handdator

Visa fullständig version : problem med tyngdpunkt?



alex.e
2008-08-08, 21:15
ja har skaffat en ny kärra, en fliton progidy 3d ep. den flyger mycket bra dock är det en sak som förbryllar mig lite.
jag tycker inte att den svarar bra på höjdrodret när jag flyger medelsakta. tex så är det omöjligt att komma på en låg höjd ca 2 meter i medelfart och sedan dra gas/höjdroder för att få den att stanna upp och hovra, den vill istället mest gå rakt fram.
sedan tex om jag ska gå inför landning så är de svårt att få den att bryta upp vingen så den saktar ner farten..den vill mest gå rakt fram även då.
och motoeffekt har jag så den drar rakt upp så länge man vill i princip..
har provat flytta tyngdpunkten men får inte nån riktig ordning endå.
rcunivers test av denna maskin då verkar den svara hur bra som helst på höjdrodret.

nån som har nåt tips?

jocke1963
2008-08-08, 21:25
Flytta bak tyngdpunkten mer....

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=405593

"I've moved the CG around a bit and have found that the recommended CG is about right. I'm currently flying the plane with the CG about 1/4" behind the recommended spot and this helps with 3D. Moving the CG back further adds even more to the 3D qualities of the airplane but detracts significantly from the "pattern" aspects."

Mer:

"With the recommended battery and propeller, performance will be limited. I recommend a 3S 2100 Thunder Power pack and an APC 11x4.7 propeller with one and a half ounces of lead added to the motor mount to put the CG in the right spot.


The Bad


CG is hard to get right without adding a heavy battery pack or lead."

jaka
2008-08-08, 22:23
Hej!
Det är ju bara att flytta tyngdpunkten bakåt och pröva vad som händer. Blir det bättre så fortsätt ännu mer bakåt tills det inte blir bättre. Det är ju så man gör för att få en kärra att flyga bra!

alex.e
2008-08-09, 07:35
tack för svaren jag ska flytta runt batteriet och se hur de går

LAB
2008-08-09, 08:36
Hej!
Det är ju bara att flytta tyngdpunkten bakåt och pröva vad som händer. Blir det bättre så fortsätt ännu mer bakåt tills det inte blir bättre. Det är ju så man gör för att få en kärra att flyga bra!

Hej Precis som när man ställer in motorn.
Lasse

alex.e
2008-08-11, 07:52
nu har jag testat mig fram och fått till det riktigt bra tack för hjälpen

jocke1963
2008-08-12, 22:56
nu har jag testat mig fram och fått till det riktigt bra tack för hjälpen


Film o bilder ??!! :)

alex.e
2008-08-13, 18:45
den som väntar på nåt gott...