handdator

Visa fullständig version : 4takts funderingar



MagnusStrömqvist
2008-05-04, 10:59
Köpte en begagnad 4aktare, OS FL70 surpassIII, nu i vår. Min första 4taktare. Har nu lyckats få igång den på 20% olja 8% Nitro. Förra ägaren sa att den är helt inkörd och "pilla inte med den!".

Har kört två tankar men tycker den är konstig jämte de tvåtaktare jag har. Går bra på tomgång, hyfsat på fullspik, men i ett mellanregister på säg 1/5 av trottelspannet så vibrerar motorn/planet något så in i bomben....Allt vad skruvar och kåpor vibrerar av och den låter som något håller på gå sönder i den...Drar jag på snabbt max så hoppar den över detta problemområde och likaså snabbt ner på tomgång. Och som sagt den är stabil i dessa områdena. Men drar jag på långsamt så kommer missljudet i mittenregistret igen. Ett rejält DUNK DUNK ljud alltså... Och den tenderar att tjuvstanna titt som tätt när jag håller kvar trotteln i problemområdet....

Vidare när jag manuellt drar runt proppen, alltså för att lyssna på kompet, så är det ett lätt skrapande/rispande ljud. Inget större motstånd men tydligt hörbart. Och kompet? Är det så kasst i en 4taktare eller är detta exemplar slitet? Mina tvåtaktare kräver en rejäl kraft för att få runt dem och ett riktigt "KLUCK KLUCK!" ljud uppkommer. På denna OS 4taktaren är det ett knappt kännbart komp!?! Och ett knappt hörbart kluck ljud...Är det normalt? Eller har jag blivit lurad?

Funderar på att byta motor till min OS 55AX som är tillförlitlig till 100%....Gillar inte att få tjuvstopp titt som tätt..Måste kunna lita på motorn..

Några ideér motorkunniga??????

sundqvistjohan
2008-05-04, 12:35
Hej!

Jag kan nog inte kalla mig motorkunnig, men tycker mig känna igen två av sakerna på basen av egna erfarenheter.

1) Vibrerar mycket på 1/5 av trottelspannet - det låter som om den är alldeles för rikt inställd på tomgångsnålen. Skruva in den ordentligt så borde gången bli jämn och fin också i detta register.

2) Lätt skrapande/rispande ljud när du drar runt proppen - lagren är rostiga (slut). Detta kände jag själv också av efter endast 15 h flygning med min OS FS 120 Surpass III som jag köpte senaste sommar.
Såhär rostigt var det:
http://i117.photobucket.com/albums/o47/svocko/PICT0316.jpg

Ge inte upp, en OS-fyrtaktare är pålitlig - själv har jag hittills aldrig fått dead stick med min 120:a, gjorde flygning 97 idag. Min motor har pump så det gör iofs att tomgången är extra pålitlig.

AM
2008-05-04, 13:33
Det kan också vara att den "spikar" eller knackar pga för stor propeller. Har själv just nu en ASP FS120 som uppvisar exakt det du beskriver med en 17X8-propeller. Försvinner med en mindre propeller. Att motorn "spikar" eller knackar innebär att den tänder för tidigt och ett hårt metalliskt ljud hörs och den skakar våldsamt.

Prova en mindre snurra och se om det försvinner. Om den går för rikt brukar motorerna spotta ut oförbränt bränsle i avgasröret. Är den för mager kommer det knappt ut något alls.

Mvh
Ove

MagnusStrömqvist
2008-05-04, 19:11
Tack för tipsen...Kör en 13x7 då detta är rekommenderat från OS hemsida. (Dock en av de större alternativen)...Tänker byta till en 12x6 och kolla om det är någon skillnad i första hand. Vidare mixtra med tomgångs nålen som nämndes...Trist om lagren är slut...Vad gör man då?Återkommer...

Palleman
2008-05-04, 20:08
Har en FL70 i min Modeltech Twister. Kör denna maskin med en 13x6 Master propp.

I början kunde jag uppleva spikningar men detta försvann då jag öppnade huvudnålen 4-5 snäpp.. Kör på 15% Aerosave 5% Nitro

Visst är 13x7 onödigt tungt, och visst kan motorn spika pga övetbelastning... men vanligast beror spikningarna på att du kör för magert...

Prova att ge motorn mer soppa..

Angående skrapljud... För guds skull riv ner motorn och granska varenda pinal.....!!! kan vara någon metallflis som gått ut kamdrivningskuggarna eller va fan som helst som sitter och svarvar runt i vevhuset... kolla efter metallspån i oljan i vevhuset... visst kan lagren vara rostiga och eländiga... lagren i min va föööör glapp redan från fabrik så jag fick byta dom i en helt ny motor... Visst ska det vara mer spel i modellmotorlager men det finns gränser även här :lol:

Ålänning
2008-05-05, 21:05
Jag har en OS 70 Ultimate 4-takt som låter skitfint när man vrider runt den. Som en OS ska....

Men så har jag ju en SY-80 också, den går underbart nu (eller iofs inte
just nu, för den väger lite mer pga jord o sånt). Hur som... när man vrider
runt den så klickar det inne i den, klik-klik på vartannat varv. Ljudet
kommer från när den där "klumpen" mellan stötstången och kamdrevet
faller ner på kamnocken (för bägge). Har alltid gjort så sen jag köpte
den beggad. Ska dom låta så? Den går ju bra ändå. Det är också helt
kruttorrt inne i motorn. Kör Roffes 17% oljiga gröan bränsle med 5
eller om det var 10% nitro.