handdator

Visa fullständig version : ytterligare ys



kenneth67
2008-07-02, 08:13
jaha tradera tradera tradera .. tyvärr så vann jag budgivningen ! :)
en ys 63s för höga 1026 kr --- hmm gått 3 tankar enligt säljaren .. men inte full effekt ... jaja det ger sig om det är skrot motor eller inte .. min gammla ys packade ju ihop så den får väl bli donator om det är illa ...

Heda
2008-07-02, 12:27
Skoj :) Min ys tyckte jag var vass och pålitlig, har alltid kört på 20+ olja för det var lämpligt med samma som i Helin..... så provade jag 15-15 enl. Tobbes tips, oj oj oj, va finfint den gick, borta e de skakiga hårda gången, nu går den vib.fritt å svarar på minsta lilla nålinställning........Me in love ;)

Palleman
2008-07-03, 17:56
det är ju det jag säger... man ska inte plåga motorerna med för mycket olja... det får ju gärna vara lite bränsle i bränslet också :D 15% olja funkar kanon till alla morotar ;)

Har iof inte haft nån YS kan ju iof tilläggas :)

kenneth67
2008-07-05, 09:44
jaha igår kom den med posten ... snabba ryck tack roadside!!
ren å fin .. indränkt med olja .. lättade på locken och allt såg ut som det skulle liiite mojs i sliden i bak kant men inget som såg galet ut .. dock så verkade regulatorn "bort skruvad" i sina inställningar .. har ännu inte provat å starta men inga missljud å kompet verkar ok .. så var nog inte ett fel köp .. å billig var den :) skull vart bra å veta vilket bränsle den gått på ??

Palleman
2008-07-05, 17:18
jepp... tror du gjorde ett klipp ;)

Tobbe O
2008-07-16, 22:38
Skoj :) Min ys tyckte jag var vass och pålitlig, har alltid kört på 20+ olja för det var lämpligt med samma som i Helin..... så provade jag 15-15 enl. Tobbes tips, oj oj oj, va finfint den gick, borta e de skakiga hårda gången, nu går den vib.fritt å svarar på minsta lilla nålinställning........Me in love ;)

Jag kom över ett antal gallon Coolpower Helisoppa med 30% nitro och 22% lågvisko olja och jag kan bara säga wow, det är bara ett problem och det är hur man ska kunna köra 15/15 igen:)

Heda
2008-07-17, 10:55
Hm, har oxå hört det där, fast en kille på vårat fält fick "Låna" helisoppa i hans TT 4plutt, blev en helt ny maskin tror det var 20prååååååcäääääänt sådan där "lågwiskoshelismörj" från klotz

Blev din som tiger eller ?



Jag kom över ett antal gallon Coolpower Helisoppa med 30% nitro och 22% lågvisko olja och jag kan bara säga wow, det är bara ett problem och det är hur man ska kunna köra 15/15 igen:)

kenneth67
2008-07-23, 23:30
jaha då var motroten provkörd ...
men vägrar gå på grund inställningarna .. går en stund men stannar på full gas .. precis som att den inte får soppa ... vette fasen .. knöliga ****** att ställa in ..

Tobbe O
2008-07-24, 12:05
jaha då var motroten provkörd ...
men vägrar gå på grund inställningarna .. går en stund men stannar på full gas .. precis som att den inte får soppa ... vette fasen .. knöliga ****** att ställa in ..

Jag köper den av dig!

kenneth67
2008-07-24, 12:30
nja tobbe .. skam den som ger sig ... ska nog gå å ställa in denna med .. har ju din gammla kvar dock ... men kam haveri på den ..

Diesel
2008-07-24, 19:47
det är ju det jag säger... man ska inte plåga motorerna med för mycket olja... det får ju gärna vara lite bränsle i bränslet också :D 15% olja funkar kanon till alla morotar ;)

Har iof inte haft nån YS kan ju iof tilläggas :)

Palle .... Du kan inte ändra dig hela tiden. Det var inte många veckor sedan som du ville inte pruta 1% från 20% olja .
Nu helt plötsligt så är det helt ok med 15% som du "säger" ?

kenneth67
2008-07-24, 21:12
Jag köper den av dig! nej men du får gjärna komma med tips på justeringen ... har ställt enligt manualen men den vill inte vara med .. ska ta å sätta den i bänk nu å justera tills den vill som jag vill... det SKA gå ...
min andra nu havererade betedde sig lika efter att jag bytt vevhus å vevaxel..

Palleman
2008-07-24, 21:20
Palle .... Du kan inte ändra dig hela tiden. Det var inte många veckor sedan som du ville inte pruta 1% från 20% olja .
Nu helt plötsligt så är det helt ok med 15% som du "säger" ?


