handdator

Visa fullständig version : Tryck till infällbara ställ



Diesel
2008-07-13, 22:14
Tjena folk.

Hur mycket tryck tål en sådan sprayburk till infällbara ställ ?
Jag har provkört mina ställ och dom vill inte gå in om jag inte har 7 bar.
Robart har tryckmätare som skall kopplas på systemet som är till 150 psi / 10 bar.
Tål en sådan flaska det trycket ?

// Diesel.

mulder
2008-07-13, 22:21
Hej.

Jag pumpar mina "burkar" till MAX 10kg. Sen om det är att rekomendera är en annan sak.
Har man långa ledningar efter ventilerna så tappar man tryck i "burken" till att fylla ledningarna efter ventilerna. Mitt tips är att stanna vid ca 8kilo och räcker inte det så dra grövre ledningar och ev större burk eller seriekoppla 2st. Mvh Mikael Olofström

Krille
2008-07-13, 22:42
Grövre (större hål) ledningar ger inte högre tryck, bara högre luft flöde. Troligen lägre tryck eftersom det är mer luft i ledningen som måste komprimeras innan det är är jämntryck.

Men mulder kanske menar ledningar med grövre material som inte flexar lika mycket.

Sen kan du kolla så att allt står rätt till inne i ställen. Jag hadde pett par euro kit stäl en gång där ena benet hadde nån plast inne i cylindern som tog i en fjäder. Lite filande på den så blev det bra.

Ompa
2008-07-14, 19:20
Tjena folk.

Hur mycket tryck tål en sådan sprayburk till infällbara ställ ?
Jag har provkört mina ställ och dom vill inte gå in om jag inte har 7 bar.
Robart har tryckmätare som skall kopplas på systemet som är till 150 psi / 10 bar.
Tål en sådan flaska det trycket ?

// Diesel.
Om jag inte helt missminner mej så ska Robart system provtryckas mellan 110 - 140 psi vid felsökning. Så detta tryck ska ju uppenbarligen burken hålla. Personligen kör jag mina ställ på 8kg som minimum .

Ålänning
2008-07-15, 19:59
Har hjälpt till bygga en TF Cessna 310 med dubbla tuber. Har inte provat mer än typ 7 kg.
Går det bättre att få jämnare rörelse på Robartsen om man har högre tryck? Dom går så
ojämnt. Ibland går ena stället upp för sakta och nästa gång går ett annat ner fort osv.
Är ju nästan så servo med slower skulle vara skala-snyggare. Eller vad har ni för knep? Har
provat såna där strypare. Dyra grejer borde ju funka efter priset, så vi har säkert missat nåt.

Ompa
2008-07-15, 20:14
Har du den röda eller blå ventilen? Den röda går det nämligen ställa ut resp in flödet med. Fick ratta en del hit och dit på min för att få jämn rörelse till min Hellcat.

Ålänning
2008-07-16, 21:27
Har du den röda eller blå ventilen? Den röda går det nämligen ställa ut resp in flödet med. Fick ratta en del hit och dit på min för att få jämn rörelse till min Hellcat.
Menar du mig, så är det den röda. Den är lite knivig ställa in, men det jobbiga är ju att
det är så olika från gång till gång. Så ojämnt. Ett ställ kommer sakta, nästa kommer sakta,
sen kommer sista med mycket högre fart. Kanske dom glider dåligt. Men då borde det vara
lika varje gång.

Ompa
2008-07-16, 21:32
Mina ställ smörjde jag med symaskinsolja. Nu går dom finfint.