handdator

Visa fullständig version : Min thunder tiger GP25 startar inte. Kolla på filmen.



andreasu
2008-05-13, 21:46
Tja. Jag har en helt ny Thunder tiger GP25 som inte startar. jag har försökt och försökt men det händer absolut ingenting. Det börjar bli riktigt frustrerande, jag antar att jag gör något fel eftersom den inte startar för det kan väll knappast vara något fel på motorn
Jag la upp en film då jag försöker starta motorn, hoppas någon här kan hjälpa mig.

YouTube - Motor som inte startar

MVH / Andreas

sundqvistjohan
2008-05-13, 22:17
Några tips:

- Motorn ska startas utomhus
- Skruva fast spinnern innan du försöker med elstarter
- Vrid propellern motsols när du ska pumpa upp bränsle till motorn (inte medsols)
- Full gas när du håller för förgasaren med fingret och vrider för att få bränsle till motorn, sedan tomgång (liten förgasaröppning) när du försöker starta.
- 10%–15% nitro i bränslet enligt följande sajt
http://www.thundertiger4u.com/thunder-tiger-gp25-p-7522.html
- ladda handglöden
-den tredje slangen (den som inte går till förgasaren eller till ljuddämparen) ska vara igenpluggad (t.ex. med en skruv), annars blir det inget tryck i tanken när motorn går igång.

PS. det heter glödstift - inte tändstift ;)

speedo_4
2008-05-13, 23:21
Du måste vrida tillbaka den till nästan toppläge när du kör med startern så att startern får med sig kolven i snurren. Annars kärvar den fasst. Samma sak med min os 70. Sen så verkar det tungt att starta en felinställd motor för hand. Du bör göra som ovanstående skriver och gnugga ett litet tag med startern. Det fick jag göra inann os´en hoppasde igång. Med rätt inställningar går dom som klockor sedan.

Robert_s
2008-05-13, 23:46
tja!

när motorn är så sur som den är på filmen är det lättare att slå den baklänges

ps. det e ingen hitt att starta motor inne, det kommer lukta i flera dagar

Brauer
2008-05-13, 23:55
En fråga: Slangen som ligger öppen till höger om cylindern, går den till tanken? I så fall bör du plugga igen denna för att inte få problem senare. En bult funkar som plugg.

Jag tycker att det verkar som om motorn är sur. Prova att skruva ur glödstiftet och kör med startmotorn - akta ögonen (och skruva fast spinnern!). Om det sprutar ur toppen så var den sur. Skruva tillbaka stiftet och kör med startern utan att choka.

andreasu
2008-05-14, 18:08
Tack för alla svar dom uppskattades mycket. nu käns det inte lika hopplöst. Nu har jag gjort såhär.

-Jag skruvade ur glödstiftet och använde starten ett tag på motorn, vilket ledde till att det skvätte ut en massa bensin ur den.

-Satte i glödstiftet, satt förgasaren på full efekt och pumpade in bensin i motorn motsols för att sedan sätta förgasaren på tomgång, pluggade dessutom igen tankintaget med en skruv.

-Sen i med glödtändaren och slå i gång motorn med handen. Den startade på första försöket och gick i ca 20 sekunder tills den stannade.

Jag antar att den funkar som den ska i alla vilket käns bra, men efter att den statat så får jag inte igång den igen. Håller på att ladda glödtändaren nu (även fast det var kraft kvar i den)

vad kan vara felet den här gången :?:

Brauer
2008-05-14, 18:50
Förmodligen nålarna.
Om motorn "bluddrar" (det låter som om det bubblar) så kan den gå för rikt. Då ska du skruva IN (medurs) på den stora nålen på vänster sida av motorn.
Om motorn dör tvärt, dvs torrt så kan det vara tecken på för lite bränsle. Skruva ut nålen.
Det rör sig oftast bara om ett par hack på nålen, inte kvartsvarv ens.

När du får igång motorn igen, prova att gasa så att du får upp varvet mer. Då är det lättare att avgöra vad som är fel. Att ställa in en motor på tomgång är svårt (omöjligt?).

När du får motorn att gå bra på mellanregister och högvarv så kan du fundera över tomgången. Då är det den lilla skruven på höger sida av förgasaren som gäller.

Casimir_rc
2008-05-14, 18:52
Har du rätt inställd tomgångs- och fullvarvs nål? I mina öron låter det som om den går för magert

Och ja sen om man skall vara petig så kör du väl int på bensin, utan metanol :)

HeatFire
2008-05-14, 19:43
när den gick igång var det slaget vid lützen eller kom det ingen rök?

rök det på bra går den fet.. rök det inte alls så är det lite dåligt med bränsle..

som brauer säger.. tomgång är det sista man ställer in..

och föresten.. gammal eller ny metanol?

andreasu
2008-05-14, 20:30
Den är gammal. över ett år i alla fall. I morgon ska jag till hobbybutiken och köpa nytt bränsle, jag antar att jag ska ta så hög metanolhalt som möjligt. Ska även köpa ett nytt glödstift. Jag fattar inte varför den gick i gång ett tag men sen när den dog så blev det precis lika svårstartad som förut.

jaka
2008-05-14, 20:35
Hej!
Hög metanolhalt???
Du ska ha soppa som innehåller 5-10% nitro, 15-20% olja ...resten metanol.

HeatFire
2008-05-14, 20:59
över ett år.. altså 0% nitro och annat som inte är så fräsht med den..
borde gå mycket bättre med fräsht bränsle..

plutoorjan
2008-05-18, 15:26
över ett år.. altså 0% nitro och annat som inte är så fräsht med den..
borde gå mycket bättre med fräsht bränsle..

