handdator

Visa fullständig version : ESM Fokke Wulf 190



Sidor : 1 [2]

Ompa
2009-04-13, 09:45
Tackar för era påpekanden. Detta är faktiskt första modellen jag bygger med pull-pull på både sidoroder och spore med styrning från samma servo. Man lär så länge man lever, och tur är väll det :stupido2:

Fjädrar beställda...

Corsair
2009-04-13, 17:17
Hej Tomas
Det är ju det vi har polare till, eller hur....:icon_pai:

Ompa
2009-04-13, 17:41
Idag har det varit en tung dag. Igår kväll kände jag att jag började bli hängig och det satt ju med besked i under större delen av dagen i dag, så dom planerade "rycken" men Pittsen och Musse uteblev i stortsett.

Men lite på Wulfen blev det iaf gjort.
Började så smått med att mäta in motorn på motorbockarna. Men det blev stopp även där. Det verkar nämligen som om det går att få i M5 bultar genom hålen i motorns fästöron. Då jag inte hadde dessa dimensioner hemma avvakatade jag att borra tills jag verkligen ser att M5 bultarna passar. Men första halvan av motorbocken riggades upp i borrstativet.
Fortsatte sedan med att skruva fast huvudställen i vingen.
Den i hoplimmade balsalisten på vingen är ett första steg till att tillverka en gondol till "The bömmb" mitt under vingen. Det är tänkt att den ska sågas och slipas till rätt form, därefter holkas ur precis där bombfästet ska sitta för att få plats med mekanismen. Så ska jag också klura ut hur jag ska få plats med ett servo som kan manövrera mekanismen, men en sak i sänder. Som sist ska hela skapelsen kläs med glasfiberväv och epoxy innan den slutligen målas till rätt kulör.

Måste hinna lite mer med Musse i veckan... :sarcastic:

Ompa
2009-04-19, 20:48
Det går lite trögt i Wulf tråden. Detta beroende på att jag har dels för många projekt i gång samtidgt, tre modeller som väntar på att bli klara.
Sen så väntar jag på fjädrer till sporrhjuls vairarna, beställt och jag hoppas det kommer i veckan.
Och som sista ursäkt, min svindyra DuBro motorbock går inte att använda.
Borrade denna i Onsdags förra veckan. När jag sedan monterade motorn i den dagen därpå fick jag mig en mindre glad överraskning. Ena bulten tar i trottelarmen. Trodde i min enfald när jag mätte in motorn på bocken att detta fixar sig. Men med facit i hand var det bara att sätta sig framför datorn och beställa en ny. Nu blev det en Great Planes och deras största variant, hoppas bara den kommer nu i veckan, har dessvärre ännu inte fått någon orderbekräftelse. Kommer ringa ÖMH i morgon.
Även min urläckra Pittsyle ljuddämpare från Keleo Creations kom i Torsdags. Läcker, så jag låter bilderna tala för sig själva. Dom sista två bilderna visar i klartext vad jag menar med att trottelarmen tar i monteringsbulten.

taygher
2009-04-19, 23:14
Härliga bilder på snygg pittsdämpare, den smiter åt väldigt fint på motorn! :thumbup:

Tråkigt däremot med motorbocken, hoppas en ny kommer hem så fort som möjligt så att Du kan få motorn på plats i FW190:an.

Sigun
2009-04-19, 23:19
hmm man undrar ju hur den man som konstruerat detta motorfäste tänkt ?? eller är det inte meningen att de ska funka till denna motorn ?.

Hoppas de löser sig Ompa, det gör det ju säkert men de är alltid surt när sånt här inträffar och drar ut på lidandet ännu mer.

/Martin

Lelle
2009-04-20, 07:18
Hej Ompa.

Nu förstår jag ditt problem med motorbocken mycket bättre när jag sett bilderna. Mina tips till dej går ju inte att använda. Hoppas att du kan montera den i något annat projekt framledes.

Krille
2009-04-20, 08:34
Går det inte vända på förgasaren så det funkar? På många fyrtaktare sitter ju förgasaren OFF centrum så då brukar de funka. Men den ser ut att sitta centrerad på din så då blir det nog samma åt andra hållet. Men du kan ju prova.

ivve
2009-04-24, 07:32
Hej Ompa.

Ett gott råd och förslag, glöm det där med gummiupphängning det kommer bara göra att motorn skakar ännu mer. Har testat på en P-38 en gång i tiden och sämre skit får man leta efter. Efter en fem sex flygningar så är gummina helt slut ! Byt ut gummibussningarna mot motsvarande i teflon eller aluminium .Då kan du göra dom kortare samtidigt eftersom flänsen som är på gummina inte behövs. Du kan dra brickorna stumt mot fästena, sen bör förgasaren gå fri !

Du kanske redan har löst problemet ? Kanske att detta kan hjälpa dig annars.

Hälsn...Ivve

Ompa
2009-04-24, 19:06
Hej Ompa.

Ett gott råd och förslag, glöm det där med gummiupphängning det kommer bara göra att motorn skakar ännu mer. Har testat på en P-38 en gång i tiden och sämre skit får man leta efter. Efter en fem sex flygningar så är gummina helt slut ! Byt ut gummibussningarna mot motsvarande i teflon eller aluminium .Då kan du göra dom kortare samtidigt eftersom flänsen som är på gummina inte behövs. Du kan dra brickorna stumt mot fästena, sen bör förgasaren gå fri !

Du kanske redan har löst problemet ? Kanske att detta kan hjälpa dig annars.

Hälsn...Ivve

Det var ju iofs en lösning...
Men samma dag som jag upptäckte problemet beställde jag en ny motorbock, en Great Planes 120-180.
Har just nu måttat in motorn på motorbocken och ska märka upp hålen. Kommer inte borra hemma då jag har för dålig borrmaskin.

Åker och borrar på kompisens jobb där dom bygger bärgningsbilar, för dom har allt man behöver och lite till i verktygsväg :)

Det var en jäkla skillnad på motorbockarna, mycket bättre plats för förgasaren på den nya mot DuBro bocken. Till en femtedel av priset.

Tar detta som läropengar och köper ingen gummidämpad motorbock från DuBro mer.

Corsair
2009-04-26, 07:44
Hej Tomas
Bra att det fixade sig ang motorbocken, har du kolla Årjäng.......Vi hörs..:sarcastic:

Ompa
2009-04-26, 07:54
Hej Janne.
Har ännu inte hunnit kolla detta. Jobbat häcken av mig den gångna veckan samt ett litet 12timmars pass mitt i skogen i går lördag :(

Ska kolla med brorsan som skulle dyka upp i dag om det går att få ut med hans GPS.

Corsair
2009-04-26, 17:57
Ta det lugnt, ingen brådska...

Ompa
2009-05-03, 08:13
För er som undrar så har jag inte lagt av att bygga. Det är bara så att jag har för många järn i elden just nu och det har blivit för mycket helt enkelt.
Därför har jag bestämt att bygga färdigt min TopFlite P51D Mustang http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21797 innan jag fortsätter med Wulfen. Mustangen var egentligen tänkt som ett "Right out of the box" bygge med endast mindre förändringar :lollypop:

Hav förtröstan, Musse blir troligtvis klar inom någon vecka. Har laddat med massor av saker som ska göras på Wulfen, och bla har jag även raggat lite material till kulsprutor, fjädrar till sporrens vajer styrning, ny motorbock etc.
Men som sagt så måste jag först få lite tomt på byggbordet innan jag kan lägga allt krut på mitt 190 bygge :crazy_pilot:

Corsair
2009-05-09, 10:15
Tomas, jag förstår dig, sitter i samma sits.....:argue:

Ompa
2009-05-23, 00:04
Äntligen!

Återigen har jag nu äntligen tagit upp bygget av min Focke Wulf 190. Det är väll dryga månaden sedan jag sist gjorde något på kärran, men nu är det på G igen.
Att det dröjt beror på lite för många järn i elden som nu börjat svalna i och med att min Mustang har blivit färdig, samt en RC-bil reparation blev klar tidigare i dag. Puh :fleng:
Nå, vad har då åstakommits i dag/kväll?
Fjädrarna mellan servo och sporrhjulet har monterats. Sen så har en liten Akiles häl återigen klivits över. Motorn har monterats på bockarna samt slutligen kommit på plats i själva modellen.

Som ni även ser på bilderna av motorinstallationen har jag även fått laga lite vid brandväggen. Det var några kraftiga sprickor där när jag fick hem modellen. Har slipat ur sprickorna med min underbara Dremel och lagt i Epoxy. Kommer även förstärka på insidan innan första flygning, med glasfiber och Epoxy alternativt plast. Kommer då förstärka upp hela träplattan bakom brandväggen för säkerhetsskull. Men mer om det senare.
Nu är bygget återigen igång och det är huvudsaken.
Inriktningen var att den skulle vara flygklar till mitten av juni. Nu sänker jag siktet och hoppas bara på att den blir klar så jag kan få njuta av att flyga den några gånger i år.

Bild1. Fjädrarnas läge med nerfällt ställ, alltså klart för taxning.
Bild2. Fjädrarnas läge med uppfällt ställ, alltså läget i flygning.
Bild3. Motorbocken monterad på brandväggen. Observera lagningen till vänster om motorbocken.
Bild4-7. Motorn monterad på motorbocken inklusive spinner bakplatta och Keleo Pitt style dämparen.

Lelle
2009-05-23, 07:35
Heja Ompa.
Härligt att du är på banan igen. Ser som vanligt helbra ut. Vårt nästa MFD 2010 kommer att vara ännu bättre än i år, och det är därför att då kommer du att vara där med din FW.:)

taygher
2009-05-23, 09:46
Tjenare Ompa!

Gott att se att Du har kommit igång med FW190-bygget igen! Hoppas att inspirationen kommer över Dig så där som den brukar när man ser ljuset i slutet av tunneln..:)

Det här kommer att bli en helgrym kärra!!

Ompa
2009-05-23, 23:35
Tjenare Ompa!

Gott att se att Du har kommit igång med FW190-bygget igen! Hoppas att inspirationen kommer över Dig så där som den brukar när man ser ljuset i slutet av tunneln..:)

Det här kommer att bli en helgrym kärra!!

Det känns rogivande att inspirationen åter krypit fram. Nu börjar även jag se ett ljus i tunneln med det här bygget. Kommer inte hasta på för att få den färdig utan det tar den tid det tar :ridinghorse:

I kväll började jag med låsningen till serviceluckan. Har gett mej f*n på att noskanonerna ska fungera som någon form av låsning.
Har i dag borrat hål och trätt i mässingsrör. Nu ska härnäst dessa limmas fast efter att de kapats till rätt längd. I dessa rör kommer ett tunnare rör (ett rör av mindre diam) träs igenom. Dessa blir själva kanonerna. Kruxet som jag ser det är inte att få dessa fungera som låsning utan tillverka dom tratt liknande flamdämparna. Fick ett tips av en kille i Sweich (eller hur det nu stavas) att limma fast en stump aluminiumstång på eldrören som skulle vara nästan dubbla diam. Sätta eldröret i en borrmaskin och sedan ta en fil och "svarva" konan på flamdämparen. Är ju ett alternativ iofs :stupido2:
Annars öppen för förslag.

Bilder kommer i morgon när rören är limmade på plats och kanske något mer har hänt... :goodnight:

Ompa
2009-05-26, 22:49
Trodde nästan att jag skulle ha fått i hop "låsanordningen" till serviceluckan i kväll, men icke.
Har hamnat i ett stim av övertid på en ny arbetsplats, och detta kommer nog hänga i fram till och med vecka 24.
Scemalagd övertid 3dagar i veckan med 2-3tim/per dag. Knycker lite av fritiden så att säga.

Nåväl, man hinner det man hinner. Och i går samt i kväll har det då hänt några småsaker angående service luckan.

Bild1: Rören som "kanonerna" ska löpa i är här limmade på plats.
Bild2: Ungefär som bild1 men här ser man även ämnet för kanonerna som hjälper till när limmet härdar att vinkeln blir rätt på rören i kroppen.
Bild3: Med luckan stängd efter limmet härdat. Limmat med 30min epoxy blandat med microfibrer.
Bild4: Själva låsplattan. M2 skruvarna ytterst kommer limmas i mässingsrören som utgör kanonerna på nosen. Nubben i mitten kommer kapas av och blir själva låset mot spantet i luckan. Behåller spetsarna tills det blir dags att markera och borra hålen i spantet.
Bild5: Plattan sedd bakifrån.
Bild6: Plattan provmonterad på kanonrören.
Bild7: Fjädern som ska fästas i plattan och sedan fästas inuti kroppen och hålla låsplattan i låst läge.

taygher
2009-05-27, 05:23
Det där ser riktigt klurigt ut!! :thumbup:

Väntar med spänning på hur det kommer att se ut när det är färdigt.
Trist det där med övertid, har din chef ingen förståelse för att Du har ett mycket viktigt projekt att färdigställa hemma i hobbyrummet!? :)

Lowflyer
2009-05-28, 05:52
I kväll började jag med låsningen till serviceluckan. Har gett mej f*n på att noskanonerna ska fungera som någon form av låsning.
Har i dag borrat hål och trätt i mässingsrör. Nu ska härnäst dessa limmas fast efter att de kapats till rätt längd. I dessa rör kommer ett tunnare rör (ett rör av mindre diam) träs igenom. Dessa blir själva kanonerna. Kruxet som jag ser det är inte att få dessa fungera som låsning utan tillverka dom tratt liknande flamdämparna. Fick ett tips av en kille i Sweich (eller hur det nu stavas) att limma fast en stump aluminiumstång på eldrören som skulle vara nästan dubbla diam. Sätta eldröret i en borrmaskin och sedan ta en fil och "svarva" konan på flamdämparen. Är ju ett alternativ iofs :stupido2:
Annars öppen för förslag.



