handdator

Visa fullständig version : Motroterande propeller? var kan jag köpa sådana?



leviterande
2008-07-16, 03:29
hej jag har ett projekt och behöver två propeller som snurrar åt ålika håll för de två motrerna, var finns såna att köpa , jag har sökt mkt men kunde inte hitta?


kalle

Sigun
2008-07-16, 08:30
Montera propellrarna på varsit håll så löser sig problemet av sig själv.

hakank
2008-07-16, 11:08
Tror verkningsgraden på propellern är klart försämrad om den är monterad åt "fel" håll. Trådskaparen kör händelsevis inte el? (i så fall bara låta motorn snurra åt andra hållet)

/Håkan

Sigun
2008-07-16, 11:26
Han har ju skrivit i elforumet så man hoppas ju på det :). och de är ju klart en mycket bättre lösning att bara vända på polerna till motorn :)

/Martin

De bidde inget besök i Tingsryd Håkan ? eller körde du vilse :)

sundqvistjohan
2008-07-16, 11:36
Jo, men frågan i första inlägget kvarstår - var kan han köpa propellrar till sitt projekt (en som roterar moturs och en i samma märke som är lika stor och har samma stigning som ska rotera medurs).

hakank
2008-07-16, 12:09
Tror Air Media har lite medursroterande. Det beror ju vilken storlek som efterfrågas. Om det går för sig att handla utomlands (och om man vill handla dom billigt) så är http://www.apcprop.com/ ett givet val.

Skulle dock nöjja mig med att skifta två kablar av de tre om det är bortslöst, eller plus-minus om borstat. En mer elegant lösning i sammanhanget.

(Martin, körde inte vilse. Själva eventet vi var där för hände på onsdagen..Förhoppningsvis kommer fler tillfällen)

/Håkan

leviterande
2008-07-16, 16:56
Tror Air Media har lite medursroterande. Det beror ju vilken storlek som efterfrågas. Om det går för sig att handla utomlands (och om man vill handla dom billigt) så är http://www.apcprop.com/ ett givet val.

Skulle dock nöjja mig med att skifta två kablar av de tre om det är bortslöst, eller plus-minus om borstat. En mer elegant lösning i sammanhanget.

(Martin, körde inte vilse. Själva eventet vi var där för hände på onsdagen..Förhoppningsvis kommer fler tillfällen)

/Håkan

jag kör med , borstlösa motorer .

har kollat i airmedia men de ser inte ut att ha eller ska man mejla dem kanske?

tack allihopa för hjälpen

Kaller

Palleman
2008-07-16, 18:21
hej hopp... RC Maffian kan ta hem Masterpropellrar som är vänsterroterande :D

leviterande
2008-07-17, 00:45
hej hopp... RC Maffian kan ta hem Masterpropellrar som är vänsterroterande :D

har du köpt därifrån, jag har inte hittat nåt där?

Kalle

Palleman
2008-07-17, 06:39
japp. köpte en 10x6 tvåbladig vänster. Dom har inte lagt uppdom på sidan vad jag vet men dom kan ta hem på ett par dagar eller så :D

leviterande
2008-07-17, 15:08
frågade dem igår, dom kan inte ta hem på minst en månad..


Kalle

Palleman
2008-07-18, 06:41
aj då :(

hakank
2008-07-18, 19:34
Verkar som denna person i en tråd i andra forumet fått tag på motroterande:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=173538&page=&CurrentMainTopic=1

Inser att jag var insnöad på skjutande propellar därav förvirringen ang. snurrande motor åt andra hållet. (vilket du då väl också måste ha)

Å inte kan jag skylla på att jag var full :rolleyes: :)


/Håkan

hakank
2008-07-18, 19:38
Förresten. Vad är det till för kärra? Funderar på en dubbelmotorig som nästa projekt..

/Håkan

pgrts
2008-07-18, 19:52
Även Grauphner har "vänstervridna" proppar av bra kvalitet.
Det är nog bara att fråga en fullsortimentshandlare så kan de tipsa.
Men som sagt - en mera specifik fråga ger säkert ett bättre svar.

pje
2008-07-28, 09:55
Fullkontroll har om man vill ha träpropp http://www.fullkontroll.se/electric-11x5-motroterande-p-4560.html

//Jörgen

Fyhren
2008-07-28, 13:20
Hej

RCM&E-tidskriften hade i Nov -07-numret en artikel om en firma PJS som har ett aggregat med två elmotorer som driver en rätt-roterande och en contraroterande propeller. Hemsidan heter www.pjs.cz och visar allt man behöver veta. Propellrarna är dim 8 x 6, priset var då ca 50 pund vilket är i storleksordningen 700 :-, det behövs dock ett fartreglage för varje motor.

Hälsningar
Peder Fyhr
LUND
flyger i
mfk VIKING