handdator

Visa fullständig version : Hur starka servon krävs?



Kamikaze
2008-06-06, 00:21
Har bara servona kvar nu till min clippta cub 1/3 att införskaffa! Nu undrar sa flundran hur starka servon som minimum måste jag köpa? Vad är för klent och vad är overkill

Guzzten
2008-06-06, 08:41
Jag håller på med en 1/4 Cub och i den ska jag ha vanliga standard servon, som drar 5 kilo på 6V. Jag anser att det räcker för den. Det beror väl lite på hur mycket du ska "viffta" med rodren, men jag anser att 7 kilos räcker säkert gott.

Kamikaze
2008-06-06, 09:32
Ja den här cuben är ju groteskt stor! Farsans 1/4 är som en fjärt i rymden när den står bredvid! Därför blev jag lite villrådig över hur starka kräver den egentligen! Det är ju en klippt verision,Så det blir väl lite viftande med rodren misstänker jag! Jag funderar på dessa http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_123_126&products_id=1036 med 6 volt.

Så här ser skapelsen ut! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3870&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

pilotkalle
2008-06-06, 10:04
Dom servona blir perfekta!! 5645 MG är ett jättebra servo, har själv ett antal av dom. Här köper du dom lite billigare: http://www.modellbau-friedel.com/lshop,showrub,25903,d,1137849989-26096,08.22-015,,,32,.htm

Här är dom ännu billigare: http://www.natterer-modellbau.de/index.php/cat/c157_Hitec.html/page/2

Räkna med c:a 10 euro i frakt för 4 servo, leveranstid c:a 3-5 dagar från Tyskland.

bokis
2008-06-06, 11:54
Använd futaba 3152,gräsligt trevliga o lagom pris..Sitter i min o funkar lysande..

Kamikaze
2008-06-06, 13:22
Lutar åt Futaba 3152 nu :) Tackar för hjälpen!

Kamikaze
2008-06-06, 19:10
Fick det här till svar av en lipo-fantast på Åländska forumet!



Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
(Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel.




Ligger det nån sanning i det! Räcker inte ett 6v 2700mAh NiMH till 5 st http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_123_126&products_id=4038

Och ett standard som jag har till gasen! Eller måste jag paralellkoppla 2 st kanske?

Hade inte tänkt börja med lipo

DrHanke
2008-06-06, 19:39
OJ, du måste nog ha en powerbox för 200€ minst, å kanske ett mindre kraft verk... 16kvadrat matar kablar, ta startkablarna från bilen för att vara säker! :)

Dubbla servon till gasen? Jösses amalia... Har killen ens flygit sin modell?

Nej skämt å sido... Har ett futaba 5050 bilservo 24kg, 9153 till gas/broms i FG bilen med en dynomax 2200mah, std strömbrytare å en 3k 2.4 mott å den har ännu inte brunnit å håller för 3tim körning...

Warben som har en lika som din fast gula har 2700mah nimh med std brytare direkt in i en 7k 2.4 mott, heller inga probs å flyger tills det är tråkigt....

Du kan lätt dra 10A i en futaba mott ar aldrigt varit problemet... Största problemet är att man fått noja på dyra boxar hit å dit, det som kan vara värt är en Emcotech BIC om man vill ha lite säkerhet samt möjligheter att logga min/max värden etc. Byrådirektörn tex som har en 2.7m Velox med herre jösses servon ligger på runt 8A i stötarna (snapp roll mm) så ta och mät din setup först innan du målar fan på väggen :)

Fråga hur mkt ström killen får in efter flygning? Kan ju vara kul att höra...

js_
2008-06-06, 19:56
Jag har 7 st Futaba S3305 servon i min Yak 54 från Great planes och ett 2700Mh nimh batteri,redan när jag rör på skevrodren så går accvarnaren på rött.
Så om jag förstår det här rätt så är det bara o koppla ur accvarnaren och flyga o se glad ut?
Jag kör även Futaba 2.4 mottagare.

DrHanke
2008-06-06, 20:17
Om du mäter med en voltmätare och ampere mätare hur mkt drar allt?

Kamikaze
2008-06-06, 20:17
Min setup kommer att vara mycket enkel... !

2 st paralellkopplade 6v 2700! som ska driva mina 5 st Futaba 3152 + 1st standard.

