handdator

Visa fullständig version : Ny Radio..



ssn
2008-06-10, 12:06
Mycket nöjd med min Futaba EX6 (tror jag den heter) 6 kanaler 6 minnen å 35MHz... Å inga attas extraspakar å knappar typ. OJ! Kom jag åt den!? Vad händer nurå????

Men.. Då jag sålt av X9:an och Spextrum X7 så saknar jag en radio till! (En saknar inte koa föränn det står en gris i farstun! Eller hur det nu var?)

Tänkte köpa en Futaba 6EXP 2.4G Flyg & Heli
Art Nr: FP6EXP24
Futabas nya 2.4GHz radio med FASST teknik.
Levereras med R606FS 6k mottagare.
Gillar layouten! Dessutom kan jag programmera den även på fältet! Det ni!!!

MEN!
Denna radio beskrivs som: Utmärkt till små parkflyers å minihelisar om man bläddrar runt lite... VAFFAA!? Är den inte till "riktigt flyg" också!? Ni som har/har provat.. Snälla.... kan jag flyga "vanligt" med denna radio?

Sosen som är på "beställarmode"

McRegor
2008-06-10, 12:59
Hej SoS:en,
Såvitt jag vet så har inte Futaba några renodlade parkflyer-mottagare i 2,4 GHz utan allt är "full-räckvidd".
Dock skulle jag i din sits också kolla på 7C 2,4 GHz- den "känns" lite rejälare och har betydligt mera utvecklad programvara och större display som förhoppningsvis gör programmeringen ännu enklare..:) Dessutom är jag rätt säker på att den har samma timerfunktion som de dyrare Futaba-apparaterna - alltså att du kan starta timern vid valfritt gaspådrag - mycket bra för elflygare för att hålla reda på motortiden. Manual hittar du här - http://www.minicars.se/service/manualer/futaba/7C.pdf
Visserligen för 35 MHz-utförandet men den är rätt lika i 2,4 GHz !
Hälsningar
McR

ssn
2008-06-10, 13:23
Hej Mc... Tack för svar... Men för vart år som går så verkar det som om det blir mer Sosen å mindre "kommaihåg" eller hur det nu var.... Mer än två spakar å en knapp är är en knapp för möe typ.....
Skall kolla på länken du sände.. Inte beställt än men ÄR PÅ G! He He... Moeny makes the wourld go round.... Don´t like "sitting" on them! (Skattepengar)

Ha de bäst!
Sosen

Sigun
2008-06-10, 13:35
Hålller nog med Roger, 7C:n verkar mycket trevligare. Eller om du har riktigt möe pengar över (typ 6000kr) så skull jag satsat på en 10C, 10c:n kan du ju dessutom köra med 35Mhz modul om du har några 35Mhz mottagare över :)

McRegor
2008-06-10, 14:40
Hej,
Nu kör jag inte 7C utan FF-9 men min allmänna uppfattning avseende Futaba-apparaterna är att dom lite mera utvecklade - jämfört med 6Ex - är lättare att programmera. Lilla 6:an har ju en synnerligen liten display med väldigt lite information i så jag har alltid besvärligare med att programmera den när någon behöver hjälp på fältet än vad jag har med en burk med "riktig" display och lite mera utvecklad programvara. Och du köper ju 7C 2,4 inkl 2 mottagare för 3595 kr hos MFT...
Hälsningar
Roger

Mats J
2008-06-11, 01:39
Dom som har futaba 6exp2,4 i klubben har då tyckt om den och flugit riktiga plan och helikoptrar med den. Så köp en så kommer du nog att trivas lika bra med den som med den du redan har.

Mvh Mats J