handdator

Visa fullständig version : Dubbla servo på höjdroder utan computer radio



Sigun
2008-07-21, 20:23
Hej hopp
Har en kompis som köpt sig en Above All Sukhoi-31 och på denna modell sitter de dubbla servo till höjdrodret som monterat i bakkant på modellen. Hur löser man detta om man har en Hitech Laser 6 som det inte finns några mixar i eller andra finesser. Han har prövat med en y-kabel men säger att de inte funkar. Har även testat att vända och dona på servorna men inte fått till det.

Skulle de funka med en servo reverser ?..

Tacksam för tips på hur han ska lösa problemet.
/Martin

DrHanke
2008-07-21, 20:28
hmm borde det inte bli rätt om man vänder servot 180grader? Det finns från futaba en servoreverserare, det smarta med den är att det är en in å två ut med justering av den ena vilket gör att man kan "sub"trimma ena servot.

Sigun
2008-07-21, 20:29
länk länk länk !!.. till futaba eller vem som nu säljer den?

denna ? http://www.futabarc.com/radioaccys/futm4150.html

gimbo
2008-07-21, 20:33
Något sånt här kanske?
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAFN1

http://www.grandrc.com/inc/sdetail/47894

DrHanke
2008-07-21, 20:33
precis! Den är specielt bra nu när futaba bara har haft 6k hemma... warben å bokis har blitt storförbrukare av den... både skev, klaff å höjden...

Brauer
2008-07-21, 20:33
Sätt ett servo med kabeln framåt, och ett med kabeln bakåt så ska det funka. De går ju åt samma håll (ur servots synvinkel) så då får ni vrida ena servot.

DrHanke
2008-07-21, 20:35
Sätt ett servo med kabeln framåt, och ett med kabeln bakåt så ska det funka. De går ju åt samma håll (ur servots synvinkel) så då får ni vrida ena servot.

ja skrev ju vrida 180grader, då var ja inte fel ute? :)

Sigun
2008-07-21, 20:36
finns den att köpa i sverige ? och vart isåfall

DrHanke
2008-07-21, 20:49
tja hos ÖMH men ser att den inte finns på hemsidan... Får säga till dem om det... Finns säkert hos fler!

hakank
2008-07-21, 20:59
Jag pillrade ihop det sista på min Sucke från Full Kontroll, 140 centimetaren igår, och misstänker at det är densamma här? Servoproblemet går bara att lösa i detta fall med servoreverserare eller som jag gjorde löda om ett av servona. (Skifta plus-minus på motorn samt de två ytterkablarna på potentiometern.)

(Förr i tiden kunde man köpa reversrade servon)

/Håkan

Brauer
2008-07-21, 21:00
ja skrev ju vrida 180grader, då var ja inte fel ute? :)

woopsi. Så går det när man skriver svar och gör kaffe innan man trycker på skicka ;)
Nu blev det väl ordentligt understruket åtminstone.

Ps! Såg dig allt i Gävle ;)

DanneG
2008-07-21, 21:05
Använder man Hitecs digitala servon kan man använda en servoprogrammerare och reversera servot via dess mjukvara. så har jag gjort på min extra

hakank
2008-07-21, 21:05
För att behälla samma rotation på servot och samtidigt köra dom "rygg mot rygg" hjälper bara att sätta dom på olika höjd. Om de är samma kärra som jag har så sitter servouttagen i kroppen på samma höjd tyvärr.. (Samtidigt kan sägas att det är ett helsike att få dom att gå symmetriskt i den konfigurationen..) Röstar för omlödning enl. mitt tidigare inlägg.

/Håkan

Ludde
2008-07-21, 22:08
Sätt ett servo med kabeln framåt, och ett med kabeln bakåt så ska det funka. De går ju åt samma håll (ur servots synvinkel) så då får ni vrida ena servot.

Fel :-) ni måste vända på kablarna till motorn och dom yttre kablarna på potten i servot.. då går det.. tro mig .. tyckte mig nog skulle fixa detta utan lödning för ett tag sedan.. fick ge mig.. :-)

Bluebird servon e jätte enkla, dom jag testade på, potten sitter fast men kretskortet som dom går till gick att vrida ett halvt var sedan jag lött loss det.. skifta på motors sedan. klart.. te en bärs så blire roligare oxo

Krille
2008-07-21, 22:13
Sätt servo oken åt varsit håll. Ett uppåt och ett nedåt. Men se till att servo armen har 90grader mot stötstången så ska utslagen bli lika.

sundqvistjohan
2008-07-21, 23:35
Sätt servo oken åt varsit håll. Ett uppåt och ett nedåt. Men se till att servo armen har 90grader mot stötstången så ska utslagen bli lika.

Precis, det är det enda möjligheten utan att löda. Ni kan snurra servot hur många varv som helst med kabeln framåt eller bakåt - det är enbart om den ena servoarmen pekar uppåt och den andra neråt (om servona går åt samma håll) som det lyckas att få höjdroderhalvorna att gå åt samma håll.

Min Sukhoi 31 som jag köpte begagnad (178cm spännvidd) var monterad på detta sätt med Y-kabel. Tycker det har fungerat bra så jag har inte ändrat på setupen och använt mixar.

kenneth67
2008-07-22, 08:32
maffian har servo reverserare sigun .....