Jag gjorde en liknande lösning på min Bf 109E. Satte en blompinne i träsvarven och svarvade till kona och div avsatser som skulle vara på röret. Lättast var att få det snyggt var det med hjälp av nålfilar. Jag tar med den på warbirdträffen så får du se hur jag gjorde.
Om du tar med dig ritningar på hur det skall vara så kan jag svarva åt dig också. Vill du ha det i metall kan jag fixa det också, men då får du ta med dig material att tillverka av.

/Lowflyer

Ompa
2009-06-12, 15:00
Ja då har det varit dött ett tag igen. Men med lite innarbetad tid så blev denna fredag i skolavslutningstider till ledig dag, och självklart lite modellbygge.
Började med ställen idag för brorsan har hämtat borrstativet till borrmaskinen som jag skulle ha för att svarva flamdämparna till kulsprutorna på nosen :th_o:
Hoppas på att få luckorna på plats denna helg. Och kanske bli klar med kulsprutorna på nosen. Grannen har förresten en riktig svarv :)

Nåja, tog bort benen från ställmekanismerna så ja fick lös klamorna till luckorna. Satte sedan klammorna i skruvstädet och gängade om från tum gäng till M3. Det var så att Sierra glömde skicka med dessa uschligt små skruvar i tum, och jag har varit runt på alla stans mekanik firmor, men ingen har så smått.
Hoppas på en lugn kväll i hobbyrummet när barnen sover. Hoppas få åtminstone 1st lucka på plats i kväll/natt.

Ompa
2009-06-13, 15:25
Började med lite kvalitets tid på Wulfen sent i går kväll. Var meningen att ena landställsluckan skulle monteras helt och hållet, men John Blund kom på besök och jag somnade i soffan framför TV'n.
När jag vaknade lummade jag trött och nyvaken ut i hobbyrummet och började. Men inget ska gå lätt. Tänkte först punkt limma ställ luckan på sina fästen för mer exakt kunna ta upp hålen för skruvarna. Tji, ca limmet ville inte fästa på aluminiumet :banghead:
Bara att gå den hårda vägen med mycket mätning och försiktigt trevande. Och det var väll så mycket jag orkade i går kväll.
I dag tog vi tag i det med nya takter.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01618.JPG
Har då tillslut fått luckan på rätt plats med klämma. Nu ska här mätas. Men den nedersta klamern för luckan är för låg och en distans krävs...

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01627.JPG
Tog sin lilla tid att tillverka denna distans och få den i rätt storlek.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01623.JPG
Luckan monterad med det övre fästet klart.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01627.JPG
Distansen på plats.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01626.JPG
Andra fästet monterat och klart med distansen på plats, men distansen blev för tjock så luckan bottnar inte riktigt.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01630.JPG
Tog bort distansen och drog skruvarna tills passformen blev 100%. Slipar om distansen till önskad passform.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01628.JPG
Stället komplett.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01629.JPG
Och stället sett från utsidan, tycker själv att det ser bra ut.

Senare i dag kommer andra luckan monteras. Därefter ska jag nog börja klura ut hur bomb gondolen ska se ut och tillverkas.
Ska även ta ett snack med grannen och se om jag får lov att låna hans svarv i några minuter vid lämpligt tillfälle. För tillverkning av flamdämparna på nos kulsprutorna.

Det rycker lite i flygtarmen nu faktiskt... :crazy_pilot:

genland
2009-06-13, 21:01
Ja jäklar vad du sliter....
Inte för inte som det numera är nåt som
heter "Ompaklass"

Bästa hälsningar Kent

Ompa
2009-06-14, 00:59
Tack Kent. Upptäckte i kväll att skruvarna till dom nedre fästena är 1-2mm för långa. Ska besöka den lokala järnhandlaren i veckan och bunkra upp skruvförrådet.

Men i kväll så kom luckorna på plats, så när som på fyra förlånga skruvar :icon_butt:
Endast lite slangdragning kvar och att såklart montera tillbaka hjulen.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01632.JPG
Luckorna stängda. Skruvarna kommer som sagt va att bytas ut och målas.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01633.JPG
Stället utfällt. Med avsaknad av hjul.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01634.JPG
Distans högra stället.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/large/1_DSC01635.JPG
Distans vänstra stället.

matbos
2009-06-14, 08:11
Nattmangling Heja Ompa det tar sig :thumbup:

Ompa
2009-06-14, 08:23
Känner att bygget stått still för länge. Och när inte dagarna räcker till så... :sarcastic:

Skulle vara kul att få flyga kärran några gånger innnan denna säsong är slut.

Corsair
2009-06-14, 12:25
Hej Tomas
Snyggt bygge, hoppas får se den på bild i luften, själv håller jag på att byta motor i Peak EXTRA 330L och reperation av landställinfästning. :th_o:OS 160FX-en var för stark, gick som en "Get" nu blir det en 26cc Bensin....Fixar den under semestern. :lollypop:
Ha det.:thumbup::thumbup:

taygher
2009-06-14, 22:49
Tjenare Ompa,

Det blev jäkligt snyggt med ställ-luckorna!! Härligt! :thumbup:
Väldigt kul att se att bygget rör sig framåt.

Keep up the good work!:)

Per P
2009-06-15, 08:11
Som någon skrev tidigare i tråden... "Ompa-klass" :thumbup:
Det där blir riktigt snyggt!!!
När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min:banghead:

ChristerL
2009-06-15, 14:47
Snyggt Ompa!

Om du inte får tag på någon svarv, kan du kanske göra som mig. Mina Fw190 sprutor är gjorda av innanmätet av några tuschpennor!! Inte 100% skala men.... :lollypop:
DU ska inte sabba dina snygga (Fw190-) ben, men mina (Fw190-) ben fick sig lite uppsnyggning med gummislang och O-ringar. Fastsättningen av luckorna gjordes mot Sullivans innerstänger i lagom längd. Luckorna skruvades fast i dom med M2-skruv. Innerstängerna sitter faktiskt riktigt bra med epoxi mot gummit!

Keep up the good work Ompa, ser fram mot flygbilder!



När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min:banghead:

Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)

Per P
2009-06-15, 21:36
Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)

Ajajaj.... o sen Packo (Diesel) som har bestämt sig för att jaga mig med sin ME-109 i helgen som kommer..... jag lär få fullt upp juh! Det kan bli riktigt kul det här:th_o::thumbup:

Ompa
2009-06-15, 22:04
Per, skulle vara najs med lite combat flygning i skala 1/6 :sarcastic:
Kenny (med Kyosho Spitten) och jag lattjade ju lite i Eskilstuna, helgen före gjorde vi samma sak på hemmafältet, buskul :ridinghorse:

Christer, det där med tuschpennor var en smart ide', det ska jag verkligen kolla upp.
Dina landställsben var riktigt snygga. Ska jaga lite bättre skruvar på torsdag då jag är ledig. Ska försöka fälla in dom i själva luclkan och måla dom. Sen ska jag även måla själva landstället. Finns tiden så kanske det även blir lite skaladetaljer på själva stället. Har några bilder att tillgå på detta.
Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.

Nu är det tyvärr så att det inte händer så mycket under veckodagarna, är på ett bygge där vi jobbar mellan 06:30-20:00 så man är lite mör på kvällen när man kommer hem omkring 20:30.
Men vi jobbar alltid in sista arbetsdagen på veckan, oftast fredag, och slutar lunch på torsdag. Denna vecka ledig på torsdag men jobbar 05:30-16:00 på onsdag. Men nu blir det ju en extra ledig dag så jag hoppas att en massa små jobb på Wulfen blir fixat. Så på torsdag blir det en tur till järnhandeln.

ChristerL
2009-06-16, 08:15
Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.

Hemblandad Servalack.... Nästan hela kärran är målad med det, förutom oskyddad Humbrol på vissa ställen.

Warbirdcolours har en massa RLM-färger. Men dom kanske inte matchar 100%?

Per P
2009-06-16, 08:59
Undrar en liten grej... När ni lackar era kärror, använder ni 1-komponents-färg då eller 2-k? Min erfarenhet är att 1-k inte tål nitro sådär värst bra?!

Ompa
2009-06-16, 22:12
Tack Christer, då blir det till att laborera med Humbrol färgerna.

Jag har lackat om hela min KMP P47 med Humbrol färg, utspädd med lacknafta och applicerat med airbrush.
Allting, inklusive dekaler, täcktes med ett par-tre lager av Warbirdcolor satin matt klarlack med tillhörande droppar för att klara soppan inkl nitro.

Så Per, om du vill ha en bra klarlack så köp warbirdcolor. Du får med blandningsintrusktioner så du gör rätt. http://www.warbirdcolors.com/ länk till europa distrubutör finns på hemsidan.

Jag applicerade sedan klarlacken med en "vanlig" färgspruta modell mindre, sk touch up spruta med en kopp på 1dl.

ChristerL
2009-06-17, 10:33
Undrar en liten grej... När ni lackar era kärror, använder ni 1-komponents-färg då eller 2-k? Min erfarenhet är att 1-k inte tål nitro sådär värst bra?!

Se Ompas svar ovan, har testat WBC klarlack själv och det verkar funka. (Köps enklast via Figheraces i England.) Sen finns det dom som hävdar att 2-k är det enda som gäller och andra säger att oskyddad Humbrol funkar även med nitro. Ska finnas en tråd om det här någonstans på forumet!



Tack Christer, då blir det till att laborera med Humbrol färgerna.

Jag var väl lite otydlig som vanligt... Kamouflaget är målat med Servalack. Lite märkningar och de gula fälten på nosens undersida, undersidan av vingspetsar och bandet runt bakkroppen är målade med Humbrol. Ingen skyddslack, men sen går Super Tigre 30ccm i nosen på 13% ricinolja! Visst det blir lite flammigt och skitigt, men det tycker jag bara är charmigt på en modell med en förebild som flög på östfronten under Slaget om Kursk!:crazy_pilot:

Ompa
2009-06-19, 14:07
Lite midsommar jobb innan det är dags för nubbe och sill.
Började egentligen i förgår med nackstödet och monterade skylten. Skylten fick sej en liten brysk behandling av lillgrabben, 5år och ohängd, när han disikerade den med en sax för ett tag sedan.
Gick att få till det med lite slitage effekt.

I övrigt så monterade jag själva nackstödet i modellen utan vidare komplikationer.

Även så monterade jag roderhornen på skevrodren och klaffarna. Fick göra lite tillpassning på bakplattan för att få den att passa i lätthålen i klaffens baksida.

Glad midsommar på er :icon_pidu:

qrt
2009-06-19, 16:53
Skylten vädrad och klar, snyggt jobbat av en 5-åring! Det blir helt fantastiskt snyggt Ompa, och trevlig midsommar på dig oxo, se till att sillen har något att simma i. :thumbup:
mhv/Kurt

Ompa
2009-06-20, 09:40
Skylten vädrad och klar, snyggt jobbat av en 5-åring! Det blir helt fantastiskt snyggt Ompa, och trevlig midsommar på dig oxo, se till att sillen har något att simma i. :thumbup:
mhv/Kurt

Tack Kurt.
Jag tycker det är bäst att lillgrabben börjar redan nu med skalabygge. Gäller att hålla honom borta från sportträsket :sarcastic:
Han har ju en storebror som olyckligtvis fastnade där omkring 5års ålder. Har inte lyckats avvänja honom från det ännu, och han är snart 15år :banghead:

Och sillen ja, den fick simma den.... Huga. Say no moore :fleng::nurse::rip:

genland
2009-06-20, 12:13
Jädrans elegant med officerskepan bakom nackstödet!:):):thumbup:

Glad Midsommar på dej:icon_pidu:
eller kanske man ska hoppas att betongkepsen skall trilla av idag?:sarcastic:

Mvh Kent

taygher
2009-06-20, 13:37
Härligt att se Ompa!! :thumbup:

Nu går bygget framåt i rask takt, premiär under semestern kanske?? :)

Ompa
2009-06-20, 23:52
Det vore "grejt" om det kunde bli så att den stog klar under semestern så man får chansen att provflyga den under lugna & avspännda förhållanden.

Då, om man nu skulle ha sådant flyt, kunde den ju bli med till Arvika i början av Augusti :)

Ompa
2009-07-04, 07:40
Det rullar så sakta på med uppdateringarna.
Men här kommer lite från i förgår.
Hjulen och landställsluckorna är nu korrekt monterade, med korrekta skruvar som jag försänkt ner i själva luckan. Det enda som ska fixas till där är att hitta en färgblandning som matchar, så skruvarna får samma färg som luckan.
Benets/hjulets vinkel är också avstämt och det löper perfekt.

