handdator

Visa fullständig version : Skador!



mageri
2008-05-23, 23:17
Jag fick in mitt högra pekfinger i en liten elvinge-modells propeller för ett drygt år sedan.

Två senor kapades delvis av vid andra knogen ifrån nageln.
Inte roligt alls. Har fortfarande stundtals riktigt ont i fingret...

Några fler än jag som råkat ut för några skador inom den här gyllene rc-hobbyn?

Roger.

loop
2008-05-24, 06:31
Jag råkade köra in handen i propen när jag skulle nåla in min SAITO 100.
Prpppen vart som en ostthyvel över handen. Blev 2,3 mån sjukskrivning och svår flyget med en hand skadad. Nu efter ca 2 år är all nästan helt ok bara lite tappad känsel i handen och lite konsig känsel i lillfingret.

PS: jag hoppas att du kontaktade dit försäkringsbolag samnt utnytjade din SMFF försäkring, det gjorde jag och det vart några nya kärror : DS

Ålänning
2008-05-24, 10:16
Finns handskar (har själv som jag ej provat än) som hjälper lite mot sånt
där, men ont tar det nog ändå.

loop
2008-05-24, 11:03
I mitt fall hade handskar inte hjälpt hade gjort mer skada en nytta.

mageri
2008-05-24, 11:17
loop - jo jag fick ut pengar på försäkringen för sjukvårdskostnader via mitt fack. Men SMFF-försäkrigen hade jag inte när olyckan inträffade.
Men jag har den nu

PDT_Armataz_02_30

Vad täcker den försäkringen egentligen??
Man får väl inte pengar till ett nytt plan när man kraschar väl... he, he?? :rolleyes:

Roger.

js_
2008-05-24, 11:55
I mitt fall hade handskar inte hjälpt hade gjort mer skada en nytta.
Dom här hanskarna som han prata om så går det inte ens o skära hål i med skalpell.
Så man slipper skärsåren,men ont lär man väl nog få.

loop
2008-05-24, 13:42
Vad är det för handskar?

På SMFF försäkringen fick jag ut pengar för tappa känsel och fula ärr och nej jag tror inte att SMFF försäkring tänker karchade plan.

js_
2008-05-24, 14:36
Vad är det för handskar?

På SMFF försäkringen fick jag ut pengar för tappa känsel och fula ärr och nej jag tror inte att SMFF försäkring tänker karchade plan.
Det är såna handskar som slaktare har för att slippa skära sig i fingrarna hela tiden.
Jag kan ta en bild på dom senare.

ssn
2008-05-24, 14:48
Har fått en del"stryk" genom åren.... Men inget bestående....
Men Attans ont gör det!

Sosen...

Patric_med_C
2008-05-24, 17:04
jag har dragit en propeller in i tummen, tur att den skar på längden så inte tummen gick av!

6 stygn blev det och 11 naglar.

Gubbin
2008-05-30, 11:13
Som relativt ny i denna hobby har jag lyckats med konststycket två gånger. Första gången rök fingertopparna på två fingrar samt 1,5 nagel. Detta i en calmato trainer med .40 motor (ny propeller för dagen = mycket vass). Den andra gången var faktiskt igår då jag lyckades komma åt gasen till min E-Starter - även denna gång med ny propeller. Reusltat = två kirurgiska snitt på handen, dock ingen fara.

slutsats: throttle lock knappen på Hitec är en mycket bra feature :lol:

QatHome
2008-05-30, 13:04
Har stoppat en OS 46AX med armen vid ett tillfälle. Blev fyra skärskår på underarmen men gick ändå relativt bra, lite plåster och tejp för att hålla ihop såren så gick det att flyga igen.

Krille
2008-05-30, 16:46
Pappa fick kortslutning i skallen när vi skulle ställa in motorn på en airboat en gång och körde ett finger rätt in i proppen. Skalade av en bra bit bredvid nageln.

På samma airboat sommaren efter så tuggade den på min egna tumme då jag inte höll ut handen nog mycket när jag satt ner den i vattnet. Blev många små skärsår samt ett djupt där den tuggade några gånger på samma ställe.

