handdator

Visa fullständig version : Få igång gammal motor



fLa
2008-05-14, 11:11
Tjena, har två gamla flygplan som stått stilla i minst 15år. Tänkte börja med att se över motorerna. Antar att man bör plocka ner dom i fullständigt och på något sätt rengöra alla delar och sedan montera ihop allt igen (utan att få delar över...)

Tar gärna emot tips på hur jag bäst går tillväga samt vilket medel jag ska använda för att lösa upp all smuts och avlagringar både i och på motorerna och hur man går tillväga.

/fLa

Glawe
2008-05-14, 11:14
Nu kommer säkert flera här på forumet säga att jag gör fel, men jag har själv med väldigt lyckade resultat gjort flera motorer rena med t-sprit. Ner med delarna i en glasslåda med t-röd och borsta med en tandborste. När jag e klar så har jag använt några droppar cyckelolja för att olja upp dom igen. Har funkar klockrent för mig!

Skulle vissa skruvar kärva på vägen så funkar alltid lite 5-56 :)

jaka
2008-05-14, 22:17
Hej!
Tyvärr fungerar varken Aceton, Lacknafta, Rödsprit eller något annat lösningsmedel om man vill ta bort den orangegula, hårda hinnan, från ricinolja.
Har man en motor som inte går att vrida runt (pga oxiderad ricinolja i kullagren) så är bästa (enda)lösningen att plocka isär motorn och göra ren delarna mekaniskt.
Nu snackar jag om kullagrade motorer.

Vanliga glidlagrade motorer behöver ju inte göras rent! -Om man nu inte vill ta bort den svarta sothinnan i förbränningsrum och på kolvtopp och sidor förståss...och det är ju inte nödvändigt rent funktionsmässigt

pawel
2008-05-15, 00:48
Tycker du ska först se om de går runt som de ska. Kanske så har de förvarats vettigt insmorda så både motorn samt förgasaren går runt som den ska (väl inoljad)

I så fall hade jag i.a.f. kollat stiften/byt de i första hand, sen matat in ett par droppar fräsh soppa i förgasarn och dragit runt för hand.

Går allt runt utan minsta motstånd (bortsätt från komp) så är det ett startförsök som gäller.

Gasman
2008-05-18, 21:32
Koka motorn i vatten och maskindiskmedel. Oslagbart. Löser upp gammal fastbränd ricinolja hur galant som helst.