handdator

Visa fullständig version : Problem att ladda lipo



Krille
2008-06-13, 09:11
Jag har en 6cells 2500 mAh flightpower ack som blivit besvärlig att ladda. Egentligen är det 2st 3cells men de har bara använts och laddat som ett 6cell.

Nu till problemet. Nätagget jag använder (datornätagg) har börjat stänga av sig säjälv när jag försökt ladda detta ack. Detta hända för 2 veckor sedan när jag försökte ladda acken efter en tids uppehåll med den maskinen.
Nåja trodde nätagget var trasigt och tog ett annat hemifrån som jag har laddat diverse ackar med nu, bland annat ett 6cell lipo flight power 3300mAh utan problem. Men när jag försökte ladda mitt äldre 2500 mAh ack igen så hände samma. Både med det nya och gammla nätagget.

Har kollat på Input V under laddning och den ligger på 11.700+V på ena nätagget även när det slår ifrån.
När jag nyss provade mitt gammla nätagg så hördes ett pip/vibrerande ljud från nätaget/laddaren just innan allt slocknade. Liknar pipet på b-lösa motorer fast svagare.

Någon som vet vad det kan vara? detta har alltså bara hänt på just denna ack. Å det har hänt 5-10ggr 2 olika nätagg.

Krille
2008-06-13, 09:13
Kan tilläga att jag lyckades få en hel laddning på 2500mAh acken innan gårdagens flygning men nu har jag provat 4ggr utan att lyckas. (2ggr på vardera nätagg)

hakank
2008-06-23, 18:09
Mysko i och med att det funkar med 3300mAh acken..

Har du provat att ställa ner laddströmmen i laddaren?

/Håkan

DanneG
2008-06-23, 18:32
Får du samma problem med båda nätaggen skulle jag satsa på att det är laddaren.
Nätaggen är väldigt känsliga och känner de av något fel på inström eller utström stängs de av

Taylorcraft
2008-07-22, 01:22
Krille,

Har du försökt ladda varje 3S-paket för sig? Vad händer evt. då, laddar den som den ska?

Om så kan det tänkas att booster-delen av din laddare har börjat bli dålig och då mer eller mindre kortsluter PSU:n. Har du möjligheter för det, kolla hur mycket ström laddaren drar från PSU:n (mät mellan PSU:n och laddaren) med resp. 3 och 6 celler och 2,5A i laddström; med tre celler ska du ligga på ungefär 2,5A, och med sex celler borde strömmen ligga nånstans mellan 5 och 7A. Något mer än 7A (10A eller mera) kan indikera att laddaren har magsjuka... :)

Hoppas du löser det...

Mvh