handdator

Visa fullständig version : Mottagare 6-Kanal 2.4G FASST



Dawson
2008-07-24, 22:22
Tjenare

Jag vart o tövlade lite vid senaste flygning, jag råkare lägga min gladiator i backen. Har ett problem bara, mottagaren har ju 2 antenner. som ska ska monteras enligt 90 graders modellen. Men ena antennen gick av under kraschen. så till till frågan: Kan man löda ihop antennen? den gick ju av utan för skalet eller vad man ska kalla det, så man kommer åt hur bra som helst. Försämrs räckvidd och mottagning av lödningen? Vågar man riskera det att krascha ett till flyg p.g.a. dålig mottagning isånnafall?

mvh

Palleman
2008-07-24, 22:35
Radiofrekvens (växelström) på 2400000000 svängningar per sekund ställer rätt ordentliga krav på apparaturen... du får sämre "gain" i antennen om du inte får ihop den i exakt rätt längd.. sedan så finns risken med massa fenomen om lödningen inte blir 100% :(

Njä... löd om du vill men jag hade pensionerat mottagarn eller låtit en elektronikverkstad reparera.

Dawson
2008-07-24, 22:38
Okej, kanske det är billigare i slutändan att köpa ny hör jag då. Om man tänkte efter om vad som kan h'neda om mottagningen slutar funka:P

Sigun
2008-07-24, 22:42
Löd ihop och gör räckvidds test.. eller spar den till inomhus flygning eller nått annat mindre projekt.

/Martin

Palleman
2008-07-24, 22:50
Helt rätt Martin ;) Bra idé!

Sätt den i nåt mindre viktigt och ha skoj som fan :D bygg nåt enkelt i kanalplast lr likn.

js_
2008-07-25, 07:43
Tjenare

Jag vart o tövlade lite vid senaste flygning, jag råkare lägga min gladiator i backen.

mvh
Det va väl inte du som tövla,det va väl tillverkaren av planet som hade gjort det för svagt,eftersom det inte håller o dra lite i höjdrodret:)

Krille
2008-07-25, 09:40
Löd ihop antennen, ta skjutmått å mät den andra antennens längd och sedan kortar du av den nylödda antennen i exakt samma längd.

Visst kan lödningen bli dålig. Men se bara till att du får upp ordentligt med värme i tennet så det inte blir en kallödning. Samt att du håller kablarna helt stilla medans tennet stelnar.
Om folk bara anade hur lite tenn det igentligen behövs skulle man nog inte vara lika rädd för att löda längre :)

DrHanke
2008-07-25, 12:14
det finns antenner att köpa... Den är utbytbar, om du kollar och lyfter locket på mott så ser du att antennerna går att byta ut enkelt.

Dawson
2008-07-25, 12:52
det finns antenner att köpa... Den är utbytbar, om du kollar och lyfter locket på mott så ser du att antennerna går att byta ut enkelt.

Okej, tack för tipset drhanke. Men jag räkade komma in på modellhobbys sida igår och beställa en ny.
Men som alla andra har skrivit, så kan man ju löda ihop den och spara den, till något mindre viktigt flyg. :D
Kanske man skulle börja med inomhusflygning trots allt nu då när man har en mottagare till sånt

pgrts
2008-07-25, 14:42
Innan du löder ihop så kolla så att det inte är en coax.
Jag vet att någon av 2,4 har rätt så långa antenner men enbart en liten del ytterst är "aktiv" antenn och resten från mottagren och ut är skärmad.
Följ i stället drHankes råd att byta ut antennen helt när det finns som reservdel.

Palleman
2008-07-25, 15:51
den som följde med 6EXP har coax... knepit att löda 1,5mm tjock coaxkabel :(

Nexus
2008-07-25, 16:20
DR Hanke menar här:

Mottagarantenn R606FS 150mm
Art Nr: FP08A15801 150mm antenkabel för 2.4ghz för dig som har ett större flygplan och vill ha antennerna på utsidan.

För att montera denna krävs det att du öppnar din mottagare.

Hos ÖMH Förstås

MVH Steve

:D :D :D

Dawson
2008-07-25, 18:29
Okej, ska se vad som händer med mottagaren i framtiden nu då.. sparas eller löda eller ny antenn.. tider utvisar det..

McRegor
2008-07-25, 19:22
Hej,
Skicka den till Futaba-servicen här i Sverige - tror inte det kostar så många kronor att få en ny antenn monterad.
Hälsningar
Roger

DrHanke
2008-07-25, 22:57
McRegor 159:- + montering å porto... billigare å göra det själv och väldigt enkelt. Man snäpper upp plastlådan tar ur den trasiga antennen å kilckar i den nya... gjort på 1min :)

McRegor
2008-07-25, 23:06
Hej,
Ja, var det så enkelt så är det väl bara att köpa en ny och "klicka" fast. Trodde i min vanliga enfald att den skulle lödas och det kan ju vara lite småpyssligt i modern elektronik - bättre då att låta proffsen sköta detta. Men det behövs ju inte här så då borde valet vara rätt enkelt..
Hälsningar
Roger

DrHanke
2008-07-25, 23:30
klickon väldigt smart så man enkelt kan göra det själv, även futaba har väl kommit på att de behöver göras :)

Bild på kontakterna, de finns på elfa men samma pris som minicars har...
Elfa nr: 46-144-00
Med sladd: 46-144-75 (då får man kapa bort den ena kontakten å skala kabeln själv)
Vill man göra sig en riktigt extern antenn som Jet flygarna har kan man använda sig av detta:
Elfa nr: 46-144-83 samt en antenn tex från wlan routern hemma :) borde bli ett bra drag i mottagningen då... kalla det range extender :)