Vidare ser ni också att arbetet med bombgondolen smyger på. Mer sliparbete har gjorts och utlösningsmekanismen har passats in.
Det servo som jag håller mellan mina fingrar ska vara till själva fällmekanismen av bomben. Det kommer monteras i något av hjulhusen med helt dolt linkage. Därför kommer jag holka ur själva gondolen, och för att den ska hålla kommer den, när den är helt färdig bearbetad, att plastas med epoxy och glasfiberväv. Sen är vi ju där igen med att hitta en färblandning som matchar vingens undersida.... :huh:
Sista vå bilderna är när kulsprutorna till nosen får sig ett färgbad. Inte skalamässigt i storlek och form, men fick anpassa dessa efter platsen som blir kvar när motorkåpan är monterad.

Ställen kommer inom kort att åter skruvas ur vingen när luftslangarna väl annländer, vilket borde bli till veckan. Skruvhålen ska då påpassligen förstärkas upp med ca-lim och slangarna ska fästas upp ordentligt i hjulbrunnarna.
Härnäst vad gäller vingen kommer jag börja med kulsprutorna även där. Sen är den faktiskt klar.

På kroppen ska det också dit några enstaka skala detaljer till, så som fotsteg på vänster sidan, och en cirkulär antenn på kroppens undersida, strax bakom vingen. Tillsist ska sedan piloten gå på bantnigskur med min Bosch borrmaskin innan canopyn slutligen skruvas på plats.

Så nu kan man skönja att kärran börjar närma sig att bli färdig. Självfallet ska den vädras en del innan det blir flyga av. Mest jobb blir att fila till bombgondolen. Men nu är alla min andra projekt färdiga så nu har jag bara ögon för min Wulf i hobbyrummet :love:

Ompa
2009-07-05, 19:07
Pga dåligt väder blev det ingen flygning idag, efter lite familjära äventyr blev det till att fortsätta med dom små skala detaljerna.
Har kapat till och limmat på plats kulsprutorna i vingen. Materialet var aluminiumrör från drivaxlarna till en skrotad rc-bil.
En pejl? antenn som sitter på undersidan av bakkroppen har jag också tillverkat. Den andra bilden av denna antenn visar när jag har silverlött ihop ringen av 1mm pianotråd.
Även den "mojäng" som yttre antenwiren går igenom canopyn till fentoppen har jag också slipat till. Det som ska göras ytterligare på den innan målning är själva spåret för antenwiren.
Även fotsteget på flygplanskroppens vänstersida bockade jag till i dag av 2mm pianotråd.
Troligtvis kommer dessa detaljer att grundmålas med primer senare i kväll.
Har också fått hem waschprimer (tack Ivve för det) som spinnern ska grundas med. Tänkte duscha på det i morgon kväll efter jobbet, om jag orkar :blush:

Ompa
2009-07-10, 00:01
Känns att det drar sig mot slutet. Blir inga riktigt saftiga uppdateringar, blir mycket småplock och funderande över praktiska lösningar. Har precis klurat ut hur jag ska göra med yttre glödanslutningen, återkommer med detta efter ett besök på Expert :lollypop:
Har också fram till nu varit relativt bestämd på att ha tankpåfyllningsventilen under serviceluckan. Skrotar nog det. Tänk om slangen skulle gå av?? Soppa i hela kroppen, servon och mottagare kaput. Nej, tror nog jag får hittapå en lösning på rätt sida om brandväggen i stället :stupido2:

I kväll så lade jag det vita lagret färg på spinnern. I måndags kväll grundade jag den med washprimer. Får torka ett par dygn nu innan jag börjar maska för spiralen.
Även kulsprutornas eldrör fick två lager mattsvart påstruket.

Vid sidan om allt målande så stog jag också på altanen (regnskydd) och slipade på bombgondolen. Ville inte stå i hobbyrummet med det när jag precis hadde målat :)
Den kommer jag nog slipa klart i morgon, och förhoppningsvis få på glasfiber och epoxy.

Ska härnäst förstärka upp skruvhålen till landställen och dra luftslangarna till dessa. Därefter ska vingen vara klar för lite vädring. Visst ja, bombgondolen ska ju dit oxå :banghead: Men det är iofs inget krav att den är färdigt innan provflygning. Är den det är det bara ett stort plus i kanten.

Corsair
2009-07-10, 05:40
Tja Tomas
Snyggt jobbat, blir det en färgspiral på spinnern...:dance3::yu:

Ompa
2009-07-10, 07:25
Tack, Janne.
Jo det ska bli en färgspiral. Den ska vara vit och spinnern ska sedan bli mattsvart.
Enligt tips och råd som jag snappat upp skulle man lägga det vita lagret först då det blir lättare att bara maskera själva spiralen som ska vara kvar. Jag testar :)

Om vädrest i dag består, dvs regn och elände, så kommer jag under senare delen av dagen fortsätta med lite små plock på modellen. Som jag skrev i går, bla förstärka skruvålen och infästningarna för landstället, yttre glödanslutning, troligtvis börja med motorkåpans tillpassning etc. Tror det kommer gå relativt fort på slutet faktiskt. Annars blir det fältet i eftermidag :crazy_pilot:
En önskan är att allt byggande är färdigt inom några dagar så jag kan börja med washing och annan förslitning mot slutet av nästa vecka.
Hoppas på premiär innan semestern är slut, och det är om tre veckor det. Börjar semestern i dag och frugan jobbar en vecka till :icon_super: :icon_pidu:

Corsair
2009-07-10, 08:05
Hej igen
Själv sticker jag på semester, 4 veckor....:yu: skall placera mig en hel del i hobbyrummet, tänkte få på klädsel på min "Super Stinker" och kanske färg....Nästa helg skall vi till Årjäng, hustrun har kusinträff, kul och se lite annat än bara Gävle och "Fjolträsk"...ha det bra på resten av semester. Datorn följer med så det blir surfande oxå. Väntar på mer bilder på Wulfen...:thumbup:

Ompa
2009-07-10, 08:12
Janne, hör av dig om du vill flyga nästa helg, eller är avständet för långt? Det blir nästan 12mil enkel väg. Ett pm med mobilnr och mejl adress är på G.

Ompa
2009-07-12, 00:51
I kväll jobbade jag på med motorkåpan.
Måttade ut vart hål för ventilkåpa och avgasrören och tog sedan upp dessa hål, liksom det till förgasarnålen.
När sedan motor och kåpa till slut kom på plats samtidigt, efter att jag fått kapa avgasrören några cm kom smällen.
Motorjäveln är ju inte centrerad i kåpan :banghead:
Och jag har monterat motor och motorbock enligt både manual och dom från KMP markerade linjerna på brandväggen.

Nu står jag inför två val.
1. Ska jag bara låta eländet vara och svälja det? Känns oerhört tungt att göra detta, men det är minst besvär förutom att det ser rent för jä**igt ut. Tror inte jag kan lämna det så heller för den delen.

2. Flytta motorn och motorfäste. Ok borra fyra nya hål är väll en sak, men nackdelen blir hålet för förgasarnålen i sidan av kåpan. Kanske går det dölja på något vis och sedan washa över med något?
Tror jag kan flytta motorn mer mot kåpans centrum med någonstans 10mm-13mm. Tror jag skulle behöva flytta motorn mellan 15mm-20mm för att få den helt exakt i centrum men vet ej då hur flygegenskaper påverkas. Tror inte heller burken till ljuddämparen får plats om jag flyttar motorn mer än 13mm.
För som det är nu så är egentligen motorn i modellens mittlinje som den är när man syftar snett från sidan och från proppaxeln och bakåt.

Vill gärna ha era synpunkter här.

För övrigt, vad tror ni om en propp på 17x8 trebladig? Eller 16x8 trebladig till min OS FS200 Surpass? 16x8 är nog det minsta jag kan ha om jag ska få något drag i kärran tror jag. Men kommer den klara en 17x8???

Lite bilder, sedan grav öl/whiskey...

Lelle
2009-07-12, 07:15
Hej Ompa.

Det där var riktigt surt. Ett alternativ, bland många andra, är väl att göra en ny kåpa om det ser fördj..gt ut. Tekniken är densamma som jag gjorde mina hjulkåpor och som du fick några bilder på tidigare. Problemet är väl att det tar lite tid med att framställa & måla, annas får du väl mekka till den lite och köra med den som den är och kanske försöka att få tag på en ny kåpa senare.

Ompa
2009-07-12, 08:28
Hur som helst kommer jag nog flytta motorn. Ska kolla vad en ny kåpa kan kosta, men försöker lägga igen hålet till trottelnålen.

Undrar om det finns en möjlighet till att få flyga i dag?? Det är nu mer än två veckorsedan jag var på fältet. Jäkla väder att ställ till det :secruity:

Ompa
2009-07-12, 12:03
Nu är det bättre igen.
Med lite nybryggt kaffe i kistan var det bara att ta tjuren vid hornen och flytta motorfästet.

Gick oerhört smidigt. Tog ca 20min innan hela operationen var klar. Och resultatet svarar för sig själv. Känner mig nöjd med operationen och hoppas att det inte påverkar flygegenskaperna.
Proppen som sitter på är en 16x8, borde kanske räcka med en sådan trebladig? Någon som törs sig på en gissning?

Skumt bara att det kunde bli så fel med dom från fabrik uppritade linjerna för montaget av motron??

Kollat på RCU och sett att några andra även där inte fått motorn helt i centrum av kåpan.

Ompa
2009-07-14, 07:25
Blev lite rörigt i går så det producerades inte så mycket som planerat i hobbyrummet:secruity:
Men något blev det. Ställen är tillbaka i vingen, med infästningarna förstärkta och luftslangarna dragna. Endast några fästpunkter kvar där för just slangarna så är vingen klar.

På kroppen började jag med lite olika lösningar på trottellinkaget. Efter några tafatta försök med att bocka pianotråd så kom jag fram till den lösning som presenteras på bilderna. Har inte kört det med radion ännu, men det är helt glappfritt men löper ändå lätt.
Har ytterligare några andra alternativ i bakfickan men ska bulta motorn ordentligt på plats och sedan köra linkaget från radion.

I dag får vi se vad det blir, för inom kort (kl 10:00) ska jag hämta vår nya bil, senare i eftermiddag är vi några som ska träffas och grilla och kanske ta ett glas rött till det. Men tror nästan att det börjar bli dags att strippa och banta Feldwebel Alfred Bindseil inför stundande uppdrag på Bredlanda Airport.

Men målsättningen är att kärran ska vara klar för vädring slutet av veckan, läs i helgen. Största kruxet nu blir att mixa färg som stämmer överens med det som är lackat från KMP fabriken.

Snickarjävel´n
2009-07-14, 08:20
Det gaslinkaget ser ju inte rent nerpissat ut , snyggt och säkert riktigt funktionellt :thumbup:

Ompa
2009-07-14, 11:37
Tack Jonny.
Nej faktiskt så är det välldigt stabilt och 100% glappfritt :)

Corsair
2009-07-14, 12:37
Hej Tomas
Snyggt och smart linkage...."Ompa"-klass....:1headbang::crazy_pilot:

Lelle
2009-07-14, 16:16
Hej Tomas.

Elegant! Ser stabilt & säkert ut. Som vanligt.

(Kunde du se filmen i mailet?)

genland
2009-07-15, 23:12
Såklart Ompa fixar problemet! :thumbup:

Bästa Heja på hälsningar från Kent

Ompa
2009-07-16, 16:30
Lite förmiddags pul i dag. I går bidde det ingenting. Ankrade tidigt i soffan framför dumburken efter en lååååång eftermiddag på Lek & Buslandet i Örebro, puh :svengo:

Blev inget bra med plywood bitarna på insidan kroppen som skulle bli stöd för skruvarna till motorkåpan. Fingrarna hade inte så många leder att jag fick dom på undersidan sitta kvar medans limmet torkade.
Borrade istället ett 4.5mm hål och körde i en rundstav/blompinne av lämplig diameter. Gör ett litet hål i dessa pluggar på 1.5mm och sedan är det bara att dra i skruvarna igen. Ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna av pluggarna.

Mottagaren har också fått sin givna plats och rören för antennspröten limmades med smältlim.

Lite skaladetaljer på plats. Antenen under buken och fotsteget. Det ska även vara en spröt antenn bakom den cirkulära som är ganska lång, men det blir nog som att be om att få den avbruten. Ska se innan den är färdig om jag kan göra något av någon överbliven Sulivan stötstång. Den gula böjliga modellen.
Den som känner till lite om FW190 ser att fotsteget sitter aningen för långt fram. Men detta är medvetet. Egentligen ska det flyttas ungefär bredden av fotsteget bakåt för att få rätt position. MEN som det sitter nu så prickade jag rätt i spantet med det främre benet som gör att det sitter som hundan. Om jag skulle placerade skalariktigt så var det bara tunna glasfiberkroppen att limma i, och det är inte mycket. Så risken skulle då vara att det troligen vibrerar loss tämligen omgående, samt att det inte skulle tåla någon form av ovarsam hantering. Jag kommer nämligen inte in i bakkroppen längre tack vare cockpiten för att göra någon förstärkning för fotsteget, så nu blev det som det blev.

