handdator

Visa fullständig version : 2.4 ifs



LAB
2008-08-09, 18:08
Hej jag har kollat på Graupners IFS 2.4 och önskar lite tips och jämförelse med dom andra 2.4 systemen
Mvh Lasse

mds
2008-08-09, 23:33
Hej jag var på meetin i Skillingaryd i dag och det var 3 st där som har IFS2.4
Jag plus en till med MC-24 och en med en MC-22:thumbup::thumbup:

LAB
2008-08-10, 07:17
Hej mds jag var där också o kollade med ungarna så det blev inte att ta med sej något flygetyg.synd på rengnet ungarna ville åka till McD istället så det blev aldrig något minglande,jag har kollat med Olle om en MC-22 med IFS2,4 vad tror du om det?
Mvh Lasse

McRegor
2008-08-10, 10:01
Hej LAB,
Det finns ju massor skrivet om IFS/XPS på nätet så det är bara att leta..:)
Utan att vara någon som helst expert så har jag uppfattat de vanligaste systemen på följande sätt:
* Futaba - riktigt frekvenshoppande system som därmed helt enligt regelverket får nyttja 100 mW sändareffekt. Finns till Futabas modulsändare. Känns spontant som det säkraste systemet och det som hittills drabbats av minst kritik - då frånsett "0000"-problematiken som förhoppningsvis är förbi nu.
* Spectrum - "hoppar" vad jag förstått mellan 2 kanaler men har tydligen på något sätt ändå lyckats kvala in i "hoppgruppen" och får nyttja 100 mW sändareffekt. Dock har jag förstått att det verkligen byter frekvens om behov finns. Finns f n till Futaba/Hitecs (Hitec använder i vissa modeller en modul som är en kopia av Futabas vanligaste modul) och JR/Graupners modulsändare. Får nog betraktas som ett stabilt system om än aningen "osäkrare" för yttre störningar än Futabas.
* IFS/XPS - skall principiellt fungera som Spectrum om jag förstått det rätt.
Finns till Futaba/Hitecs och JR/Graupners modulsändare samt till någon Multiplex-modell. Dock har det varit många tveksamheter om den verkligen byter frekvens om behovet skulle uppstå (störning) - det sägs att så inte sker men jag kan inte bedöma sanningshalten i detta. Känns som det utlovar mera än det uppfyller...men jag kan ha fel.
* Assan - ett rent "parkflyer-system" som inte heller utger sig för något annat. Finns f n till Futabas/Hitecs och JR/Graupner modulsändare men kommer inom kort med generation 2 som även kommer att innefatta dels en generell modul som ansluts via lärar/elev-kontakten, dels moduler till Sanwa och KO. Låser på en ledig frekvens vid uppstarten och den frekvensen fortsätter man med. Därmed får man bara nyttja 10 mW sändareffekt och eftersom systemet är godkänt och säljs inom EU så förutsätter jag att det också bara använder 10 mW. Jag har personligen kört det några månader på mitt "små-el" och det har hittills fungerat perfekt och jag har inte heller upplevt några räckviddproblem.
Sen finns ett antal andra system bl a från Sanwa men dom har nog inte nått Europa ännu skulle jag tro.
Det tråkiga med 2,4 GHz är den totala frånvaron av standardisering så har man valt en tillverkare sitter man fast i deras produkter (mottagare).
Jag skulle i första hand välja Futaba-systemet för "större" kärror - följt av Spectrum.
Flyger ni som jag mest små-el så passar Assan mig bäst p g a de billiga mottagarna -inte fy skam om man har många småkärror.
Hoppas detta gett lite info men det är som sagt hur jag uppfattat det som skrivits och ingen absolut sanning..:)
Hälsningar
Roger

LAB
2008-08-10, 11:39
Hej mcregor tack för infon,det finns så mycket som sägs men jag vill ha info från er som använder systemet
Lasse

mds
2008-08-10, 11:59
Hej mds jag var där också o kollade med ungarna så det blev inte att ta med sej något flygetyg.synd på rengnet ungarna ville åka till McD istället så det blev aldrig något minglande,jag har kollat med Olle om en MC-22 med IFS2,4 vad tror du om det?
Mvh Lasse

