handdator

Visa fullständig version : Vinge upp!



Gösta
2008-05-15, 18:28
Hej alla modellflygvänner!

Jag är nybörjare trots åldern och har funderat ut ett sätt att inte gripas av panik när planet kommer mot mig i luften! Det är ju bara att göra tvärtom, men med en hög puls tänker man inte klart! Jag pekar i stället mot den vinge som dummar sig dvs hänger ner. Då reser modellen sig igen och den första katastrofen är avvärjd. När man sedan skall svänga pekar man bara på den vinge som skall resa sig!
Är detta en bra plan? Har någon annan något annat tips för nybörjare?

Gösta

freddan_6
2008-05-15, 18:58
En bra simulator kostar som en halv krash, och när du bara krashar var 20:e landning i simulatorn så är det dax att flyga. Då borde det sitta i ryggmärgen. Annars är din ide ok, men det är bättre om du inte behöver tänka.

m.v.h. //Fredrik

Glawe
2008-05-15, 19:22
Låssas att du sitter i planet. Då blir det mer logiskt :)

jaka
2008-05-15, 20:26
Hej!
Alla sådana planer har noll och intet värde när nybörjaren ställs inför en modell som inte gör som piloten vill i luften...då blir det härdsmälta i de övre regionerna...och sedan är det bara att plocka upp resterna.


Ta hjälp av en klubb är det bästa du kan göra !

pgrts
2008-05-15, 21:07
Tips är väldigt subjektivt och det finns flera vägar att gå beroende på ens egen personlighet.
Simulator är alltid bra - speciellt när det är mörkt, blåser, regnar med mera som gör "riktigt flyg svårt.
Skolflygning är väldigt bra men det är nog svårt att hitta en klubb där man får träna så mycket att man kommer över de där panikkänslorna som kommer när man tappat orienteringen.
Ett lättflyget och lättreparerat plan kan i viss mån ersätta mängdträning med dubbelkommando.
Sedan är nog flyg precis som cykling och bilkörning - man tänker inte när det kommer till kris - då är det känslan som med lite tur räddar situationen. Efter det kommer rutin och full kontroll - men det är inte helt lätt att uppnå det stadiet ;-)