Är lite osäker på om det är tillrådligt att loctaita skruvarna på landstället? Tänker då på skruvarna till landställsluckorn samt dom skruvarna som låser aluminiumringarna runt ställbenen som luckorna skruvas i?

taygher
2009-07-17, 09:09
Tjenare Ompa,

Kanonsnygga skaladetaljer!!! Me like!! :thumbup::thumbup::thumbup:

Smart det där med liten bit rundstav när det är svårt att få dit en plywood-bit på insidan, detta skall jag lägga på minnet! Jag har haft ett elände med de två undre skruvarna för motorkåpan på min KMP-Spit.

När det gäller Loctite så finns det lite olika varianter, jag har blå och grön hemma och den gröna bör man inte lägga på skruvar som man gärna vill lossa på igen... min gissning är att man kan glömma att få loss en liten M2 t.ex. om man använder den gröna vätskan. Däremot skall den blåa låsa lite lagom så att man ändå kan lossa på skruven igen om det blir nödvändigt.

Ha det så kul nu under slutspurten, FW190:an är snart redo för patrullering!!:)

Ompa
2009-07-17, 10:13
Tack Taygher.
Nu ska man bara hitta en lämplig färblandning också och blaska på :stupido2:

Ett annat problem jag brottas med är att få tag på en 16x8 trebladig propp. För ett tag sedan fick jag mail från Tomas på HAB om ovannämda propp från MA. Har ringt & mailat om denna propp i över en vecka nu utan svar. Man hamnar bara i nån jäkla telekö, och så ofta som jag ringt, det finns inte planer i hel*ete att så många ringer just dom. Inger svar på mailen heller och just denna propp finns inte med i deras webshop.
Jag lägger HAB på is från och med nu.

Nåväl. Sent i går kväll fixade jag till hållaren för tankventilen. Sedan började jag på mitt hembygda glödstift förlängare/yttre glödanslutning.
Blev mest letande innan jag hittade lämplig fjäder som passade "lagom" hårt på stiftet utan att lossna vid ev vibrationer. Ska lödas idag och sedan ska kablaget anslutas till en 3,5mm chassi kontakt. Hoppas bara den jag har håller, den ser lite klen ut i konstruktionen. Ska rota i genom lådan med avlagda dataprylar och se om det inte ligger något gammalt ljudkot man kan slakta delar i från. Uppdatering kommer senare i dag.

Offtopic.
I eftermiddag säljer jag min lilla pungkula...






...Opel Corsa Swing :sarcastic:

Ompa
2009-07-21, 21:23
I går och i dag har jag således gått vidare i bygget.
Om vi börjar med i går var det piloten som fick gå en snabbbantinings kur hos Dr Mengele. Gick väll kanske inte ner så där hejdlöst många gram, men dock några. I slutändan så tog jag bort fötterna helt och hållet för det var banne mig blyfötter det.
Vidare så får han flyga utan pistol & hölster samt lyspatronerna runt vaderna.
När så Herr Feldtvebel åter var anständig så var det dags att det såg ut som om han varit med om en del, på utsidan.
Sagt och gjort, lite motorolja sedan senaste servicen på en av familjens bilar kom väl till pass. Strök på lite försiktigt med fingertoppen till önskad effekt.

Dagens arbete bestog mest av montering av kompisens Kyosho EP Extra, och sedan lite anten dragning på Wulfen. Monterade en tunn fiske vaire genom canopyn till fentoppen. Och för att kunna ha modellen upp och ner när vingen ska monteras av & på limmade jag i en 2mm metall tråd i toppen av fenan så jag lätt kan haka på & av antenvairen. Man kan se det lilla 1,5mm hål tvärs igen om toppen av fenan där jag först tänkte dra vairen, tills jag kom på att så kan det inte vara när jag ska ha den upp och ner :banghead:
Vairen sitter med en klämmhylsa på insidan canopyn. Tyvärr lossnade den från sin skruv när jag spände upp antenvairen så just nu ser det lite beiget ut. Ska kika lite närmare på det i morgon och justera detta.

Det som nu återstår innan vädringen är att justera in motorn en sista gång samt ta upp hål för bränsleventilen i kåpan. Senast Torsdag är detta gjort.
I morgon blir det lite familjeaktiviteter i Eskilstuna Djurpark. Så där missar man många timmar... :sarcastic:

Nåja, skynda långsamt....

Ompa
2009-07-23, 19:15
Bygget rullar på så smått. Dock inte så mycket att plåta.
Motorkåpan är nu på plats,men glömde att ta upp hål för tankventilen så det blir bums efter att ungarna lagt sig.
Ska också löda i hop yttre glödanslutningen senare i kväll när motorkåpan är till belåtenhet.
Några skruvar till Canopyn ska kortas av och säkras med CA etc etc. Försöker klämma det mesta av detta senare ikväll. Ska nämligen se på Independens Day på TV6 kl 21:00 :lollypop:

Skulle dock ge mej på att maska färdigt spinnern och blåsa på den mattsvarta färgen tidigare i kväll.
Döm om min förvåning när den vita färgen släppte med maskeringstapen.
Nu är spinnern åter blank och jag ska börja om med primningen i morgon :banghead:

Ett annat aber är att mixa till rätta nyanser för att måla roderhornen, skruvar till canopy och andra små detaljer. Räknar med att det är klart innom helgen, helst på lördag, så TP invägningen & vädringen kan ta vid.
Skulle vara roligt med åtminstone en motorstart innan semestern är slut.

Uppdateringar med bilder kommer inom kort :)

Per P
2009-07-23, 19:41
Då är det alltså snart dags för premiär?!... Den vill jag se film från! :thumbup:

Ompa
2009-07-23, 19:58
Hoppas på att få den i luften inom två veckor.
Att få upp den på semestern sprack ju, för jag har en vecka kvar och kommer inte hinna provflyga den nästa vecka. Men provstart kan det bli.

ewalds
2009-07-24, 18:47
Började läsa denna tråden igårkväll...o fortsatte nu ikväll... Ville bara, (försöka), uttrycka min beundran över ditt engagemang, tålamod och skicklighet.. Helt fantastiskt..Vilken kärra du får till!!
Ser verkligen fram emot att få följa detta fantastiska projekt upp i luften:)
Keep up the good work!!
Mvh
Micke

Ompa
2009-07-25, 09:31
Tack Micke.
Kul att du hittade tråden och gillade den. Hoppas som sagt var på att få den i luften inom två veckor sisådär. Hoppas jag hinner börja med vädringen i morgon eller senast Måndag. Kanske då att jag får på klarlack på Torsdag eller Fredag nästa vecka. Är borta Tisdag & Onsdag, slutklämmen på semestern, och på Fredag är det tyvärr begravning.
Lördag blir det Arvika och Söndag ytterligare en tripp åt Örebro hållet. Puh, mycket åkande nästa vecka.
Men det finns läge på Söndag em/kväll om den är klarlackad, att göra en första motorstart.

I dag ska det nog mixas färg och målas om det går som jag tänkt.

Ompa
2009-07-25, 18:20
Dom sista dagarna har det varit lite små pillande med modellen. Fått det egentillverkade yttre glödanslutningen på plats, slipat spinnern som ska grundas om senare i kväll, troligen iaf, samt lite annat smått och gott med motorkåpan etc.
Idag har det gått i målningens tecken. Tog över en timme innan jag var nöjd med den grå/blå färgnyansen på kroppens undersida. Såg nu när det torkat att det är aningen mörkare än vad som är målat på fabrik. Dock inget som syns när man står någon meter bort. Det enda som utmärker är pejlantennen på undersidan som förefallerväldigt mycket mörkare än botten. Men lite så ljuger faktist kameran.
Samtliga roderhorn & stötstänger på vingens undersida samt roderhorn till sida & höjdroder målades också ljusgrå.

Började även så smått med Wasching & vädring. Tycker själv det blev bra, utom serviceluckan till sporrhjulet bak på fenan. Blev lite för mycket aluminumfärg där. Ska ta bort en del senare i kväll när jag ska fortsätta med att mixa och måla det som ska vara mörkgrått.

Ompa
2009-07-25, 18:23
Och två bilder till.
Här även där jag testar min nya 3bladiga propeller på plats.

dacke jocke
2009-07-25, 18:27
ricktigt nice ompa!
hoppas det kommer film på premiären när den görs:)

Ompa
2009-07-25, 18:34
Tack dacke jocke.
Hoppas kunna låna med lillebrors kamera vid premiär flygningen. Och någon som filmar :sarcastic:

qrt
2009-07-25, 19:51
Jämrans oxo vad fin den blir Ompa. :thumbup::thumbup::thumbup:
Har med välbehag tagit del av dina kluriga lösningar och om du har någon detaljbild av din glödanslutning skulle det vara finemang om du kunde lägga upp den. Har en OSFL70 där stiftet sitter nersänkt så mycket att en komersiell lösning inte fungerar om jag inte dremlar ut en del av toppen. mhv/ Kurt

Ompa
2009-07-25, 20:59
Jämrans oxo vad fin den blir Ompa. :thumbup::thumbup::thumbup:
Har med välbehag tagit del av dina kluriga lösningar och om du har någon detaljbild av din glödanslutning skulle det vara finemang om du kunde lägga upp den. Har en OSFL70 där stiftet sitter nersänkt så mycket att en komersiell lösning inte fungerar om jag inte dremlar ut en del av toppen. mhv/ Kurt

Tack Kurt.
Du har ett PM.
Kommer lägga upp lite mer bilder på min hembyggda glödanslutning för den som önskar bygga sin egen.

Vill passa på att nämna att jag använt en cassiekontakt 2.5mm från Clas Ohlsson som sitter i kroppen. Lödningarna säkrade jag med Epoxi som jag lade runt lödningarna och hela bottnen av kontakten för att säkra den.
Till anslutningen av Stiftet använde jag en fjäder som jag med hjälp av en tång pressar på stiftet. Fjädern är lite hård att löda i så det krävs värme, gärna förvärma den på ett ljus eller dylikt. Själv har jag en butangas lödkolv som jag tog lågan direkt på fjädern och värmde innan jag lödde i hop den. Som extra skydd en bit krympslang över lödningen.

Från min power panel så har jag således en 2.5mm mono kontakt, hane, som matar modellen med ström till stiftet. Men till detta kan man använda precis vad som helst som bara är hane/hona och passar i hop, och framförallt passar in på modellen.

qrt
2009-07-26, 06:39
Tack för info Tomas, du har PM.
mvh
/Kurt

Ompa
2009-07-26, 11:58
Här kommer lite bilder på när jag tillverkar min egen glödstiftanslutning.
Först fjädern, sedan kabelskon som jag skruvar fast i motorfästet eller annan plats på motorn. Jag kommer att avlägsna den klämda röda plasten på kabelskon och värma på krympslang.
Värmning av fjädern. En sak som slog mej senare var att detta skulle epperligt gått att silverlöda. Måste testa det. reukar använda Greatplanes Silver soldering kit när kjag löder stötstänger etc. Måste vara perfekt till detta då fjäderstål är hårt.
Lödning och slutligen krypslang över lödningen.
Monterat på stiftet i motorn. Ursäkta om blixtljuset inte räckte till.
Till kroppen kan jag rekomendera en sådan DC chassie kontakt, i detta fall med 2.5mm stift i mitten. Bara att dra lite färg på så smälter det in bra på kroppen.
Och självfallet dito DC hane som ni sedan ansluter till eran power panel etc.
Har i nuläget en annan typ av kontakt på mina modeller. Men dom är lite bräckligare, fast lättare, men jag ska i vinter byta mot dessa DC kontakter på bilden.

qrt
2009-07-26, 12:17
Kanon Tomas, tack för bilderna!!!
mhv/Kurt

Ompa
2009-07-27, 10:00
I går blev det en låååååååååååång kväll på fältet med mycket flyg, då blir det lite minder gjort i verkstan istället :icon_pidu:
I princip det enda jag orkade med i går innan tröttheten slog till vid halv två snåret var färdigställa vädringen på kroppens högersida samt ovansidan på vingens vänster halva.
Såg idag att det blev lite mycket spill från avtorkningen på några ställen på vingen. Det tar jag bort i dag med lite T-Röd.

Har gjort detta lite annorlunda mot hur jag gjorde på min Thunderbolt. Den blev lite i det skitigaste laget, fast jag är nöjd med den ändå.

Nu använder jag en vässad blommpinne som jag doppar i Washen och sedan drar några cm i taget i panellinjerna. Direkt efter tar jag en trasa med lite T-Röd på och torkar bort. Upprepar detta tills önskad effekt uppnås.
Har gjort på samma sätt med slitaget där "aluminiumet" har kommit fram. Doppade spetsen på blommpinnen i Tamiya aluminium färg och sporadiskt strukit på utsatta kanter. Därefter gått över med Wash.
Ska göra vingen klar med Wash idag, får se om jag hinner med att lägga lite krutsot från kulsprutorna med airbrushen i dag. Men ska iaf satsa på att prima om spinnern och kanske kanske få på vit färg på den igen.

