handdator

Visa fullständig version : Spektrum Kondensator



jaka
2008-05-01, 14:18
Hej!
Någon som vet värdet på Spektrums kondensator ...och vilken typ av konding det är?

rothman
2008-05-01, 15:30
4700 µF
10 volt

jaka
2008-05-01, 21:18
Hej!
Tackar!
Men går det bra med vilken "sort" som helst? -Gissar att det gör det.

Sigun
2008-05-01, 22:44
Vad gör denna konding ? och vart sitter den ?

/Martin

jaka
2008-05-01, 23:32
Hej!
Kondingen är en säkerhetsgrej för att förhindra plötsliga spänningsfall.
Har råkat ut för det på min DX-7:a förra söndagen. En Q-500 modell där jag har (hade) 4,8V ,800mAh gröna GP NiMH accar gick i spinn på ca 200m höjd och jag fick inte kontroll på planet förrän ca 25-30m över marken då
radion började funka igen.
Nu sitter det Röda 4,8V, 850mAh GP celler där istället, högströms celler.
Men Spektrum rekommenderar en konding (sätts på ett av servourtagen i mottagaren,plus och minus) om man misstänker att spänningsfall kan uppkomma.

hakank
2008-05-02, 09:26
Kondensatorn skall vara av typen elektrolytkondensator.

Lite mer på Spektrum sida:

http://www.spektrumrc.com/DSM/FAQ.aspx

(och mängder om detta i de olika internationella forumen)

I korthet så startar mottagaren om när spänningen dippar under en viss nivå (Runt 3.3v har jag för mig) vilket tar en viss tid. Skall dock vara en väldigt kort tid i de senare mjukvarorna och om jag förstått rätt så skall man därför inte behöva ngn kondensator.

Mer om detta och LAN's test fjärde inlägget räknat nerifrån i denna tråd i detta forum:

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6763&postdays=0&postorder=asc&highlight=spektrum&start=90

Jaka, vilken mottagare hände detta med?

/Håkan

jaka
2008-05-02, 18:59
Hej!
En AR 7000 DSM2:a...Förbindelsen bröts bara några sekunder...men det kändes som betydligt längre...!
Tack och lov rätade kärran upp sig på 20-30m höjd och jag kunde dra på och landa normalt.

Är övertygad att det berode på att de "gröna" 800mAh GP cellerna(4,8V) dippade.
Satte dit GP:s "röda" 850mAh högströmsceller (4,8V) istället och accvarnaren blinkar inte alls rött nu,vilket den gjorde med de förra cellerna trots att de var nyladdade.

Har kollat med alla mina "gröna" GP celler och acc varnarna (Mats teknik 2st lysdioder) blinkar alla rött med dessa.
Dessa celler funkar bra ihop med min 35MHz JR radio men till Spektrum är det tydligen väldigt viktigt att spänningen alltid upprätthålls!

Spektrum rekommenderar tydligen 6V.

Sigun
2008-05-02, 20:59
Jag kör både med 4,8v och 6v till mina AR-7000 alla mina ackar är 2000mAh ackar och är de nyladdade så brukar jag kunna köra runt 8-9 flygningar innan ackvarnaren börjar bli dåliga. Vet inte hur många flygningar du varit ute och gjort innan detta hände men med 800mAh ackar så räcker acken kanske inte till mer än 3-4 flygning innan de är dags att ladda ?

/Martin

McRegor
2008-05-02, 21:15
Hej,
Måste säga att jag är förvånad om inte en 800 mAh acke räcker mer än 3-4 flygningar i en "normal" kärra. Tror inte riktigt på detta såvida inte flygtiderna är väldigt långa eller att acken är dålig och inte håller 800 mAh.
När jag började med RC-flyg vilket är ett tag sen (ungefär som jaka) så hade vi 450--500 mAh ackar och vi flög "hela dagen" på dessa. Visst är jag medveten om att digitalservon kan vara rätt sugna på ström men vanliga analoga brukar sällan vara så krävande.
F ö är det ju lite frapperande att man själv måste modifiera Spektrum-mottagarna (vissa i vart fall) för att inte råka i problem. Detta är som jag ser det ett minst lika allvarligt fel för flygare i gemen som Futabas tidigare "noll-kods-problem" men jag upplever det som att många skribenter har mera överseende med Spektrum/JR-problem... Antagligen svor jag i kyrkan nu igen men rätt skall vara rätt tycker jag.
Hälsningar
Roger

hakank
2008-05-02, 21:35
Verkar mysko att ackvarnaren blinkade rött. Har du kollat upp cellerna Jaka? Det verkar ju definitivit som du råkade ut för en spänningsdipp.

