handdator

Visa fullständig version : en kanske dum fråga men...



sm3xrq
2008-06-09, 12:19
jag har bytt gyro i min belt, hur vet jag vad rev/normal brytaren ska stå på. är det universalt så den ska stå lika som den gjorde på det förra eller är det olika beroende på modell på gyrot?

eller är det bara att prova sej fram, skulle vilja slippa spinnen som blir om det står åt fel håll :/

// ubbe

DanneG
2008-06-09, 13:14
Koppla i accen, titta på skärtbladen och gör en hastig rörelse åt någon av sidorna.
Skärten ska ju kompensera rörelsen. Bara att titta på hur de vrider sig

Krille
2008-06-09, 13:15
det är beroende på gyro (ganska säker) men såhär gör du för att kolla det.

Ställ dig bakom helin och ge sido roder åt t.ex höger. titta nu hur bladen rör sig, detta borde inte ha ändrat men nu skall ju nosen på helin flytta sig åt höger. snurra lite på bladen å tänk dig hur vinden rör sig över stjärtrotorn å se vilket håll den vrids åt.

När du kollat så att du styr åt rätt håll så skall du kolla så gyrot kompenserar åt rätt håll. Gör samma sak igen och styr åt ena hållet. kolla åt vilket håll servot rör sig (frammåt eller bakåt) sen vrider du noset åt SAMMA håll som du först "svängde" åt, nu skall servot röra sig tvärt om mot när du styrde.

Jag exemplifierar.
Du styr åt höger och då rör sig servot bakåt mot stjärt rotorn, vrid nu nosen åt höger (sett bakifrån) och då skall servoarmen röra sig frammåt för att kompensera vridningen.

Hoppas du förstod. Kompenserar gyrot åt fel håll så vrid på rev/norm brytaren. styr sändaren åt fel håll så ändrar du rev/norm i sändaren

sm3xrq
2008-06-09, 17:19
Tack för svaren jag tror att jag ska få till det nu :)

Heda
2008-06-09, 17:22
Jag äum.......visste inte om det där rev-historien så min Raptor kompenserade åt fel hål, dvs blev värre :) Men med "hotline" till plymen så blev det rätt.....

Prova, men inte på så hög höjd :):):)

sm3xrq
2008-06-09, 23:27
den går som en klocka och vilken skillnad det blev med det nya gyrot :D tok stadig i luften wohoo