I morgon och på onsdag blir det nog tunt med jobbandet, åker tidigt i morgon bitti mot Göteborg med allt vad det nu innebär...:stupido2:

Corsair
2009-07-27, 10:18
Snyggt Tomas
Kan du allt..mycket imponerad....:thumbup:

Ompa
2009-07-27, 10:23
Tack Janne.
Kan inte allt, men provar gärna. "No guts , no glory" :sarcastic:

QatHome
2009-07-27, 14:02
Såg ju riktigt bra ut det där. Kan tänka mig att det är lite svårt att bestämma sig för när det räcker och är bra :)

Ompa
2009-07-27, 16:44
Såg ju riktigt bra ut det där. Kan tänka mig att det är lite svårt att bestämma sig för när det räcker och är bra :)

Tack QatHome
På sätt och vis är det lite marigt. Det blir en balans mellan vad man kan prestera som modellbyggare och vad som är realistiskt.
Har iofs sett en del bilder på kärrorna direkt efter landning när dom avslutat ett uppdrag, och jisses hur en del ser ut, olja, sot, krutstänk, splitterskador etc :)

Jag vill att min ska se sliten och använd ut och lagom mycket slitage. Men det får heller inte vara för mycket att "smutsen" tar överhand för då ser det nästan lite för sunkigt ut.

Tycker nu att kroppen har fått den där rätta looken, typ efter ett par tre lyckade uppdrag eller så, där "svartingarna" inte tvättat ordentligt mellan jobben.

"Svartingarna" var inte alls ur någon rasistisk synvinkel, utan det var helt enkelt vad Luftwaffe piloterna kallade sina mekaniker på fältet.

Ompa
2009-07-27, 20:55
Då var spinnern återigen vit. Blir väll till fredag kväll/natt att försöka maska spiralen då. Hoppas inte färgen släpper igen bara, för då är jag rökt på primern.

Tyvärr hinner jag inte att vädra vingen klar ikväll pga förberedelserna inför trippen till Göteborg i morgon :toetap05:

Nåväl, får se vad man kan åstakomma på onsdag kväll när man kommit hem.
Torsdagen borde vingen vara vädrad och klar. Kanske tom kan börja klaralacka på kroppen då. Får bara inte glömma och vädra motorkåpan innan... :sarcastic:

DrHanke
2009-07-27, 21:27
ompa vilket museum bygger du den åt? :sarcastic:

blir snyggt :thumbup:

ChristerL
2009-07-27, 22:00
Skitsnygg wash, Ompa! :thumbup:

Hälsar en som hoppas hitta tillbaka till hobbyrummet när huset är färdigmålat......

DrHanke
2009-07-27, 22:03
Skitsnygg wash, Ompa! :thumbup:

Hälsar en som hoppas hitta tillbaka till hobbyrummet när huset är färdigmålat......

Ta ut maskinen å låtsas måla huset, se till att måla mkt på baksidan där frun inte ser dig :thumbup:

Ompa
2009-07-27, 22:09
Grabbar, jag bugar mig :blush:

Ludde
2009-07-27, 22:53
vad är wash?

Ompa
2009-07-28, 06:31
Ludde, om inte någon annan hinner svara så återkommer jag i morgon kväll i ämnet. Är på väg till Göteborg just nu.

Men allmänt. Wash är en blandning färger som simulerar smuts, sot, krut etc som rinner i panelskarvar osv. Det är sedan väldigt utspätt med ett par droppar diskmedel i som hindrar att det torkar för fort.
Jag använder Tamiya färger som är vattenlösliga och gör det hela mer lättanvänt. Applicera i skarvar och efter panellinjer med tops eller tandpetare eller likn, och torka med fuktad trasa. bakåt på vingen och neråt på kroppen för att simulera rinningar och luftdrag. Lägg lite i taget och upprepa tills önskad effekt uppnås.

Postar med en länk till Tom Pierce som brevid Christer L gett mig inspiration till detta med wash & vädring från början. Tom till skillnad mot mig är modellbyggarproffs, så snälla, jämför inte... :icon_axe:

http://www.tompierce.net/190/html/paint/weather.htm

Ludde
2009-07-28, 11:38
aahh najs :-)
Det blir ju bra nog gött på kärran :-)

taygher
2009-07-28, 12:25
Tjenare Ompa!

Jag hade något av en datorfri dag igår och såg inte bilderna på vädringen förrän nu, hur snyggt som helst!

Den här Wulfen blir grym! :fans:

Ompa
2009-07-30, 21:14
Tack Tigern.

Efter lite GBG äventyr har man åter igen landat. Dagen medförde regn vilket resuletrade i en hel del arbete med Wulfen.
Vädringen är klar.

Vädrade klart kroppen och vingens ovansida under förmiddagen. Fortsatte under kvällen med vingens undersida och applicerade krutsot från kulsprutorna med airbrushen. Jisses, man har mycket kvar att lära där.

Jobbet blev till belåtenhet, och krutsotet på vingarna blev betydligt mindre än på min P47 för dom som sett den.
Nu märkte jag med bilderna från dagens jobb, att blixten framhävde sotet på vingen betydligt mer än vad som är i verkligheten. Blev väldigt förvånad och var tvungen att gå ut och titta om de verkligen var så kraftiga. Visst dom syns, men i detta fall hjälper blixten till att framhäva dom extremt mycket.

Nu ska kropp & vinge endast klarlackas. Sen, på min ära, tror jag banne mig att det är dags för det som den var menat att göra från början. Flyga :sarcastic:

Nåja. Bombgondolen ska färdigställas, men det är inget som hindrar att modellen provflygs innan den monteras. Vi får se. Kommer iaf inte upp förens tidigast nästa helg.

Ser vad jag hinner i morgon och i helgen. Jobbig begravning i morgon som kommer störa arbetet en del. Men kan hinna lite på förmiddagen innan det är dags att resa.

Corsair
2009-07-30, 21:51
Tjena Tomas
Den kommer att bli hur snygg som helst, mycket fint jobb..:ciao:

Ompa
2009-07-30, 22:33
Tack Janne.
Jag försöker så gott det går iaf. Känner mej nöjd faktiskt. Men jag har något strul med min airbrush. Får inte den där mjuka starten på den som jag fått förut. Lite mer som ketchup effekten. Kommer inget, kommer inget kommer allt.
Kanske dags att skaffa någon annan? Har fått denna utbytt en gång för den första var tottalt hopplös. Den jag har nu har funkat bra till det jag gjort tidigare. Men när jag lackade en kaross till grabbens RC-Bil i försommras så märkte jag detta problem bli mer och mer påtagligt.
Men sen så är jag ju rudis på airbrush också. Ska prova och plocka isär den och se om det är något med avtryckaren eller så. Kanske den behöver en riktig genomgång?

Lelle
2009-07-31, 07:26
Hej Tomas.

Oj Oj, va´snyggt. Kanske dags att du startar en kurs för oss noviser hur man gör en snygg vädring, skulle nog vara tacksamt.

När det gäller motivlack och sprutor så har tidningen Wheels i dagarna kommit ut med en "lackspecial" där det finns en hel del smått & gott som går att använda sig av inom modellflyget. Där finns också en artikel om Ivve från hans tid som customlackerare och pinstripare. Absolut läsvärd.

Nu är vi nog ganska många som tjatat om din premiär till leda för dej men vi alla önskar dej nog en riktigt lyckosam premiär, på din vackra fågel. Jag anar att den står inför dörren nu.

Lycka till, Ompa !! :)

Ompa
2009-07-31, 09:30
Hej Lelle, och tack :blush:

Ska kolla upp Wheels och se vad man kan hitta om lackning där. Tack för tippset. En kurs i airbrush teknik skulle heller inte sitta helt fel :lollypop:

Angående premiären. Som det känns nu kan det bli premiär, med lite tur, rent av nästa helg. Men om det får vi se närmare helgen. Hoppas hinna göra färdigt alla små detaljer i dag, typ att få tanken på plats, fästa mottagre acken, glasa bombgondolen etc. Inga stora gejer alltså, men sådant som kan ta lite tid om det inte går som planerat :stupido2:
Hoppas på att få klarlack på kärran i helgen iaf. Då är resten "a walk in the park" så att säga.

Kommer inte åka till Arvika i morgon. För i eftermiddag ska jag åka på min morbrors begravning i Kumla, och det se ut som om det kommer bli sent hem i kväll. Känner inte direkt lusten att åka på meeting efter detta heller.
Så det blir troligtvis eftermiddgasflygning på hemmafältet istället.
Detta ger iofs också lite mer tid för slutförandet av Wulfen :thumbup:

Ompa
2009-07-31, 10:39
Glasningen av bombgondolen klar, får se när det torkat om det behövs ett lager till med epoxi, eller om detr räcker med sprutspackel.

Monterade tanken också, men fick plocka ur den då bultarna till motorfästet var för långa :banghead:

Bara att skruva bort motorn i kväll och kapa bultarna ca 8mm :argh:

Annars verkar det funka, men tanken måste vara på plats innan jag kan placera mottagre acken.
Dessa små trivala detaljerna kommer jag nog sannorlikt åtgärda senare i kväll/natt när jag kommit hem.

Bilder på glasningen finns i kameran, men hinner inte fixa dom nu. Måste stryka lite kläder inför eftermiddagen :vroam:

Ompa
2009-08-01, 08:32
Efter en tung begravning i går så orkade jag tillslut masa mej ut i hobbyrummet. Blev inte så våldsamt mycket gjort. Men kapade bultarna till motorfästet, slipade ur i motorfästet för tanken och lade på ett ytterligare lager epoxi på bombgondolen, som ska primas och slipas någongång i dag.

Får se vad som ytterligare händer i dag, men lite Mustang flygning lär det nog bli och kanske dags för 1:a omgången klarlack under källskvisten på Wulfen :)

Tyvärr blir det inte Arvika träffen i dag, för tidigt i morgon bitti bär det åter av mot Örebro hållet... :motz::hmpf:

Corsair
2009-08-01, 09:33
Hej Tomas
Förstår att det är jobbigt med begravningar. Livet går vidare, även fast det gör ont.

Ompa
2009-08-02, 10:07
Ja begravningar är alltid jobbigt, specielt när det är släkt som står en nära, är otroligt tungt.

Nåja, nu blickar vi framåt. I går kväll trodde jag att jag skulle hinna klarlacka Wulfen, men det blev endast maskning samt förberedelser.

Ankrade upp modellen på ett sätt så att det gick att spruta hela kroppen på en gång. Se bilderna.
Vingen däremot var tvunget att tas i två omgångar. Ovansida och undersida.

Men nu är det gjort. Otroligt vad man kan hinna bara man ställer klockan så den ringer tidigt. Var uppe i ottan sprutad på kropp och ena sidan av vingen. Andra sidan av vingen tar jag i eftermiddag när jag kommer hem från Örebro.

Vad som sedan återstår är att lacka spinnern färdigt, vilket inte borde ta så lång tid. Samt att få mottagarack och tank i modellen. Sedan ska den vara klar förutom bombgondolen.
Men den tror jag också jag hinner klart med i veckan. Den är nu slipad och sparayad med sprutspackel, för den sista finishen före målning.

Ompa
2009-08-02, 22:52
Blev sent i kväll, med tanke på att man ska upp kl 05:00 och traska i väg till jobbet igen i morgon :(

Men nu är hela alltet klarlackat med Warbird color klarlack :tongue:
Samma som på min P47 Thunderbolt.

Får se i morgon kväll hur stor inspiration man har efter första dagen på jobbet så här efter en skön semester. Men skulle bra gärna vilja få spinnern färdig målad samt bombgondolen målad och klar för montering. Lite kluring där vart och hur linkaget ska dras till mekanismen från servot. Måste ha gondolen klar först innan jag tar tag i det.

Men som det känns nu är det inte långt kvar nu... :icon_pidu:

Ompa
2009-08-03, 21:32
Sorry. ingen målning av spinner i kväll :(
För trött för detta.
Nya tag i morgon :)

Ompa
2009-08-04, 21:53
I kväll blev spinnern lackad. Inte mycket mer. Hinner inte så mycket när man kommer hem strax efter 20:00 på kvällen.

Huvudsaken att något blir gjort.

Några enstaka små detaljer att fixa i morgon kväll innan klarlack av spinnern.
På några, tre, ställen kröp lite färg under maskeringstapen. Men det fixar jag imorgon innan jag lägger klarlacken.

Därefter blir det hårdköra på bombgondolen. Den är nu slipad, men ska synas lite noggrannare innan den målas.

Tank och ack kommer i på Torsdag em. Kanske även då att det blir lite ute fotografering av kärran också. Samt vägning :lollypop:

Per P
2009-08-04, 22:21
Tjuuuusigt Ompa!! Följer tråden och försöker snappa upp lite matnyttigt inför bygget av min Tigerkisse =)

taygher
2009-08-05, 06:43
Wow, den spinnern blev grym!!! :thumbup:

Ser verkligen fram emot några snygga bilder på Wulfen från alla tänkbara vinklar!

