handdator

Visa fullständig version : Propeller val till Saito 82a



mds
2008-05-03, 00:23
Hej vad för propeller ska jag ha till min saito 82a som är
monterad på en Kyosho Edge 540 vill att den inte ska gå för fort på tomgång vid landning??
mvh m

Sigun
2008-05-03, 00:42
Från denna sajt finns lite rekomendationer

http://saito-engines.info/prop_sizes.html

men du skulle väl kunna pröva 14x4 eller 15x4 för att få ner hastigheten ?

mac77
2008-05-03, 00:51
Jag skulle faktiskt rekomendera en 13x7, eller 13x8 om du vill ha lägre landningshastighet. Min erfarenhet säger att en snurra med mindre diameter ger lägre hastighet på tomgång/lågt gaspådrad än en snurra med större diameter.

kenneth67
2008-05-03, 09:41
en propp med liten stigning är det absolut bästa alternativet för att få ner farten ....men följ rekomendationen enligt instruktions boken .. å gå sen kanske upp ett snäpp i storlek samt ner 2-3 snäpp i stigning ..
om du nu inte vill ha en kärra med fart i flygningen ??? för då får man nog leva med att det kan gå lite fort vid landning(tomgång) samtidigt så bromsar ju en stor propp betydligt bättre än en mindre .. så det är nog mycket en smak sak vad man vill ha där ... 13x7 13x8 tycker jag låter i minsta laget kanske .. ta då hellre en 14x4W så får du riktigt med kraft å en långsam maskin !

mac77
2008-05-03, 09:55
Är det bara jag som upplevt "tvärtemotförhållandet" att en stor prop ger mer fart än en med mindre diameter i dom låga registren på motorn?

kenneth67
2008-05-03, 10:01
det hänger ju lite ihop med vad du har för stigning ! en 14x8 är ju helt klart snabbare i lågfarten än vad en 13x8 är men jämför du 13x8 vs 14x4 så har man mer motsatt effekt ... för speed ska man ha liten propp massa stigning för kraft stor propp liten stigning ...
men detta är "bara" mina upplevelser .. hänger lite på typen av plan med .. så många faktorer spelar in
i min cub exempel vis har jag en liiiiiten asp 52 4 plutt med 13x4 propp å den är riktigt långsam kan jag säga .. på tomgång så står den still på asfalt utan bekymmer men kraft finns det ..

mds
2008-05-03, 11:51
hej om man har en sörre propeller tex 15 i stället för 14 går då inte moton säkrare på tomgång med en 15

kenneth67
2008-05-03, 12:24
ju större diameter desto mera massa å då får du givetvis stabilare och kanske lägre tomgång då proppen ju fungerear som svänghjul ...
men en 15 är nog väl stor på saiton ..!? men prova ... för stor propp e inte bra heller då motorn får jobba för hårt å kan gå varm .. och med en stor propp är det ändå viktigare med en låg tomgång än på en mindre .. då den ju skyfflar mer luft dvs kraft å en mindre skyfflar ju mindre fast snabbare.. där får du farten ..

proppar är en smaksak det jag tycker funkar bra för mig kanske inte alls passar det du vill ha .. beroende på hur å vad man flyger ..!

mds
2008-05-03, 13:31
jag tog bara 15 som exempel
mvh m

T5
2008-05-03, 15:02
APC 14x4W är standard "3D" prop för Saito FA82. Kör på den-

jaka
2008-05-03, 15:26
Hej!
Japp!
14x4W APC om du vill flyga långsamt i planflykt.

wesse
2008-05-03, 16:39
jag har numera alltid fyra i stigning på alla mina kärror då jag upplever landningen enklare o kan ha lite mer fart på motorn när jag landar..perfekt för di där som ska envisas med o klippa :D nu är ju jag en ren o skär amatör som detta år sluppit krasha men det kommer inom kort :D

mulder
2008-05-03, 16:51
Jag upplever det hela så här, ju större diameter ju lägre landningshastighet, varför? en större propp väger mer och har då en större massa att dra runt vilket gör att tomgången kan bli något lägre samt att den bromsar bättre, alla inom rimliga gränser nu förstås.
Mvh Mikael.D

Michael
2008-05-03, 21:01
Till min Saito 72 använder jag oftast APC 13x6. Mindre propellrar ger övervarv. Eftersom 82 endast är lite större skulle jag föreslå en APC 14x6.
Jag har svårt att tänka mig att den propellern skulle ha för mycket dragkraft på tomgång för att det ska gå att landa en Edge såvida du inte har tomgången onödigt högt ställd.
APC 14x4W är uppenbarligen bra för 3D men för klassisk aerobatic är den i mitt tycke värdelös (efter mina tester med en Saito 72 i en CAP 232). Den ger ett alldeles för litet fartområde för att passa för aerobatic.

/Michael