MC-22 är en kanonsändare tycker jag!! det är 4st som har en mc-22s i klubben,jag har en mc-24 men komm över den som ny av en som köpte den för ca 10 årsedan och har ej andvänt den,+ att det är den svenska "promen" i den så jag betalade nästan samma summa som en mc-22

mrblueshooter
2008-08-23, 04:22
Jag provflög med Graupners IFS system i min MPX Profi 4000 idag.. vilken skillnad.. svarstiden är otrolig.. och vilken lugn det råder.. inga former av störningar alls..
Jag har aldrig tillhört dem som klagat på störningar.. visst har man haft något enstaka ryck här och var genom de 25 år man flygit.. men tydligen så måste man ha utvecklat någon form av inbyggt störfilter.. för det kändes verkligen påtagligt vilket lugn man fick med 2,4GHz IFS systemet.

Jag blir lite ledsen att se vilken smutskastning som alltid blir mellan system nu för tiden.. Om man går in och läser specarna på hur IFS fungerar med frekvenshoppningen så känns det som ett mycket stabilt och felsäkert system, och man får väl ändå utgå från att ett företag som Graupner inte går ut med direkta lögner i sina specar?
Det är märkligt att de enda rapporter som kommer om hur illa IFS/XPS systemet fungerar är från de som flyger med konkurerande system!

Jag känner trygghet med systemet efter dagens tester.. och då testade jag inte bara räckvidd och de saker som fanns med i instruktionerna.. Jag försökte störa med aktiv GSM telefon med uppkopplad data och samtal direkt under sändarmodulen.. inte en reaktion på något sätt.. ej heller när jag testade med mobilen direkt under mottagaren...

LAB
2008-08-23, 08:49
Hej det är lite för mycket prata skit om varandras 2,4 system,det skulle vara mer seriöst med ett riktigt oberoende test.Det skulle testas praktiskt och i mätlabb.Jag vet fortfarande inte vilket system jag kommer att använda,jag har hört nackdelar om alla och jag tycker det också är konstigt att Graupner skulle ha det sämsta av systemen(läst här på forumet)
Lasse

QatHome
2008-08-23, 22:54
Graupner har ju inte utvecklat IFS själv utan säljer Xtreme Power Systems XtremeLink produkter märkta med eget namn.

Det som egentligen har diskuterats kring denna 2.4 produkt är att i tester med störande signal på samma kanal som sändaren valt så klarar den inte av att byta till en annan frekvens utan man tappar länken till mottagaren tills dess att störkällan försvinner eller tappar i styrka.
Vid samma typ av test kan Spektrum/JR byta till sin backupfrekvens med viss fördröjning av signalen men åtminstone med hyfsad servorespons och Futabas system märker inte av störningen över huvudtaget på grund av sin frekvenshoppning.
Sen kan det ju diskuteras hur realistiskt detta test är men det påvisar ändå de olika systemens tålighet vid störningar.

Har själv kört med XtremeLink/IFS i en Futaba FF9CS tillsammans med Spektrum/JR/Futaba 2.4 system utan några som helst problem och har inte märkt av några störningar.

mrblueshooter
2008-08-24, 07:20
Well, om man inte nu ser stora konspirationer och lögner från Graupner så lär man ju ta förklaringen XPS själva har gett till dessa frågor om deras produkt gör vad den ska. Alla som har kollat något alls på nätet om IFS kan inte ha undgått att det är XPS som är brandat av Graupner efter 5 månadres dagligt intensivtest av XPS systemet.. och jag har en mycket stark känsla av att de inte riktigt nöjt sig med att stå och spakat runt ett plan i fem månader och hurrat över att de inte ramlat ner;)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=881337

LAB
2008-08-24, 08:37
Hej det var intressant läsning från XPS detta system verkar ju vara uppgraderingsbart eller har jag fattat fel?Det är lite segt på kontoret nu på morgonen.
Lasse

mrblueshooter
2008-08-25, 04:26
Hej det var intressant läsning från XPS detta system verkar ju vara uppgraderingsbart eller har jag fattat fel?Det är lite segt på kontoret nu på morgonen.
Lasse

Helt rätt...
Det är version två nu som är aktivt.. version tre på gång som är mjukvaru uppgraderbart på fält... Det ska ha ändå mer advancerat hopping system där det ska kunna hålla flera kanaler under bevakning som reserv vad jag förstått..