Tändningen får ett 4.8v 2700 mAh NIMH!

Sändare + mottagare =Hitec Optic 6 paketet

Tänker köra på denna enkla setup.

Halva säkerheten ligger ju oxå i att ha ordning med sig och kolla att det finns ström i grejjorna o.s.v....... ;)

DrHanke
2008-06-06, 21:07
sitter hemma nu men ja ska imorn koppla ihop lite vassa servon å kolla strömen...

Ålänning
2008-06-08, 00:55
OJ, du måste nog ha en powerbox för 200€ minst, å kanske ett mindre kraft verk... 16kvadrat matar kablar, ta startkablarna från bilen för att vara säker! :)

Dubbla servon till gasen? Jösses amalia... Har killen ens flygit sin modell?

Fråga hur mkt ström killen får in efter flygning? Kan ju vara kul att höra...

Observera att detta inlägg:

"Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
(Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel."

Är något JAG skrev när Mister Kamikaze skrev att han skulle köpa 6 st digitala
heavy-duty 24kg-jumbo-servon. Nån ordning tack.

Vem har dubbla servon till gasen?!

Hur mycket ström man får in efter en flygning?!

****** va det är segt i IE7!!! Blir ju helgalen. Vilken webläsare måste man använda?

Ålänning
2008-06-08, 01:09
Fick det här till svar av en lipo-fantast på Åländska forumet!

Men du.. du måste väl ha UBEC + dubbla Lipos om du ska driva dom
tokservona? Du kan glömma 6V NiMH-pallret helt bara så du vet Very Happy Räkna
med några €100-ingar till innan du får liv i dom där strömslukarna Wink
(Hint: Shade har ETT jumbo-servo och ett fett 4200mAh NiMH, räcker
ingen vart, NiMH är för klena...) Det går väl inte ens att ansluta servona
direkt till mottagaren heller för den klarar inte av såna strömmar.
Det 24kg-jumbo jag har så har jag kopplat med en speciell Y-kabel.

Ligger det nån sanning i det! Räcker inte ett 6v 2700mAh NiMH till 5 st http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=120_123_126&products_id=4038

Och ett standard som jag har till gasen! Eller måste jag paralellkoppla 2 st kanske?

Hade inte tänkt börja med lipo
OBS! Det snackades om snabba heavyduty digitala servon och 25 kg eller vad det nu
var som föreslogs. Eftersom dom drar liiiite mer ström och att jag sett vad två flygares
ackars ork har visat så föreslog jag att du nog behöver lite hävare grejer än NiMH. Jag
har aldrig föreslagit att du skall skaffa UBEC och Lipos till dom servona du nämner ovan.
Så NEEEEEEEEEEEJ du behöver inte skaffa Lipos om du ska ha vanliga standardservon.
Du rör till allt och jag får skit för det.

(Varför finns det inte festil här!? Finns massor med funktioner, inte fetstil?)

Ålänning
2008-06-08, 01:30
sitter hemma nu men ja ska imorn koppla ihop lite vassa servon å kolla strömen...
Du verkar ha bra koll på grejerna, koppla på ett oscilloskop också på spänningen samtidigt
som du kollar om mottagaren är med i spelet när ackvarnaren grinar rött när du rör på
spakarna. Nyfiken.

En annan fråga (med nyladdad ack)... när man rör på spakarna och ackvarnaren rasar ner
från grönt till rött, det innebär ju att spänningen sjunkit (och har man otur dör
mottagaren en kort stund). NiMH är känsligare än tex NiCd (har testat) samt LiPo. Är det
för att NiMH inte orkar leverera strömmen som servona kräver så att spänningen faller (är
det det som kallas surge/drain?) eller är det något annat som gör att spänningen sjunker?

Försöker bara luska ut varför en polare ombads skaffa UBEC (nog är det väl sådan som
de använder som kör lipos för att få strömmen att räcka?) samt 2st LiPo's till ett flyg
med 4st digitala servon samt ett 24kg jumbo. Hans nyladdade 4200mAh's ack räckte
inte långt när man rörde spakarna, ackvarnaren gick i botten direkt från 6V. Hakar på
JS fråga där... drar man ur ackvarnaren så är problemet ur världen?

