handdator

Visa fullständig version : 50cc elmotor.



DaEk
2008-05-06, 22:21
Hej, jag behöver hjälp med att hitta en elmotorsice. Jag letar efter en motor som går på 10s som kan ta en 50cc bensinmotors plats.

Kollat på axi och deras motorer är antingen något för små eller något för stora, hittar ingenting som klaffar direkt. Finns det nån motor (inte plettenbergs för 7500 och inte en kinesmotor) som skulle kunna passa en 50cc-modell. Den skall funka på 10s ungefär och kosta runt 3000.

Sweeper
2008-05-07, 05:32
Detta är kanske något för dig. Titta längst ner på sidan.

Mike Grey och hans fru Angie är väldigt hjälpsamma och det är bara till att ställa frågor så får du bra svar. :)

http://www.skysharkrc.com/outrunner.htm


Göran

Rz-Tec
2008-05-07, 06:44
Kolla på http://shop.rztec.se/Shop/Index.php?sArtId=1399 kör den själv i en Greatplanes 1/4 Extra just nu "bara" på 8 celler men det ger ganska gott om drag ändå med 10S blir det riktigt kul. Tyvärr kostar den inte runt 3000:- men det kanske inte är det största problemet :)


/David
RzTec

McRegor
2008-05-07, 06:59
Hej,
Givetvis skall du ha en 50 cc-elmotsvarighet om du så önskar men trots att jag är en riktig el-entusiast så har jag fortfarande svårt att så finessen med riktigt stora el-setup:er. Framförallt så blir ju ackarna rejält dyra - och man behöver ju några uppsättningar om det skall bli flygtid värd namnet. Alternativt många A123-celler - serie och parallellkopplade för att uppnå spänning och kapacitet. Finessen med dessa är ju att man kan snabbladda dom så då räcker måhända ett paket.
Nä, trots min faiblesse för el så skulle jag nog ta en titt på någon välbyggd bensin-kinesrova i den klassen. Har fått indikationer på att bl a denna kan vara vetttig - http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5789
Hursomhelst - lycka till i valet oavsett vad det slutar i. Tänk bara på att en stor elrova är allt annat än ofarlig och min åsikt är att stora elsetup:er kräver mycket hög kunskap om eldrift om slutet skall bli gott.
Hälsningar
Roger

PS: Nu får väl Bokis spel när jag rekommenderar annat än el..:)

DaEk
2008-05-07, 14:25
Hej!

Jag tvekade länge med att lägga ut tråden, för jag vet att jag inte kan köpa motorn på en lång tid då jag har annat att lägga pengarna på just nu, så tråden bara skulle bli störande. Men i alla fall:
Skall köpa några 5s 3700mah flightpower, så tanken är väll att köra 10 7400 mah och ha 2 laddare så det bara blir en timma mellan varje flygning. Behöver ändå batterierna så att säga.

Roger, vad är farligt med en stor elmotor? Jag behöver aldrig vara i närheten av propellern då jag kan gå in bakifrån och sätta in ackarna. Är det farliga bara att det är riktigt hög spänning?
Jag vill inte ha det för jag tyckerdet verkar obehagligt att försöka snärta igång motorn.

Jag lever med fantasin att det inte borde bli så mycket dyrare med eldrift jämfört med bensindrift. Exkl. batterierna så är det ju bara motorsystemet som blir skillnaden, bensinare a la DA är väll 6000 kronor uppåt med tändsystem, pipa och allt vad de heter.

Letar vidare... Tack för svaren.

Lägger till: Hittade en motor som nog kan passa, AXI 5345/18. Dock så vill den ha 12s. Vad händer då om man lägger 10s på den istället? Bara något sämre prestanda eller bränner man nått? Och hur mycket sämre prestanda, den motorn verkar ju motsvara 60-75cc bensin så den är ju lite övermotoriserad i så fall.

Joacim
2008-05-07, 23:03
Som en kompis sa till mig som tävlingsflyger med el, "spelar ingen roll hur mycket pengar jag än lägger ner på en bensinare, man får ändå aldrig samma prestanda som med el ;)"

Andra som gämnfört över en tid på större modeller säger faktiskt att elsetupen blir billigare, delar man upp ackarna så man kan använda de i flera maskiner är det också en fördel.