freddan_6
2008-08-30, 14:07
Lite rättningar av McGregor
* Futaba korrekt beskriver
* Spektrum hoppar inte, utan använder DSSS, då får man också använda 100mW enligt standarden, Spektrum väljer vid start två lediga kanaler. Den sänder alltid på bägge dessa kanaler.
* Graupner IFS/XPS - ett rent "parkflyer-system" som utger sig för att hoppa, vilket har visat sig vara lögn, se bara kiwi's videos på youtube och hans inlägg på flyinggigants.com. De använder chips (XBee Pro 2,4) som enbart klarar av en kanal enligt DSSS systemet, och kommer inte att kunna uppgraderas till att kunna hoppa, om man inte byter hårdvara.
* Assan - korrekt beskriver.

med messersmitterhälsningar //Fredrik

mrblueshooter
2008-08-30, 15:41
Lite rättningar av McGregor
* Futaba korrekt beskriver
* Spektrum hoppar inte, utan använder DSSS, då får man också använda 100mW enligt standarden, Spektrum väljer vid start två lediga kanaler. Den sänder alltid på bägge dessa kanaler.
* Graupner IFS/XPS - ett rent "parkflyer-system" som utger sig för att hoppa, vilket har visat sig vara lögn, se bara kiwi's videos på youtube och hans inlägg på flyinggigants.com. De använder chips (XBee Pro 2,4) som enbart klarar av en kanal enligt DSSS systemet, och kommer inte att kunna uppgraderas till att kunna hoppa, om man inte byter hårdvara.
* Assan - korrekt beskriver.

med messersmitterhälsningar //Fredrik

Hmm, så du menar då att Graupner skulle komma med rena lögner i sina specar då de lämnat in utrustningen på officiell test av hoppnings-funktionerna.. De är ju det själva idén bygger på med systemet.. I version 1 så hoppar den ju bara efter en komplicerad process med specifika villkor, det tog då en sekund eller mer innan den bytte kanal.. och i de tester som jag sett så hugger de ju bara någon tiondels sekund i sina testdata... Version 1 kan jag ju tillägga att inte jag heller skulle flyga med..

Rätt naivt att tro att ett företag som Graupner skulle branda ett system som skulle vara så osäkert, och dessutom skulle hela grejjen med de nu redan befintliga mjukvaruuppgraderingarna och de kommande där man själv kan välja hur många backupp kanaler som ska hållas tillgängliga vara en rak lögn då.. Det verkar lite väl saftigt tycker jag.. då skulle de ju bli styggt stämda från alla håll.

Jag har hört från flera håll att åtminstonde de nu gällande versionerna av XPS/IFS hoppar alldeles utmärkt och utan att frysa något under den processen.

Jag håller på att provflyga systemet själv nu och försöker utmana det allt vad det går för att hitta svagheter.. Den enda svagheten jag hittat än är att det inte kommit ut någon modell av mottagare som har extern antenn, men det är ju på gång. Det kan vara lite problematiskt i vissa maskiner med att placera mottagaren då antennen är fast i den.

Jag tycker vi ska vara försiktiga med att skriva in löst snack från folk som inte ens kör systemet själv som fakta.. Ska jag skriva ner allt skit som finns om Spectrum och FASST under deras utvecklig såhär långt så blir det en hel massa som får en att dra öronen åt sig..

En sak kan jag ju tillstå med alla 2,4 system, de behöver alla fortsätta sin utvecklig ett tag till för att täcka igen alla "om"...

LAN
2008-08-30, 17:20
För att verkligen gå till botten med den kritik som finns för XPS/IFS så måste man ägna sig åt åtskilliga timmars läsning på de större amerikanska forumen. Det stora problemet, som jag ser det, är att mannen bakom systemet (Jim Drew) är mycket speciell. Han utger sig för att kunna allt och förkastar i stort sett all kritik, trots att den kommer från mycket kunniga personer. Han har dessutom gjort ett stort antal uttalanden om sitt systems funktionalitet som i efterhand visat sig mycket överdrivna eller i vissa fall rena lögner. Det är fascinerande läsning för den som orkar...
Om detta sedan betyder att systemet som sådant är dåligt eller bra tänker inte jag uttala mig om. Det är uppenbart att väldigt många tycker systemet funkar utmärkt. Den enda slutsats jag drar är att när systemet fungerar, så fungerar det mycket bra. Om det inte fungerar, vilket det finns ett antal exempel på, så märks det ganska snabbt. Skulle jag börja använda IFS så skulle jag testa det i någon kärra jag inte är så rädd om till att börja med.