Kan vara det i samband med äldre mjukvara i mottagaren som gjorde att problemet uppstod. LAN testade enl:

" ...därför jag ville testa den. Även ver 1.2 (som jag har) ska ha "quick connect", och jag har testat detta innan jag flög, genom att bryta strömmen till mottagaren någon sekund och sedan sätta på den igen. Den har fått kontakt på mindre än en sekund, vilket indikerar att "quick connect" fungerar. "

Om du provar likadant med din så ser du om den kopplar upp llika snabbt som LAN's Om inte är det äldre mjukvara i.

/Håkan

RG
2008-05-02, 22:03
Jag har för mig att multiplex säljer en liknande konding att koppla in i mottagaren.

Sigun
2008-05-02, 22:03
Gjorde ett test idag. 4st 10 minuter flygningar med min LA Racer. Sitter fem standard servon i planet. Laddade acken efter flygning och fick i 698mAh = 174.5mAh/flygning. så om Jaka har liknande prestanda med sina 800mAh ackar bör de räcka till MAX 4-5 flygningar. innan acken börjar ge sig.

/Martin

McRegor
2008-05-02, 22:17
Hej Sigun,
I mina ögon mycket förvånande med den förbrukningen. Förutsätter att acken var nyladdad innan flygningen. Din kärra är ju på inte vis någon extrem kärra så då kan man fråga sig vad orsaken är till denna höga strömförbrukning - alltså i snitt 1 A. Gissar att du knappast använder mer än i "värsta" fall 2 servon samtidigt (ev 3 om du har dubbla skevservon) . Går alla linkage lätt ? Inget servo som står och jobbar i neutralläget ?
Som jag ser det är detta extrem strömförbrukning i en standardkärra...
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-05-02, 22:51
Nej.. alla servo helt tysta och lugna i neutralläget. Kankske är min flygning som är extrem :D :D har dubbla skevroder servon. Men ska göra ett nytt test på söndag för att verifiera de hela.

jaka
2008-05-03, 15:34
opps!

jaka
2008-05-03, 15:36
Hej!
Det var första flygningen för dagen.Accen var laddad ca 16timmar men jag hade använt den flera gånger tidigare. Accarna köptes för ca 1 månad sedan...Så något fel på accen är det inte...har kollat efteråt.
Men...Alla mina accar (Gröna GP accar i olika kapacitet, från 400 till 2300mAh )får mina Mats teknik, 2 lysdiods accvakter att snabbt flasha lite grön/rött när jag rör på ett servo eller flera servon ...men det händer inte med de nya "Röda" GP cellerna (850mAh, AAA storlek) jag köpte för två veckor sedan.Då lyser bara den gröna lysdioden.

De "Gröna" GP cellerna har jag använt i bortår 10 år (inte just de här cellerna),har massor av paket i både 4,8V och 6V utförande, utan lödöron, har fungerat jättebra i alla år, men då ihop med min 35MHz anläggning (JR).

Enligt Spektrum behövs bara en spänningsdip,under 4,8V för att radion ska sluta att fungera/låsa och det är därför de rekommenderar att man kör på 6V och dessutom använder kondensator.

FDog
2008-05-06, 08:40
Tumregel för filterkondingar i nätaggregat: 1000 uF/A
Kondingen vid mottagaren, enkel lösning (ARTF)
men vad är det som gör att man får en spänningsdipp ?
Ett servo som drar mycket ström? Ja då är bästa placeringen vid servot!
Och då inte med y-kabel utan tvärs över plus och minus nära servot.
Fabrikanterna snålar in på allt pengar och vikt
så får man fixa till det efteråt när/om problem uppstår,
här som i andra världar.

McRegor "extrem strömförbrukning"
Sigun "har dubbla skevroder servon"
Jag har frågat några ggr om detta och fått lite olika svar.

Servona måste ju röra sig parallellt över hela utslagsområdet,
om inte så stångar det mot varandra med hög ström som följd.
Vid minsta skillnad så borde strömmen öka
vilket borde gå att mäta upp vid test på marken.
Strömmen borde vara lika när man rör rodren
vare sig servona är ihopkopplade eller ej.
Strömförbrukningen borde bli mindre om roderen flexar
och högre om man har styvare roder!

Eller är jag helt fel ute?

Helst borde mottagaren ha ett eget ack men det kräver ju lite fixning.

/ Allan

McRegor
2008-05-06, 09:15
Hej Allan,
Vet inte riktigt vad du avser med att servona måste röra sig parallellt men "dubbla skevservon" har ju ingen koppling sinsemellan så inte kan dom stånga mot varandra.
Siguns kärra var en helt vanlig standardkärra ur radioinstallationssynpunkt så jag är fortfarande väldigt förvånad över hur "törstig" radioinstallationen är.
Sen tycker jag fortfarande att det är otillfredställande att i vart fall vissa Spectrum-mottagare tydligen "dör" och måste "boota om" vid tillfälligt låg spänning. Spänningsdipen behöver tydligen inte vara lång utan även en kort dip tar tydligen ner mottagaren som sen uppenbarligen tar någon sekund på sig att starta upp igen... Jag är ytterst förvånad att inte ett sådant generellt beteende har vållat större uppmärksamhet här i landet.
Hälsningar
Roger

hakank
2008-05-06, 10:34
Ang ombootining av mottagare pga spänningsdipp förstår jag händer en enskild mottagare av Spektrums fabrikat (AR6100). Detta problem skall också vara åtgärdat i senare versioner av programvaran >= 1.2 med sk "quick connect" och även testat av LAN i den andra tråden ( http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6763&postdays=0&postorder=asc&highlight=spektrum&start=90

Det jag just nu inte blir klok på är om detta är ett generellt problem med samtliga Spektrum mottagare eller om man vill eliminera även att bli utsatt för < 1 sek omstart av AR6100...


