handdator

Visa fullständig version : Problem med OS 70 Ultimate



Krille
2008-06-10, 21:24
Kan väll fortsätta mina motorproblem :)

Min OS 70 Ultimate vill inte gå något bra. Den vill inte enns gå bra på fullgas. Justerar jag nålen så tar det bara några sekunder så börjar varvtalet variera välldigt kraftigt. Det är precis som att regulatorn eller något sådant inte ger jämt brännsletryck utan det verkar som att den får för lite/för mycket om vart annat.

Har även haft stora problem med knackningar/spikningar i motorn.

Kan inte ge några mer exakta tips då motorn har legat i lådan över ett år eftersom jag gav upp.

soppan har haft både 15% och 20% nitro har även provat med 5% nitro men då gick den superdåligt.

Motorn gick hyfsat från början men har blivit sämmre å sämmre efter tiden.

Ålänning
2008-06-10, 22:04
Säg int så där nu, har själv en sån motor. Dock splittny och knappt uppackad. Den skall väl har rätt % olja i alla fall. Nåja, får testa den sen. Den ska sitta i nosen på en Cessna 182.

Krille
2008-06-10, 22:18
Tyvärr så verkar det ganska vanligt att jsut den motorn är så :(

Läste nån stans på rcuniverse att det är pumpen som sitter på baklocket är boven. var tydligen en i USA som hadde en exakt likadan motor som gick kasst. Men efter att han satte den i backen å nått där bak gick sönder köpte han tydligen ett bytt baklock + pump å då fungerade den.

jaka
2008-06-11, 19:41
Hej!
Du har OS F stift?
Har du kollat ventilspelet? (ska inte vara mindre än 0.04mm och inte större än 0,1mm)
13x6 snurra...? Helst APC eller RAM!
Kör med 20% ricinolja och 10% nitro och testa hur motorn går. Vissa syntetoljor gör att motorn går för varmt med "spikning" som följd.Själv kör jag på 15% Motul "Micro" syntetolja men Aerosynt 2 eller 3 eller Aerosave går också bra.

Tobbe O
2008-06-11, 20:00
Ursäkta mig Jaka, men vad har propellerfabrikatet med motorproblemet att göra?

Krille
2008-06-11, 21:14
Motorn går "bra" förutom att den varierar soppamängden, den får alltså inte konstant soppamängd. Har läst lite på rcuniverse och det är många som haft problem med dom. Tydligen är pumpen/regulatorn som sitter i baklocket boven. Riktigt kass helt enkelt.

bokis
2008-06-11, 21:21
Testa utan den Krille,vill minnas att jag har gjort det med min 120:a,kan vara värt o prova..Men minnet är kort!

KenPro
2008-06-13, 19:37
Har ägt en av de första modellerna själv, fick den aldrig att gå hundra i lågfartsregistret. Sägs att det ska vara membran o pump konstruktionen som ska va kass. Dock ska det väl vara bättre om du köper en senare motor, men vet ej.