/Leif

freddan_6
2008-08-31, 21:08
Flera tillverkare har haft problem, Det är dock bara Futaba och Spektrum som erkänt problemen och åtgärdat dem.
I Futabas fall värmeproblem (värmekänslighet) med vissa mottagare, och zguid i sändare eller modul.
I Spektrums fall problem med spänningskänslighet i mottagare i kombination med lång omstartstid.
I XPS fall så skriver JD på sitt forum på RC Groups att det hoppar utan att presentera några mätningar eller annat som styrker hans påstående.
Innan jag får se någon oberoende test av XPS/Graupner IFS som visar hoppning så drar jag slutsatsen att den inte har hoppat, inte hoppar och inte kommer att hoppa.
(med undantag av xpshopp )
m.v.h. //Fredrik

LAB
2008-08-31, 21:32
Hej 2,4 verkar vara rena rama dyngan så jag struntar i att skaffa en radio,det verkar vara större risk att skiten krånglar än att man blir störd på 35 bandet om man nu ska tro på det som skrivs.Det hade varit bättre att dom som HAFT problem uttalar sej
Mvh Lasse

McRegor
2008-08-31, 22:45
Hej Lasse,
Bara en liten fråga...
Varför fokusera så hårt på IFS/XPS när det finns Spektrum och Futaba som dokumenterat fungerar bra ? Att då chansa med ett system som har tveksamt rykte känns lite onödigt... Eller så gör du som jag - nöjer dig med ett enklare system men som bonus får man då bl a mycket billigare mottagare. Inget för stora 1/3 Cubben men för mitt små-el fungerar även den enkla lösningen bra. Gissningsvis fungerar IFS/XPS minst lika bra men skillnaden är att det är avsevärt dyrare och måhända utger sig för att vara mera kompetent än vad det kan leva upp till - men det är en annan sak som inte jag kan bedöma.
Är du på jakt efter ett fullfjädrat 2,4 GHz system så rikta blickarna mot Futaba eller Spektrum istället tycker
Roger

LAB
2008-08-31, 23:20
Hej jag är intresserad av MC22 radion i 2,4 version o tänkte att ifs borde vara lämpligt.Men alla rykten om de olika systemen gör att jag hoppar av o kör vidare med 35 så länge.Jag envisas absolut inte med att köra ifs,såg att Robbe/Futaba har en modul till Graupner på gång som skulle vara ett alternativ.Men futaba har ju tydligen problem också,så där rök den möjligheten.Det som är konstigt men det är väl jag som inte fattar riktigt,är att det inte verkar vara någon som har haft problem med sitt system men har hört att dom andra inte är okey.
Lasse

mds
2008-08-31, 23:35
Hej LAB du gör rätt och avvakta lite, om ett tag så får vi veta vilket eller vilka 2.4 system som har lyckats att dra dom "länsta stråna eller strået":banghead::banghead:

LAB
2008-09-03, 22:24
Hej jag skaffade en Hitec Flash 5a istället,jag hörde att det är den bäststaste radion.skiter i 2,4 hepp
Lasse

mrblueshooter
2008-09-09, 03:00
Jag har satt mig in lite djupare i de olika systemen nu.. Det enda som verkar ha tagit backupp i säkerhet på allvar verkar vara Futaba med deras FASST, till viss del då Spectrum som ligger låst på två kanaler som den upprättar vid påslag och håller fast vid. Alla system verkar i regel funka säkrare på flera sätt än de vi är vana med sedan tidigare, men jag har märkt med XPS/IFS att det krävs en del eftertanke när man placerar mottagaren med den korta antennen så man inte skuggar den åt något håll. I större modeller så är det i regel inte något problem, men det visade sig rätt bökigt i min Laser Arrow med en fet pipa längs ryggen och rakt över det ställe där mottagaren tidigare var placerad. Jag fick flytta ut den en bra bit i vingen för att få täckning åt alla håll, men det ska ju bli bättre då de annonserat att de jobbar på externa antenner.

