handdator

Visa fullständig version : Air parcel från Hobbycity.



pa1974
2008-05-11, 10:53
Har beställt en flygmaskin från HC med airparcel.
Är det nån som vet hur lång lev tid det brukar vara?
Har beställt en hel del förut men med air mail det har gått blixtsnabbt.

sm3xrq
2008-05-11, 11:37
mellan 8 och 48 dagar

jeppe
2008-05-11, 11:51
Hur snabbt gick det för HC att få iväg grejerna (om skickat)? Det var ju lite problem med långa väntetider. Nu skriver de att mer personal finns på plats, vore intressant att veta. Man vill ju oftast ha grejerna igår!

flygaren_93
2008-05-11, 11:56
Jag har bestält 2 st 26cc bensinare för ca 360 $ men det har tagit 7 dagar och de är ändå inte skikade :? Men jag brukar räkna 2-3 veckor när jag beställer saker med bilig frakt om det finns i lager.

(motorena finns i lager)

Vid stora order/dyra borde det gå fort tycker jag

MVH Alex

jeppe
2008-05-11, 12:04
Första gången jag beställde tog det 1 vecka att få hem grejerna. Det var i Januari. Det var inget jag förväntade mig, då det brukar kunna vara en vanlig tid för saker som skeppas inom landet. Några veckor motsvarar kanske bättre avståndet! :)

McRegor
2008-05-11, 12:10
...Har beställt en hel del förut men med air mail det har gått blixtsnabbt.
Hej,
Blixtsnabbt är inget jag förknippar med Hobbycity - tyvärr. Småpaket tar väl 1,5-2 veckor om alla grejor finns på hyllan. Hur lång tid större paket tar har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-05-11, 14:40
Hej..
Beställde med EMS express i förra veckan, de paketet ligger på posten och kommer till mig på måndag. tycker de där 50kr extra för EMS Express är ganska värdefulla. Har aldrig väntat mer än en vecka på någon beställning från HC.

Så är man intresserad av att få sina grejor snabbt köp med EMS Express.
Snabbast leverans för min del är: beställt grejorna torsdag kväll (Natt i HC) de packade och skickade på fredag. Måndag morgon kl 10 hade jag paketet i min hand :shock: :shock:

/Martin

mac77
2008-05-11, 15:08
Beställde där för ett par veckor sedan, lite smågrejor bara, då tog det 6dagar innan avin låg i postlådan.

jeppe
2008-05-11, 15:33
Då kan man kanske hoppas att dom kommit ikapp lite vad gäller ordrar. Annars är jag mest impad av Hong kong-postens priser!

McRegor
2008-05-11, 17:46
Hej,
Attans vilken tur ni tycks ha med HC - den snabbheten har jag aldrig upplevt trots ett 15-tal beställningar. Men lite bättre är det nog nu jämfört med för några månader sedan då det kunde ta ca: 1 vecka innan dom expedierade paketet överhuvudtaget. Och köper man restade grejor kan ju väntetiden bli betydande om man har otur.
Hälsningar
Roger

pa1974
2008-05-11, 18:10
Grejerna skickades från HongKong post den 8/5.
Det var två paket,ett airmail och ett airparcel.Airmail kom till Sverige i fredags.Men inte airparcel.

QatHome
2008-05-12, 11:55
Hej..
Beställde med EMS express i förra veckan, de paketet ligger på posten och kommer till mig på måndag. tycker de där 50kr extra för EMS Express är ganska värdefulla. Har aldrig väntat mer än en vecka på någon beställning från HC.

Så är man intresserad av att få sina grejor snabbt köp med EMS Express.
Snabbast leverans för min del är: beställt grejorna torsdag kväll (Natt i HC) de packade och skickade på fredag. Måndag morgon kl 10 hade jag paketet i min hand :shock: :shock:

/Martin
När du beställde med EMS Express kom paketet förtullat då så du fick betala tullavgiften när du hämtade ut paketet?

Sigun
2008-05-12, 13:10
Den gången gick det rakt igenom men har även haft gånger de fastnat. Är man bara snabb och mailar dem kvittot så brukar paketet släppas iväg samma dag.

/Martin

jocke1963
2008-05-12, 17:19
Hej..
Beställde med EMS express i förra veckan, de paketet ligger på posten och kommer till mig på måndag. tycker de där 50kr extra för EMS Express är ganska värdefulla.

Instämmer, gjorde en best i april, där jag använde EMS, det paketet hade jag på en vecka. Betällt vanlig airmail oxå, det tog 2-3 veckor, trots att inget var restat... :?

Gjort en best nyligen, den 8 maj, den ligger fortf i processing, men där tog jag å andra sidan bara vanlig airmail, kändes dumt att betala så mkt frakt för ett paket med inte så många prylar...inte så bråttom med dom heller.