Intressanta alternativ är de större Hyperion och Hacker motorerna som inte kostar skjortan. Vad gäller Axin med 10 vs 12s så får du antagligen mer effekt och lite högre effektivitet på 12s, 10s drar du å andra sidan en större prop, valet av motor beror ju också på vad/hur du skall flyga.

McRegor
2008-05-08, 05:27
Hej Jocke,
En rak fråga ! Vad måste man betala för en komplett elsetup motsvarande en 50 cc bensinmotor ? Alltså elmotor, reglage, ackar för att kunna flyga minst 5 gånger på 2 timmar och laddare som klarar dessa ackar. Dessutom inte att förglömma - du själv har enorm erfarenhet av eldrift och inte minst större elsetup:er - men det har inte varit smärtfritt s a s. T ex har du haft problem med störningar som äntligen fått sin lösning med Futabas 2,4 GHz-system. Sen vill jag minnas att något så trivialt som kontakter och gnistbildning vid anslutning av acken även det kan förorsaka problem på stora setup:er.
Och ackarna är ingen livstidsinvestering - dels har dom en "normal" begränsning, dels kan man ha otur med kvaliteten men man kan också av egen förskyllan kraftigt minska livslängden och då blir det dyrt.
Min point är att för "mindre" setupe:er (vad nu det är...) så fungerar el alldeles utmärkt och som du vet är jag själv en elflyg-entusiast men jag vill på intet vis "lura in" någon i "elträsket" genom att förbehållslöst rekommendera stora elsetup:er till relativa nybörjare - min åsikt är att man bör ha en viss erfarenhet av RC-flyg och inte minst elflyg samt att man är medveten om vilka kostnader det kan dra med sig. Att prestandan är minst lika bra - troligen bättre - än med en bensinare är vi överens om men kostnaderna är också i en annan division. Driftkostnaden för en bensinare måste nog betraktas som mycket låg jämfört med den investering i ackar som måste göras till en motsvarande elkärra - och det gäller i allra högsta grad om man skall välja s k kvalitetsackar. Och inköpskostnaden för bensinalternativet är också klart lägre såvida man inte köper det dyraste utan med goda råd kan hitta guldkornen bland de billigare motorerna.
Sen har jag sett större elkärror där det inte är enkelt att byta acken och det måste vara ett grundkrav - det skall inte ta 10 minuter bara för att byta den. Det gäller givetvis inte alla kärror så där måste man vara uppmärksam vid valet av kärra.
Slutligen till David: En elmotor kan tyckas harmlös när den står där tyst och fin trots att strömmen är ansluten. Men en radiostörning eller att man stöter emot trottelspaken av misstag får den att rusa igång direkt - och ju större rova, desto större konsekvenser om man är i vägen. Därför är elrovor lite lurigare än förbränningsrovor - de senare låter när dom är igång och därmed har man en form av automatisk varningssignal som ringer i huvudet. Visst - detta är inget större problem om man är uppmärksam och medveten om problemet men man kan bli lurad - även som erfaren elflygare gör man ibland misstag...
Hälsningar
Roger

HeatFire
2008-05-08, 06:01
jo.. krävs att man är ordentlig o inte slarvar.. annars är det ju inget som hindrar? större grejer.. högre pris.. så är det ju alltid..

oavsett vad man kör så är det en flygande gräsklippare.. inte så bra att inte vara vaksam ellerhur? man måste ju förstå att det är scary saker man leker med.. oavsett om det är el eller bensin..
finns ingen plats för misstag.. man får helt enkelt sätta upp en rutin som minimerar risken..

jag ser alltid propellrar som farliga så länge jag inte kollat en extra gång att det verkligen inte är igång.. o då flyger jag inte ens stort..

