgasaren i en tratt som Jan svarvade ut.

Men det är ju uppenbart att Ni - Palleman och Diesel - ska finns med på MotorWorkshopen under Ripalägret i år. Ni har ju otroligt mycket ni kan dela med Er av. Det blir en spännande diskussion som alla noviser säkert får stor nytta av.

Jag med många andra följer Er utveckling av ASP61'an med stort intresse. Vi kanske t.o.m. får se den "in Action" på Ripalägret?

Mvh
Ove

Ja det hade varit skoj om motorn blev färdig tills dess :D

Men som sagt så är jag ute och jubbar nu och är inte hemma förrän halv tio på kvällarna, ska vidare till en annan kund nästa vecka så jag får hoppas jag slutar i vettig tid då, så jag kan vara.kvar på jobbet och fixa toppen o kammen. så jag får ihop motorn igen.

Tänkte jag skulle lära Bartender Ripa ett nytt recept också ;) så får vi se om man lyckas få honom o sätta sig på ändan när man tankar på 61'an *hihi*

AM
2008-05-06, 22:48
Detta är ju ooooooooliiidligt spännande!

Väntar med stor spänning på fortsättningen! :D

Mvh
Ove

Palleman
2008-05-08, 22:57
år skylla på mr alzeimer idag föratt det inte blev några bilder på toppen... :(

Men ska riva ner motorn igen i helgen och plåta :D

provstartade motorn idag på bilsoppa (16% Nitro, 12% olja).. den va slö.... lät bara flaff...flaff...flaff... Men då har jag sänkt kompet nästan 0,35cc :evil:

Har fräst väck squishytorna "nästan" helt *haha* Men nu är förbränningsrummet i stort sett helt sfäriskt. Men den pyser fortfarande i insug och avgas trots inslipning... Satans kineser... :roll:

Men den går som en klocka... med bilglödstift och allt...

I morgon ska jag blanda en liter soppa enligt receptet 40% Nitro, 10% Olja och 50% Metanol... må metanolgudarna vara mig nådig

HeatFire
2008-05-08, 23:20
hmm är inte bilglödstift korta? borde ju minska kompet nått enormt..

ja alldeles för lite bilder..

Palleman
2008-05-10, 08:05
hmm är inte bilglödstift korta? borde ju minska kompet nått enormt..

ja alldeles för lite bilder..

Visst bilglödstift är lika korta som vanliga 2-taktstift till flugmotorer... men jag vill ju ha lägre komp eftersom jag ska köra denna best på MKT Nitro ;)

HeatFire
2008-05-10, 09:06
som en känd uppfinnare sa "Tänkte inte på det"
glömte bort nitron..
tror dock du ska pröva med långt och kort:) och se vad som ger mer..
och funkar bäst.. kan funka med lite mer komp också.. finns ju varmt o kallt också;) bara se vilken som timar allt bäst:)

Palleman
2008-05-10, 15:31
ska jag dessutom överladda skitet med riktig kompressor så vill det verkligen till att kompet är lågt :D

HeatFire
2008-05-11, 21:15
hur går det med kompressor. skaffa barnvakt/nanny så du hinner jobba på motorn:D
mycket nitro och kompressor.. det är allt man behöver =)


blir verkligen suktad.. själv har man ju inte ens snurrat på sin FS-30 ännu.

Palleman
2008-05-11, 21:57
Så nu kommer en liten uppdatering av vad som hänt i veckoslutet *haha*

ASP är ett riktigt åbäke till kallsmide.. så jag lovar att hålla den stilen lite ;)

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2440
Vi kan ju börja med detta elände till insug som hade formen av ett P... Detta är öppnat för att jag skullefå lite gynnsammare former.. synd att jag inte hade bild på skrotet innan jag karvade för det såg verkligen hemskt ut...

Förgasaren är ju i minsta laget då den är orginal... men en större ligger här men tyvärr hade en kollega ockuperat svarven på jobbet i fredags...

Så orginalet får hänga där så länge...
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2439

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2434
Som ni ser ovan så fanns det ju gods för att sätta oljeåterledningen på denna bastard till orginalförgasare.