/Håkan

Glawe
2008-05-06, 11:27
Vet inte om det kan vara en ledtråd, men jag brukar köra mitt lipo ganska tomt när jag flyger med min zagi. Jag har förvisso inte mätt upp spänningen i accen men motorn snurrar riktigt slött på fullgas och jag har inte haft problem alls med min AR7000.

Sigun
2008-05-06, 13:08
Jag har heller aldrig stött på detta problem, kör alltid slut på mina ackar med tills motorn stannar. kör med nya AR6100 v1.2 och har inte upplevt några som helst glitchar. Samma sak med mina AR7000. Dock ser jag alltid till att min mottagarack är nyladdad och klar inför mina turer.

Kör med både 4.8v och 6v ackar till mina AR7000
/Martin

hakank
2008-05-06, 13:49
OK.

Tror jaka löser problemet med de nya mottagarackarna han införskaffat. De gamla indikerade dessutom underspänning vid fulla servoutslag i ackvarnaren och själv känner jag mig lungnare med de två senaste inläggen
:D

/Håkan

McRegor
2008-05-06, 17:01
Hej,
Att man inte upplever problem då man kör på LiPo via BEC är väl inte så märkligt - gissningsvis bryter reglaget strömmen till motorn vid en spänning under belastning på ca: 6 V (om 2S) eller 9V (om 3S) och då torde BEC:en kunna lämna tillräcklig spänning och ström ändå. Dessutom lär spänningen öka när reglaget bryter bort motorn - men den krtiska spänningsnivån för mottagaren torde knappast uppnås med denna form av strömtillförsel. Betänk dessutom att en LiPo oftast håller spänningen betydligt bättre än en NiMh - speciellt om det är lite mindre NiMh-celler. Så problemet är nog större med en separat mottagarack och i synnerhet om man dimensionerat denna lite klent...
Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av problemet utan mina funderingar grundar sig bara på RC-erfarenheter i största allmänhet och lite allmänt el-kunnande.
Hälsningar
Roger

jaka
2008-05-06, 21:32
Hej!
Ja allt funkar perfekt med de nya "Röda" 850mAh GP cellerna (AAA storlek).
man märker ingen grön/röd diod blink (Mats-Teknik 6V accvarnare) med dessa celler när man rör ett servo. Byter därför ut alla mina "Gröna" GP celler i mina pylonkärror mot "röda".

McRegor
2008-05-08, 12:40
Hej igen,
Läste just RCM&E - maj-numret - och i en av artiklarna var det ett utdrag ur bruksanvisningen för DX-7:an. Där står enl artikeln följande: "Do not fly below 9,0 V on the transmitter or below 4,7 V on the receiver. To do so can crash your aircraft."
Klara besked och därmed har dom reserverat sig för "användarfel" som att t ex köra en 4,8 V ack så långt ner som till 4,7 V..:)
Hälsningar
Roger

hakank
2008-05-08, 22:31
Jag har kollat min manual till DX6i:an och tolkar följande som är en snutt ur manualen:

"While Spektrum’s receivers’ minimum operational voltage is 3.5 volts, it is highly recommended the system
be tested per the guidelines below to a minimum acceptable voltage of 4.8 volts during ground testing. This
will provide head room to compensate for battery discharging or if the actual flight loads are greater than the
ground test loads."

att man, när man testar skall A) testa med fulladdade batterier. B) under testen med dessa fulladdade batterier skall spänningen inte sjunka under 4.8

Och översätter man det till DX7 manualen så är andemeningen att man bör starta med fulladdade ackar.

/Håkan

DanneG
2008-06-26, 23:26
Jag får samma problem med min Sebart Katana, jag har 4 digitala servon i och gör jag en snapp roll så bootar den om ibland, det är en AR7000.
Kan återskapa problemet på marken, det är när alla servon jobbar samtidigt det händer.

Testade ni med en kondning? var köpte ni den i så fall?

Krille
2008-06-27, 09:43
elfa.se har

flunk
2008-07-22, 16:01
Alla som har Spektrums mottagare med gammal programvara i kan skicka dessa till Horizon Hobby för GRATIS uppgradering till Quick-Connect-firmware. Med den är alla problem borta.

Tag kontakt med Horizon innan via email, tex på sales@horizonhobby.co.uk