(blev mitt i allt utslängd från forumet när jag skulle skicka svar och kom till en vit tom sida
det stod Klar på i statusfältet)

Kamikaze
2008-06-08, 09:24
något JAG skrev när Mister Kamikaze skrev att han skulle köpa 6 st digitala
heavy-duty 24kg-jumbo-servon. Nån ordning tack.

Vem har dubbla servon till gasen?!

Något du skrev Efter att jag att jag skrev att jag skulle köpa dem som Bokis rekommenderade ;) http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3870&postdays=0&postorder=asc&start=20

Dubbla servon till gasen! Nej där måste jag ha varit otydlig eller skrivit fel! Vilket pucko har två servon till gasen! Dum kan även jag va ibland! Men inte så infernaliskt korkad ;)

Ålänning
2008-06-08, 11:05
Något du skrev Efter att jag att jag skrev att jag skulle köpa dem som Bokis rekommenderade ;) http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3870&postdays=0&postorder=asc&start=20
Okej, my mistake. Jag trodde du fortfarande var inne på overkillservona det nämndes om tidigare.

bokis
2008-06-08, 12:14
Är det någon som vet vad som begränsar strömmen i 99 fall av 100?
Bara en parentes,men inte är det mottagaren i alla fall.. Det är servokontakterna..Mottagaren tål MYCKET mer än man kan föreställa sig,den leder ju bara strömförsörjningen rakt igen på kretskortet och tål en helvetes massa..
Servokontakterna är den svaga länken,sen kommer kablarna o sist mottagaren..
Jag har ju en del lite större flygplan med o visst hade det varit snyggt med en stilig(med avancerat utseende) powerbox men jag kan inte för mitt liv fatta vad jag ska med den till? Skulle jag bli osäker på om det inte håller så skulle jag mata + och - direkt från accen till servona o endast tillföra ström in i mottagaren o signalen ut därifrån men jag har inget flygetyg ännu som det känns nödvändigt i..
Vill minnas siffran 25 ampere ang strömtåligheten i de mottagare jag använder o då har det mesta i kabel o kontaktväg brunnit klart för ett tag sen i alla fall..
För att återgå till ursprungsfrågan så duger det med en trave 7-8 kg servon i den maskinen,min flyger utmärkt!

Ålänning
2008-06-08, 14:48
"OT":

Bokis.... orkar ett 6V 2700 mAh NiMH-ack leverera ström till 5-6 st digitala heavy-duty
kraftservon? Inte det jag sett. Bara det jag undrar...

Vem har yrat om Powerbox? Är inte UBEC en liten grej som tar ner spänningen från tex LiPO
(7.4 eller 11.1 vilket som nu är vanligast) till 4.8 eller 6V för servon och mottagare? Sådan
liten pryl (reglage, spänningsregulator) som gör att man kan koppla två LiPos till en mottagare. Dom jag hittar kostar ca 10-20€.

UBEC = Universal Battery Elimination Circuit. Tycker mig även ha sett sådana för dubbla
LiPo-ackar. Helt onödigt för Kamikaze med tanke på att modellen klarar sig med
helt vanliga standardservon, vilket inte var Kamikazes första plan.

Vad gäller mottagaren så hittade jag en lapp som kom med mitt Hitec 24kg. Där står
att det drar 0,8 A utan last och man måste använda NiCd ack. Inte NiMH då antar jag
utan NiCd eller bättre som orkar leverera strömmen till servot. Detta servo är inte ens
digitalt eller snabbt, bara billigt och starkt. Men läste nu att man KAN koppla acken direkt
till mottagaren. My bad! Men...

... är det inte bara tunntunna kopparbanor som binder samman jordplintar respektive
+plintarna med varann?). Jag har hört att mottagarna inte tål ström så himla bra, men
det kanske är en myt. Jag tog en bild på en av mina mottagare, där ser man i alla fall att
det är väldigt klena kopparbanor. Klarar dom verkligen 25 A? Arean är så liten...

http://www.motorportalen.net/crap/pics/mottagare.jpg

(än en gång gick det inte att 'Skicka svar', var utloggad mitt i allt)

Graffen
2008-06-08, 20:27
Använd servon som är LAGOM kraftiga. använd denna sida för hjälp att beräkna;
http://www.flyrc.dk/servo.htm
Ingen idé att ha stora dyra strömslukare om man inte behöver.

