handdator

Visa fullständig version : Fånga videosignal i DV-kamera



sundqvistjohan
2008-07-12, 13:40
Jag har fått hem mina Fat Shark videobrillor och gjorde första flygningen idag. Det funkade ypperligt och inga problem med videosändningens räckvidd.

Jag skulle gärna också videobanda någon av mina flygningar och glasögonen har en AV-ut ingång (medföljde kabel med 3,5mm plugg).

Nu har jag fått tag på en gammal DV-kamera med AV in/out phones uttag (också 3,5mm plugg). Kameran heter Panasonic NV-MX7.

Hur ska jag få kameran att banda signalen som kommer genom kabeln från videobrillorna?

Om jag har kameran i "Camera"-mode visar den hela tiden den bild som kommer genom linsen. Då kan jag också starta inspelning genom att trycka på record knappen.

Med kameran i "VCR"-läge kan man ju spela av redan inspelat material i kamerans skärm. Då man går in i menyn i "VCR"-läget finns en undermeny som heter AV in/out setup. Den menyn finns inte i "Camera"-läget.

Ska jag ha kameran i "Camera"-läget eller VCR-läget när jag ska ha in bild genom AV-kabel? Någon som vet hur man gör?

Gyld
2008-07-12, 17:18
JSka jag ha kameran i "Camera"-läget eller VCR-läget när jag ska ha in bild genom AV-kabel? Någon som vet hur man gör?

Jag kan inte svära på hur du gör då jag inte haft exakt samma kamera, men jag har haft en annan Panasonic, och den skulle man ha i VCR-läge. Kör du i Camera-läge så blir det precis som du skriver bilden från linsen som kameran kommer att spela in.

Prova ställ den i VCR-läge som sagt. Sedan går du in i menyn och pillar lite där. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men där kunde man slå på att det var via AV-kabeln som man skall spela in.
Har själv kört på exakt samma sätt som dig tidigare, men som sagt med en annan kamera, och det fungerade fin fint.

Ut från min mottagare (dina glasögon) så hade jag en RCA-kontakt, och på kameran en 3,5mm AV-kontakt. Använde mig av den kabel som följde med kameran för att koppla samman allt. Om du inte har någon sådan kabel så kan du använda denna kabel från Kjelle: http://www.kjell.com/?item=37283&path=

Om jag fattade dig rätt så hade du alltså 3,5 mm kontakter på både kameran och glasögonen. Ja då använder du två kablar enligt ovan länk, och kopplar ihop dom med hjälp av denna kopplingsplint:
http://www.kjell.com/?item=37116&path=
Röd-Röd, Gul-gul och så vidare.....

Ser fram emot första filmen här på forumet!

Lycka till


/Gyld

Impulze
2008-07-12, 21:28
Min canon mv960 har man i "play" läge och aktiverar videoingången i setupen.

Borde vara nått liknande på panasonicen.
Hittade detta: http://www.fixya.com/support/p400576-panasonic_nv_mx7_mini_dv_digital/manual-14057/page-45
Ser ut som att man måste ha fjärren för att få det att funka.


Ser fram emot video! :)

//Matte

sundqvistjohan
2008-07-12, 23:20
Ser ut som att man måste ha fjärren för att få det att funka.

//Matte

Jo, jag kom till det själv när jag tittade i manualen, det är jobbets kamera och fjärrkontrollen är antagligen inlåst i ett skåp. Får nog hoppeligen tillgång till fjärrkontrollen nästa vecka.
Tack för länken!

Ska på meeting i morgon, de som vill ska åtminstone få testa glasögonen då.

sundqvistjohan
2008-07-15, 00:53
Nu har jag fått tag i fjärrkontrollen till kameran. Har tyvärr diverse problem ännu. Fat Shark skickade med en AV-kabel men den tycks fungera annorlunda än vanliga videokameror. Med kabeln fick jag en svartvit randig bild om jag stack in kontakten halvvägs i glasögonen. Det fick sin förklaring i följande sida i manualen:
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/FPV004.jpg

Fat Shark har tydligen jordkabeln på första området på 3,5 mm pluggen medan de flesta andra system har jorden på område 2.

Inga problem, tänkte jag, eftersom Fat-shark kabeln var delad. 3,5mm plugg till tre RCA-kabelhonor och tre RCA-kabelhanar till en annan 3,5mm plugg. RCA-kablarna har väl jorden i "skalet" och signalen i mitten.

Jag tog alltså videokamerans kabel med 3,5mm plug för kameran och RCA för Scart-kabel och anslöt den kabeln till Fat Sharks RCA-honkablar som gick in i glasögonen med 3,5mm plugg. Nu kom det bild, men tyvärr är bilden svartvit och rullar!!!

Vad beror detta på? I manualen står det att glasögonen automatiskt växlar mellan PAL och NTSC, men min teori nu är att min kamera och sändare sänder i NTSC och att detta inte är kompatibelt med DV-videokameran som använder PAL.