McRegor
2008-05-08, 06:32
Hej HeatFire,
Jo, absolut att man måste ha enorm respekt för propellern och det var ju lite av min point också.
Men risken med el är att man inte riktigt "förstår" att motorn är igång när man anslutit strömmen - en motsvarande förbränningsmotor som går signalerar ju oupphörligen genom avgasljudet att något riskfyllt finns i den omedelbara närheten. Och det oerhört direkta gensvaret på en elmotor som av någon anledning får en "gas-impuls" kan få förödande konsekvenser så försiktighet och rutiner är faktiskt ännu väsentligare vid eldrift - möjligen små depronflax undantagna..:) Men även dom bits om man är oförsiktig - om än i oändligt mycket mindre grad än t ex en 5 kW-motor.
Jag propagerar absolut för eldrift när vi talar om mindre kärror för där är inte heller kostnadsaspekten något bekymmer. Själv har jag knappt flugit förbränningsmotordrivet överhuvudtaget de senaste 7-8 åren men jag håller mig till det jag brukar kalla "små-el" - i mitt fall upp till ca: 1,5 m spännvidd.
Det är så skönt att dels slippa oljespill i bil och verkstad, dels att kunna ställa in kärran flygklar i bilen (små-el alltså). Men man är ju en aning bekväm av sig - kanske med ålderns rätt..:)
Hälsningar
Roger

Joacim
2008-05-08, 07:44
Kostnads aspekten har gämnförts av grabbar i Usa, england, Tyskland, Norge bla, efter ett år ca var de alla överens om att el altenativet hadde fördelar, det går dock att vända å vrida på det hur mycket somhelst.

Störningsproblem som knappt var botbara fick jag på Katanan när jag klev över 9kw, vad gäller kontakter så har vissa reglage idag "anti spark" funktion, men på en 10s setup räcker det med bra 6mm gulkontakter, det fanns inte när jag började köra 10-14s.

För ett antal år sen när jag konveterade en 2m elmodell var detta betraktat som mycket exlusivt och extremt, idag är det vardagsmat även i sverige, oavsett kostnaden så får man inte samma fördelar med en förbränningsmotor som tilltalar mig och många andra.

Säkerheten är väll även där olika vad man tycker, jag skulle aldrig ställa mig och veva igång en bensinmotor med händerna!?

McRegor
2008-05-08, 09:24
Hej igen, Jocke !
Jag ställde en fråga om kostnader som jag gärna vill ha besvarad - vad man ev undersökt i andra länder är inte riktigt relavant här.
Du rekommenderar en del grejor - kan du sammanställa kostnaden så att man får en ungefärligt uppfattning. Utgå från fallet att ersätta en 50 cc bensinmotor och då antar jag att kärran är en aning större än 2 m i spännvidd...
Alltså:
* Motor
* Lämpligt reglage
* Lämpliga ackpaket - och säg att man vill flyga 5*10 min under ca: 2 timmar och inte dra ur sista droppen i paketet för då lär det inte hålla speciellt många cykler
* Lämplig laddare som på rimlig tid klarar av att ladda dessa paket
* Nätaggregat att ha för "hemma-laddningen"
Dessa grejor klarar man sig inte undan om man är nybliven elflygare och vill börja med en större kärra.
Vad det kostar i det lilla "små-el-formatet" är enklare att ta fram men stora el-setup:er är fortfarande inte så vanliga ute på våra fält.
Slutligen - visst finns det svårigheter även med en 50 cc bensinare men gamla "förbränningsmotorflygare" brukar fixa dom problemen. Men är man ny så ställs man givetvis inför problem även med bensinare - det kan vi nog vara överens om. Men kostnaden blir nog ändå klart lägre - jag har m a o svårt att värja mig för kostnadsaspekten på stora elkärror när folk frågar...
Hälsningar
Roger

knas
2008-05-08, 09:47
Utan att ha erfarenhet av varken bensinmotor eller större el-setup så tycker JAG så här.

( Bränsle och el har ju såklart olika för- och nackdelar, man måste bara bestämma vilka för- och nackdelar som väger tyngst. )

Ju större maskin ju störra anledning att köra med A123.
Jag skulle aldrig köra med LiPo i varken flyg eller heli i den storleken. Speciellt när A123 i princip bara har tyngden som största nackdel mot lipo. A123 kan snabbladdas samt flygas till ESC klipper. Livslängden för A123 har jag för mig är minst lika bra som lipo även för snabbladdade A123-celler. Ska man kunna snabbladda på fältet utan tillgång till 230V så är ju ett par 12V batterier ett måste, osv osv ...

