handdator

Visa fullständig version : 35MHZ vs 2,4GHz föreläsning/seminarium



Gyld
2008-08-02, 12:12
Tar mig friheten att dubbelposta detta då kanske inte alla sett den andra tråden under frågor till styrelsen.... Hoppas ni har överseende..


Ja för er som eventuellt undrar då....

Det kommer att bli en föreläsning/seminarium om 35MHz och 2,4Ghz på årsmötet nästa söndag.
Detta kommer även att sändas live via Bambuser, så att de som inte kan deltaga fysiskt på plats ska kunna ta del av det via datorn istället.

För dom som kommer att deltaga via datorn så kommer det att finna möjlighet att ställa frågor med mera via en chat. DrHanke kommer att ha ett öga på allt som skrivs i chatten, och vi skall försöka att ta upp så mycket som möjligt av det som kommer den vägen för att skapa en internaktivitet på det hela.

Har man inte möjlighet att varken deltaga fysiskt på plats, eller via datorn under själva föreläsningen/seminariet, så kommer man att kunna ta del av det i efterhand via datorn. Då kommer man givetvis inte att kunna påverka innehållet med frågor.... men det kanske du redan listat ut!


Den exakta tiden och adress till hemsidan där sändningen och chatten kommer att finnas meddelas senare här på forumet.
Men gissningsvis så blir det strax efter det att årsmötet är avslutat. men låt oss återkomma med detta.


/Gyld

Sigun
2008-08-02, 23:33
Härligt Gyld.. kommer även årsmötet att sändas via Bambuser ?. Vore ju kanon isåfall.

/Martin

Gyld
2008-08-03, 06:53
Härligt Gyld.. kommer även årsmötet att sändas via Bambuser ?. Vore ju kanon isåfall.

/Martin

Jag vet inte hur styrelsen vill ha det.
Jag har erbjudit tjänsten till Ove i alla fall, och bett honom kolla med styrelsen om dom vill att jag sänder även detta.
Hoppas kunna återkomma med ett positivt besked i ärendet! ;)


/Gyld

Hyperboy
2008-08-03, 07:44
Härligt ! ska kolla såklart.

DrHanke
2008-08-03, 21:54
Klart hela årsmötet sänds live!! Oavsett vad styrelsen säger så är RCFF öppet det skryter vi ju om så de kommer garanterat sändas live...

Gyld
2008-08-03, 21:59
Klart hela årsmötet sänds live!! Oavsett vad styrelsen säger så är RCFF öppet det skryter vi ju om så de kommer garanterat sändas live...

Ja får jag bestämma så bör det sändas live för att visa på transparans innom förbundet.
Vi ska ju inte ha något att dölja, så om inte styrelsen säger blankt nej, vilket skulle förvåna mig, så ska jag se till att sända även själva mötet live.

/Gyld

Gyld
2008-08-03, 22:03
Dessutom skall ju ett årsmöte hållas öppet för alla, även icke medlemmar, som vill deltaga. Detta gäller väl visserligen endast fysisk närvaro, men det borde ju ytterligare väga för att sända det live.

/Gyld

AM
2008-08-04, 15:59
Javisst, det är självklart vi ska sända live. Detta under förutsättning vi endast når ut till RCFF's medlemmar.

Det finns vissa ämnen - mål och projekt - som jag personligen inte tycker ska läckas ut ännu. Med Korpen i färskt minne.

Men det är inga problem att ha en offentlig resp. sluten del av årsmötet.

Mvh
Ove

Gyld
2008-08-04, 22:13
Javisst, det är självklart vi ska sända live. Detta under förutsättning vi endast når ut till RCFF's medlemmar.

Det finns vissa ämnen - mål och projekt - som jag personligen inte tycker ska läckas ut ännu. Med Korpen i färskt minne.

Men det är inga problem att ha en offentlig resp. sluten del av årsmötet.

Mvh
Ove


Jag kan inte till detta årsmöte erbjuda en lösning där bara medlemmar kan deltaga då det jag kan erbjuda ligger helt öppet på nätet så att vem som helst kan ta del av det.

Så som jag ser det så har vi tre alternativ om ingen annan har en annan teknisk lösning som garanterar medlemskap för att kunna deltaga via Internet.

1. Vi sänder inte mötet över huvud taget.

2. Vi sänder allt i sin helhet

3. Vi inleder mötet och behandlar dom saker som styrelsen anser kunna ske offentligt, och sedan stänger man av kameran och ta det lite mer känsliga för de som endast är på plats fysiskt.

