handdator

Visa fullständig version : Caliber 30



sundqvistjohan
2008-07-29, 22:58
Jag har flugit flygplan aktivt nu i 3 år och har mycket att lära på den fronten än, men i min simulator (AFPD) övar jag med helikopter då och då. Hovring, loop, roll och flygning med "nose in" klarar jag åtminstone i simulatorn.

Har tänkt vänta med helikopter ett tag till, men nu har jag fått nys om en kille som vill bli av med sin helikopter (han har inte flugit själv överhuvudtaget).

Han har en Kyosho Caliber 30 med O.S 32SX-H motor, och helikoptern har i princip endast blivit intrimmad av en helikopterflygare, annars har den inte varit i luften överhuvudtaget.

Fick veta att han knappast kommer att flyga den i framtiden heller, och vill sälja allt han köpt för 350€.

Nu vill jag veta (helst i dag den 30 juni) om det är ett bra pris, eller ska jag skaffa något annat.

I priset (350€) ingår:
- Kyosho Caliber 30
- Gyro (knappast något av de bästa men ändå)
- O.S. 32 SX-H motor
- Standardservon som följde med en Multiplexradio av något slag
- Multiplexradion (kommer att använda min egen radio i alla fall)
- Starter
- glödpanel och diverse annat (som jag redan har)

Kommer antagligen att försöka avyttra radion, "fältboxen" och det övriga som följer med, men vill veta om priset är "bra", "halvbra" eller "dåligt".

Ska jag slå till?

Ompa
2008-07-29, 23:17
Hur har du det med tillgången av resevdelar?
Känner en som sitter med en sådan, han påstår inte jag, att det är svårt att få fram reservdelar plus att dom är dyra.
Kolla även på www.rcheli.se (http://www.rcheli.se) många av killarna där kan det mesta ;-)

gimbo
2008-07-29, 23:26
Att reservdelarna till Caliber ska vara dyra är vad jag hört med. Men det är ryktesvägen jag hört det, så det är inget jag vet med säkerhet.

Däremot så vet jag att det är billigt med reservdelar till Raptorer :)

Ompa
2008-07-29, 23:52
Har själv haft både Caliber 30 och Raptor 50 varav jag tyckte Raptorn flög bättre, billiga reservdelar och mängder av options, bling bling etc från bla Quick UK.

Snickarjävel´n
2008-07-30, 07:37
Har själv en Caliber30 där jag skaffat bla nya länkar och lager till rotorhuvudet , väljer man att köpa sakerna från tex cyberheli eller helikraft så är inte reservdelarna farligt dyra enligt mitt tycke. Kanske aningen dyrare än till Raptorn men inte dyrt i sig.

Ett bra gyro är att rekomendera , sitter ett futaba 401+9252 servo i min numera och den går som en rälsbuss.

sundqvistjohan
2008-07-30, 19:32
Det blev Caliber 30:an. Killen som själv aldrig flugit helikoptern (den har blivit intrimmad av en som kan flyga) ville bli av med allt. Trots att jag har radio och startutrustning tog jag rubbet.

-Helikopter
-O.S 32SX-H motor
-elektroniken (inkl. något gyro, ska kolla vad det är)
-radio (Multiplex Cockpit MM)
-fältbox med 12v ack, starter för heli, glödpanel
-1 gallon bränsle och diverse småprylar
-alla manualer

fick det för 325€

http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Caliber002.jpg

Casimir_rc
2008-07-31, 06:29
Lycka till!
Kan man få det billigare? :P

Gubbin
2008-07-31, 08:13
flottan utökas i snabb fart, inget :willy_nilly: hemma?

När skall det "premiäras"?

Svågern

sundqvistjohan
2008-07-31, 19:25
Flyger mina flygplan nu när jag bara har drygt en vecka kvar av semestern. Ska sätta mig in i sändarprogrammeringen och setupen i höst. Då lär det finnas regniga och blåsiga dagar då man kan läsa manualer och rc-helikopterlitteratur.