McRegor: Med stora elplan så kör man väl enklast på separat Rx batteri, dvs man kan enkelt kolla i depån om alla kontrollytor fungerar. Sedan rullar man ut planet på startbanan och kopplar in stora batteriet där ute. Mindre risk att nåt kan hända. Risk för olycka minskas ju förhoppningsvis också om man även har en Rx med failsafe. Iofs kanske störningen kan gå direkt in i ESC och orsaka kort motorsnurr. (Men eftersom man står ute på banan så bör det inte kunna skada någon?!) ;)

"...att man stöter emot trottelspaken av misstag..."
Har man ett sådant plan flyger man nog med en radio som man kan ställa in två throttelkurvor på, det gör iaf jag med mina flygplan. På så sätt kan man enkelt lägga in en "throttel hold" funktion (alt mixa in en på en brytare). Ingen risk att råka ge full gas i depån.

/A

Joacim
2008-05-08, 09:51
Det är väll bara att räkna? välj motor, reglage, ack och slå ihopp, kontakta en firma och se vad de kan ge för paketpris, nätag, jag kör 8A hemma, hemmabygge, snabbladdning 12v bilbatteri, 5x 10 min på 2 timmar!? så mycket flyger jag inte, men 2x 4500-5000 ackar så får man 4x 5 min flygningar ca. Utlandet är relativt här också, de kör med samma grejor, men de som gämfört har ofta kört 80-100cc setuper. Ställ in reglaget på 3-3,1v/cell så håller dom länge.

Vi får låta DaEk och andra själva avgöra vad de vill köra med, oavsett för/ nackdelar för det finns det alltid.


Ursprungsfrågan gällde en elmotor att ersätta 50cc bensin med, jag tror en motor i 3kw klassen skulle räcka bra, Axi, Hyperion, Hacker, Cyclon 22" 10s 3700-5000mAh.

McRegor
2008-05-08, 10:36
Hej Knas,
Utan att orda alltför mycket så förefaller ju A123 bra ur säkerhets och snabbladdningssynpunkt - om än lite tyngre/större än motsvarande LiPo. Dock har jag personligen ännu inte sett någon stor elsetup som kör på dessa här i Sverige - men det hoppas jag få se redan i sommar.
Du har givetvis rätt i att man bör "desarmera" trottelspaken om radion klarar detta - dock är det nog rätt ovanligt att man gör så. Det jag försökte få fram var att elkärror generellt är luriga på det sättet att dom kan vara "armerade" utan att låta - medan en förbränningsrova definitivt för oväsen och då är man ofta undermedvetet försiktigare. Men det problemet är i grunden generellt för alla elkärror bara det att ju större/starkare, ju värre konsekvenser om man misslyckas/slarvar...
Jag är som sagt inbiten elflygare själv men då kompisar börjar fråga om el i större kärror - t ex som i detta exempel med en 50 cc-ersättare - så har jag uppriktigt svårt att försvara valet av el. Mina kompisar i Klubben har i vart fall inte obegränsade resurser att ösa ur - därav min tveksamhet eftersom jag bara vill rekommendera sånt jag kan stå för och som känns rimligt ekonomiskt för kompisarna.
För att belysa detta så kollade jag vad 2 paket Flightpower 10S4500--5000 (Jockes rekommendation) skulle kosta i Sverige - det landade runt 8.000--10.000 kr beroende på ackmodell... Sen tillkommer "lite" till för övriga behövliga komponenter...
Sen får jag be om ursäkt för kidnappningen av Davids tråd men jag hoppas att det i vart fall gett lite mera "nyanser" runt detta med stora elsetup:er..:) El'e bra - helt klart. Men lika lite som det var ett starkt alternativ överhuvudtaget för 10 år sedan så kanske det inte är det idag heller i riktigt stora applikationer...men det är bara min personliga åsikt.
Hälsningar
Roger

PS: Givetvis blir det billigare med "Kina-ackar" och noname-motorer/reglage men ofta ser man ju rekommendationer på märkesgrejor - därav mitt prisexempel på Flightpower.

T5
2008-05-08, 11:16
Som nyfödd el-rookie kan jag inte tillföra mycket, men en 50cc DL motor kostar kring 2000.-kr.
Förstår inte riktigt att kostnaden på ett år blir samma för el? (8000 i soppapengar = 2x ackpaket?) Känns som kinabensinare är best bang for the buck, även om en stor elis skulle vara kul känns det som en oöverstiglig kostnad för mig.

