handdator

Visa fullständig version : programera simplex 18A esc



alex.e
2008-07-13, 19:00
nån som vet var man kan få se intruktions bok eller liknande till detta esc. behöver ställa om cut offen på mitt men de följer ej med nån instruktion då man köper det.

jocke1963
2008-07-14, 09:53
Det verkar inte finnas nån instrux ute på nätet....hmmm ?

Om du ställer gasen på fullt, kopplar in acken, hur många gånger piper den då, och i hur långa intervaller ?

alex.e
2008-07-14, 10:46
den piper 4 gånger och pipena är just efter varandra.

jocke1963
2008-07-14, 10:54
Slutar den pipa efter det eller forsätter den pipa 4 ggr i rad...?
Gör du detta med full trottel ?

alex.e
2008-07-14, 11:04
full plugg, i med batteriet, 4 pip just efter varandra, sedan är den tyst i ca 5 sec, sen pip.......2 sec.....pip........2sec............pip osv

alex.e
2008-07-15, 19:44
nån :(

kenneth67
2008-07-15, 20:10
hej! hadde ett simplex motr paket i min formosa ..
om jag inte minns hel fel sitter det en "bygling" på kabel eller på reglaget där du ställer cut off. för 2 el 3 celler .. är lite osäker där .. har du köpt reglaget löst eller en combo??
hoppas du INTE köpt simplex 1200 combo för det är skit reglaget är "dekal" trimmat och tål inte motor belastningen 600 och 900 combon e ok men det är samma reglage i 1200 som i 900 .. men annan dekal på !

till min combo fanns heller ingen manual med men det stod på själva paketet hur man skulle brygga för cut off enda anvisning som fanns med så tro inte dom är programerbara ..

alex.e
2008-07-16, 07:22
de är 500 motorn jag har men använder den inte lägre.....vad menar du med bygling? det finns en lite grej på reglaget som jag inte vet vad det är, kanske är den? men jag vet då inte hur man skulle kunna ändra någor på den.det ser ut som en typ av kontakt nämligen

kenneth67
2008-07-16, 16:11
det är antagligen en liten "kontakt" med 2 eller 3 stift .. där ställer du in cutoff men har ingen aning hur den skall byglas .. http://www.rc-butiken.se/ ta kontakt med tomas på denna adress under telefon tid mycket hjälpsam kille han kan säkert hjälpa dig anvisningen står på förpackningen och den har du väl inte kvar !?? annars får du prova med carrocar som är grossist och säljer dessa paket .. lycka till

alex.e
2008-07-17, 20:32
fick detta svar av atroxatrox på svensktmodellflyg så jag får väl forstsätta med timern

Svaret är nog att ingen har manualen.
Jag efterlyste den både här och på RCgroups förra sommaren.

En kompis köpte en komplett motorsetup med någon slags ringklockemotor med propellrar och detta reglage.
Motorn snurrar på fint och trottlar bra men cutoffen blev vi inte kloka på.
"Manualen" som fanns på kartongbiten som var stommen i förpackningen stämde inte med reglaget överhuvudtaget. Så vi var rätt lost där en stund.

Det slutade med att vi labbade fram vilken cutoff reglaget hade med ett labbaggregat med ställbar spänning. Det verkade varken vara avsett för LiPo eller NiMH, kollade inte om det var anpassad för blyackar ;)
Bygeln eller spakinställningar hjälpte inte mycket, det blev bara konstigare.
Bromsen kom vi inte heller åt att ändra vill jag minnas.

Kommer inte ihåg alla turer i ärendet men kontentan var att han fick flyga på timern för att inte dra ur acken för djupt.

Johan Nilsson
2010-10-23, 19:35
hoppas du INTE köpt simplex 1200 combo för det är skit reglaget är "dekal" trimmat och tål inte motor belastningen 600 och 900 combon e ok men det är samma reglage i 1200 som i 900 .. men annan dekal på !

till min combo fanns heller ingen manual med men det stod på själva paketet hur man skulle brygga för cut off enda anvisning som fanns med så tro inte dom är programerbara ..
Update så här mer än två år senare. Det är olika fartreglage, 30A är tyngre om det beror på mer kylmassa låter jag vara osagt men helt lika är dom inte.

Cut offen styrs med bygling, i mitt tycke onödig hög Cut off spänning. När reglaget slår ifrån mitt 3S ackpack på 1800 mAh så kan jag bara ladda i 750 mA. Kanske också en fråga om att cycla acken, den är sprojtans.

För att programera broms eller inte broms så ställ full mutter på trottelspaken och slå på sändaren innan ni stoppar acken i fartregalget. Omgående spelar reglaget en truddelutt med fyra eller fem toner med två olika frekvenser, tyst en stund 5 - 10 sekunder däreftter piper den enkelton med två sekunders mellanrum. Efter dessa fem toner piper den fem dubbeltoner och återgår till fem enkeltoner. Om man bryter strömmen till reglaget när det spelar enkelton programerar man bromslöst, bryt strömmen när det spelas dubbelton och ni får broms. Tonsekvensen när reglaget starts upp med trottelspaken på tomgång talar om hur broms är programerad. Ologiskt nog så är enkelton broms och sålunda är dubbelton bromslöst, tvärtom hur programeringen går till alltså.