handdator

Visa fullständig version : Beräkning på el motorer



darkiesan
2008-07-24, 14:57
Hej!

Detta kanske redan finns i någon tråd, men jag ställer ändå frågan.

Jag har lätt att få ihop beräkningen av motor och fartreglage på följande sätt:

Vikten på modellen inklusive allt ger vilken motor jag måste ha.
Motorn styr sen fartreglaget.
Max Amp på fartreglaget styr sedan vilken C jag skall ha på mina ackar.

MEN hur vet jag vilka ackar jag vill ha? Dvs kan jag stätta likhets tecken mellan effekt i Watt och P=U*I, där spänningen U är på ackarna och srtyrkan I är på fartreglaget?

Det kanske iofs står i specarna på en bra motor när man köper den vilken effekt man får ut och vilken spänning man bör använda?

Orsaken är att jag har ett plan med en 480 W borstmotor och vill byta till borstlöst. Jag har sen tidigar een borstlös motor (3100 kV) med ett fartreglage (25A). Den utvecklar med 11,1 LiPO ackar alltså som mest c:a 270 - 280 W. Detta är ju mindre än de 480 W som borstmotorn är på. Men å andra sidan har den motorn fartreglage på 20A och spänning på 8,4 V fråns sina ackar. Det blir ju inte 480 W...

Kan någon hjälpa mig redau ut detta?

mvh
Patrik

jensj
2008-07-24, 15:07
Det finns fler saker som styr vilken motor du skall ha, t.ex. vilken propeller du vill använda. Det är en jäkla skillnad på 400W med APC 4.75x4.75 eller 400W med APC 12x7.

Den motor du var behöver nog en växel för att dra en "normal" prop. Om du har en pylonmodell blir det nog bra att köra oväxlat...

Som sagt, vad är det för modell och motor?

pgrts
2008-07-24, 16:56
Du har nog misstagit en 480 motor för att vara på 480W.
De galma borstmotorerna exempelvis 370 400 600 osv var längdmåttet på motorn - alltså en 400-motor var ca 40 mm lång.
Det du beskriver med en 480-motor med 20A reglage och 8,4V ack verkar vara en standardmotor för enklare plan på ca 500-800 gram.
Om det inte var någon växellåda till din gamla motor så bör din nya borslösa motor fungera mycket bra.

darkiesan
2008-07-24, 23:01
Det finns fler saker som styr vilken motor du skall ha, t.ex. vilken propeller du vill använda. Det är en jäkla skillnad på 400W med APC 4.75x4.75 eller 400W med APC 12x7.

Den motor du var behöver nog en växel för att dra en "normal" prop. Om du har en pylonmodell blir det nog bra att köra oväxlat...

Som sagt, vad är det för modell och motor?

Som någon fånagde är det en 480 motor med okänd effekt.

Proppen är c:a 18,5 cm x 1,5 cm med okänd stigning. Modellen är en lättvikts som väger 560 gram startklar.

darkiesan
2008-07-24, 23:02
Du har nog misstagit en 480 motor för att vara på 480W.
De galma borstmotorerna exempelvis 370 400 600 osv var längdmåttet på motorn - alltså en 400-motor var ca 40 mm lång.
Det du beskriver med en 480-motor med 20A reglage och 8,4V ack verkar vara en standardmotor för enklare plan på ca 500-800 gram.
Om det inte var någon växellåda till din gamla motor så bör din nya borslösa motor fungera mycket bra.

Mycket riktigt har jag missförstått vad det betyder. Man räknar alltså effekt P = U*I som vanligt?

Är det så, bårde jag gå från c:a 160 - 170 W till c:a 280 W, och det borde ju vara Ok!

Modellen väger 560 gram och har direktdrift idag, ingen växel.

Patrik

pgrts
2008-07-25, 22:21
Din borslösa motor med KV på 3100 skulle nog direkt kunna ersätta 480-motorn om du haft 2 cells LiPo. Med 3 celler får du gissningsvis ett mycket högre varvtal och borde haft ett KV på drygt 2000 för att få samma verkan som med den gamla motorn.

Har du kontrollerat dina uppgifter från första inlägget eller är det siffror från en beskrivning? Det är viktigt att du har rätt propeller så att du inte grillar den nya motorn.
Lycka till!

darkiesan
2008-07-26, 14:49
Din borslösa motor med KV på 3100 skulle nog direkt kunna ersätta 480-motorn om du haft 2 cells LiPo. Med 3 celler får du gissningsvis ett mycket högre varvtal och borde haft ett KV på drygt 2000 för att få samma verkan som med den gamla motorn.

Har du kontrollerat dina uppgifter från första inlägget eller är det siffror från en beskrivning? Det är viktigt att du har rätt propeller så att du inte grillar den nya motorn.
Lycka till!

Jag mätte propellern själv. Motorn har jag korrekta speccar på. Det du säger egentligen är att jag borde växla ner motorn tex 2:3?

pgrts
2008-07-26, 23:36
Att växla ner motorn är kanske ingen bra idé.
Du ska bara kolla upp så att du får en propeller som passar till din nya motor med det batteriet du ska använda till motorn.
Det är inte säkert att det är samma propeller som satt på din 480-motor som blir bra på den nya motorn.
Den motorn du nämner med kv 3000 är säkert jättebra på ett flygplan typ "Jet".
De flesta mera akrobatiska modellerna mår bättre av en stor propeller som inte snurrar så fort.

darkiesan
2008-07-27, 00:41
Att växla ner motorn är kanske ingen bra idé.
Du ska bara kolla upp så att du får en propeller som passar till din nya motor med det batteriet du ska använda till motorn.
Det är inte säkert att det är samma propeller som satt på din 480-motor som blir bra på den nya motorn.
Den motorn du nämner med kv 3000 är säkert jättebra på ett flygplan typ "Jet".
De flesta mera akrobatiska modellerna mår bättre av en stor propeller som inte snurrar så fort.

Ok både större propeller och kanske med mer stigning för att kompensera för det högre varvtalet?