handdator

Visa fullständig version : Den bästa RC pryl jag någonsin köpt



hakank
2008-07-19, 07:25
Startar en tråd vars syfte är att om man av någon plötslig oförutsedd händelse skulle få pengar över :blink: (lotto, arv, löneförhöjning, dubbelt studiebidrag, gratis hyra en månad osv osv..) samt får lite köplust och vill ha tips på något nyttigt att lägga pengarna på. Man får gärna inkludera en liten motiviring. Jag börjar.

Spektrum DX6i

En elflygandes våta dröm. Inte en störning och lättprogramerad.

/Håkan

drjoshua
2008-07-19, 10:07
Wurst hangvinge, snabbare än en Zagi och en killer på hanget är min bästa pryl.

DaEk
2008-07-19, 12:36
Min laddare BC-6. Så otroligt mycket nytta man har haft av en riktig laddare. Strax efter kommer väll min 2.4ghz 7c.

Taylorcraft
2008-07-19, 16:51
Oj!

Det är flera ting som nog kan komma under rubriken "Den Bästa RC-pryl Jag Nånsin Köpt"... Men det är specielt två saker jag vill dra fram, som hjälper just mig med min RC-hobby och mycket mera;

Det första är min trogna vän genom mer än 25 år: Skalpellen! Skaft #3 där jag kan montera utbytbara blad i olika former. Bladen kommer i 100-pack, kostar etpar kronor per styck och ett paket varar upp till flera år. Just nu har jag två typer blad; #10 och #11. Dom skär "det mesta" från papper och klädsel, via depron och frigo till hårdträ och karbonfiber. Skaft #3 ligger perfa i min hand och ger bra precicion. Tyvärr kan det gå ett blad per snitt om man skär hårda grejer, dom tål inte all världens våld. Annars är dom så skarpa att man till tidet inte ens känner om man skär i huden - man får vara försiktig...

Tyvärr får man inte köpt detta över disk i Sveariiget, så nästan varje gång jag är i Norge passar jag på att köpa skalpellblad - bara så jag inte ska sitta i sjön en vacker dag... Jag har haft dom vanliga X-acto-knivarna, men även direkt från paketet skär dom sämre än skalpellbladen - så "världens mest använda hobbykniv" hamnade i skymundan i min verktygslåda. Själva skalpellskaftet har - som sagt - hängt med i över 25 år och kommer nog att göra det i många år till.

Sen tror jag nog att datorn också är en av dom bästa RC-prylarna jag nånsin haft! :o Den hjälpte till att lära mig flyga, jag kan designa plan med den och få fullskala arbetsritningar när det behövs. Sen kan jag också få info om sånt jag behöver, beställa hem grejer och även surra med andra likasinnade på forum som det här! :)

Det finns även andra, mera specialicerade grejer jag kunde nämna; t.ex. ljusbordet för att skära klädsel, alla "specialverktyg" man skaffat sig under åren, men jag tror nog inga av dom kommer upp mot dessa två när det gäller att vara användbara.

Just my two bits worth.

Emellertid: Skulle jag en dag få stålar över (så det räcker), ville jag nog investera i en Taig mikrosvarv, bandputs, kanhända en CNC-styrd fräs och en CNC-styrd 3D frigoskärare, samt en DesignJet-skrivare (minimum 36 tums rullbredd) så jag kan göra "riktiga" byggsatser av mina modelldesign. Tror nog skrivaren skulle komma först... - Eller varför inte en laserskärare också, när man nu ändå ska "bränna pengar" - (pun intended)... :D Motivationen, inspirationen och lusten finns; man ska bara ha lite dinero$, tid och plats för grejerna först...

Mvh

EPG
2008-07-20, 21:24
Min sändare, en Multiplex 3030.
Gammal som gatan men skitbra när det gäller programmeringen.

Lelle
2008-07-21, 08:06
Oj!


Tyvärr får man inte köpt detta över disk i Sveariiget, så nästan varje gång jag är i Norge passar jag på att köpa skalpellblad -

Mvh

Håller med dej Taylorcraft, skalpellen är ett ovärderligt verktyg. Blir dock lite förvånad när du skriver att bladen inte går att köpa i Sverige.
Jag köper mina "Swann Morton" i en vanlig affär för kontorsvaror. Har visserligen inte köpt på ett år, men tidigare har det iaf inte varit några problem.