handdator

Visa fullständig version : 3D kärra



connyw
2008-08-06, 19:55
Är Flatana en bra maskin ?
Vad rekomenderar ni för setup till denna

http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=1&id=100&pid=GPMA1111

Sigun
2008-08-06, 22:08
Dessa flatout kärror är inget vidare bra. de är för tunga och klumpiga. Det följer med en gamla trött borstmotor till den och sätter man på den så blir den riktigt tung. Hade en flatout turmoil i vintras och trots byte till en 24grams motor så låg vikten en bit över 300gram och detta är ingen hit när man ska flyga inomhus, utomhus kanske de funkar men då måste de nog vara väldigt vindstilla.

bättre du lägger pengarna på någon annan kärra enligt mitt tycke.
Vad är du ute efter ? ska du flyga den utomhus eller inomhus ?

/Martin

sundqvistjohan
2008-08-06, 23:55
Jag har också en Turmoil. Jag flög den inomhus utan tidigare erfarenhet av platta depronkärror i en normal gymnastiksal. Men en stor ack (3-cell 840 mAh) såg det ut såhär under den första flygningen. YouTube - Turmoil Senare bytte jag till borstlöst och mindre ack - då kunde jag flyga normalt och lämna harriervinkeln och hovringarna.

Tror alltså att kärran är helt ok, men lättare och bättre finns.

connyw
2008-08-07, 08:36
Ja vad är jag ute efter....billigt och bra!
Nä en maskin som ser bra ut flyger bra och inte kostar skjortan när jag sätter den i backen.

wesse
2008-08-07, 08:48
Ja vad är jag ute efter....billigt och bra!
Nä en maskin som ser bra ut flyger bra och inte kostar skjortan när jag sätter den i backen.


beställ en en billig drivlina o skär till Ostlings p-47 sen har du en nice fligth:thumbup:

jocke1963
2008-08-07, 12:58
beställ en en billig drivlina o skär till Ostlings p-47 sen har du en nice fligth:thumbup:

Ja, eller nå´t annat av hans eminenta WW2-plan, t.ex Mustang Sally:
http://oestling.net/flyghorna/warbirds.htm
Bygginstrux här:
http://oestling.net/flyghorna/xp-51j/xp51.htm

Kraschar du så hårt att planet pajjar är det bara att skära ut ett nytt...:thumbup:

connyw
2008-08-07, 13:23
Men vänta nu! dessa ser inte ut som riktiga flygplan med sina platta kroppar?
Eller är det jag som skall tänka om ?
Är det dessa plan som gäller nu flyger dom bra när det är lite vind ute?

jocke1963
2008-08-07, 13:44
Men vänta nu! dessa ser inte ut som riktiga flygplan med sina platta kroppar?
Eller är det jag som skall tänka om ?
Är det dessa plan som gäller nu flyger dom bra när det är lite vind ute?

Flatanan du länkar till är ju oxå ett "profil-plan"....?

Och nej, det bör vara hyfsat vindstilla för att dessa ska kunna flygas ute... ska du ha ett kraschtåligt plan som flyger hyfsat bra även ute skulle jag nog rekommendera något av MS Composite´s EPP-plan, t.ex Blade eller Unique....de har profil-vinge, samt lite tjiockare kropp, så de ser mer ut som "riktiga" plan.
http://www.mscomposit.com/airplanes/electric_65/aerobatic/unique---green-black.html
http://www.mscomposit.com/airplanes/electric_65/aerobatic/blade-dancer-airbrush.html

Dessa finns även i svenska webshoppar, här t.ex:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/3/default.asp?wwwalias=hab_ab&gid=204

connyw
2008-08-07, 14:01
Tack jocke 1963
Nu börjar det att likna något. den var snygg också
kan man kompensera vinden med motorstyrkan ? eller beror det bara på planet?
Är det bara 2,4GHz som gäller ?

Är detta bara skräp ?

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_372&products_id=5375

jocke1963
2008-08-07, 14:39
kan man kompensera vinden med motorstyrkan ? eller beror det bara på planet?
Både ja och nej....ett lätt plan har alltid svårare att klara vind, även om en stark motor gör att det går att flyga, men det är inte så kul, iaf inte i hyfsat stark vind. Vidare gör ju en riktig vingprofil att planet flyger bättre.



Är det bara 2,4GHz som gäller ?