Jag har 10 liter bränsle som stått i dunk i källaren i 5 år, och motorn gick precis lika bra med den soppan som med ny. Om den stått väldigt ljust eller med otät dunk kan den förstås försämras...

Tror snarare att det är en iställningsfråga.
Svårt att avgöra vad som är fel på en film men om allt är ok med glöden etc och nålen är öppen typ 2-½- varv så ska den ju starta även om den går kasst... Har du ingen i närheten som kan hjälpa dig?

och du.. kör den inte inomhus... Faktiskt första gången jag sett någon som försökt att starta den typ i vardagsrummet. :)

Mvh Ö.

HeatFire
2008-05-18, 21:19
njo spelar ju roll om det är plast eller metall..
men rent allmänt så försvinner nitron med tiden.. och det blir lätt fukt i den.
plus hur full dunken är om den är oöppnad funkar det såklart mycket längre..

men helt rätt.. det är en inställningsfråga.. men har motorn mindre komp altså för att ha en högre nitrohalt så går den ju inte bra med mindre nitro.. ellerhur?:)


vore fint med en fortsättningsfilm nu så vi får höra den går så man får komma med nya gissningar:)

kenneth67
2008-05-18, 23:13
är det en helt ny motor ??? sedan skall du inte köra med 80/20 utan ta ett bränsle med 5-10% nitro ca 14-18% olja(syntet) så ska du se att den funkar kanon .. min tt 36 var med ganska "tjurig" å ville fastna som du kallar det .. en ny å i synnerhet en abc motor kan bete sig på det viset tills den är inkörd dom är tröga i övre dödläget... hoppas du får fart på din motor ..
OCH FÖR GUDS SKULL STARTA UTOMHUS !!!!! och använd en fast nycket eller skift nyckel å dra fast proppen med ... mejsel skafte du har ger inte nog med kraft ... å tro mig du vill inte att proppen släpper när du står framför å startar ... det gör förbaskat ont och kan ge rejäla skador ..

jaka
2008-05-19, 22:29
Hej!
Glödsoppa håller hur länge som heslt om den bara förvarars rätt.
Jag har soppa som stått i mer än 20 år utan att förstöras ellelr bli sämre på något sätt.Förvarar bränslet i uppvärmt garge.
Nitro förstörs inte med tiden!
Metanol däremot drar åt sig vatten och man bör därför ha soppan stående i slutna kärl (plastdunkar går bra).

Nu till vad du gör för fel:
Du försöker starta innomhus! Hekt förkastligt ! En jälka massa rök och oljestänk! Plus giftig gas! Motorer ska köras utomhus!

Du har en tredje slang framtil som verkar vara öppen! Stäng den med en 3mm skruv annars gå ju avgastrycket ut den vägen!

Starta alltid med förgasaröppningen öppen ca 1,5-2mm!

Dra fast stiftet hårt! Det jag ser på bilden verkar inte vara tillräckligt!

Använd en riktig propeller och inte den där sladdriga plastsaken. APC eller RAM 9x5 eller 9x6 ska du ha. Även 10x4 kan gå bra.

vad gör du!!! Sätter bara på spinnnerkonen och försöker starta!!? Holy cow!! Du måste dra fast spinnern!!! Annars lossar ju den och kommer farande när/om motorn startar.
Använd inte billiga plastspinners!!! Spinnermutter i aluminium rekommenderas. Annars är Tru Turn aluminiumspinner bra.

Soppan börvara(ska vara) 5-10% nitro ,15-20% olja och resten metanol. Om du inte blandar själv så köp fördigblandad i hobbybaffär.

När jag ser att du försöker starta motorn så gör du helt rätt, du flippar proppen ...men! Du kan inte räkna med att motorn ska starta så lätt...du måste hålla på ett tag. Speciellt när du är nybörjare så tar det ett tag innan man lär sig rätta snärten. En elstarter underlättar! Men för guds skull sätt fast den där spinnerkonen...det är inte underligt att propellern lossar när spinnerkonen bara vilar mot propellern(vilket den aldrig får göra). Spinnerkonen får endast vila mot bakplattan!!

plutoorjan
2008-05-20, 15:37
" -Satte i glödstiftet, satt förgasaren på full efekt och pumpade in bensin i motorn motsols för att sedan sätta förgasaren på tomgång, pluggade dessutom igen tankintaget med en skruv. "

Är detta något som jag har missat eller finns det något nytt att lära sig?
Varför drar han runt motorn MOTurs när han "primar/chockar" den?
Jag har alltid hållt för insuget och vridit runt ett par varv MEDurs...

Stäng nålen helt.
Ta bort stiftet och kör ur motorn med startern och med trotteln fullt öppen.
Sätt tillbaka stiftet.
Håll för insuget och vrid proppen medurs ett par varv för "primening"
Koppla på glöden och vänta typ 5 sekunder.
slå runt proppen medurs.
Nu ska den starta.. :)

Mvh Örjan.

Brauer
2008-05-20, 16:01
Vilket håll går propellern åt normalt sett när motorn suger soppa? Moturs!

Sen behöver du inte röra nålen för att rensa den på metanol. Det är bara att göra världen krångligare och be om nya problem (läs ställa tillbaka nålen rätt). Ställ trotteln till tomgång (alternativt stäng helt genom att för hand vrida servot när strömen är av till mottagaren), ta ur stift och kör med startern. Går att hålla motorn upp och ner och snärta till propellern för hand också.
Det lilla som kommer genom förgasaren när du rensar cylindern kan man bortse ifrån.

Sen finns det säkert lika många sätt att starta en motor på som det finns flygare. Men gör det inte krångligare än vad det är :D

Min TT46 är hur go som helst. Tanka, choka ett par varv genom att hålla för avgasröret, på med glöd och flippa proppen baklänges genom att "knäppa med fingrarna" på spinnern. Voilá!