handdator

Visa fullständig version : Balansera propeller



McLund
2008-06-08, 19:57
Hej.

Jag skall balansera en 15x8 propeller. Märket på propellern talar jag inte om för då kommer denna tråden att istället sluta med de olika märkenas vanliga tävling, denna är bäst och den är sämst. Nej du gubbe lilla så är det inte, denna är mycket bättre osv osv ..... ;-)

Propellern jag har är nu borrad och slipad så tillvida att den inte är vass längre.

När jag nu väger av den i min balanserare så lutar den ner lite åt ena hållet.

Frågan är helt enkelt, var slipar jag bort material bäst? Fram- eller baksidan? Var på propellern, inne vid roten eller ute i spetsen eller rent av i mitten?

Jag är tacksam för lite hjälp i ämnet!


Ha dé!


Mats McLund

Glawe
2008-06-08, 20:01
Är det plast så brukar jag försiktigt skrapa dom "vassa" sidorna på proppen lite med en kniv, och sen dra över med lite sandpapper. Rätt eller fel, ingen aning. Det har funkat för mig iallafall :)

Sigun
2008-06-08, 20:03
Här kommer mitt svar :)

Lär dig av proffsen
YouTube - Balancing a Wooden Propeller

Eller lär dig av MFK Snobben
YouTube - MFK Snobben Propellerbalansering

Krille
2008-06-08, 20:32
Jag balanserar ganom att spruta lite enkomponents klarlack på den lätta sidan.
Jag personligen tror detta är bättre då ett lager lack ligger jämt på propellerns blad, slipar man så är det (tror jag) lättare att man slipar konstigt på något ställe och försämrar bladets aerodynamiska egenskaper.

Iuversig tror jag inte detta påverkar våra små flygplan men jag tycker det är lättare med lack än att slipa också :)

Lite lurigare kanske då lacken dunstar/torkar å blir lite lättare

Sigun
2008-06-08, 20:38
Här har vi lite mer om hur man balanserar sin propeller

http://www.dodvideos.com/don3.wmv

riktigt bra video om ämnet.

jocke1963
2009-09-05, 13:30
Är principen samma för en turbin ? Har köpt en beggad el-jet, en HET-RC FA-18 med en HET 6904-fläkt, som är i obalans. Eller kan man karva ur på insidan av "navet" istället ?

jaka
2009-09-05, 16:31
Hej!
Går nog bra!
Som videon visar ovan kan man slipa på baksidan av propellern men praxis bland tävlingflygare är att slipa på framsidan. Då ändras inte pitchen (bladvinkeln).

Michael
2009-09-08, 21:09
Hej!
Går nog bra!
Som videon visar ovan kan man slipa på baksidan av propellern men praxis bland tävlingflygare är att slipa på framsidan. Då ändras inte pitchen (bladvinkeln).

Vilket är lite märkligt beroende på att en vingprofil (även de som används för propellrar) är betydligt känsligare för förändringar av formen på "ovansidan", dvs. framsidan av propellerbladet, än för motsvarande förändringar på undersidan. Misstänker att det är amrisarnas gamla, något missriktade, förkärlek för "true pitch" som resten av världen tagit efter.

jocke1963
2009-09-08, 21:42
Hittade denna nyss, där han tipsar om att lägga lim på insidan av turbin-navet...
YouTube - small ducted fan balancing

Jag har en riktig balansställning, men hans tips var ju inte så dumt...

jaka
2009-09-09, 15:39
Hej!
Vill nog mena att pitchen är viktigare än välvningen...men sett i ett större perspektiv spelar det väl ingen roll Hurr man balanserar, bara man gör det!