Min plan är:
små-mellanstort: EL
2M+ :50cc bensin
Metanol går bort :)

Glawe
2008-05-08, 11:19
Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe) :)

knas
2008-05-08, 12:01
Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe) :)

Just därför väljer jag A123 före LiPo :)

Glawe
2008-05-08, 12:03
Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe) :)

Just därför väljer jag A123 före LiPo :)

Du har väl samma problem egentligen med A123 ? Dom kräver väl inte mindre ström för att laddas ? :)

knas
2008-05-08, 12:50
Problemet med större elkärror som jag ser det är väl själva laddningen.Det behövs ju en heldel ström för att ladda accen, och vill man ha mer än 1-2 flygningar under en dag ute på fältet och det inte finns 220volt där så kan det ju bli problem.

Oavsett så ser det himla skoj ut med stora elkärror, men jag gillar när det luktar metanol (så bensinare åker bort med för mig där hehe) :)

Just därför väljer jag A123 före LiPo :)

Du har väl samma problem egentligen med A123 ? Dom kräver väl inte mindre ström för att laddas ? :)

oops, svarade för snabbt, det jag skulle lagt till var att med A123 kan man få fler än 1-2 flygningar per timme, om man har med sig ett (eller flera) tillräckligt stora 12V bilbatterier =)

..ungefär :)

Förresten får du problem med 220V på fältet också med antal flygningar per dag med lipo. Om du inte har många batterier vill säga.

Glawe
2008-05-08, 13:25
Hmm.... elaggregat ?

http://www.skydd-sakerhet.se/uploads/produkter118_large.jpg

:D:D:D:D

Sorry. Nu lämnad jag tillbaka tråden igen :D

knas
2008-05-08, 13:55
Hmm.... elaggregat ?

http://www.skydd-sakerhet.se/uploads/produkter118_large.jpg

:D:D:D:D

Sorry. Nu lämnad jag tillbaka tråden igen :D

Hehe, ja det skulle ju gå också.. men då kan man väl köpa ett bensinplan på en gång :)

DaEk
2008-05-08, 14:47
Hej!

Oj vad många svar, kul. Ackkostnaden kommer upp ofta. Jag behöver ändå ackarna så den kostnaden räknar jag bort helt enkelt. 2*3700mah 5s blir ju 7400mah 10s, måste räcka?

Nån som fråga om kostnad för en set-up för ett 50cc-plan. Räknar ihop lite lätt:
AXI 5345/18 2695
jeti 90A 1498 Rea på mft.
propeller 26*10 trä Xoar 259
5 stycken hyperionservon 1780
2 stycken 2s 2200mah 918 För servona.
regulator för 2 lipo 745 http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-dpsi-dual-power-supply-interface-regulated-p-4102.html
Nån mottagare ca 1000 kanske för en bra.

Plus lite bling bling kanske...

Räkna ihop själva... Men vad blir skillnaden jämfört med bensinare, byt ut fartreglaget och motorn till en DA för 5-6000. Inte så jättestor skillnad.
Verkar dock som om många tycker ett sånt här projekt är idioti, men jag får väll försöka spara ihop till planet först i alla fall.
Köpa motorn sist. :p

Brauer
2008-05-08, 15:38
Jag har precis beställt en extra 260 från above all, och jag resonerade såhär:
Antingen satsar man på genomgående bra saker och håller jämn kvalitet - och accepterar att priset blir vad det blir.
eller
så satsar man på billigare komponenter och hamnar i ett prisläge som man har råd att offra om någon del skulle ge upp.

Tyvärr, med erfarenhet från heliflygandet, så tycker jag att man lurar sig själv om man börjar shoppa ett plan för precis vad man har råd med. Det händer nästan alltid något oväntat, och då kan det vara skönt att ha några kronor kvar på kontot.

