handdator

Visa fullständig version : Os 55ax stannar



anpe
2008-07-19, 16:48
Har en OS 55ax som inte fungerar tillfredställande längre
Motorn är förhållandevis ny har sugit i sig ca: 3L metanol bestående av 18% olja, 10% nitro.
Startar utan problem och är väldigt varvvillig på marken men efter start på fullgas och därefter reducerad flygning på 1/3 gas STANNAR (tvärdör) den plötsligt efter ca 3-4 min.
Nytt glödstift OS nr:8 är monterat utan bättre resultat.
Har även rengjort förgasaren och bytat bränslefilter utan resultat.
Motorn är monterad inverterad i en SpaceWalker 50 med en 12X8 propeller i nosen.

http://www.osengines.com/engines/osmg0556.html

Efter 9 nödlandningar motager jag tacksamt tips och idéer vad som kan vara fel.

// Anders

Fot
2008-07-19, 19:16
Har du kontrollerat att alla slangar i tanken är hela?

/M

Sigun
2008-07-19, 22:10
Hej
Hade ett liknande problem på en kärra och där visade de sig att klunken i tanken ramlat av slangen. Har du kolla detta ?.

/Martin

Kamikaze
2008-07-19, 22:21
Testa med att återgå till grundinställningarna!

När hålet i förgasaren precis stänger.. Inte mer..Stanna där! Då vrider du in lilla luft / tomgångs nålen eller vad den nu kallas.... i botten! Sen ut 1 1/2 varv.......Sen vrider du ut stora högvarvsnålen 2 1/2 Varv till 2 varv .... Utgå därifrån..!

Hellre lite fetare än för mager....då går dom ******na ;)

Krille
2008-07-19, 22:28
Kolla även så att klunken ligger där den skall. Skaka på planet så hör du om klunken åker omkring. Jag har varit ute efter att klunken hamnar där framme i tanken med liknande resultat. Bara å skaka tillbaka deni så fall

LAB
2008-07-19, 23:06
Hej jag hade samma problem med min 55a o de visade sig att klunken hade ramlat fram o fastnat
Lasse

MasterMag
2008-07-19, 23:23
Skruva ut nålen som har ett spår för mejsel i sig 1/8 varv. Kom ihåg att fullgastesta och justera huvudnålen också givetvis. Min var likadan när den började bli inkörd.

Palleman
2008-07-20, 09:40
2-taktare är *****känsliga på förgasarinställningarna.. Helt klart låter det som om den får för lite soppa..

anpe
2008-07-20, 21:39
Lite justerande på tomgångsnålen gjorde susen, har kört 2 tankar utan problem idag.
Jag tror också att en betydande orsak var överhettning eftersom SpaceWalkern har en väldigt tät motorkåpa utan avluftning så steg motortempen dramatiskt efter ett par minuters gång vilket nu är fixat.

Tackar för tipsen.

// Anders