Well, jag har en Futaba 6EXP 2.4, och har aldrig haft en enda störning, vilket jag fick ofta med de billiga "kines-radios" jag fick med i mina första rtf-kit.



Är detta bara skräp ?
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_372&products_id=5375

Säkert ett bra plan, men för den pengen får du nog med en billig kines-radio, se svaret ovan...detta plan är inte heller lika kraschtåligt som ett EPP-plan..

På dina frågor tror jag mig märka att du inte flugit så mkt ?
Isf har du mycket och nyttig info här:
http://www.mcregor.se/

connyw
2008-08-07, 14:47
Jag har flugit i 1,5år med kyoshos RTF plan och dom har jag vuxit ur nu.
Dom pruttar omkring fint men är otroligt vindkänsliga, blåser det kan jag flyga men får stå med full gas mot vinden .....
Jag vill ha mera fart och skevroder.
Och alldeles för mycket att välja på och för lite kunskap.
man vill köpa hyffsat rätt från början.

jocke1963
2008-08-08, 01:23
Dom pruttar omkring fint men är otroligt vindkänsliga, blåser det kan jag flyga men får stå med full gas mot vinden .....


Jag har inte heller flugit så länge, men iaf fattat att ju tyngre och större kärra, desto mindre vindkänsligt.... och det stämmer, min största kärra, en "Formosa-kopia", ett cellplastplan med ca 90 cm spännvidd och riktig vingprofil, vikt ca 500g med ack, flyger MYCKET bättre även i lite vind, jämfört med mina lätta, platta depron-profil-plan....man ser ju på filmer och på träffar att de med stora plan, dvs flera kg tunga, både el- och förbränningsmotorer, flyger mycket stabilare, oavsett om det blåser en del....

McRegor
2008-08-08, 07:49
Hej,
Vill du flyga även när det blåser lite så skall du ha snabbare kärror - inte de depron/epp-kärror som diskussionen hittills kretsat kring i denna tråd (Formosan möjligen undantagen).
Även en förhållandevis lätt kärra kan flygas under lite blåsigare förhållanden bara den har bra fart. Att det bara är större kärror som gäller håller jag inte med om - det väsentliga enligt min erfarenhet är hastigheten. Visst - under själva landningsfasen kan en större OCH tyngre kärra ha vissa fördelar men under flygningen går även en "lättviktare" bra.
Vill du ha något riktigt lätt, snabbt, billigt och hållbart kan du t ex kolla denna vinge - http://www.mft.nu/?pid=221513
Hälsningar
Roger

connyw
2008-08-08, 09:58
Den här formosa II har jag sett och läst om mycket positiva ordalag.
Kanske det är vad jag söker ?
Vad skall man bestycka en sådan kärra med för att få lite sprutt.
Jag kör El rcbilar med värstings motorer (NEU) och LiPo celler men när det gäller flyg,motorer och propellrar har jag ingen aning om effekten man behöver.
Det kanske finns någon färdig länk om detta?

connyw
2008-08-08, 14:25
Då var det klart . blev en flatana med borstlöst och dubbla 800 liPoaccar + en Futaba 2,4GHZ radio som jag kan växa i.
Bättre att lägga pengarna på en bra radio.

McRegor
2008-08-08, 16:18
Hej,
Inte för att göra dig ledsen men Flatana är definitivt inte kärran för lite blåsigt väder... Skall det fungera när det fläktar lite så är det fart som gäller - och det kravet uppfyller inte en "plattvingad" depronkärra. Formosa hade varit bättre eller någon annan "Mås-liknande" kärra - kanske ännu hellre en byggd av EPP som är mycket starkare än "frigolit". Eller den Typhoon som jag länkade till...
Hälsningar
Roger

connyw
2008-08-09, 01:13
Hej,
Inte för att göra dig ledsen men Flatana är definitivt inte kärran för lite blåsigt väder... Skall det fungera när det fläktar lite så är det fart som gäller - och det kravet uppfyller inte en "plattvingad" depronkärra. Formosa hade varit bättre eller någon annan "Mås-liknande" kärra - kanske ännu hellre en byggd av EPP som är mycket starkare än "frigolit". Eller den Typhoon som jag länkade till...
Hälsningar
Roger

Jo jag har förstått det.men jag skall prova både vingen och formosa + ett plan som ser ut som ett plan typ edge540.