Jag tycker att det låter egendomligt hur en el-setup kan vara billigare än en bensinsetup - över tid. Ackarna håller väl inte mer än två säsonger och 8000kr får man 500liter bensin (räknat på 14kr/l) som ger styvt 300 flygtimmar. Dessutom, vill man flyga och inte vänta på att ackarna ska laddas så är det väl återigen fördel bensin.
Men det är klart, vill man inte ha bensin så ska man ju inte köpa det :p

McRegor
2008-05-08, 15:44
Hej David,
2*5S3700 = 10S3700 - alltså en 10-cellers 3700 mAh acke.
Du behöver 4 st 5S3700 om du skall få ihop 2 ack-omgångar.
Är inte vikt och storlek väldigt avgörande så skulle jag nog fundera på en A123-lösning istället - precis som Knas föreslagit. Men då får du lägga på 1-2 celler i serie - alltså totalt 22--24 st per paket. Å andra sidan kan du nog klara dig med ett paket istället.
Den bensinrova jag länkade till tidigare i denna tråd har fått fina vitsord av en kompis som kollat och kört den - priset inkl frakt och moms landar idag på ca: 1950 kr "hemma i köket"..:)
Hälsningar
Roger

DaEk
2008-05-08, 16:36
Hej!

Jaha, så man får inte fler mah för att man har 2 ackar seriekopplade?

Brauer, jag menade inte att det blir "billigare" med elmotor, men har man redan ackar så bör det inte bli så enorm skillnad.

Kanske skulle gå på en mindre modell i så fall. Above all Extra 300s på 180cm. Den är ju byggd för elmotor. Eller som de flesta verkar råda håller mig vid .40-storlek.

Men tack för svaren i alla fall. :p

rothman
2008-05-08, 16:51
Jaha, så man får inte fler mah för att man har 2 ackar seriekopplade?


Seriekoppla = mer spänning
Parallellkoppla = mer mAh

knas
2008-05-08, 17:43
Hej David,
2*5S3700 = 10S3700 - alltså en 10-cellers 3700 mAh acke.
Du behöver 4 st 5S3700 om du skall få ihop 2 ack-omgångar.
Är inte vikt och storlek väldigt avgörande så skulle jag nog fundera på en A123-lösning istället - precis som Knas föreslagit. Men då får du lägga på 1-2 celler i serie - alltså totalt 22--24 st per paket. Å andra sidan kan du nog klara dig med ett paket istället.
Den bensinrova jag länkade till tidigare i denna tråd har fått fina vitsord av en kompis som kollat och kört den - priset inkl frakt och moms landar idag på ca: 1950 kr "hemma i köket"..:)
Hälsningar
Roger

OJ, om de bensinmotorerna funkar bra så kommer jag nog överväga att köpa ett bensinplan ist :lol:

Brauer
2008-05-08, 17:52
Hej!
Brauer, jag menade inte att det blir "billigare" med elmotor, men har man redan ackar så bör det inte bli så enorm skillnad.


Jo, när det är dags att köpa nya ackar. ;)

DaEk
2008-05-08, 18:06
Då så har priserna gått ner antagligen :) batteriutveklingen går ju hyffsat stadigt framåt :D

Kom och tänka på en grej, mailade nån återförsäljare för nått år sedan om en lämplig set-up till nått plan. Han rekomenderade antingen 4400 mah 6s eller 2* 2200mah 3s. Borde det då inte ha bara blivit 6s 2200mah?

Brauer
2008-05-08, 19:01
Jo, antingen 6s2200 eller 3s4400.

Ingen tar beslutet åt dig, men det är kanske dumt att räkna så lågt som möjligt. För två år sen kostade en PQ1800 3s ungefär 700kr, idag får du evo25 2170 3s för 560kr. Det blir inte gratis imorgon alltså. :p
Återigen, det är alltid upp till en själv att bestämma, men det kan bli tråkigt att räkna bort "eventuella" kostnader. Att anta att priserna sjunker kan ju bli en trist överraskning om de inte gör det.

DaEk
2008-05-08, 19:27
Det var mer tänkt som ett skämt. (skoj, eller hur :D )

Men jag hoppar i det projektet, köper jag nått större får det bli bensinare...

1984:an
2008-05-08, 23:07
stjäler tråden lite (ang. dyra komponenter)...jag har köpt 4st 3s1p 4000mah för ca 460 kr (!inkl.frakt!!) som ja hoppas kommer inom kort. har redan en 2,7 kw rova på köksbordet (ca 350kr) och ett 100amp 22,2v esc (ca 388 kr) blir kanske ett extremt lågprisbygge i framtiden...