15% funkar ju i en orörd standardmotor vid "CUB-flygning" ;)

KenPro
2008-07-24, 22:34
@kenneth67, justera ventiler, dra in regulatorskruven 1 varv från jämns med regulator huset. Huvudnål 1,5 varv öppen + några klick till så den ej går snålt. Skruva in lågfartsnålen i bott o sen ut nästan 2 och ett halv varv ut, se till att det ej läcker någonstans och att den får rikligt med kylning. Därifrån kan du utgå och borde ligga rätt nära max effekt. Denna motor är känslig på nålarna men också mycket tydlig när den går snålt med tydlig effektnedgång, bara tre klick ut kan motorn gå som en best.

KenPro
2008-07-24, 22:37
Detta är baserat på 15% olja 15% nitro, utan motorkåpa, men tror du kan börja där eller något rikare på nålarna. Se till så backventilen är ren o i god funktion, jag hade problem med en, o då gick inte motorn nåt vidare

Diesel
2008-07-25, 00:13
15% funkar ju i en orörd standardmotor vid "CUB-flygning" ;)

Tjena !? Sedan när har jag "standardmotor" och flyger "CUB-flygning" ?
Du har nog andats för mycket friskluft i norge. Det är dags för dig att komma ut på fältet och andas lite metanol och nitro :D

kenneth67
2008-07-25, 13:21
15% funkar ju i en orörd standardmotor vid "CUB-flygning" ;)
kan väl då flika in med att fram tills nu när jag köpte bränsle med klotz15%
kört alla mina utom ys på 14% olja och10% nitro .. å inte fasen flyger jag cub flygning!den enda motor som fått stryk är asp46an som sitter i dazzlern .. men så varvar den över max rek.. och har börjat slamra i vevstaks lagringen .. så där har du FEL palleman!

kenneth67
2008-07-25, 13:23
@kenneth67, justera ventiler, dra in regulatorskruven 1 varv från jämns med regulator huset. Huvudnål 1,5 varv öppen + några klick till så den ej går snålt. Skruva in lågfartsnålen i bott o sen ut nästan 2 och ett halv varv ut, se till att det ej läcker någonstans och att den får rikligt med kylning. Därifrån kan du utgå och borde ligga rätt nära max effekt. Denna motor är känslig på nålarna men också mycket tydlig när den går snålt med tydlig effektnedgång, bara tre klick ut kan motorn gå som en best.

tackar för tipset skall testa denna inställning .. så får vi se .. fick hem min "gammla" ys idag så har delar å ta av ..
vet sedan min tidigare ys vad som finns i denna motor å det är en dröm när dom går som dom ska ... dyra i drift dock då dom vill ha en del bränsle ...

KenPro
2008-07-25, 14:40
Rätt inställda dricker de inte mer än Saito möjligen något mer än OS då de tar ut mer kräm

kenneth67
2008-07-28, 10:45
så nu är den körd igen ... tog regulatorn från min gamla ys .. .. nu börjar den så smått vakna till liv .. men får inte det där sista .. det känns som det fattas lite ..
bränslet kan spela in ... 15% olja 25% nitro .. även proppen .. kan väl spöka .. kör med 12x8 och det är ju max rek enligt manual.. så men men den funkar iaf .. nu .. skall fixa 20-20 bränsle och proppa om mend 12x8 har jag ingen hissnande vertikal prestanda .. orkar inte riktigt hela vägen.. en 13x4W står på önske listan nu ... då kärran klarar sig bra även i lågfart trots att det är en extra ! ... visst lite mer fart än ciben vill den ha men är fruktansvärt snäll även vid långsam flugning..

Tobbe O
2008-07-28, 12:27
Härligt att det ordnar sig.
Jag fick mina APC 13x4w idag om det är någon tröst:)

KenPro
2008-07-28, 17:06
Hej

Var inställningstipset något sånär vettigt även på din motor, jag kör min 1.5 varv ut exakt regulator 1 varv in, lågfart 2.5 varv från stängd, går kanon på 15 15. Uplever motorn som något klenare än min Saito 82 men med mycket bättre trottlingsegenskaper o lenare gång, har förhoppningsvis två till på väg hem snart. Ska börja mata den med mer nitro för mer pulver. Frågan är om nån vet hur hållbarheten är på dessa motorer om de sköts o nålas rätt innan de behöver service av nåt slag?

kenneth67
2008-07-28, 20:44
det funkade att utgå från ...fick snåla mer på lågfarten samt drygt 2 varv ut på fullfarten .. regulatorn hamnade precis nedanför kant .. går nog att justera in finare för mer power .. !
min gammla ys köpte jag beggad av tobbeo.. och vad jag vet var den orörd?? och knappa året gammal?? sen körde jag nog ur den 4-5 liter till innan det visade sig att vevhuset var sprucket pga sned motor bock antagligen .. ock jag kan ju säga att när den motorn plockades isär .. så syntes det knappt att den var körd sånär som lite sot vid ventilerna .. så sköter man och håller sig nått sånär med olja mm så håller dom nog inte sämre än en dyrare os el så ... sen allt är relativt ... går det på full mutter jämt så ja då rasar allt .. ;)