Vad tror ni? Bilden i glasögonen är knivskarp i färg - och så här ser det ut när man överför signalen till DV-kameran.
YouTube - FPV problem med överföring till DV-kamera

sundqvistjohan
2008-07-16, 16:12
Var till firma idag som reparerar tv- och videoutrustning. Kopplade ihop mitt system med videokameran och visade den svartvita rullande bilden i kameran (bra bild i glasögonen).

Direkt killen såg bilden sa han att det är olika videoformat (troligen NTSC på glasögonen och PAL i videokameran). Videoglasögonen har automatisk avkänning av NTSC och PAL, men det gäller bara AV-in signal. Av-ut signalen är alltså troligen NTSC.

Då frågade jag om det finns kablar med RCA-USB för direkt överföring av videosignal till datorn. Han nämnde att han sett en sådan kabel på Clas Ohlsson och jag körde dit.

Kabeln var svindyr, men nu funkar det - nu kan jag överföra video direkt från videoglasögonen till datorn (utan att ta det via videokamera).
Kabeln finns också på Clas Ohlsson i Sverige
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34051371

I kväll ska jag ta med laptopen till fältet, jag sätter ut film senast i morgon :-D

Impulze
2008-07-16, 18:24
Perfekt att det löste sig :)


//Matte

Gyld
2008-07-16, 20:55
Ja nu när jag såg din video här ovan så misstänkte jag att du precis som du kommit fram till, hade NTSC ut från glasögonen och att det var därför som det blev så dålig bild.

Varifrån köpte du denna utrustning, och vad fick du betala?

Är själv väldigt sugen att prova, och är därför VÄLDIGT sugen på att se ditt första resultat.
Nästan så sugen så att jag sätter mig i bilen bara för att komma och hälsa på och få se det live! ;)

/Gyld

sundqvistjohan
2008-07-16, 22:53
Gyld: Jag köpte utrustningen direkt från Fat Shark i november 2007. Sökte upp min visa-räkning och jag betalade 351€ (tror att det var kring $580). Då ingick glasögonen, sändare (500mW), AV-kablar och kamera. http://www.gowiththeshark.com/RCV922_Aviator_Edition_RC_aerial_video_glasses_wir eless_camera_500mW.html
Numera säljer de systemet via återförsäljare.

Det var först nu i juni jag skulle testa systemet för första gången i ett flygplan och då funkade det inte längre. Skickade tillbaka glasögonen och fick ett par uppgraderade och en ny CE-märkt sändare på 10mW utan extra kostnad. (CE-märkt och uteffekt godkänd i EU). För att slippa löda om kablar prövade jag i alla fall med min gamla 500mW-sändare och det funkade utmärkt. Jag kan alltså inte säga hur lång räckvidd 10mW sändaren har då jag själv nu kör med 500mW. Har aldrig tappat bilden under mina flygningar.

Men ARGH... nu har jag för långsam laptop. När jag har datorn hemma, löper det någotsånär bra, men när jag har datorn ute på fältet är det rena rama katastrofen.
Det ser ut som om datorn orkar lagra 1 bild i sekunden (när det i verkligheten i glasögonen flyter på perfekt). Att fånga direkt i dator kräver tydligen ett litet bättre grafikkort och bättre dator.

Laptopen är ingen "värstingdator" utan en vanlig "kontorsmaskin".
Intel Celeron processor 530
(1,73 GHz, 533MHz FSB, 1MB L2 cache)
Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100
1GB DDR2

Är det någon inställning i datorn jag kan ändra, eller är det alltid så att laptopar är långsammare när man inte har nätströmmen kopplad?

Jag ska försöka lösa detta med strömförsörjning och stänga alla program (F-secure, Messenger etc.) när jag försöker nästa gång. Tänker inte investera i en ny laptop för att bjuda er på film :-D

YouTube - too slow computer

Impulze
2008-07-17, 14:16
Vad använder du för program?? Hur är den kopplad till datorn, måste väl använda nått sorts capturecard.


//Matte

2008-07-17, 14:19
Klicka på batteriet nere i hörnet och välj hög prestanda

sundqvistjohan
2008-07-17, 16:56
Klicka på batteriet nere i hörnet och välj hög prestanda

Tusen tack :-) Datorn var inställd på låg CPU-hastighet när nätströmmen är urkopplad. Bara att flytta upp några steg till hög.

Impulze: Jag köpte "Dazzle DVD Recorder" från Clas Ohlsson http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=34051371

RCA eller S-video in i dosan och så USB-direkt i datorn. Programvaran som kom med var Pinnacle Instant DVD-recorder (Dosan är alltså till för att överföra gammalt analogt material som VHS direkt till DVD med en knapptryckning).

Jag vill inte ha mina filmer direkt till DVD utan till hårdskivan, så jag använder det videoimporteringsprogram som kräver minst systemresurser, dvs. Windows movie maker.

Gör ett nytt filmförsök senare, vi ska ha gäster nu i tre dagar.

sundqvistjohan
2008-07-18, 20:00
Tog med gästerna till fältet och gjorde ett nytt försök, nu flyter överföringen från FPV-brillorna till datorn ganska acceptabelt.
Filmen i denna tråd http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=181596#post181596