bokis
2008-06-09, 09:55
Tackar Graffen,min poäng helt..Men plus-sidans kopparbanor är inte särskilt klena i jmfr. med servokabelns infästning i kontakterna tex..Har vid ett par tillfällen eldat upp stallade landställservon och det är kabeln som ryker först..Och ett servo som drar nästan en amp obelastad skulle jag stryka ur önskelistan hur som haver.. Min vapendragare Hanke var just en sån som gillade värstingservon men har på senare tid kommit till insikt,man klarar sig strålande på just "lagom" servon,det har gått troll i hur stora servon man behöver..Dessutom roar sig många med att i slutändan begränsa utslagen så att kanske 50% av servots styrka används istället för att utnyttja hela slaglängden o full kraft..
Vanligast är detta på höjdrodret(undantaget 3D maskiner) där utslagen är hur stora som helst från början,sen begränsar man utslagen för att få en trevligare flygtur..
Varpå servot inte utnyttjas fullt ut ..
Vad gäller NiMh så använder jag Sub.c-accar till mottagaren i en del kärror,inga problem med strömuttag än så länge..
Men som sagt ,är man osäker så går det utmärkt att försörja servona direkt med + och- för att sen bara använda signalen från mottagare..

Ålänning
2008-06-09, 14:00
Bra svar! =)


OT OT OT:
På tal om Sub C-ackar så har jag för mig att JS's 2700mAh NiMH inte är ett sådant (det orkar inte) och att han med andra flyget (Shade på forumet med YAK54) har ett Hydrimax 4200mAh Sub C ( http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXMTX4&P=0 ) som inte orkar med de digitala servona + jumbo-servot på 24kg för sido. Han skulle ta hem UBEC och LiPO's enligt tips från någon här på rcflyg.

Det var detta servo som jag hade som drar 800mA unloaded, som jag har i min 10kg's 90 cm Track-FG)
http://www.e-clec-tech.com/hsmesaarmh.html
Vad kör ni i era "FG"-buggys?

Michael
2008-06-09, 18:27
Bra svar! =)
... Det var detta servo som jag hade som drar 800mA unloaded, som jag har i min 10kg's 90 cm Track-FG)
http://www.e-clec-tech.com/hsmesaarmh.html ...

Det kan vara på sin plats att påpeka att servot drar 700 - 800 mA då det rör sig utan belastning. Ett vanligt standardservo (ej digitalt) drar ca. 150 - 200 mA då det rör sig utan belastning. Ett obelastat servo som står still drar ca. 10 mA oavsett storlek.

Tyvärr är det svårt att hitta tillverkaruppgifter på vad servon drar i ström vid det angivna kraftmomentet. Det hade varit bra information då man funderar på vilka batterier som behövs.

/Michael

bokis
2008-06-09, 22:42
Futaba 3306 till styrning..Funkar lysande...Men att Sub-C inte orkar med servona? där ser man,man lär sig alltid något nytt..Men å andra sidan så funkar det på de servon jag har så jag fortsätter väl som jag har börjat,he,he...

Ålänning
2008-06-24, 19:10
Futaba 3306 till styrning..Funkar lysande...Men att Sub-C inte orkar med servona? där ser man,man lär sig alltid något nytt..Men å andra sidan så funkar det på de servon jag har så jag fortsätter väl som jag har börjat,he,he...
Testade igår igen. Kan bara inse att Scanner-servon är inget att ha. Herregud vilket crap.
Dom har absolut ingen ork eller så funkar dom helt enkelt inte. Lägger man fingret på ett
roder lite ömsint så rör sig inte rodret. (med fullladdat Sub.C-ack). Jumbo-servot får ialla
fall flyget att knaka.

Så Zalman, skippa allt som heter Scanner. Har nu erfarit 8 + 4 + 2 Scanner-servon som
varit total-kassa. Även fler men det skall väl räcka med 14 st.

jaka
2008-06-24, 20:52
Hej!
Det kan kanske vara intressant vad Spektrum säger i sin broschyr som följer med deras "värsting mottgare" AR9100.