Här nedan syns hur jag karvat bort squishytorna i stort sett helt och hållet... kan dock tillägga att även om kompet är LÅÅÅÅÅGT nu så går den på 16% nitro bilsoppa även om den är slö som satan... visst... läckande ventilsäten hjälper ju till med det också *haha*

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2435

Ni ser även ovan hur ypperligt ett bilstift numera passar... JA jag SKA karva bort överskottsgängorna också.... :evil:

Fler bilder på förbränningsrummet :D
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2438
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2437

Har även försiktigt fräst bort gjutskägg och kanter i kanalerna... vart dock lite kinkigt i avgasporten då fräshuvet precis gick in :oops:

Naggade lite på sätet men det var så långt ner så det kvittade... finns MKT material att slipa in ventilerna på ;)

Palleman
2008-05-11, 22:20
Taiwanesiskt kallsmide så det står härliga till :D förgasare till en gammal Thunder Tiger GP40.. den större av dom.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2441

Palleman
2008-06-15, 00:57
Har monterat 61'an i en billig 3d-kärra och provkört den idag på backen. Soppan jag hade blandat bestod av 25% Nitro och 12% olja varav 2% recinolja. Stiftet är FS-Racing bilstift. Den varvade något enormt på marken stillastående och hade hur stabil tomgång som helst även om förgasaren sitter några centimeter ovan tanken. Förhoppningsvis ska den få komma upp i luften i morgon så jag kan prova ut vettig propeller.. belastningen minskar ju under flygning så ett nummer större propp bör ju fungera bra. Eftersom förbränningsrummet karvades ur så mkt så bör uppåt 50-55% Nitro fungera, kommer öka successivt för att hitta en väl fungerande blandning. Kommer dessutom sänka oljemängden till 10%...

Sigun
2008-06-15, 08:16
film och bilder !!! .. vill vi se Palleman :)

Palleman
2008-06-15, 20:50
Glad i hågen så bar det av med en 11x4 propp och den drog iväg kärran så in utav... men tyvärr small det till efter 6 minuter och motorn tvärdog... Så jag hann inte starta kameran idag...

Men ska riva ner motorn nu och se vad som hände... hoppas jag inte nått vad ASP klarar av... i så fall är jag riktigt besviken... jag som hade planer på kompressorladdning o grejjer...

Daniel L
2008-06-16, 10:49
hur gick det med motorn, överlevde den eller är den död??

Palleman
2008-06-17, 18:23
Efter att ha kollat under hatten på motorn så kan jag konstatera att den rent mekaniskt verkar helt OK, dock är glödstiftet stekt... hade bara ynka 25% Nitro så det var för dålig kvalitet på stiftet. Har grabben denna veckan så troligen lär jag inte hinna med någon mer provkörning. Men på fredag ska jag till RC Maffian och köpa ett par riktiga stift så ska den plågas igen...

Kan tillägga att oljan som påträffades i förbränningsrum, toppen och kamaxelhuset ser kanonfin ut... dock vart den inte lika fin den som kom ur vevhuset... Den var grovt missfärgad svart och glittrade lite oroväckande... men va fan... är det nåt jag skiter i så är det just det.. men ska plocka ner bottendelen för skoj skull och granska vevhuset och vevaxeln lite.

kenneth67
2008-06-17, 18:30
pallemannen! på fredag är det midsommar afton ..;)

Palleman
2008-06-17, 19:08
Hmmm... du har rätt... då ska man ju flyga hela dagen... men... har ju grabben fram till kl 17 så det får bli lite ASP 61R-meckande på kvällen...

Något jag retar mig nåt fruktansvärt är att det verkar vara fem evigheters leveranstid på reservdelar till dessa kinesmotorer... Ska nog ge mig på och trimma OS eller nåt annat mer kvalificerat i stället...

Har ju iof en OS-topp som jag fick av herr Diesel... wow vilken investering på en sur kines *haha*

kenneth67
2008-06-17, 21:34
ove på airmedia har väl en hel del prylar till dom på hyllan .. tyvärr så är han borta mycket så det kan ta tid ibland ...

Palleman
2008-06-20, 22:46
Hmmm... Tog tre veckor innan jag fick dom 2 Halledá 1cc- motorerna jag beställde för ett år sedan... Gillar inte dom leveranstiderna... Kan Ove garantera att han får iväg delarna jag beställer mer eller mindre omgående så jag har dom inom 5-6 arbetsdagar så är det ju inga problem... Problemet verkar dock vara att inte ens generalagenten HAB har så mkt i reservdelsväg hemma till ASP... Diesel beställde ett gäng reservdelar till sin ASP för tre månader sedan av HAB och har fortfarande inte fått dom :(

Sedan vet jag inte om Air Media tar sina kinesdelar från HAB eller om han tar hem dom på egen hand.. men går det via HAB så kan väntan bli lång *suck*

Då trimmar jag hellre sönder OS, för då vet jag att jag har delarna i handen inom 3 dagar ifrån att jag beställt dom ;)

Palleman
2008-07-11, 23:28
Jaha ja... Liten uppdatering... Senast jag pressade motorn låg jag på 30% Nitro och höjd komp... det var inte bra... råkade spräcka toppen :(