Jag kör med en Multiplex Profi 4000, och ärligt talat så skulle jag helst vilja köra deras eget system om de väl får fart på sina utvecklare och släpper sitt eget på marknaden. Det förutsätter ju då att de har en frekvenshoppande lösning, annars kan jag lika gärna stanna med Graupners IFS, för den har ju helt klart en del lovande saker på utvecklingslistan, och de kommer ju snart med en backuppfunktion i form av möjlighet att låsa flera kanaler i reserv. Som det är nu så söker den bara in en ledig kanal vid uppstart och håller sig där oavsett vad som händer, men den är ju fortfarande säkrare än de 35MHz gerjjor som finns idag om man bara tänker på att placeringarna av mottagaren är kritisk.

Jag ser med spänning på vad som kommer att hända i utvecklingen.
En sak är nog att lära känna de nya reglerna för att hur att installera dessa nya grejjor för bästa resultat!

mds
2008-09-09, 06:01
Hej Patrik har du några bra länkar man kan läsa om XPS/IFS

LAB
2008-09-09, 08:42
Hej det blir Futabas 2,4 jag ger mej för grupptrycket.Jag har också hört att IFS är känsligt för placering av motagaren.
Lasse

mrblueshooter
2008-09-09, 22:28
Hej Patrik har du några bra länkar man kan läsa om XPS/IFS

Hej!
Informationen är väldigt spridd och utblandat med en massa osakliga anklagelser och försvar av systemet, så man får filtrera lite vad man läser.

Du hittar en hel del information på deras egna forum:
http://www.rcgroups.com/xtreme-power-systems-483/

Det finns en massa spännande möjligheter som utvecklas med telemetri funktionen i deras system. Att få varvtal, spänning i accar, temperaturer på accar och motorer och possitioneringuppgifter med hastigheter ger ju helt nya möjligheter.

Det finns ju lite sammanfattande information på Graupners egen sida också:
http://www.graupner-ifs-system.de/en.html

Jag skrev till han som utvecklar systemet och gav honom några konkreta frågor om vad som gällde om systemet, och han svarade mycket sakligt på det och klargjorde att det inte är ett hoppande system, tänk så lätt det är i stället för alla som suttit och kastat skit på varandra i forumen:)
Mitt hopp om att stanna med systemet i längden hänger ju ändå på att den nya versionen med flera låsta kanaler kommer innan Multiplex släpper sitt system... om det nu är hoppande.. men det måste det ju bli om de inte ska råka ut för samma skit som IFS/XPS har...

Ville
2008-09-12, 15:17
Hej "mrblueshooter (http://www.rcflyg.se/forum/member.php?u=860)" och alla andra.

Jag vill egentligen inte spä på kritiken mot IFS/XPS, men eftersom jag
är gammal pylonflygare så fastnade jag på denna tråd på RC-Groups,
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=911628&page=2
Läs bl.a. "Julez" inlägg nr. 3 och se vidare bilder på inlägg 19 och framåt. Pylonflygare är ett seriöst tävlingsfolk med högt säkerhetstänkande och tydligen har bannlyst IFS/XPS på kommande tävlingar i Tyskland, hur det blir i andra länder vet jag inte.

(som parantes kan nämnas att pylonflyget i Sverige förbjöd vissa sändare från Hitec, hur det är i dagsläget vet jag inte).

Eftersom jag också flyger med MPX-grejor, så har jag sneglat på IFS/XPS efterssom det är det enda systemet som finns ute idag. Visserligen har ACT i tyskland presenterat ett modulsystem som skall passa de flesta radio-märkena, men dom har inte kunnat leverera några moduler än. Själv har jag beställt deras system redan i februari-08 men väntar än. Sista budet är att jag ska få mina grejor i slutet på oktober.

Tillsvidare kommer jag att betrakta IFS/XPS som ett parkflyer-system.

/Ville

uffe40
2008-09-12, 15:29
Hejsan jag flyger XPS på mina helikotrar har även ett plan tänkte citera det här
(men jag har märkt med XPS/IFS att det krävs en del eftertanke när man placerar mottagaren med den korta antennen så man inte skuggar den åt något håll)
Har testat räckvid med mottagarna placerade lite varsomhelst har ej upplevt nåt problem ställde helikoptern bakom en container ja vad ska man säga funka ändå skruva av antennen funka ändå kan man gör det med en 35 radio och ta bort antennen avståndet var över 100 meter har gått utan antennen på lessna efter 200 mm
MVH Uffe

mrblueshooter
2008-09-18, 08:43
Hej "mrblueshooter (http://www.rcflyg.se/forum/member.php?u=860)" och alla andra.