Man ger två exempel vad servon drar i olika "kärror".
Ex 1.
Flygplan-40% Yak med DA 150cc motor .
Servon-9st JR 8711 (drar 25kg vid 6V) och ett JR 8317 till trottel.
Batterier- Två 4000mAh 2cells 7,4V LiPo.
Regulator -Nej. (OBS! JR fråntager sig allt ansvar om spänningen överstiger 6V på 8711 servon).
Vikt -40lbs (ca 18kg).
Typ av flygning -3D flygning.
Medelström 2,62A.
Peakström 17.8A
Milliampere använda under varje 10min flygning -435mAh.

Man bör endast använda 60% av tillgänglig batterikapacitet vilket med 2stycken 4000mAh batterier ger ungefär 11stycken 10min flygningar.


Ex.2
Flygplan- 33% Sukoi
Servon-7st JR8611 1st JR 8317
Batteri-1st 4000mAh 2cell 7,4V LiPo.
Regulator-Ja, 6V
Motor-DA 100
Vikt- 26lbs (ca 12kg).
Typ av flygning-Moderat 3D .
Medelström-0,82A
Peakström- 6,92A
Milliampere använda under varje 10min flygning-137mAh.

Man förtydligar exemplen ovan med grafer tagna underflygning.



Slutligen kommer man med följande batteri rekommendationer.

40-45% aerobatic kärror med 9-12 servon av högprestanda typ (ex. JR 8711 , Hitec7955 och liknande). 4000-8000mAh.

33-35% Aerobatic kärror med 7-10 servon av högprestyanda typ, se ovan.
3000-6000mAh.

25% 1/4 skala aerobatickärror med 5-7 högprestandaservon.
2000-4000mAh.

Jets-BVM Super Bandit ,F86, Euro sport.etc.
3000-6000mAh.

Giant scale Jets-BVM Ultra Bandit.
4000-8000mAh.

Skalaflygplan-Varierar för mycket går inte att ge någon rekommendation.



Som ni ser ovan drar servona inte så mycket ström.En långsamflygande kärra som en CUB eller liknande behöver alltså inte så starka batterier.
Vanliga sub-C NiMH celler av högprestandatyp (GP:s röda) funkar bra.
OBS! Använd inte GP:s "Gröna" celler. De kan inte lämna ström i tillräckliga mängder vid 4,8V eller 6V.
Funkar emellertid utmärkt till sändare!

js_
2008-06-24, 21:41
Jag har 30st SCANNER RC SSV-9724 och 9726 o är väldigt nöjd med dom,det enda om jag skall klaga lite såär att dom har rätt så högt ljud o kräver ganska mycket ström.

Därimot är SCANNER RC SSV-9704 standard servot helt totalt värdelöst.

Snickarjävel´n
2008-08-18, 21:24
Hur starka motorer krävs till dessa "monster" kärror då?

DrHanke
2008-08-18, 21:37
Jag har nånstans läst att en ungefärlig väg att gå är maskinenvikt skall servona kunna dra.

Ex:
Maskinvikt 8kg
Skev: en i varje binghalva 4kg servon (8kg / 2 eftersom det är två vinghalvor)
Höjd: ett servo till hela 8kg, vid dubbla 2x4kg servon
Sida: 8kg
Gas: standard typ 3003, hs 422 eller motsv

Sen kan man för att ha eventuella marginaler i detta fall köpa ett servo större än man behöver, tilläggas också att kör man bensin kärror så är mg servon att föredra.

Naturligvis så måste man ju också väga in priser så allt passar in i "budgeten"...

Vi brukar generellt säga att innan man är i luften så kostar maskinen 3ggr mer än vad maskinen kostar i inköp. Ex en maskin kostar 1000:- innan man fått i servon, motor mm så har den kostat ca 4000:- å det verkar stämma relativt bra varje gång, man kan ju här spara lite där å lite här beroende på vad man väljer för utrustning. Men det blir ju klart enklare om man vet vad man har att handla för å sen räkna baklänges.