Kör hårt - snart är den redo för luftdop!! :)

ewalds
2009-08-05, 12:05
Följer också , (fortfarande), med spänning detta oerhörda projekt:)
/Micke

matbos
2009-08-05, 12:46
Snyggare och snyggare heja Ompa :thumbup:

Ompa
2009-08-05, 21:12
Tack grabar för berömmet.
Kan lova att det drar i flygtamen med denna kärra nu :sarcastic:

Har precis kommit infrån hobbyrummet efter att klarlackat spinnern.

Upptäckte till min stora besvikelse att klarlacken rest sig eller på annat sätt blivit väldigt sträv på ett större parti av vänstra övre vinghalvan.
Nu slipade jag detta omgående med 2000 våtslippapper, och lade på nya lager klarlack över det området.
Nackdelen är nu att det "dammar" på området runtom. Pratat med en duktig lackerare nu i kväll och fick rådet att låta lacken härda 3-4dygn och sedan våtslipa/polera med 4000 våtslippapper och massor av vatten för att ta bort detta damm & strävhet.
Rekomendationen var att göra detta över hela vingen och kroppen om jag känner minsta tendens till strävhet.

Detta gott folk, innebär att premiären måste flyttas ytterligare några dagar :banghead:

Men för att se det från den ljusa sidan, då är bombgondolen högst sanorlikt klar och monterad :)

Återkommer med lite statiska bilder på kärran inom några dagar, tagna i trädgåden. Med info om vikten på den också. Det ska bli intressant :scared:

Ska jobba på med bombgondolen nu och även börja med avvägning av TP i helgen.

Ompa
2009-08-08, 19:10
Bombgondolen börjar ta form. I torsdags tillverkade jag bombstötorna eller vad man ska kalla dom ramar som sitter på sidan av gondolen för att hålla bomben på plats.
I går limmade jag dom på plats efter viss tillpassning. I förmiddags så penslade jag balsa listerna och rundstavarna med Finishing Resin för att få lite extra hållbarhet på balsa konstruktionen. För en liten stund sedan så slipade jag detta till en fin yta att måla på. Måla kommer jag troligtvis göra senare i kväll. Och kanske troligt att det blir monterat imorgon.

Ompa
2009-08-08, 20:33
Blev även lite statiska bilder på Wulfen ute på gräsmattan.
Vägde den också, inte så kul. Manualen säger 5.8kg flygvikt. Min väger 6.9kg.
Förvisso har jag en OS 200Surpass i den med en betydligt kraftigare motorbock, cockpit med pilot, sporrställ & huvudställ från Sierra.
Tror nog att bara stället med fälgarna drar upp vikten några hekto mer än KMP's egna Generaton IV ställ som jag tror dom använt när dom vägde in modellen. Likaså tror jag att dom även använt en 120 spis i den.
Så visst har jag stoppat i kraftigare doningar som ska orka dra denna fågel. Frågan är bara hur vikten påverkar flygegenskaperna?

Nåja, det är ju bara att testa och se. Blir nog premiär nästa helg om vädret står sig bi.

Lite bilder.

Ompa
2009-08-08, 20:34
Och några bilder till...

M.B
2009-08-08, 20:36
mycket snyggt:thumbup: Lycka till med premiären

Per P
2009-08-08, 20:41
Hördudu, det där såg verkligen inte dumt ut! Återigen, lycka till när det är dags för provflygning :thumbup::thumbup:

ewalds
2009-08-08, 21:15
Önskar dig lycka till även jag. Vilken pärla du fått till. Värt all möda nu, antar jag??:)
Glöm inte kameran på premiären.. Vi vill ju få vara med även på den??:D
Lycka till!!
/Micke

Ompa
2009-08-08, 22:10
Tack grabbar. Ska även försöka få med brorsans videokamera :)
Och någon bakom den :sarcastic:

Sigun
2009-08-08, 23:24
Nu är det inte långt kvar !!, härligt att se den färdig ! Ska bli väldigt intressant och höra vad du tycker om flygegenskaperna med 1kg:s övervikt :) men den är ju rätt rejält övermotoriserad så de borde funka fint.

Ser fram emot en lite filmsnutt på den flygandes i full fart.
/Martin

taygher
2009-08-09, 00:02
Grattis Ompa.

Sällar mig till hyllningskören, helt enkelt en helgrym kärra!! :fans:

Ett gigantiskt lycka till med premiären från Tigern i Tranås. :)

matbos
2009-08-09, 08:06
Ja film vill vi se:lollypop:

Ompa
2009-08-09, 10:26
Ska börja jaga brorsan och videokameran redan i kväll, jag lovar :sarcastic:

Men ska också ha en som står bakom kameran. Kanske min trötta tonårsson kan assistera nästa helg. Några tjugor extra till moppe kontot så kommer han nog med :)

Ompa
2009-08-09, 21:10
Innan jag drog till fältet så började jag med tillpassningen av bombgondolen och hur jag ska fästa servot till mekanismen.
Som synes på bild två kommer jag använda en enkel vajer till mekanismen. Mekanismen själv är fjäderbelastad så det är inga problem med att sträcka upp vajern när man släpper tillbak servoarmen till "låst" läge.
Kommer inte åt att såga upp något hål i spantet, utan tror i stället att jag kör på att limma servot direkt mot spantet i stället.

Ska ut nu igen och luska vidare i hur det sissta praktiska ska lösas i frågan. Ska även börja så smått med våtslipningen. Och själva slipandet gör jag klart imorgon kväll efter jobbet.

dacke jocke
2009-08-09, 21:19
härre gud så snyggt!!!
har en av bilderna som bakrundbild yheee:)

Ompa
2009-08-09, 21:44
Åh tack dake jocke. Nu känner jag mig hedrad :love:

Ompa
2009-08-11, 04:32
Senaste nytt från hangaren.

Kärran är nu färdig våtslipad. Både kropp och vinge är lena som en barn rumpa :sarcastic:

Hoppas på lite mer tid i kväll för montage av gondol och servo.
Nu ska jag göra mackor och åka till jobbet.

Finns iofs ett störelse moment i kväll...
Så vi får se.

Just det ja. Brorsan kommer med videokameran på Torsdag :man_in_love:

Ompa
2009-08-12, 22:46
Lite kvällsmangling.
Innan jobbet i morse så limmade jag gondolen på plats samt fästet på bomben. Nu i kväll kom servot på plats. Mekaniken är torrkörd och fungerar klockrent :icon_pidu:

Har också ställt in servona i kroppen och justerat trottel linkaget samt ställt in Trottel cut.

Tänkte i morgon att provköra landstället och få servokontakterna till vingen på klämda. Efter det återstår endast TP invägning :dance3:

Corsair
2009-08-13, 06:14
Hej Tomas
Vet inte riktigt vad jag skall säga/skriva...superlativen är slut..."OMPA-Klass":fans::fans::fans:

Ompa
2009-08-13, 20:22
:blush: :man_in_love:
Hoppas kärran kommer leva upp till förväntningarna nu bara :th_o:
Får se om det blir något gjort senare i kväll. Men annars är jag ledig i morgon och då borde det mesta vara klart för start på söndag, om vädret tillåter. Inmätning av TP har jag bestämt att göra på lördag fm.

Ompa
2009-08-15, 09:05
Det närmar sig premiären, dock inte helt utan problem.
I går så började det med att luftcylindern till sporren hoppade i sär när jag höll på att trimma in luftventilen.
Detta gick att laga genom att helt enkelt trycka tillbaka cylindern i kroppen till sporrstället, med ett lager epoxi runt cylindern.
Därefter fungerade sporren felfritt.

Nästa problem som jag brottats med var läckage i Robart luftventilen. När jag fäller ut stället så läcker all luft ur. Stänger jag på ventilens justerings nål går inte stället ut alls. Byter jag plats på slangarna så försvinner all luft när stället är innfällt :banghead:
Måste vara något fel i sätet till den ena luftkanalen.

Som tur är så har jag en exakt likadan ventil i min Mustang som jag lånade. Men när jag väl fick den på plats 2:30 i natt var liksom orken att fortsätta borta. Blir nya tag om en stund.

Så nu hoppas jag att ventilen och stället kommer fungera, annars vete fåglarna vad jag hittar på. Någon premiär blir det i så fall inte i morgon om jag inte får ordning på detta.

En glädjande nyhet är att jag har testkört bombfällningen. Har det på video, både i telefon och i brorsan J*vla f*rbannade videokamera som jag inte får ordning på.

När jag föröker ladda upp filmerna, både från kameran och telefon, får jag meddelandet "Formatet stöds inte" :(

Per P
2009-08-16, 08:46
Surt med ventilen, det är ju sånt som bara måste fungera. Särskilt när man har luft-luft-ställ. Jag har beställt en likadan ventil till min Tigercat (röd med 2st justerskruvar på va)
Har du tänkt göra något täthetstest sen innan du flyger?

wesse
2009-08-16, 08:56
Lite kvällsmangling.
Innan jobbet i morse så limmade jag gondolen på plats samt fästet på bomben. Nu i kväll kom servot på plats. Mekaniken är torrkörd och fungerar klockrent :icon_pidu:

Har också ställt in servona i kroppen och justerat trottel linkaget samt ställt in Trottel cut.

Tänkte i morgon att provköra landstället och få servokontakterna till vingen på klämda. Efter det återstår endast TP invägning :dance3:

det va en hisskelig otäcking till bomb:)

Ompa
2009-08-16, 10:37
Surt med ventilen, det är ju sånt som bara måste fungera. Särskilt när man har luft-luft-ställ. Jag har beställt en likadan ventil till min Tigercat (röd med 2st justerskruvar på va)
Har du tänkt göra något täthetstest sen innan du flyger?

Det var inte fel på ventilen. Efter nya test i går förmiddag så var felet det samma.
Efter några telesamtal till bla Bokis var jag fortfarande inte mycket klokare utan fick börja felsöka.
Kopplade först bort sporrstället och körde endast huvudstället. Fungerade perfekt.
Gjorde sedan tvärtom och körde endast sporrstället. Voila, där kom felet. Sporrstället kärvar på något vis så stället kommer aldrig till fult utfällt läge. Därför blåser då all luft ur tanken för systemet fortsätter och fortsätter för att få ut stället. Detta ska skruvas ur och undersökas om varför det kärvar. Men det får bli senare i höst.

Vägde också in TP i går och fick en mindre chock. 1kg bly i nosen för att den i rätt balans, huga :scared:
Ska dock modda lite mer med acket för att minska på blyet så mycket som möjligt.
Hörde mig för med några ärrade warbirdflygare i min närhet och fick ungefär samma svar. Den flyger nog bra ändå. En Warbird är inte så kritisk mot för hög vingbelastning. Hellre för tung än baktung var väll kontentan :blink:

I dag var det tänkt att premiära, men det blåser en minder orkan idag. Omkring 8-9m/sek på fältet. Sen så har jag inte heller fått blyet på plats ordentligt, så premiären får vänta tills nästa vecka tyvärr :banghead:

Ompa
2009-08-16, 10:39
det va en hisskelig otäcking till bomb:)

Ännu otäckare är att den verkligen fungerar att fälla under flygning, he he he :ridinghorse:

Ska mixtra mer med filmklippet och se om jag kan göra om formatet på något sätt??

QatHome
2009-08-17, 10:26
Du kan ju även pröva detta program för att konvertera filmklippen
AVS Video Converter (http://www.avs4you.com/AVS-Video-converter.aspx)

Ompa
2009-08-17, 20:37
Tack Quat. Laddar hem just nu så får vi se vad det kan bli :)

Ompa
2009-08-17, 21:20
Det funkade att konvertera filmen. Men dessvärre klarade inte Movie Maker av att spara den, så det fick bli direkt uppladdning till Viddler.
Filmsnutten visar alltså bomfällningen från vingen.

Viddler.com - Focke Wulf FW190 - Uploaded by Ompa@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/92972dc6/@@AMEPARAM@@92972dc6/

Per P
2009-08-17, 22:11
Tjuuusigt Ompa!! Händer tydligen grejer här också :thumbup:

Ompa
2009-08-17, 22:33
Tack Per.
Väntar bara på nya längre motorbultar så jag kan fästa blyet ordentligt innnan take off. Och just det, inte orkan styrka när jag ska göra nytt premiär försök, förhoppningsvis till helgen.

taygher
2009-08-18, 06:32
Härligt Ompa!! :thumbup:

Det ska bli kul att få se en "skarp" bombfällning sedan när Wulfen passerar fältet.. :):)

Lelle
2009-08-18, 07:02
Grymt Ompa!
Vad ska du ladda den med, krut ?

Sigun
2009-08-18, 07:37
Den perfekta kolabombaren !! .. :)

wesse
2009-08-18, 07:48
en elmotor och radiostyring på bomben så blir det en värmesökande missil:lollypop:

Corsair
2009-08-18, 08:42
Tomas har gjort det igen......KANON....:fans:

Ompa
2009-08-18, 20:52
Grymt Ompa!
Vad ska du ladda den med, krut ?