Edit, glömde... de 2 ggr jag fått grejer därifrån har gått rakt igenom, men de var å andra sidan små paket, under 1 kg, alltså inga stora plan.

Mitt första plan, formosakopian, (inkl radio o allt) gav jag 50€ för + 30€ i frakt, oxå från Hongkong, men annan firma,
http://www.r2hobbies.com/proddetail.php?prod=rcpl51029
där åkte jag på 300:- Sek i tull/moms.
(Köpte kitet på tyska e-bay, trodde det skulle bli tullfritt, men sen då jag gjort best, såg jag att firman låg i Hongkong.. :) )

De höll dessutom på paketet i Tullen i malmö i 2 veckor innan jag fick förfrågan om hur mkt det kostat... :(

Sigun
2008-05-12, 21:35
Tyvärr är de ju oftast i tullen paketen blir liggande lång tid, har man då köpt med Air Parcel så får man inget tracking nummer att följa paketets väg och man har ingen koll på vart de ligger :( .

Men som du säger är de bara några små prylar man ska ha så är ju 30 USD mycket och då får man ju ta omaket med att de tar några veckor innan man får sin prylar. Jag brukar oftast beställa saker för runt 1500-2000kr och då tycker jag att de 30-40 dollar som frakten är inte är så mycket att hänga upp sig på i samanhanget.

/Martin

pa1974
2008-05-14, 19:21
Paketet kom i måndags men nu har det väl fastnat hos Postens tull i Malmö. Och där verkar dom ju inte jobba på ackord!
Har ringt två ggr varje dag,ingenting händer.Mailade ner ett paypal kvitto i måndags förmiddag. Dom skyller på HC att dom inte deklarerar paketen ordentligt. Det kommer tydligen många paket därifrån sa dom.
Jag sa att jag tyckte det var skamligt att det tar 2-3 dar att skicka ett paket från Hongkong men sen tar det minst 5 dar för posten att få iväg det.
Inget är ju som väntans tider,men ändå.

Brauer
2008-05-14, 19:37
Dom skyller på HC att dom inte deklarerar paketen ordentligt. Det kommer tydligen många paket därifrån sa dom.
Jag sa att jag tyckte det var skamligt att det tar 2-3 dar att skicka ett paket från Hongkong men sen tar det minst 5 dar för posten att få iväg det.

Välkommen till Sverige! ;)

tomat
2008-09-03, 16:10
Hej om jag beställer en vara som kostar ca 130 dollar, blir det någon extra fraktkostnad på arlanda eller så då? altså tull avgift?

jocke1963
2008-09-03, 16:13
Hej om jag beställer en vara som kostar ca 130 dollar, blir det någon extra fraktkostnad på arlanda eller så då? altså tull avgift?

Ja, OM det fastnar i Tullen får du pröjsa 25% på hela beloppet, dvs både vara och frakt.

McRegor
2008-09-03, 17:10
Ja, OM det fastnar i Tullen får du pröjsa 25% på hela beloppet, dvs både vara och frakt.
...samt en liten administrativ (?) avgift på ca: 60 kr vill jag minnas..:)
Hälsningar
Roger

andWho
2008-09-03, 17:42
Tullen på Arlanda brukar vara snabba, men i Malmö var det värre.
Där låg mitt senaste stora paket i 12dagar. Ringde o kollade, och då vart det fart.
Men jag vet ju inte om det var min påringning som satt fart, eller om dom var på g och hade skickat det vidare ändå.
/A

tomat
2008-09-05, 17:34
hur stor chans är det att den fastnar i tullen?
och om den inte gör det , då kostar det inte en krona eller?

McRegor
2008-09-05, 17:57
hur stor chans är det att den fastnar i tullen?
och om den inte gör det , då kostar det inte en krona eller?
Hej,
Om du slipper momsa så kostar det inget mer än det du betalt till HC.
Någon tull betalar vi inte men däremot 25 % moms på försändelsens hela värde inkl frakten. Till detta kommer en administrativ avgift som ligger runt 60 kr om jag kommer ihåg rätt.
F ö brukar vi undvika att ta upp frågor som din första - den är dels omöjlig att svara på och du skall dessutom alltid räkna med att du får betala moms på det du beställt.
Hälsningar
Roger

tomat
2008-09-05, 22:34
Hej,
Om du slipper momsa så kostar det inget mer än det du betalt till HC.
Någon tull betalar vi inte men däremot 25 % moms på försändelsens hela värde inkl frakten. Till detta kommer en administrativ avgift som ligger runt 60 kr om jag kommer ihåg rätt.
F ö brukar vi undvika att ta upp frågor som din första - den är dels omöjlig att svara på och du skall dessutom alltid räkna med att du får betala moms på det du beställt.
Hälsningar
Roger

okej jätte tack!!!!!