handdator

Visa fullständig version : Kullager vilken sort till en borstlös motor



tore
2008-07-01, 16:41
Vilken sort rekommenderar ni metall, gummi, teflon eller rent av öppna kullager?

Har en annan fråga med.
Betäckningen 3*8*4 för kullager står det för 3mm axel, 8mm ytterdiameter och 4mm brett?

(Är det vanligt med dåliga lager i motorerna?)

Ha en skön sommar och flyg mycket.
Tore.

tore
2008-07-02, 12:24
Vilken tätning skall jag använda på mina kullager?

Om kullagren utsätts för mycket för mycket smuts o grus, använd gummitätade kullager.

Om kullagren sitter väl skyddade, kan ni använda öppna kullager. Finns inte just den dimensionen
ni behöver i öppen version kan ni lätt ta bort tätningen på era kullager. Metalltätningen sitter fast med en låsring och gummitätningen sitter bara fasttryckt i en skåra på ytterringen. En nål får jobbet gjort.

Det vanligaste för inomhuskörning och i elbilar är metallätade kullager. Även om det är liten skillnad så rullar metalltätade kullager lättare än gummitätade, i alla fall i början när gummitätningen är ny.

Vi rekommenderar inte att man använder teflontätade kullager som utsätts för grus.
Grus o smuts gör att tätning slits upp ganska fort.

Bra ställe att köpa kullager http://www.kullagergrossisten.se
Tore

jaka
2008-07-02, 18:27
Hej!
Viktigast är ju vilken passning kulorna har mot lagerbanorna.
C3 eller C4 passning ska du ha om du vill ha fart på din motor.
WIB gör bra C4 lager med plasthållare (öppna lager).Sådana lager sitter i de vassaste motorerna (Nelson och JETT) från USA
Har sådana lager hemma (Bakre lager 28x7x15mm) vilket passar till nästan alla .40 motorer (utom Rossi.40) .

Joacim
2008-07-04, 11:09
Det är bara dyrare motorer som har kvalitetslager, ofta Japanska, de billigare motorerna har billiga lager som tyvär kan slitas fort, framförallt om man kör små motorer inomhus där propen har en förmåga att slå i lite varstans, motorerna är små och korta så avståndet mellan lagrena är litet och de får därför ta mycket stryk av axeln. På större motorer då man flyger 3D/ aerobatic utsätts lagrena för hårda prövningar, på dyrare outrunners från ca 150g och uppåt har man ett 3e lager för att stödja kassen, heliflygarna utsätter också sina lager för höga RPM med en axel utrustat med en pinjong sittandes mot ett drev, här kan billigare motorers lager slitas ut efter bara några fåtal flygningar.

jaka
2008-07-05, 11:21
Hej!
??? Är det till elmotor du vill ha lager??Trodde det var till glödstiftare!?

McRegor
2008-07-05, 11:34
Hej!
??? Är det till elmotor du vill ha lager??Trodde det var till glödstiftare!?

Hej Jaka,
Jodå - alla drabbas vi väl av blindhet emellanåt så det må vara dig förlåtet - även om trådens rubrik är "Kullager vilken sort till en borstlös motor "..:)
Ibland blir det lite småkul när någon svarar på något helt annat än trådens frågeställning...:)
Hälsningar
Roger