Vingen som du länkade till har jag beställt.
Tack!

Mr J
2008-08-09, 23:11
Vingen som du länkade till har jag beställt.
Tack!

Bra val! Den kommer du säkert att ha mycket roligt med...

Här busar jag med min... http://www.rcflyg.se/video/Typhoon_Kvarnlanda.wmv (http://www.rcflyg.se/video/Typhoon_Kvarnlanda.wmv)
Som synes är den lättare att flyga än att filma :thumbup:

connyw
2008-08-19, 15:05
OK! var och provflög det första planet som jag har byggt färdigt.
Ett FLATANA 3D
Till saken är att jag har flygit 3kanals plan tidigare 1,5år och trodde att detta är väl lungt som att prutta om kring med ett högvingad borstat plan.
Men acc vad jag bedrog mig det blev en skräckupplevelse utan dess like.
Borstlöst och STORA skevroder blev bara för mycket.
Jag gjorde som jag brukar vid start full gas och höjdroder......det blev en looping från marken......
Andra försöket fick jag upp den men flög med hjärtat i halsgropen.
jag drog ner roder utslagen till 50% men ändå jösses!!!!!
Nu tror jag att jag lämnar detta plan ett tag och färdigställer min Formosa2 istället eller har någon något annat förslag som kan hjälpa mig. Jag är skärrad.
Jag har också köpt ett Fliton 330s extra mini.
Men det planet är för vackert att sätta i backen innan jag kan flyga ordentligt.

jocke1963
2008-08-19, 15:30
Formosan är lättflugen, den kräver dock fart, om du har DualRates på radion kanske du ska använda det i början.

Den är iaf lättlagad, bara fram med trä-/PU-/epoxi-/foamsafe-ca-limmet..och upp igen :thumbup:

jocke1963
2008-08-19, 15:37
ttp://www.rcflyg.se/video/Typhoon_Kvarnlanda.wmv (http://www.rcflyg.se/video/Typhoon_Kvarnlanda.wmv)
Som synes är den lättare att flyga än att filma :thumbup:

Vad är det för kamera du filmar med från vingen ??

McRegor
2008-08-19, 17:10
Hej,
En 3D-kärra mer eller mindre måste flygas med exponentiella utslag - alltså att spaken är okänsligare runt mittläget. På min Futaba brukar jag använda runt -70 % expo på inomhusflaxet- kanske ännu mera beroende på vilken kärra det är. Kolla dock så det blir rätt - på t ex Futaba skall du skruva in negativ (-) expo men på andra märken kan det säkert vara positiv för att få samma effekt.
Hälsningar
Roger

Elflygarn
2008-08-19, 20:24
Formosa 2 går att flyga i rejält med vind. Det blåste bra under Ripaveckan, flög "den röde" en massa där. Bygger man Formosan mer som "flygplan" än som "jättelätt 3D-grej" så får man visserligen högre vingbelastning, men ett plan som går riktigt bra även i vind.

Min Formosa 2 väger in på 990 gram med ett LM Loong Max 3S 2250 mAh-paket och flyger finfint aerobatic, men inte nån extrem 3D. I den sitter en 100-grams 350W HiModel motor på 1000 kV och ett 30A kinafartreglage. Det drar en 10x4.7 på strax under 24 amp vid fullgas.

connyw
2008-08-20, 09:38
Kan jag använda setupen som jag har på Flatanan till formosan ?

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=119457&group=25&subgroup=328
Den kanske går lungt och fint med denna + en 800 acc
Eller är det alldeles för lite motor ?

Mr J
2008-08-20, 20:31
Vad är det för kamera du filmar med från vingen ??

Den heter Verbatim 5In1, nåt liknande flyCamOne2 som såldes för några år sedan. En ganska misslyckad historia, dessutom gick min sönder så det här var det sista den filmade...

jocke1963
2008-08-20, 23:47
Kan jag använda setupen som jag har på Flatanan till formosan ?


Lite i klenaste laget kanske, även om den säkert flyger....
Har du ingen 3-cells ack att prova med oxå, typ 1500 mah ?

jocke1963
2008-08-20, 23:47
Den heter Verbatim 5In1, nåt liknande flyCamOne2 som såldes för några år sedan. En ganska misslyckad historia, dessutom gick min sönder så det här var det sista den filmade...

Synd, såg ju bra ut !