Har även skurit ett djupt snitt i 3 fingrar då jag skulle flippa igång en elak 4-taktare med vass APC propp. Motorn högg emot och mitt skin var inge nog segt.

Casimir_rc
2008-05-30, 18:43
Det är såna handskar som slaktare har för att slippa skära sig i fingrarna hela tiden.
Jag kan ta en bild på dom senare.
Kan även också rekomendera såna hanskar. Använder en sån på min högra hand som jag slår igång motorn med.
En gång baktände min Ax.55 och slog på pekfingret men blev inga märken och kändes knappt

Några gånger då jag har nålat in motorer med högfartsnålen framme vid propen har propen snuddat men som tur har det inte hänt något ännu...

js_
2008-06-02, 21:03
Min första skada fick jag idag :? va o snudda lite i en 20x10 trä propp.
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_propelleriarmen_Medium_1.jpg

loop
2008-06-02, 21:40
Finns det lite längre handskar ?? :oops: som går upp til Axlarna

Kamikaze
2008-06-02, 23:36
Tänk er noga för...! Det kan gå riktigt illa om man är oaktsam :oops:

Bilden föreställer inte mig! Men någon som inte tänkt sig för...!

http://image2-9.rcuniverse.com/e1/forum/upfiles/115323/Ig12369.jpg

jeppe
2008-06-03, 08:43
fan va vidrig bild! Det gör så jädra ont i kroppen att se sådana där bilder. Jag håller mig nog till små depronsnurror. Gör nog bara ont i fingrarna, men de sitter nog kvar iallafall!

Daniel L
2008-06-03, 08:50
du kan inte vara helt lugn bara för att det är en litedepron modell.
Detta lyckades jag med. det var en liten nippy 7A som gjorde dessa hacken. det i mitten var riktigt djupt.
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2576
Lite dålig bild men lite ser man iaf.

jeppe
2008-06-03, 10:06
Som jag skrev, gör nog ont, men man behöver inte ta adjö till kroppsdelar!

Daniel L
2008-06-03, 10:13
jo det har du rätt i.

jeppe
2008-06-03, 10:45
men icke att förakta avhuggna senor o dylikt som din skada skulle ha kunnat leda till. Det ställer till med bekymmer det med.

speedo_4
2008-06-03, 20:38
Lyckades i dag med bedriften att när jag skulle ta ur glöden så råka jag föra pekfingret å långfingret för nära 3 bladssnurran. Resultatet blev en lite sargat pekfinger som fick tejpas ihop. Som sagt. Kunde ha varit värre.

flygaren_93
2008-06-06, 00:45
Allt är farligt om man har otur och är oförsiktig. Man måste ha respekt för allt även om det är smått och pluttigt... Jag har aldrig skadat mig allvarligare på ett modellplan än att plåster räcker. Men jag har haft lite tur och sen är jag försiktig även om vissa av mina motorer "bara" är en 6cc och andra 26cc bensin som jag har så är jag lika försiktig med motorena.

Alexander

Gubbin
2008-07-17, 13:10
...stressad på en motor som inte ville gå ordentligt - radion för nära - propellern i handen = slut på denna dags flygande.

Visst är det manligt med lite ärr på händerna?

Det blev 3 stygn på vårdcentralen...

Taylorcraft
2008-07-19, 16:27
Grattis Gubbin!

Ärr med märken efter stygn impar alltid på tjejerna... :D

Mera seriöst, det är inte så man ska "jobba på egen hand" (eller fot...); såna skärsäkra handskar tror jag ville dra ner rejält på olyckorna. En proppe är ju som en annan j_la cirkelsågsklinga när motorn snurrar på toppvarv, man SKA INTE ha fingrar eller andra "inferior parts" i vägen för den!

Emellertid vet jag själv hur lätt det är att pilla där man inte ska pilla, t.ex. sticka lång- och ringfinger in i en snurrande Kavan 12/6 glasfiberproppe som går på fullvarv (under justering av förgasare...). Man vet det är farligt att hålla på i närheten av nåt sånt, men man glömmer sig ändå.

Man får säga som Miyagi i Karate Kid-rullen: "Best defence, no be there!" :D

Mvh