6s2p 8000mah + esc + motor (max.2kw på 22,2v)= 1198 kr
Har absolut inga höga förväntningar på dessa (kina)komponenter, tycker bara att det är kul att experimentera hur billigt det kan bli :)

Flowtu
2008-05-20, 20:21
vad var det för motor? Jag har också kollat runt lite på stora billiga el setuper. hobbycity?

DaEk
2008-05-20, 20:28
Tja!

Det slog mig just en grej. Går det att seriekoppla 2 batterier, igenom att sätta 2 kontakter seriekopplade till fartreglaget, så man kan separera ackarna och ha till annat, eller måste man löda ihop dem på nått vis?

1984:an
2008-05-20, 22:24
Iallafall jag löder ihop lite egna kopplingar, sen tar jag ett varv med maskeringstejp runt dem. Fast kardborre borde funka minst lika bra.
Enkelt att dela ackarna efteråt om man vill.

Apropå min extremt billiga setup; lipo:n på 11,1 4000mah är bara på ca. 5C, 10C max, men tejpade ihop två paket o körde i min traxxas stampede. Funkade bra i träningsläget (ca. 40km/h) men de hade svårt att ge ström i rally-läget. Då bröt esc:en för att skydda cellerna.
Men i tr. läget har jag ungefär 20minuter, och då mest på fullgas!
Har laddat dem 6 gånger nu, och de är fortfarande stenhårda.

lägger i lite länkar o kommentarer om nån är intresserad:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4571
Skruvar och gängor är ingen höjdare, motoraxeln är ganska ful; ser ut som en bit rundjärn från vilken smedja som helst.
Men läs recensionerna under den.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3728
Är stort till formatet, men verkar helt ok.

http://stores.ebay.com/Swang-Hobby
Blandade lipo:s, Har man inga krav på höga C-tal kan man nog fynda här.
Obs. räkna inte med samfrakt från denna handlaren.

DaEk
2008-06-20, 20:40
Väcker upp tråden lite. Ändrar mig och fortsätter planerna med stora elflyg-projektet. Blir dock inte 50cc-storlek då ackarna känns för små utan siktar in mig på en quique yak 54 på 1.75 meter.
Behöver lite hjälp med set-upen men kan det här funka?
Motor: Hacker A60 24s
ESC: jeti spin 75
batteri: Flightpower evo 25 10s 3700mah.
Servon: Hitec HS-5625 MG.

Hackermotorn ligger på ungefär 1900watt. Räcker det? Känns lite tveksamt faktiskt.
Hur verkar set-upen? Kommer den dra en yak på 4 kg? Någon annan motor som skulle passa bättre?

Joacim
2008-06-21, 16:00
Vad är det för vikt på kärran? är det 3D som gäller?

Joacim
2008-06-21, 16:08
Till en setup på 2kw skulle jag köra Jeti SPIN77 alt 99 som har större spridning av FETsen och stor kylfläns, till den motorn sedan 10s 3700-5000mAh 25C eller mer, 4mm guldkontakter mellan motor/reglage 4-6mm till acken. Kör sedan INTE APCE utan vanliga APC, trä eller Mejzlik E. Hamnar du på 1900-2000w på en modell på 4-5kg får du mycket bra prestanda utan tvekan.

DaEk
2008-06-21, 16:34
Hej!

Den väger 4 kg. Så set-upen jag skrev upp kommer funka bra?

Vill köra 3700mah då jag har sådanna ackar hemma. Kanske sparar ihop till FP F3A competition till nästa år men kör 3700mah i år i alla fall.

Har någonstanns i bakhuvudet att det är 370 watt kilo för 3d (vill köra 3d). Då borde nästan 1400 watt räcka? Blir 1900 watt så man får goda marginaler?

Joacim
2008-06-21, 18:52
3700EVO 25 kommer räcka väl, den FP cell jag använder messt, 350-400w/kg blir bra prestanda med möjlighet att hovra, börja på en mindre prop/effekt och öka sedan vid behov efter att du lärt känna setupen vad gäller flygtid och eventuell värme. Läser man Om hacker motorerna är de liksom många andra konservativt specade, till en 3D setup bör du om du vill kunna köra 2kw+, det får du möjligheter till också om du väljer ett lite större reglage, det är viktigt att reglaget är rätt storlek och intställning då denna typen av modeller handlar om mycket delgas belastning, och därmed ofrivillig värmeutveckling för reglagen.