Jag vill egentligen inte spä på kritiken mot IFS/XPS, men eftersom jag
är gammal pylonflygare så fastnade jag på denna tråd på RC-Groups,
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=911628&page=2
Läs bl.a. "Julez" inlägg nr. 3 och se vidare bilder på inlägg 19 och framåt. Pylonflygare är ett seriöst tävlingsfolk med högt säkerhetstänkande och tydligen har bannlyst IFS/XPS på kommande tävlingar i Tyskland, hur det blir i andra länder vet jag inte.

(som parantes kan nämnas att pylonflyget i Sverige förbjöd vissa sändare från Hitec, hur det är i dagsläget vet jag inte).

Eftersom jag också flyger med MPX-grejor, så har jag sneglat på IFS/XPS efterssom det är det enda systemet som finns ute idag. Visserligen har ACT i tyskland presenterat ett modulsystem som skall passa de flesta radio-märkena, men dom har inte kunnat leverera några moduler än. Själv har jag beställt deras system redan i februari-08 men väntar än. Sista budet är att jag ska få mina grejor i slutet på oktober.

Tillsvidare kommer jag att betrakta IFS/XPS som ett parkflyer-system.

/Ville


Hej Ville!

Om jag såg saklig information som indikerade att et skulle vara något konstruktionsfel på XPS/IFS så var jag den första att dra öronen åt mig då jag flyger alla möjliga modeller med min radio inklusive turbin.. och jag sätter säkerheten högt!

Problemet är att alla som skriker om att det är fel på systemet falerar att ge en detaljerat beskrivning av hur de monterat prylarna och allt som påverkaqr systemet runt det. Sedan kan man ju köpa att det finns enstaka mottagare som är måndagsexemplar och faktiskt är felaktiga..

Som jag ser det så är detta systems stora akilleshäl att det är så svårt att placera mottagaren rätt då antennen är fast i mottagaren. En extern antenn skulle absolut ta bort den problematiken och underlätta massor i trånga kärror med mycket störande metall, kablar, accar m.m. som näst intill omöjliggör en bra installation i vissa kärror.

Även om man är rutinerad flygare sedan många år som mig (25 år), så är det svårt att tänka om med saker runt installationer med 35MHz som inte alls funkar med ett 2,4GHz system. Jag tror därför att det är just de externa antennerna som fixat problem för folk när de gått från XPS/IFS till andra..

Jag har läst runt i länkarna du skickade, och det är ju inget nytt där annat än fler som bekräftar mina misstankar om att det är saker runt installationen som missats som orsakat problem. Ingen av de som verkligen fördömmer systemet följer ju upp med närmare information om hur installationen var gjord eller vad för förutsättningar som fanns... Nog för att jag kan förstå att man lackar ur efter att ha satt dyrbara maskiner i backen efter att ha installerat ett nytt radiosystem, men det hjälper ju inte oss andra som vill lära oss av andras misstag, och kanske faktiskt hitta buggar i systemet som behöver redas ut..

Faktum att inte någon av de organisationer som värnar om säkerheten runt r/c flyg har larmat om några problem lär väl ändå skvallra om att det inte kommit in några konkreta rapporter om något XPS/IFS system som har haft ett fel som kunna härledats till fel i funktion på systemet i sig.

Jag fortsätter lyssna på vad som sägs, även om det är jobbigt att rodda igenom allt som skrivs som är hörsägen och ren smutskastning, och jag lovar att rapportera om jag hittar något konkret som visar på ett problem med systemet i sig, annat än att det är knepigt att installera, vilket jag påpekat för Jim på XPS och bett honom skynda på utveckligen av externa antenner även till de befintliga mottagarna.

Jag har fyra XPS/IFS mottagare som jag använder i olika plan med väldigt olika förutsättningar, och det funkar utmärkt, men jag har noterat att man i vissa kärror får acceptera en reducerad räckvidd rakt framåt med cirka 20%, vilket fortfarande ger en räckvidd långt bortom synbarhet, men jag tycker det bekräftar hur viktigt det är att få placerbara antenner som man kan flytta ut i vingar och bort från allat i kroppen som skymmer signalen! Gemensamt är att jag fått göra helt andra lösningar på placering av mottagare och att se till att hålla kablar fixerade i planet så de inte kan röra sig i mottagarens antrennområde.

