handdator

Visa fullständig version : os 91fx dricker



PW
2008-06-30, 17:15
Hej! Jag har satt min nya os 91fx i min extra 60 graupner. Planet flyger jättefint, men flyger bara i ca 4 minuter sen är soppan slut och då snålar jag mycket med gaspådraget. Jag har bara haft ett plan innan, en calmato 40 sport. I den hade jag en kyosho gx 40 motor och med den kunde jag flyga i 15 minuter med. Kan detta ha någonting med någon inställning på motorn? Jag misstänker att tomgångsskruven är fel inställd för jag måste ha förgasaren 1/3 öppen på tomgång för annars dör den. Eller måste jag byta hela tanken (vet ej storlek på den)?

kenneth67
2008-06-30, 19:10
du har ju nu en motor som är mer än dubbelt så stor som din gammla 40 motor .. så inte konstigt att du får kortare flug tider ! --- har du så mycket öppet för å hålla liv vid tomgång så har garanterat nått vajj med bränslet ... ta ock läs bruks anvisningen som du fick med din nya motor alternativt läs how to i artikel tråden hur man ställer in motorn ...

Palleman
2008-06-30, 19:16
ja du... skruva in tomgångsnålen ca ett halvt varv och prova igen, trotten bör vara öppen 1-1.3mm på tomgång. Ställ huvudnålen på fullvarv, skruva ut den tills motorn pluddrar och skruva sedan in den tills den nåt MAX varvtal.. öppna sedan 1-2 snäpp. Är den nu rätt inställd så ska du kunna rikta nosen uppåt på fullgas utan att varvtalet sjunker eller blir oroligt, då måste du öppna lite till på nålen tills du kan ha spinnern uppåt utan at det påverkar motorns varvtal på fullgas.

Ställ sedan tomgångsnålen på just tomgång.. ca 1-1.3mm trottelöppning. Ställ nålen så motorn går stabilt till att börja med. Nu kan den antingen börja rusa upp (går magert) eller vilja kvävas och stanna (går fett).

Gör du korta gasanden med trottel och motorn först vill gå upp i varv med ledsnar direkt igen så går motorn för magert och får inte den bränslekicken den behöver för att nå högvarven. Öppna tomgångsnålen tills motorn flyger upp i fullvarv utan tvekan på kommando. Oavsett hur offta/sällan och oregelbunder du än gasar.

Måste du hålla på och "jucka" upp varvet med trotteln så går den troligen lite för fett.. ryker antagligen som fan i avgaserna också... stäng tomgångsnålen sakta tills motorn svarar troget likt en snäll hängiven hund på kommando.

När motorn är riktigt inställd ska den lunka på tomgång tanken ut och svara på gas i alla lägen oavsett om den stått och lunkat en stund eller nyss gått ner i varv.

Det framgår inte vad du har för tank i planet med 12 minuter ska inte vara några problem med en 400cc tank vid "blandad" körning.

Har 46AX i min P-38 med ca 450cc tankar, efter 8 minuter flygning på högt varvtal så har jag ca 75% soppa kvar..

PW
2008-07-01, 00:47
Så om jag ställer in motorn rätt så tror du att jag kommer få längre flygtid?:D

sundqvistjohan
2008-07-01, 01:22
Jag har satt min nya os 91fx...

Tar fasta på ordet "nya", dvs. när din motor är inkörd (och tät) kommer det att gå mindre bränsle. Låter också som om du bör snåla till tomgångsnålen rejält.

pawel
2008-07-01, 23:34
Låter som om huvudnålen är helt galet ställt (alldeles för fet) och inte lågvarvs (tomgångs)-nålen.

Med tanke på att du måste ha förgasaren 1/3 öppen eller mer bara för att få en fungerande tomgång, så är du redan förbi lågvarvnålens inverkan på blandningen.

Ställ in huvudnålen som Palleman beskrev till att börja med. Går det inte att få den att gå vettigt på fullvarv så bytta glödstift direkt.
Det är nämligen mycket vanligt att stiften blir "igensatta" vid inkörning utan att brinna av. Små metallspån sätter sig i glödtråden vid inkörning och påverkar den markant (slaggprodukter från kolv/ring/foder när dessa slits in).

Så in med ett nytt stift, och justera huvudnålen först. SEN gå på lågvarvsnålen.

Nexus
2008-07-02, 15:39
du ska ha Större en Tank bättre jag hade min en konstflyg med en motor vassare med 1 Liter tank har jag själv utan problem det tog längre tid för mig perfekt
du borde skaffa en större Tank då du kan lika längre med din calmato 40 sport med 91 SFX
se till ha kanske två extra Tank 2 liter ?? du kan balans in din i kroppen montera dom

Jag hoppas det ska lösa sig problem ??
Jag hoppas att jag kan ge dig bra Tips
MVH Steve

:D :D :D

jaka
2008-07-02, 18:30
Hej!
Till en .91motor (15cc) så bör du ha en 10 eller 14 oz tank (300-400cc).

Palleman
2008-07-03, 18:00
Jag vet... stanna till på bensinmacken o köp en 5-liters reservdunk.. du kan ju hänga den under planet om inte annat ;)

:D :D :D :D :D