handdator

Visa fullständig version : Kan man färga bränslet själv?



Hans
2008-05-06, 22:44
Har en dunk ofärgad syntetolja och det blir ju som vanligt, "undrar om det här är färdigblandat bränsle i dunken". Känns det igen? Kan man färga oljan så det blir slut på funderandet? Isåfall med vad?

Eraiser
2008-05-06, 23:55
jag tog lite karamellfärg till mitt bränsle.
det va ioförsig redan svagt,svagt rosa så ja droppade dit några droppar röd
så den skulle synas ännu bättre i i tanken när man flyger.

men karamellfärg har iaf funkat för mig :)

Mvh/ Daniel

pawel
2008-05-07, 00:42
Karamellfärg fungerar kanon, och jag skulle nog vilja påstå att det inte påverkar motorns livslängd alls. Har en helikoptermotor som gått en bra bit över 230l, där hälften är blandat med några droppar karamellfärg/dunk. Motorn startar fortfarande fint, går som ett skott och mår kanon. (den fixar nog 230l till :D )

Jag brukar plocka isär mina motorer med jämna mellanrum och har då märkt att färgen har en liten nackdel, då den "missfärgar" insidan av vissa motordelar samt packningar. För övrigt inga nackdelar.


(Använder 4-7droppar till 5l-dunk)

wesse
2008-05-07, 06:30
yehh vilken hit ...nu ska då jag åka o köpa karamellfärg..grönt tror jag blir snyggast...

Tobbe O
2008-05-07, 11:41
Äsch, kör med Klotz olja så blir soppan smarrigt röd utan karamellfärg :)

Mikey
2008-05-07, 15:33
Har bestämt för mig att det finns färdig färg för modellbränsle att köpa som är tillverkad just för det du söker alternativt för heli-vispar att enkelt kunna kolla återstående soppa-mängd.

Men kommer inte ihåg tillverkarens namn.

Återkommer ifall knoppen klarnar.

jaka
2008-05-07, 16:25
Hej!
Karamellfärg fungerar bra. Det enda som märks på motorerna är att förbränningsrummet färgas.
Minicars har annars speciellfärg som är avsedd tt pytsas i bränslet. Antar att det är samma som karamellfärg fast dyrare.
Olika lukter finns också...!

HeatFire
2008-05-07, 16:31
Frams till doften offentlig Toalett kommer så fortsätter jag att färga med vanlig karamellfärg ;)
funkar prima..

wesse
2008-05-07, 16:52
ja tänk va underbara grejor di hitter på..min ys vrålar förbi o det luktar rosor i kvällsolen o rök i alla rengbågens färger .... ja visst är det sällsamt o få va nykter och kunna njuta av alla fantaskiga saker...hipp hipp hurra för oss galna modellflygare :D

MasterMag
2008-05-07, 20:22
ja tänk va underbara grejor di hitter på..min ys vrålar förbi o det luktar rosor i kvällsolen o rök i alla rengbågens färger .... ja visst är det sällsamt o få va nykter och kunna njuta av alla fantaskiga saker...hipp hipp hurra för oss galna modellflygare :D

Jag vet inte varför, men jag tänker på "Sasquatchscenen" i Pick of destiny när jag läser dina inlägg =)

YouTube - Tenacious D - Sasquatch


Sorry för OT!