Att hålla på och slå av och på kameran hela tiden kommer inte att fungera på ett praktiskt sätt för de som vill deltaga på distans. Så om det skall sändas så får det enligt mitt tycke bli en komplett sändning i sin helhet av årsmötet. Eventuellt om man kan avhandla de lite mer "känsliga" delarna efter det ordinarie årsmötet (med kameran avstängd) och då kalla detta för ett medlemsmöte eller liknande.


Men som personlig reflektion så kan jag inte riktigt förstå varför vissa delar skall hållas mer hemliga än andra. Jag har dock följt debatten om Korpen med mera och kan bara beklaga allt som hänt där.
Men det som jag tycker man skall ha i åtanke är ju att ett årsmöte i en ideell förening skall hållas öppen för alla som vill deltaga, oavsett om du är medlem eller ej. Givetvis så syftar man då på fysisk närvaro.
Om någon nu verkligen vill ta del av våra mål och projekt och det är tänkt att detta skall behandlas på vårt årsmöte, ja då ska ju dessa personer kunna deltaga fysiskt på mötet utan att bli hindrade, oavsett medlem eller ej.
Hur ska jag annars som icke medlem kunna avgöra om föreningen är något för mig?

Om man skall avhandla så pass känsliga saker så man inte vill att utomstående skall ta del av det så bör man nog inte göra detta på ett årsmöte, utan istället göra detta på ett medlemsmöte eller styrelsemöte. På sådana möte kan ju "allmänheten" hållas utanför debatten.


Jag förstår till fullo dina synpunkter Ove, allra helst med tanke på det som hänt tidigare.
Att sända live är ju ingenting som föreningen är skyldig att göra, utan detta skall väl mer ses som en service för medlemmar som ej kunnat deltaga fysiskt. Däremot så kan vi ju inte hindra icke önskvärda icke medlemmar att deltaga fysiskt, så frågan är då om vi skall hindra dom och våra medlemmar att deltaga via Internet?


Jag låter det slutgiltiga beslutet om detta tas av styrelsen.


/Gyld

DrHanke
2008-08-04, 23:40
Hursom har du nån agenda Kenneth så ev frågor kan kluras ut av våra kära medlemmar?

Gyld
2008-08-05, 09:46
Hursom har du nån agenda Kenneth så ev frågor kan kluras ut av våra kära medlemmar?

Ja i korthet så kommer det att se ut ungefär på följande sätt:

Jag kommer att ge en enkel inblick i hur en radiosignal ser ut när den lämnar sändaren och vad mottagaren lyssnar efter.

Vi ska prata om några olika typer av störningar som kan uppstå och hur vi eventuellt kan göra för att minska störningarna.

Vi kommer att gå igenom vad som kan hända om vi får en störning i de olika systemen.

Sen kommer jag att prata en del om effekt just med tanke på att detta diskuterats livligt framför allt gällande 2,4GHz utrustning.


Och min förhoppning är att det inte bara är jag som kommer att prata. Jag vill nämligen att alla andra som har erfarenheter och upplevelser delar med sig av dessa.
Jag kommer att leda diskussionen och att visa en Powerpointpresentation som jag kommer att använda för att förklara många av dessa bitar.
Men jag vill att du som deltagare hela tiden är med och avbryter med frågor och erfarenheter.

Som ett litet "mål" med det hela har jag satt upp att du som deltagare skall få en bättre inblick i skillnaderna mellan framför allt 35MHz och 2,4GHz. Och efter denna genomgång så kommer du kanske att tydligare veta vilket system som passar just dig bäst.

Jag kommer inte att tala om vad som är det bästa systemet, utan detta skall vi diskutera tillsammans utifrån det vi kommit fram till under genomgången.


Och som sagt. Alla har vi samlat på oss erfarenheter om vad som hänt i olika situationer. Förbered dig på att du kommer att få dela med dig av detta! ;)


/Gyld

AM
2008-08-05, 14:18
Alternativ tre är väl en framkomlig väg Kenneth.

Jag ser fram emot informationen och diskussionen kring 2,4 GHz.

Mvh
Ove

Gyld
2008-08-05, 17:07
Alternativ tre är väl en framkomlig väg Kenneth.

Jag ser fram emot informationen och diskussionen kring 2,4 GHz.

Mvh
Ove


Låter som en bra lösning.

