handdator

Visa fullständig version : Elseglare...



Harry S
2008-06-16, 21:19
..Hejsan Alla Segelfanatiker...

Som rubriken antyder så ä' jag på jakt efter en elseglare av rang men med en viss begränsning. En maskin som ä' på runt 2,5-3 meter i spv men orkar drivas av motsvarande LiPo acce på runt 2000mAh.

Har hittat en lätt ASW 22-BL ifrån Bichler Modellbau som både finns i plankad friggo version av vinge men även med glasfiber vinge. Spv. på denna ä' 280 cm och den verkar vara väldigt lätt. Tillverkaren heter Cink.

Ni som känner till marknaden i segel/elsegel kan väl kommentera i tråden om vad Ni anser vara vettigt...

MasterMag
2008-06-17, 09:51
Jag är ute efter samma sak kan jag säga! Och på den där sidan fanns det mycket intressant. Som jag känner så skulle jag vilja ha luftbromsar också när jag väl köper en ny seglare. Skönt att ha det inbillar jag mig. Om inte annat häftigt =)

Harry S
2008-06-17, 16:07
...Hejsan Master...

Luftbromsar kompenseras av att man lägger in lite "Butterfly" istället dvs. skeven uppåt och flapsen neråt...=)) Har för mig att detta är bra möe effektivare än vanliga schempp-hirth bromsar. Hade luftbromsar som enda alternativ när jag flög F3B (hade inga flaps) och jämförde dessa med butterfly hos andra, gissa vilken som penetrerade höjd och hastighet bäst...hehehe.

Har även kollat på maskiner hos Staufenbiel och Lindinger, tyvärr inte många maskiner som ä' lagom i storlek kontra vikten som ligger som en elak faktor i programmet. Därför ä' jag öppen för förslag i jakten på en elseglare som kan komma att väga runt en maxvikt på 1500 gram färdig flygande vikt.

MasterMag
2008-06-17, 22:23
Okej, ja men då lär ju den där ASW:n vara kanoners. Ser ju väldigt fin ut, har kollat lite här också http://shop.wega-sunshine.com/index.php?sid=7d67cd22ae1bed4c5e041fff031fc57b&cl=alist&cnid=da4fb5c6e93e74d3df8527599fa62642 dom verkar ha riktigt fina modeller. Lågbudgetalternativet är en Ventus från CMpro: http://www.emmodels.co.uk/index.asp?function=DISPLAYPRODUCT&productid=263 bra pris tycker jag, men jag frågade dom om frakt. 80 pund skulle den kosta var inkl försäkring på paketet. Men jag har mailat igen och kollat om dom kan skicka utan försäkring, får se vad den ligger på då. Vad tror du/ni om CMpro modellen annars då?

LIP
2008-06-17, 23:25
Kan rekommendera Elipsoid som Staufenbeil har,
http://www.modellhobby.de/Models/modelplanes/Electric-glider/Elipsoid.htm?shop=k_staufenb_e&SessionId=&a=article&ProdNr=0610001&t=130&p=31&c=31.

Den är en bra termikmaskin och ett otroligt snyggt bygge.

/Lasse

Harry S
2008-06-18, 15:59
...Har kollat på Elipsoid men kommit underfund med att trävingen inte kommer att hålla för en snabb nerstigning ifrån hög höjd då man har svårt att se hur snabbt modellen flyger, den skulle behöva flaps för att kunna nyttja "Butterfly"...

drjoshua
2008-08-20, 22:39
Jag är ute i samma ärende och har funnit denna http://www.modellhobby.de/Models/modelplanes/Electric-glider/PROXIMA.htm?shop=k_staufenb_e&SessionId=&a=article&ProdNr=0610168&t=130&p=31&c=31. Kan det vara ett bra alternativ?

T5
2008-08-22, 12:21
Ava-e 3.2meter, härlig termikseglare som har bra ös på 3s2000mah LiPo. två tummar upp.

My precious
YouTube - Ava-e

drjoshua
2008-09-09, 08:20
Är det en bra idé att ha en separat mottagarack? Jag tänker mig att man krämar ur det sista ur lipot med motorn och sedan seglar man så länge det går. Är det då inte risk att lipot tar helslut?

Mr J
2008-09-09, 21:51
Är det en bra idé att ha en separat mottagarack? Jag tänker mig att man krämar ur det sista ur lipot med motorn och sedan seglar man så länge det går. Är det då inte risk att lipot tar helslut?

Man kan inte dra ur LiPobatterier på det viset, det tål dom inte.
Det sitter en auto cut off krets på fartreglaget som bryter strömmen till motorn när LiPo'n är nere runt 3v per cell (det går ofta att ställa in på fartreglaget), då är där fortfarande gott om ström till mottagare och servon.

En del reglage bryter tvärt, andra lite mjukare, och en del pulsar strömmen till motorn för att man ska veta att det är dags att landa. På många reglage kan man välja mellan soft och hard cut off.

drjoshua
2008-09-10, 19:35
Jag menade ju naturligtvis att dra ur det sista tills fartreglaget säger ifrån. Inte tills lipot är tomt. Då finns ju inget kvar till servona heller. Min fundering var mest hur mycket ström/hur länge man kan "segla" på det som är kvar? Om det är termik då vill naturligtvis. En separat mottagarack skulle ju liksom leva sitt eget liv.

T5
2008-09-11, 12:44
Finns båda skolorna, alltså separat ack till radion eller endast en ack för motor/radio.

Jag kör alltid endast en LiPo på mina elseglare för motor + radio. Är det fler än fyra-fem servon kan man köra separat BEC krets, annars bara köra mottagaren direkt från fartreglaget.
Med endast en ack är det enkelt att ladda och hålla koll på batteriet.


När jag tex kör en seglare med 2250mah LiPo så finns det tillräckligt med ström för många stigningar (6-9) och efter det alldeles tillräckligt för termik också.
Flyg ett par gånger och du lär dig snabbt hur många mah din motorset-up drar och hur många stig du kan göra.
För rent termikflyg utan motorpådrag räcker strömmen mycket länge, förmodligen längre än du orkar stå och kika rätt upp innan nacken gör ont.
En välflygande seglare behöver inte brytas runt med maxutslag och alla servon på samma gång...Endast små justeringar för att ligga kvar i blåsan eller cruisa runt... Optimalt flyger planet utan roderinput som bromsar.


Gör det enkelt, kör med en ack och lär dig hur din set-up fungerar!

drjoshua
2008-09-11, 19:04
Bra svarat! Jag är nöjd med det och kommer att flyga med ett lipo.