handdator

Visa fullständig version : servon dra olika!??



kenneth67
2008-07-31, 14:58
jaha premiären sket sig ..pga servon som inte drar lika ! eller så har jag fepplat till det ..
funderar på att lägga allt i en påse slå på det med slägga skicka till baks å säga detta var vad som blev kvar !

skäm å sido 2 servon till höjden .. ett per halva altså .. det ena av servona reagera efter det andra .. och ger dessutom mer utslag samt att dom centrerar olika .. trots ok centrum från start då jag inte kan mixa in detta så använder jag mig av en servo reverserare .. kan denna ha ngn påverkan på servo rörelsen ?? skall tilläggas att jag startade med vanliga standard servon från bms och fick lika rörelse men dom var lite klena .. bytte dessa till starkare snabbare med metall drev i .. från scanner rc ... ngn som har erfaren het av dessa servon bra el dåliga ..

sundqvistjohan
2008-07-31, 16:04
Vilket plan var det premiär för? Vad har du för sändare?

kenneth67
2008-07-31, 16:43
min nya cap231ex
men problemet löst nu .... ksatade servo reversern åt sidan o vände helt sonika på servo armen .. nu följer servona och höjd roder varandra ... trots att ena linken ligger åt fel håll då ... så imorn kanske .... premiär ...
radio snawa vg6000

sundqvistjohan
2008-07-31, 17:15
Kollade Sanwa vg 6000 manualen, och kunde konstatera att det inte står något om 2 kanaler för höjdroder. Märkligt att låsa kanal 5 till landningsställ (utan en enda fri mix).

Men det funkar ju bra med ena servoarmen uppåt och andra neråt också. Tur att du hittade felet - lycka till på premiären.

Lelle
2008-08-01, 08:05
Varför inte helt enkelt löda om kabeln i servot. Jag har gjort det och det funkar perfekt utan servoreverserare. Då får du linkarna på "samma" sida.

Ålänning
2008-08-01, 10:20
Varför inte helt enkelt löda om kabeln i servot. Jag har gjort det och det funkar perfekt utan servoreverserare. Då får du linkarna på "samma" sida.
Är det inte 4 kablar som skall lödas om (motor-par + pot-par som svängs om)?
Eller har jag fumlat på med nåt gammalt sätt jag ... =/ (Har vänt några servon).

Lelle
2008-08-01, 13:20
Jo, det stämmer. Vänd kablarana på motorn och så byter du plats med ytterkablarna på pot´en så ska det fungera . Jag gjorde så på en av mina Hitec 6525 till ena höjdroderhalvan. Är naturligvis lite pilligt men med lite tålamod så går det. Sedan säkrade jag lödningarna med med ett klick epoxi.