McRegor
2008-08-18, 21:58
Hej,
Bara mina cent avseende sub C-celler. Detta är såvitt jag förstår den storlek på celler som man än idag använder i bl a RC-bilar - alltså rena tävlingsbilar i skala 1:10 resp 1:12 som drar rejält med ström. Förr flög vi med sådana i de verkligt strömkrävande kärrorna. Vill minnas att Jocke G nämnt att man ur GPs bästa celler (förr 3300-cellerna) kan/kunde ta ut minst 80-90 A...själv har jag nog nöjt mig med ca: 40 A.
Så jag har mycket svårt att tro att inte sub C-celler - i vart fall kvalitetsceller anpassade för höga strömuttag (drivackar) - skall klara lasten av några servon... Har man problem med lasttåligheten på ackar runt 3000 mAh så är det nog den specifika acken som man skall kolla lite noggrannare än att dra slutsatsen att det generellt behövs mycket kraftigare ackar...
Som kuriosa kan jag avslutningsvis nämna att när jag började RC-flyga - i början av 70-talet - så hade vi sällan andra mottagarackar än NiCd 4,8 V/400--500 mAh även då vi flög F3A och F3D. Men då hade vi förståss inga digitalservon..:) Och inte laddade vi på fältet heller...måste alltså varit mycket högre verkningsgrad på grejorna förr...eller höll våra Deac knappceller spänningen så mycket bättre ? Nej - så var det säkert inte men lite förundrad blir man över dagens strömbehov för servon och mottagare.
Hälsningar
Roger

DrHanke
2008-08-18, 23:27
roger eller så har det gått troll i detta med ackar å powerboxar :confused:

Kör med 1600 nimh ackar i många maskiner å de håller, har även börjat med 2300 sub-c celler där mer puff behövs, 1600 2s lipo med lrp:s 5A bec sitter i ett par maskiner också så alternativen finns om man vågar prova!

När bokis å ja har laddad efter en dag så brukligt är runt 600-800mah att man får i ackarna, bokis flög ju sin stora cub en heldag på barkis så nog funkar det om man vill :)

jocke1963
2008-08-26, 17:14
Passar på att kapa denna tråd lite, trots att jag ska utrusta en relativt liten elkärra, jämfört med "monsterkärrorna" i denna tråd... :thumbup:

Vågar jag köra på de 4 st 9g snik-Hextronik-servon jag hade hemma,
eller ska jag gå upp i storlek/styrka på alla servon, eller bara vissa ? Digitala ?

Planet är en Su-26 124 cm spv, köpt på Söders RC, verkar vara samma som Rztec säljer,
http://shop.rztec.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=394
flygvikt ca 1.1-1.2 kg med 3S 2200mah, HiModel 600W outrunner, 4x9g Towerpro-servon, 30A RC-Smart-reglage, Futaba 6ex 2.4Ghz.

McRegor
2008-08-26, 18:21
Hej,
Klart du vågar - men frågan är om du kommer att uppleva dom som tillräckliga ?
Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd. Till skeven kan dina 9 g-servon fungera men inte säkert - det beror väl snarast på vilka 3D-prestanda du önskar. Rodren är rätt rejäla och att vifta friskt med dom kan vara lite för mycket för ett 3$-servo. Frånsett kraften så kan du få problem med hållbarheten i växellådan men det är främst under transporten skulle jag tro - att slå i ett roder i bagageluckan kan knäcka det bästa microservo..:)
Hälsningar
Roger

jocke1963
2008-08-27, 00:31
Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd.

Tack Roger.
Kanske blir att satsa på en bunt såna härna då...blir ju bara ~30g extra...
http://shop.rztec.se/Shop/Index.php?sArtId=1484-4

Som hyfsat ny i "branschen" måste jag ju passa på att fråga vad digitala servon har för stora fördelar ?

DrHanke
2008-08-27, 14:49
jag skulle vilja tillägga att många ser enbart på vikt och dragkraft, en viktigt parameter är centrering och exakthet. Ett servo må vara hur bra som helst på spec men centrar olika varje gång, det är mer irriterande och kan göra hela maskinen nervös och jobbig att flyga. Har man servon man tror ska funka och drar något i den klassen maskinen behöver prova! Det som kan hända är att man upptäcker att det räcker, servona centrerar perfekt varje gång ja då kanske man skall köpa en modell större för att få ut max från maskinen. Jag måste säga att efter stoppat i dyra värsting till något kanske under gränsen iaf flera fall inte märkts pga exaktheten i servona, annorlunda mekanisk inst osv...