Systemet har en otrolig potential i alla fall..

mds
2008-09-18, 15:16
Hej Patrik kan du inte lägga upp bilder på dina installationer i dina modeller???

mrblueshooter
2008-09-18, 17:48
Hej Patrik kan du inte lägga upp bilder på dina installationer i dina modeller???

Absolut.. Här har du de två seriösare maskiner jag testar systemet i... En Katana 2M och en gammal Kyoscho Corsair 40..

Jag är noga med att försöka få alla kablar att gå så långt från antennen som möjligt.. och att se till att kablarna inte kan röra sig mot den i luften heller.. Helt enkelt så mycket utrymme som möjligt till metall och störkällor..
Jag har en MPX FunJet och en ehh.. hmm.. "konverterad" elkärra av kategori lek/experiment som utmanar gränserna på alla sätt.. Allt har gått strålande hittills.. men jag har upptäckt många fällor man kan falla iom man inte ser upp.. en centimeter hit eller dit med mottagaren kan avgöra om den skuggas åt något håll... Antennfrågan måste verkligen lösas snart.. Det är riktigt drygt med installationen i de små maskinerna.. Det ska ju vara en decimeter som ideal minimum till metall och störkällor...

mds
2008-09-18, 22:56
Hej
Vad tror du om att placera mottagaren så här??

mrblueshooter
2008-09-19, 06:49
Hej
Vad tror du om att placera mottagaren så här??

Det går ju, men det är ju att rekomendera att sätta mottagaren med antennen uppåt för bästa räckvidd. Alla 2,4 system är känsliga för närhet till marken.. och du har ju som sämst räckvidd dit antennen på mottagaren pekar. Jag skule ha gjort en liten hylla att sätta mottagaren på så du får den på rätt liggande plan.

Har du gjort räckviddstest med den sittandes sådär? Du finner nog i så fall att det blir lite kortare framåt och bakåt än åt sidorna...

mds
2008-09-19, 08:31
hej hur går du till väga när du gör räckvidstest??

mrblueshooter
2008-09-19, 17:09
hej hur går du till väga när du gör räckvidstest??

Jag skruvar av antennen, trycker in knappen på sändarmodulen, backar 15 meter från modellen med antennfästet riktat mot modellen och sändaren en bit ut från kroppen... vandrar med spakrörelser i en cirkel runt hela modellen för att se att det inte finns några radioskuggor.. om det finns så kollar jag hur allvarliga de är genom att gå lite närmare tills jag har kontroll igen..

Observera att mottagaren måste befinna sig minst 16 cm över marken för att det ska bli rätt..

uffe40
2008-10-07, 12:10
Hallå nu har XPS kommit med lite trevliga nyheter
http://www.xtremepowersystems.net/v3.php
MVH Uffe

mds
2008-10-07, 15:11
Hallå nu har XPS kommit med lite trevliga nyheter
http://www.xtremepowersystems.net/v3.php
MVH Uffe
det är intressant med nyheter,hoppas allt negativt som skrivs om XPS/IFS går i graven snart:)

mds
2008-10-20, 02:50
Liten nyhet från IFS
http://www.graupner-ifs-system.de/

uffe40
2008-11-01, 13:32
Nu är det äntligen släppt http://www.xtremepowersystems.net/proddetail.php?prod=XPS3.0&cat=19 så nu skickar jag in mina 4 mottagare och modulen hoppas det funkar som det är tänkt så kanske det blir slut på skitsnacket
MVH Uffe

mds
2008-11-01, 14:48
Nu är det äntligen släppt http://www.xtremepowersystems.net/proddetail.php?prod=XPS3.0&cat=19 så nu skickar jag in mina 4 mottagare och modulen hoppas det funkar som det är tänkt så kanske det blir slut på skitsnacket
MVH Uffe

Jag skickade min till hobby borgen för någon veckasedan!!

uffe40
2008-11-01, 18:39
Jag skickade min till hobby borgen för någon veckasedan!!
Har du fått tillbaka grejerna än? isåfall någon förbättring
MVH Uffe