Elflygarn
2008-08-21, 00:01
Lite i klenaste laget kanske, även om den säkert flyger....
Har du ingen 3-cells ack att prova med oxå, typ 1500 mah ?

Mjaa... Den setupen verkar på tok för klen för en Formosa 2. För den lille formosan kanske, men för F2:an så rekommenderar jag starkt ett 30A-reglage och en motor kring 1000-1200 kV med en vikt på 90-120 gram och som orkar med 25-30 A åtminstone. Detta för proppar på 9-11 tum. 11-tummare med hög stigning blir definitivt för höga laster för den drivlinan.

Förresten, inte för att vara den som klagar, men känner för övrigt två personer som haft de där "simplex" reglagen som brunnit - med av tillverkaren rekommenderad motor och propp...

connyw
2008-08-21, 09:44
Lite i klenaste laget kanske, även om den säkert flyger....
Har du ingen 3-cells ack att prova med oxå, typ 1500 mah ?

Jag har bara 3-cells accar 800-1500 tror du det kan fungera?

Sen har jag fått dessa som jag skall ha in min Fliton 330s extra mini
Fartreglage
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2164&Product_Name=TURNIGY_Plush_30amp_Speed_Controller
motor
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3883&Product_Name=TR_35-30C_1100kv_Brushless_Outrunner_(Eq_AXi_2808)
Men dessa är till finplanet som jag inte skall flyga med innan jag har lärt mig ordentligt
Men ok dom går väl att flytta över sedan.

connyw
2008-08-21, 09:46
Mjaa... Den setupen verkar på tok för klen för en Formosa 2. För den lille formosan kanske, men för F2:an så rekommenderar jag starkt ett 30A-reglage och en motor kring 1000-1200 kV med en vikt på 90-120 gram och som orkar med 25-30 A åtminstone. Detta för proppar på 9-11 tum. 11-tummare med hög stigning blir definitivt för höga laster för den drivlinan.

Förresten, inte för att vara den som klagar, men känner för övrigt två personer som haft de där "simplex" reglagen som brunnit - med av tillverkaren rekommenderad motor och propp...

Jag har hört att dessa brinner...inte bra. men dom kanske blev överbelastade?

jocke1963
2008-08-21, 11:12
Jag har bara 3-cells accar 800-1500 tror du det kan fungera?
Sen har jag fått dessa som jag skall ha in min Fliton 330s extra mini
Men ok dom går väl att flytta över sedan.


De grejerna ser ju mkt bättre ut !
Här har du annars en massa tips på setuper:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=422347& (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=422347)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=739069&

Om du kan, satsa på lite större ackar oxå, annars får du så kort flygtid....

Daniel L
2008-08-21, 13:47
jag känner också en som hade simplex i sin formosa och det gick sönder efter bara någon flygning. Så köp inte någon simplex setup.

connyw
2008-08-21, 20:11
Kan denna prisvärda set up fungera för formosa 2 ?

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4713&Product_Name=TowerPro_BM2409-18T_/_25A_BEC_/_8x3.8_Prop_Combo

1000kv och 25A

connyw
2008-08-22, 13:03
Jaha då har man flygit med flatanan. Drog ner roder utslagen med 50% och fixade till tyngpunkten på rätt ställe och planet flög mycket fint.
Trodde först att den var övermotoriserat men med kontroll på planet var det perfekt bara att gasa på .
Provade lite lättare konster och det knakade bra i vingarna vill jag lova.
Men det skall vara nästan vindstilla för detta plan.
Nu väntar jag på min formosa 2.

connyw
2008-08-23, 21:48
Idag for det som ett spjut i backen.
Kunde bara svänga åt ett håll.
Hemma på köksbordet såg haverikommisionen vad det berodde på.
Servo oket för skevrodren hade fastnat i fartreglaget.
Fartreglaget satt för långt fram.
Limma och ta nya tag.