Har en kompis som jobbar på Trotylfabriken hos Nobel chemichals i Karlskoga. Ska se om han kan smuggla med några hekto :sarcastic:

Hoppas det kommer fungera lika bra skarpt bara, med allt :afraid:

Snickarjävel´n
2009-08-19, 04:59
Hoppas det kommer fungera lika bra skarpt bara, med allt :afraid:


Första gången är jag helt säker på att det funkar men ...... kanske inte andra :sarcastic:

matbos
2009-08-19, 07:04
Nice :thumbup:

Sweeper
2009-08-21, 05:36
Tjusigt jobbat Tomas! :)

Göran

ewalds
2009-08-21, 17:08
Blir det månne premiär i helgen??*nyf*:D
/Micke (som väntar med spänning)!

Ompa
2009-08-22, 07:42
Blir det månne premiär i helgen??*nyf*:D
/Micke (som väntar med spänning)!

Jag hoppas, och om gud vill och vädret är med mig, på premiär i morgon söndag.
Det har tokat till sig lite då jag hamnade på akuten i går. 9timmar.
Så det som skulle ornas innan premiären i går gick om intet :banghead:

I dag sk jag på "akut jobb" med grävmaskinen. Vattenläcka. Men det är planerat till kl11:00. Så före det hinner jag börja byta bultarna till motorfästet för att kunna fästa vikterna på. Tror inte jobbet tar mer än 3-4 timmar. Så jag har ju hela kvällen på mig att fixa fast blyet och göra om TP invägningen. Borde hinna klart tills i morgon. Premiären behöver ju inte heller ske i morgon bitti. Lika väl kan det ju bli på eftermiddagen. Då finns ju lite tid att fixa lite på morgon kulan i morgon :)

Ompa
2009-08-22, 07:44
Tjusigt jobbat Tomas! :)

Göran


Tack Göran. Vi får se om det kan bli en "skarp" fällning i morgon över Bredlanda airport :viking::D

Sigun
2009-08-22, 10:48
Hoppas videokameran är laddad och klar nudå Tomas?... väntar med spänning på lite foton och film från premiären på detta snyggbygge :)

/Martin

Ompa
2009-08-22, 16:53
Har precis kommit hem från en otroligt strulig dag på jobbet.
Inte nog med att det krånglade, sviterna av mitt läkarbesök igår gör sig påmind också. Just nu feber 38,2 grader. Blir en dusch och sedan vila en stund. Kan inte lova något inför i morgon, men just nu känner jag mig som Berlin gjorde när R.A.F släpt allt dom hadde över stan, örk :nurse::svengo:

Hoppas att jag piggnar till lite senare och kan skruva i hop Wulfen, men tyvärr måste jag ha en reservation inlaggd innför premiären i morgon.

Sweeper
2009-08-22, 18:05
Ta det lugnt Tomas. Även om det är skoj med premiärturer så är det roligare med hälsan i behåll.

Det är bättre att skruva ihop det sista på kärran när huvudet är med på noterna. :sarcastic:

Krya på dig!

Göran

Ompa
2009-08-22, 21:15
Ta det lugnt Tomas. Även om det är skoj med premiärturer så är det roligare med hälsan i behåll.

Det är bättre att skruva ihop det sista på kärran när huvudet är med på noterna. :sarcastic:

Krya på dig!

Göran

Tack Göran, det var precis vad jag behövde höra nu.

Det funkar inte att meka i hop det sista just nu. Gjorde en kort tur i hobbyrummet. Men när man inte ens kommer i håg vart man la skruvmejseln för 40sekunder sedan så var det dags att ge upp.

Tror jag går och knoppar i stället :thumpdown:

genland
2009-08-22, 22:03
Känn lugnet Ompa!!
Vi är med dig all the way....:icon_pidu:

Mvh Kent

ChristerL
2009-08-23, 15:11
Yes, ta det lugnt! Fw190or å sånt finns det tid med när du har kryat på dig. Hälsan framför allt!

Ompa
2009-08-23, 17:03
Fy fasiken, det blev en dag till med feber. Bara att snällt ligga nerbäddad på soffan.
Måste bara orka till jobbet i morgon, annars ställer jag till det för dom andra...

Det blir väll att ta nya tag nästa vecka då :girl_cray3:

Corsair
2009-08-23, 17:07
Krya på dig Kompis....:bawling:

Ompa
2009-08-23, 17:12
Krya på dig Kompis....:bawling:

Tack Janne :nurse:

Sweeper
2009-08-23, 18:12
Ja, jag kan inte säga något annat än samma sak. Krya på dig! :)


Göran

Mr J
2009-08-23, 20:33
Ta det lugnt, det ska kännas rätt när man premiärar, annars ska man låta bli.

Ompa
2009-08-25, 17:09
Kommer inte att premiära förens jag är på topp och allt känns bra igen. Men jag hoppas återigen på kommande söndag :)

Nu till lite verkstads snack.
Har precis vägt in TP igen. Efter fleras inrådan på RCU så har jag flyttat TP från 130mm till 140mm från vingens framkant. Mätt från vingens mittskarv.
Faktum kvarstår dock att i det läget, med 1kg bly och acken framme på motorn, så väger kärran helt perfekt i våg.
Hadde hoppats på att få slipa bort en del bly när jag gjorde på detta vis, men tyvärr. Slapp åtminstone dom 120gr hjulvikter som jag fick ha vid förra invägningen.
Nu är det bara hälsan och vädret det hänger på så ska det provflygas :D

Om någon har kommentarer på TP och vikt etc så är jag mer än idel öra.

Corsair
2009-08-27, 20:29
Hej Tomas
Kolla brevlådan, behöver din hjälp....:yu:

Ompa
2009-08-27, 20:54
Hej Janne. Antara att du sett svaret nu?
Är det något mer så är det bara att höra av sig :)

Ompa
2009-08-31, 03:41
I går söndag var Wulfen med till fältet för första gången. Men med en vind omkring 7m/sec blev det ingen flygnig utan endast motorkörning.

Till min hjälp hadde jag Vår aldeles egna Motor Guru; P-O.
På andra slaget så startade OS 200an, och döm om vår förvåning, nästan inga vibrationer alls. Vi körde upp ett par tankar och justerade in nålarna till en fantastisk låg & skön stabil tomgång.

Tog med min gammla Panasonic videokamera som blev utdömd i en butik då dom sa det var skrot, men med lite envishet och mycket letande efter ett nytt batteri går den lika bra som när den var ny :sarcastic:
Här kommer ett smakprov från i går.

Viddler.com - FW190 Engine breaking in - Uploaded by Ompa@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/2a5b13b6/@@AMEPARAM@@2a5b13b6/

Snacka om att det gav mersmak...
Hoppas åter på kommande helg igen.

Per P
2009-08-31, 04:11
Skönt att inkörningen gick bra o att motorn nu då går som den ska! De där 200-orna går otroligt fint, en klubbkompis har en o den vibrerar nästan inget alls den heller.... ovanligt för en encylindrig i den storleken:lollypop:
Kör hårt Ompa!

Lelle
2009-08-31, 07:16
Härlig gång Ompa, och du gjorde helt rätt i att låta den stå på backen när det blåser 7m/sec. Spinnern är bara för grym!!

taygher
2009-08-31, 10:19
Tjenare Ompa!

Håller helt med föregående talare, ingen anledning att riskera något i onödan efter så mycket arbete.. Lackeringen på spinnern blev oerhört effektfull över hela varvtalsregistret. :thumbup:

Det var riktigt roligt att få se den på fältet med motorn igång i alla fall, en helt grym FW190.
Hoppas vindarna är lugna och fina nästa helg!

Diesel
2009-08-31, 10:36
Kommer inte att premiära förens jag är på topp och allt känns bra igen. Men jag hoppas återigen på kommande söndag :)

Nu till lite verkstads snack.
Har precis vägt in TP igen. Efter fleras inrådan på RCU så har jag flyttat TP från 130mm till 140mm från vingens framkant. Mätt från vingens mittskarv.
Faktum kvarstår dock att i det läget, med 1kg bly och acken framme på motorn, så väger kärran helt perfekt i våg.
Hadde hoppats på att få slipa bort en del bly när jag gjorde på detta vis, men tyvärr. Slapp åtminstone dom 120gr hjulvikter som jag fick ha vid förra invägningen.
Nu är det bara hälsan och vädret det hänger på så ska det provflygas :D

Om någon har kommentarer på TP och vikt etc så är jag mer än idel öra.
Tjena Tomas.
Kanon snyggt med spinnern.
Jag har tagit mig i kragen och en vacker dag för ca1.5 veckor sedan tog jag ME-n och FW ut på fältet. Mycket vind och folk gjorde att jag flög endast med ME-n, men sent på dagen så vart det bara jag och "pappsen" kvar på fältet och då tyckte jag att nu får det bära eller brista.
Tankade FW-n och iväg med den. TP ligger på 130mm och hon är som en dröm att flyga.
KÅ har rätt .... helt okritisk kärra och jag har inte klaff på min (Limmat fast dom) men den landade hur fint som helst.
På hög höjd drog jag ner till tomgång och låt den segla för att se när den klipper och hur? men till min förvåning så inträffade inget av detta. Hon sjönk men vek inte över på nåt håll.:thumbup:
Jag har en boxer i näsan + 3000 Mah mottagarack länst fram + 300 gram bly.
Väger 100% på 130mm.
Lycka till med din FW och var rädd om den. Det är mycket jobb som du har lagt på den. !

Ompa
2009-09-02, 22:15
Tja, flygningen verkar få vänta. Det är ju snudd på stormvarning om dagarna :banghead:
Efter motorkörningen i söndags märkte jag att hela brandväggen flexade, inte så bra. När jag undersökte detta närmre i Söndags kväll upptäckte jag till min förvåning att Plywood platan bakom brandväggen mer eller mindre var helt lös. Satt bara med bultarna till motorfästet i princip.
I måndags så skred jag till verket med epoxi och microballonger, och i går när allt härdat var det stumt och plattan sitter som berget :)

För skoj skull slängde jag upp Wulfen på balansvågen igen, och tjena. Framtung som ett ton sten i nosen. Nu undrar jag vad min grabb gjorde förra måndagen när vi vägde in TP???:icon_butt:
Bara att börja fila på blyvikten i nosen. Och jäklar vad jag har slipat. Men såååå mycket epoxi hadde jag inte på, det vet jag.

Och resultatet talar för sig själv på bilderna efter två kvällars vägande och slipande...

Ompa
2009-09-03, 21:18
Den slutgiltiga TP invägningen är nu klar. Har också gjort en kontrollvägning igen av kärran.
Förra invägningen var utan servot till bombmekanismen samt utan bombgondol. Då vägde den 6.9kg.

Utgångsläget för TP invägningen har varit 1kg bly i nosen. Vilket ni enligt förra inlägget förstått att jag fått fila ner en del.
Den antagna vikten med gondol och servo har varit strax över 7kg, nu idag när jag äntligen är klar med all vägning så stannade tomvikten på 7.8kg.
Jag lyckades uppnå mitt mål från när jag märkte att jag behövde blya med 1kg, att få ner tommvikten till under 8kg.

Så det har varit en hel del slipande. Behöver jag göra detta någon mer gång, slipa på bly alltså, kommer jag nog ringa Sweeper som är en hejare på att slipa :sarcastic:

För att citera Taygher "En Hevy Metall Warbird" :1headbang:

Sweeper
2009-09-03, 23:58
Ja, jag börjar bli en aning slipad vid det här laget och är en eftertraktad slipare ute i världen!:sarcastic::icon_pidu:

Och jag kommer att få en hel del att slipa på nästa projekt....sitter och går igenom materiallistan just nu. Kan nämna att det kommer att gå åt minst 50 flak 2,5 mm, minst 40 flak 1,5 mm, ca 30 flak 5 mm och ungefär 10 kvm 50 grams glasfiberväv. Så ett plan mer eller mindre när jag slipar på det där projektet.....det gör nog varken från eller till. :vroam:



Göran

Ompa
2009-09-05, 16:14
Så var det äntligen dagen D.

Tankade upp och slog i gång snurran, startade på tredje försöket med en lugn och stabil tomgång.
Gjorde några taxnings varv för att känna på draget på den fuktiga gräsmattan samt kontrolera hur väl styrningen fungerade på sporrhjulet.
Styrningen fungerade finfint och efter en halv tank så taxade jag tillbaka till Depå. Motorn gick som en klocka och draget kändes hur bra som helst. Snabb och varv villig. Motorn fick svalna innan den tankades upp igen. Under tiden genomfördes minutiös preflight check och ett nytt räckvidds test.

