handdator

Visa fullständig version : Inställningar fartreglage



Johan77
2008-08-21, 10:47
Hej,

Jag har gett mig in i rc-flygets värld och köpt mig en trainer (above all sport trainer).

http://www.smartstep.se/shopimages/347791/f.jpg

Nu är det dags att programmera fartreglaget och det är inga problem i sig men jag undrar över dom olika inställningarna.

Brake on/off - förstår att det har med om motorn skall bromsas eller inte. Men frågan här blir: Vilken nytta kan man ha av att ha den i on respektive off?

Timing mode Low/middle/high - samma fråga egentligen, vad blir skillnaden?

Mvh Johan

DanneG
2008-08-21, 11:37
broms används framförallt när man har fällbara proppellrar, eller om du buklandar och vill att propellern ska stå still.

Timing mode är lite olika beroende motortyp, inrunner outrunner och hur många lindningar motorn har, tillverkarn bör kunna svara på detta.

Johan77
2008-08-21, 12:14
broms används framförallt när man har fällbara proppellrar, eller om du buklandar och vill att propellern ska stå still.

Timing mode är lite olika beroende motortyp, inrunner outrunner och hur många lindningar motorn har, tillverkarn bör kunna svara på detta.

Tack Danne,

Då kanske det är ett bra alternativ att köra med broms på för mig iom att jag är nybörjare och lär göra ett par mindre lyckade landningar för att spara propellern? Tänkte börja utan landningshjul och landa i högt gräs.

Mvh Johan

jocke1963
2008-08-21, 15:18
Tack Danne,

Då kanske det är ett bra alternativ att köra med broms på för mig iom att jag är nybörjare och lär göra ett par mindre lyckade landningar för att spara propellern? Tänkte börja utan landningshjul och landa i högt gräs.

Mvh Johan

Broms är väl mest tänkt för segelkärror med fällbar propp, när man kommit upp på höjd och vill segla vill man ju inte att proppen ska fortsätta snurra och ge högre luftmotstånd.

Vidare är det väl snarare så att du bör köra utan broms, speciellt om du kommit nära marken i en paniksituation, om motorn då står helt stilla tar det ju lite längre tid innan man får snurr på den, så du kan gasa dig ur situationen.

För att spara propellrar bör du investera i en "prop-saver", dvs en anordning där du spänner fast proppen med en o-ring, vid krasch viker sig bara propellern av prop-savern då o-ringen ger med sig.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=270

2008-08-22, 13:54
Finns det några generella regler för vilket timing mode man bör köra på?