Kan vi försöka spika en tid för seminariet också?
Skulle vara bra att ha en tid satt så att de som skall deltaga via Internet vet när vi drar igång.

Årsmötet ska väl börja kl 10, men när kan vi köra seminariet?

/Gyld

DrHanke
2008-08-05, 23:38
Kl 14?

årsmöte, eftersnack... kanske lite i magen... kaffe...?

Vi kommer använda chatten för frågor live under presentationen. Allt för att du på distans skall kunna ställa just dina frågor eller bara socialt deltaga!

DrHanke
2008-08-05, 23:40
Alt 3 tycker ja låter bra. Lite trist bara att man måste göra så :(

AM
2008-08-06, 01:25
Jag tror vi kan komma igång tidigare. Vi Skåningar behöver ge oss iväg runt 14.00 för att hinna hem i rimlig tid. 12.00 hade kanske varit bättre - och så kan vi äta undervägs...

Mvh
Ove

Gyld
2008-08-06, 06:57
Jag tror vi kan komma igång tidigare. Vi Skåningar behöver ge oss iväg runt 14.00 för att hinna hem i rimlig tid. 12.00 hade kanske varit bättre - och så kan vi äta undervägs...

Mvh
Ove


Jag tycker vi spikar kl 10:00 för årsmötet (vilket redan är gjort), samt kl 12:00 för min genomgång. Då kan vi ju släppa iväg halvdanskarna i hyfsad tid. ;) Borde väl passa dom flesta!


Gällande chatten så kommer vi att använda den chat som finns alldeles bredvid själva videon på Bambuser. Detta för att du som distansdeltagare inte skall behöva byta fönster mellan videon och chatten. På detta sätt kommer du att kunna ha videon framme hela tiden som du även kan se vad som skrivs i chatten.
Det jag och alla andra dock önskar är att man ändrar sitt smeknamn på chatten till det man brukar använda här på RCFF. Detta gör man genom att ändra där det står "anonymous" från början (såvida du inte redan har ett eget Bambuserkonto).
Se vidare på de bifogade bilderna.

Detta gäller för både årsmötet och för genomgången kl 12.

/Gyld

AM
2008-08-07, 13:04
Toppen!

Mvh
Ove

Gyld
2008-08-09, 19:43
Ja då var jag på plats hos Bokis där årets årsmöte skall hållas.
Uppkoppling mot nätet är verifierat och jag kan nu konstatera att det inte bör bli några problem att fixa de live sändningar som vi pratat om.

Årsmötet kommer att starta kl 10:00 och seminariet om 35MHz vs 2,4GHz kommer att starta kl 12:00.

Detta kommer alltså att sändas live på nätet för den som vill ta del av det.
En chat kommer att hållas öppen så att ni kan komma med frågor och funderingar. Observera dock att vi inte lovar att alla frågor kommer att tas upp, beroende på tid och hur bra det kommer att fungera (är ju trots allt första gången vi kör detta).

Vi kan dock garantera att din fråga kommer med snabbare om du följer instruktionen ovan om hur du ändrar så att ditt namn kommer med i chatten istället för att vara helt anonym. (se bilderna i tidigare inlägg från mig).


Och så till det viktigaste då....

Adressen för att kunna se livesändningarna: http://gyld.se/tv


/Gyld

Sigun
2008-08-10, 00:30
Hoppas att adminsarna lägger upp denna adress på första sidan imorgon med STOOR text så att alla som vill se årsmötet inte missar detta :). Kommer livsändningen att sparas på bambuser "Archive" så att man kan se den i efterhand. Är själv inte hemma vid 10 tiden imorgon utan befinner mig förmodligen på fältet och flyger just då. Men det kunde ju vara skoj att se mötet i efterhand..

/Martin

Gyld
2008-08-10, 07:46
Hoppas att adminsarna lägger upp denna adress på första sidan imorgon med STOOR text så att alla som vill se årsmötet inte missar detta :). Kommer livsändningen att sparas på bambuser "Archive" så att man kan se den i efterhand. Är själv inte hemma vid 10 tiden imorgon utan befinner mig förmodligen på fältet och flyger just då. Men det kunde ju vara skoj att se mötet i efterhand..

/Martin


Jag har redan sagt åt DrHanke att han får se till att fixa upp detta på förstasidan eftersom alla säkert inte läser denna tråd.

Sen kommer det givetvis att arkiveras så man kan titta på det i efterhand.


/Gyld