Zkeeter
2008-08-23, 22:39
Känner igen det där lite grann, trial and error!:(
Som nybörjare så får man tåla att det blir lite fel i bland.....
På´t igen ! lim och tejp löser det mesta!:1headbang:
Kanske fel förslag, men jag kan inte låta bli...
Skaffa en depronis från förslagsvis Östlings alster, Kräver visserligen vindstilla men HERREJÖSSES! vilka roliga maskiner!
Gå ut en tidig morgon eller en stilla kväll så har du ett plan som går i promenadtakt, och som kostar ca, 50-70 kr att skära ut som ny. återanvänd motor och servon!
Du kan träna inverterat, kniv, hovra osv.... Inget plan att träna på om du har tänkt dig att få verklighetstroget flyg, men bra för reflexerna.

connyw
2008-08-24, 00:52
Har beställt en högvingad trainer sv 1350cm med skevroder.
http://www.mft.nu/es/product/imagepop.asp?id=347791&type=jpg
Jag tror att mitt midvingade flatana plan kommer att se ut som en limmboll snart.
Det är nog bara för mig att krypa till korset och inse att jag måste gå den rätta vägen till framgång annars blir det dyrt.

Mr J
2008-08-24, 01:28
Synd, såg ju bra ut !

Japp, men FlyCamOne2 är ett klart vettigare koncept (om den nu fungerar) den första jag fick kunde få den mest fanatiska tekniknörd att bryta samman, men efter reklamation och mycket bra service från HAB fick jag en ny, som verkar hyfsat lovande så här långt...Verbatimen var begränsad till det inbyggda minnet på 128 Mb, som räckte till ungefär 5-6 minuters film. Sen sparades filmen i nåt skumt egenpåhittat format som krävde att man körde världshistoriens sämsta konverteringsprogram för att få ut en fil som man kunde använda (spela upp eller editera) så det var mycket filmning och lite resultat, tyvärr...

connyw
2008-08-27, 23:12
En Nybörjares dag bok .
Jag skulle kolla elektroniken innan jag monterade in det i planet (Flatana 3D). Problemet var bara att jag hade glömt bort att jag hade provmonterat proppen.....med borstlös motor och lipo lindade elektroniken ihop sig som en boll.ok men det var bara det att jag reflexmässigt försökte att fånga grejjorna,det gick en hel låda plåster till det misstaget.
Nu när jag hade byggt mitt andra plan (Extra330s mini) så monterade jag i all elektronik innan jag provade.Allt fungerade väl det var när jag skulle byta modell i radion det blev problem. gas reglaget var reverserat i mod 1 men när jag bytte till mod 2 startade den med full gas som från ett hangar fartyg från köksbordet......jösses hur många har flugit i köket ????
Det har jag. det var bara proppen som gick sönder OTROLIGT.
Nu har jag väl gått den hårda vägen eller hur inte montera proppen innan allt är testat.

jocke1963
2008-08-27, 23:50
men när jag bytte till mod 2 startade den med full gas som från ett hangar fartyg från köksbordet......jösses hur många har flugit i köket ????
Det har jag.

ASG !!! F-n, vad ja garvade nä jag läste ovanstående ! :thumbup:

Ja, man kan lära sig den hårda vägen oxå....
Gjort liknande saker, men som tur är bara blåst runt alla räkningar jag hade på köksbordet. Numera testar jag alltid setupen utan propp, blir mindre att städa o laga då, inkl fingrar...:)

connyw
2008-08-30, 00:47
SUCK! hängde upp mitt snygga 330s extra på väggen insåg fakta,detta skall jag flyga när jag har lärt mig flyga (på riktigt) beställde ett stort högvingat plan fick det i morse byggde klart på 4h, i med elgrejjor och i väg till banan.
Det här med viktfördelningen har jag nu också lärt mig.
Att flyga ett baktungt plan går inte......hur mycket motor man än har vinner jordens dragninskraft.
Nu skall jag slicka mina sår och reparea planet + låta någon erfaren ställa in det så en gång fina planet.

jocke1963
2008-08-30, 01:23
Har du ingen simulator att träna på ?
I de flesta av dem finns det ju en hoper modeller, samt att det går att ladda ner såna som folk lagt upp....det har jag nog sparat in mkt lim på, brukar bli en liten stund varje dag, nästan.

connyw
2008-08-30, 20:54
Jo har köpt e-sky simulator och lagat planet.

2008-08-31, 01:18
Hehe! Det kanske är bättre o skifta två kablar på motorn istället för o reversera på radion, så du slipper flyga i köket.

connyw
2008-09-17, 11:18
Nu flyger min högvingade el trainer perfekt.
Men snart kommer snön funderar på skidor till planet som väger 1170gr och med en spännvid på 1350mm.
Vad rekomenderar ni för skidor ?