handdator

Visa fullständig version : Inkörning av elmotor.



DaEk
2008-07-08, 17:49
Hej!

När jag köpte min första elkärra tidigare i våras (above all yak 54 .25 med above all-motor och passande reglage) så tyckte jag att det var rätt dåligt med kräm i den. men efter några flygtimmar så har det blivit bättre drag och den sticker glatt iväg vertikalt utan något större gaspådrag.

Nu så när jag köpt min andra elkärra (above all sukhoi .40, jeti spin 66, 5s lipo) även denna med above all-motor (4820-14) så är inte draget något vidare, precis den känslan jag hade av den andra elkärran i början.

Är det bara något jag inbillar mig eller krävs det viss inkörning av elmotorer??

GöranB
2008-07-08, 18:12
Jag utgår ifrån att det är bortslösa rovor. Kullagren kanske behöver snurra lite för att "komma igång". Jag tror att det som körs in är accarna som behöver några cykler för att leverera full kapacitet.
Lycka till
Göran

Elflygarn
2008-07-08, 18:54
INstämmer med föregående talare. Ackarna kan behöva några cykler för att vakna till liv efter en tid på hyllan. Balanserar du dem? Jag kör alltid ett par cykler urladdning-balansering innan en ny ack åker in i planen.

Borstlösa motorer behöver ingen som helst inkörning, de ska gå 100% från början. De ska dessutom vara i princip underhållsfria så länge man inte kröker axeln. Ytterligare en anledning till att flyga el med andra ord :)