Startade åter upp kärran, startade på första försöket. Taxade ut till startbanan och vände upp mot den svaga sydostliga vinden. Kollade åter draget i motorn, super, detta känns verkligen bra. Och sedan i väg. Stiger riktigt realisktiskt mot skyn men saknar det draget jag tyckte känna på marken. Tänkte för mig själv att det beror på den sunkiga Master proppen. Modellen går tungt uppåt men ökar något när ställen går in.
Efter ett varv runt fältet märker jag att motorn tappar orken. Bestämmer mej för att gå in för landning så jag kan kontrollera vad det kan bero på, och går ut i ett landningsvarv. Tappar både fart och ork och tänker "måtte jag klara sista svängen in på finalen för då är jag hemma". Mitt i svängen fäller jag ut stället och förbereder mig för en kort och snabb landning. I samma ögonblick jag fäller ut stället dör motorn och Wulfen viker sig och gör en halv roll och ligger på rygg med nosen brant mot marken...

Efter drygt 7-8 minuter senare så är cylindern fortfarande välldigt varm.
Anledningen till att motorn gått varm och stannat kan bero på bla mitt avgas system från Keleo. En klubbkamrat räknade ut att varje pipa som absolut minst måste vara 7mm, gärna mer, för att motsvara originaldämparen. Det är knappt eller väldigt precis 7mm på rören. Den tenderade att bli varm på fullgas förra veckan när vi ställde in motorn, och tappa varv på på fullgas.
Min terori är att verkningsgraden på min trebladiga Master Airscrew propp var för dålig med tanke på modellens vikt, så motorn fick jobba aldeles för hårt. Men det är min teori och med tanke på hur motorn gick på marken och i söndags så kan jag inte se någon annna lösning just nu.

Så hur gick då till slut landningen? Se bilderna.

DaEk
2009-09-05, 16:20
Aj fan så trist efter det här fina arbetet. :-(

Svårt att se på bilderna kanske men ser ut som om det ändå klarade sig hygligt, får du ihop den igen?

bokis
2009-09-05, 16:20
Beklagar!:girl_cray3:

Per P
2009-09-05, 16:29
Nämen va 17..... Ompa då.... Otroligt trist läsning!

Ställer samma fråga som DaEk, finns det nån chans att du kan få ihop den hyggligt igen eller är det till att börja om från början?

Ompa
2009-09-05, 16:30
Aj fan så trist efter det här fina arbetet. :-(

Svårt att se på bilderna kanske men ser ut som om det ändå klarade sig hygligt, får du ihop den igen?

Bilderna är från mobilkameran. Och en bild ljuger, skriv upp det.
Hela kroppen har kolappsat från sittbrun och ca 10cm från stabben. Trasigt som fan.
Ena vinghalvan är i totalt 6delar, och det mellan delarna är i atomer :bawling:

Lelle
2009-09-05, 16:36
Usch vad trist Ompa, jag lider verkligen med dej. Vi har väl alla totalhavererat någon gång, men säkerligen aldrig med ett så fint bygge.

Ompa
2009-09-05, 16:42
Det känns och tack för ert stöd. Detta är min i särklass värsta smäll någonsin, och på premiären. Behöver jag säga att jag inte dricker whiskey ur därför avsedda glas i dag? Nu har jag hällt upp i ett dricksglas, fullt.

Snickarjävel´n
2009-09-05, 17:25
Fan va trist Ompa , så mycket jobb och så kort nöje är aldrig nått man önskar sig. Jag tar oxå en whiskey för dig....

streem
2009-09-05, 17:26
Ush va tråkigt, jag har följt bygget och det har varit en fröjd!
hoppas att du får ihop den igen! och ta ett glas whiskey till, det värmer..

Sweeper
2009-09-05, 17:50
Tomas

Jag beklagar verkligen!


Göran

Diesel
2009-09-05, 17:51
:bawling::bawling:

wesse
2009-09-05, 18:23
Opps

I morgon är det en ny dag..

du kan ju byta hobby o hänga med mig o Torgny på sång turné i stället

Sigun
2009-09-05, 18:50
Det här var ju inte den läsning man önskade sig !.. tråkigt det som hände men hoppas att du kan resa dig efter whiskeyglaset och att vi får se ett nytt "ompa" bygge i vinter eller får du göra som wesse sade en gång "Se dig om efter en hobby man blir glad av" :banghead::banghead:.

/Martin

taygher
2009-09-05, 19:35
Vi har ju pratats vid några gånger idag, Ompa men jag vill ändå skriva och beklaga sorgen. Oerhört tungt att det skulle gå så tokigt på premiären, det var en mycket fin FW190 du byggde som så många haft nöjet att få följa på vägen mot premiärturen.

Jag lider med Dig och vill samtidigt dunka Dig i ryggen och önska lycka till med nästa härliga bygge i "Ompa-klass".

Rosso
2009-09-05, 21:30
Oerhört tråkigt! Jag lider med dig...

/Jocke

Mr J
2009-09-05, 21:41
Nu blev man chockad och ledsen, beklagar verkligen.
Den kärran var minst sagt värd ett bättre öde.

matbos
2009-09-05, 21:56
Attans det här ville jag inte se. Beklagar:bawling:

Ompa
2009-09-05, 22:13
Åter igen, tack för kondoleanserna.

Nä man hade hoppats på ett bättre öde för denna kärra. Jag hade åtminstone sett denna som en riktig pärla att ta med till 2010års träffar :banghead:

Fått några olika telesamtal i dag om detta, och bla ett samtal var väldigt informativt. Fick reda på att ESM modellerna inte ska mixtras med TP och man ska akta sig för att bygga om dom och modda dom allt för mycket.

Som i mitt fall står det att TP ska vara 130mm in från vingens mitt räknat. Detta ska tydligen hållas för annars flyger den som en påse nötter. Därför vek sig min modell när motorn la av. Den var helt enkelt baktung.

Dom nya ESM modellerna med uppbygd stabbe och vinge av balsa har helt andra TP mått, men det gäller för dom modellerna det.

Sedan var det så att motorn gick varm och stannade. Om den bara hade hållt sig i liv kunde jag ha nått fältet och gjort en landning och då troligtvis haft en hel modell. Min kombination av propeller och avgassystem kontra modellens vikt var nog aningen för mycket för min motor med tanke på att den vägde 7.8kg tomvikt.

Men som en av mina bästa kompisar sa för länge sedan;
Life is a bitch, then you die...

genland
2009-09-05, 23:00
Nämen vafan Ompa!
Så rackarns sorgligt:(:(:(

Även om det inte tröstar just nu kanske
så kom ändå ihåg att det är du som är
"Ompa klass" !:icon_pai:
Bästa Hälsningar Kent

Ompa
2009-09-06, 06:52
I går hadde jag en sväng där jag direkt skulle köpa något nytt. Och Warbird.
Efter några "stänkare" blev jag mest sur och förbannad på mig själv och tyckte nog att jag ska hålla mig från det här med flygandet. Kanske ändå inte är min grej.

Nu sitter jag med en j+vla huvudvärk och det känns som om jag helst av allt skulle vilja sälja allt som har med modllflyg att göra och köpa en maffig träbyggsats av en båt i stället. Ger mig då fan på att skiter skulle sjunka på jungfrufärden...

Är imponerad av ditt Cub bygge Kent. Skulle kanske börja flyga Cubbar och dyl igen?
En tanke är att sälja stället och motorn till FW190an och köpa en mindre motor och kanske en cub eller liknande...

Men just nu känns det som om jag inte ens skulle klara av att flyga i Simulator :hmpf:

Per P
2009-09-06, 07:44
Ompa, av allt att döma så var kärran baktung, och du hade samtidigt OTUR att motorn stannade för dig. Det hade i stort sett ingen klarat av. Jag har sett dig flyga, du flög min Spitfire utan problem exempelvis, så det vet jag att du kan, och de flesta här kan nog hålla med! Sen är du rackarns duktig på att bygga!
Satsa på något annat läckert bygge i Ompa-klass, och provflyg kärran innan du lägger ner allt extrajobb på den. Den här tråden har varit en inspirationskälla för mig, och säkert många fler.
Så kort o gott: Du FÅR INTE lägga av med det här :secruity:

Ompa
2009-09-06, 08:23
Ompa, av allt att döma så var kärran baktung, och du hade samtidigt OTUR att motorn stannade för dig. Det hade i stort sett ingen klarat av. Jag har sett dig flyga, du flög min Spitfire utan problem exempelvis, så det vet jag att du kan, och de flesta här kan nog hålla med! Sen är du rackarns duktig på att bygga!
Satsa på något annat läckert bygge i Ompa-klass, och provflyg kärran innan du lägger ner allt extrajobb på den. Den här tråden har varit en inspirationskälla för mig, och säkert många fler.
Så kort o gott: Du FÅR INTE lägga av med det här :secruity:

Per, och ni andra.
Jag lovar att jag inte kommer lägga av. Men det här bakslaget var som jag skrev i går, mitt största/värsta. Allt jobb bara...
Alla mina modeller har klarat maiden tidigare, så därför känns det här ungefär som när man var tonåring och den första riktiga förälskelsen dumpar en för en kille i parallelklassen :icon_butt:
Men som Packo sa till mig, liksom en annan jag känner. Laborera inte med TP på dessa ESM kärror. Och modda inte för mycket, undvik extravikt långt bak. Lita på manualen. CG på140 är bara för dom modeller med uppbyggd vinge och stabbe i balsa uppenbart.
Att motorn gick varm beror nog på att proppen inte orkade leverera drag kontra vikten på modellen. Skulle gått på en 18x8 tvåbladig i stället. Men det är lätt att vara efterklok när man sitter med facit ihand :stupido2:

Och om sanningen ska fram...
Det ligger en Top Flite P51D Mustang 1/5 (Giant scale) byggsats i mitt hobbyrum. I Malmö hos postens UPK central ligger ett cockpit kit från Dynamic Balsa, och på mitt skrivbord ligger skalainstrument från InZpan:crazy_pilot:

lassebetong
2009-09-06, 08:36
Trist att det händer och framför allt när man lägger ner sån tid och energi, hoppas att du ser ljuset i tunneln.:(

/Lasse

klampe
2009-09-06, 09:35
Så skall det låta Ompa fram med ny modell på byggbordet ge inte upp. Min yak brann ju upp på premiärdagen. Tungt ett tag men nya tag är ett måste för oss modellbyggare(ARFmontörer):)
Mvh Stefan

ChristerL
2009-09-07, 09:57
Fan Ompa, läste den riktigt tråkiga nyheten först nu. :bawling:
Jag har ju varit i samma sits som dig (Spitfire #1), det känns för j*vligt men det går över. Även om det kan ta tid.

Tror Top Flite Mussen blir perfekt återhämtning för dig. Du har nog insett som mig att träkärror är bäst om man vill "modifiera" själv. Och det är skön terapi att limma och slipa.

Keep up the good Ompa-klass!

Corsair
2009-09-07, 13:19
Tomas, Tomas, jag lider med dig....detta var det värsta som kunde hända. "No guts, no glory" har du i massor, livet går vidare...:bawling::bawling:

Ompa
2009-09-08, 15:58
Tack grabbar. Det värmer.

Jo nu börjar det hela smälta in och jag känner ett visst sug att försöka mig på att flyga igen.
Jag har till och med börjat fundera på att öppna kartongen till mitt nya projekt. En härligt gedigen & hederlig byggsats från Top Flite, ska bli skön "terapi" för att komma över Wulfen.

Och Janne, No guts, No glory det tackar jag för att du tycker jag har. För jag resonerar som så här, om man inte satsar något kan man heller inte vinna något.

Flera har sagt till mej att hänga modellen i taket eller bara ha den statiskt, men heja, till och börja med vart då?
Och varför i hela fridens namn skulle jag då köpa ställ för 4000kr och en motor för över 5000kr??
Nä ska jag ha modeller hängandes i taket eller stå statiskt så får jag väll börja bygga i skala 1/72 - 1/48 typ. Mina modeller ska flyga, eller åtminstone försökas flyga. Det är min teori.

Nu fortsätter jakten på skalsporrställ till mitt nya projekt :icon_pidu:

Corsair
2009-09-08, 19:35
Hej Tomas
Jag har lagt upp Hurricane-ritningarna på byggbordet, skall bara bli av med en ESM DC-3 som Fredrik och jag har monterat som displaymodell, skall hänga i en galleria norr ut.:thumbup:

Ompa
2009-09-08, 19:51
Hej Tomas
Jag har lagt upp Hurricane-ritningarna på byggbordet, skall bara bli av med en ESM DC-3 som Fredrik och jag har monterat som displaymodell, skall hänga i en galleria norr ut.:thumbup:

Härligt Janne. Det blir en tråd som jag kommer följa.
Sitter och väntar på mail från Aerotech i USA, dom ska skicka bilder på deras sporrställ till Mustang, monterat i en Top Flite P51. Dom lovade att bilderna skulle komma idag/kväll.

Blir troligtvis Robart huvudställ från Tower Hobbies också.
Vet bara inte om jag ska beställa både från Aerotech och Tower samtidigt?
Men samtidigt skönt att få det mesta från "Ower there" levererat innan man kommer för långt i bygget.

Drar nog troligtvis så smått igång bygget någongång nästa vecka med att börja bygga stabbe och höjdroder :)

Corsair
2009-09-08, 20:31
Hej Tomas
Jag har en polare som jag tror har Robartställ till Mustangen, jag kollar och hör av mig..:yu: