handdator

Visa fullständig version : Sanyo acke 6 V



MagnusStrömqvist
2008-08-24, 23:36
Hej,

Lite konfunderad på nya Sanyo ackar 6 V, 2400mAh som jag köpt. Laddar den med en Hyperion laddare. (Hyperion EOS 5i). I alla fall så kör jag NiMh inställningen på lägsta 0.1 A står det. På 10-15 minuter piper den med "charg end" meddelande?!?! DÅ har jag noterat en kraftig ökning fån säg 5.1 V till 7-7.3V på bara ca 1 minut...Sedan väldigt små förändringar....Jag har två exakt likadana ackar och de beter sig på samma sätt.

Hur kan den ladda så snabbt? Är den verkligen full laddad efter 10 minuter??? Och jag misstänkte jag ställt den för högt men 0.1 A är lägsta som går att ställa in.

Rookie fråga kanske men har en ny kärra som skall upp och känner mig lite osäker här..

Spec på laddaren-
2 Line LCD for charge monitor and post data display

Charge/Discharge
*1-14 cell NiCd/NiMH Batteries
*2-12v Lead Acid Batteries
*1-5 cell Lithium Ion or Lithium Polymer Batteries

PCM Device Safe

0.1-5A Charge Current

0.1-1A Discharge Current

Fast Auto Charge Algorithms for NiCd and NiMH

12.0~15.0V DC input voltage

Audible Function Alarm

Easy Lithium Programming

Output Charge Cord/Connector set included ($4.00+ value)

Double-length Input cord for convenience

QatHome
2008-08-25, 00:31
Jag har 2700mAh 6V Sanyo ackar och dessa laddar jag med 0.8A utan några som helst problem. 1/3 av ackens kapacitet(2400mAh/3=800mAh=0.8Ah) brukar vara en säker laddström och många NiMh ackar kan man ladda med ännu mer ström men det bästa är ju att följa de rekomendationer som följer med ackarna.

Laddar man med för låg laddström t.ex 0.1A brukar laddarna ha svårt att detektera när batteriet är fullt laddat och då antingen slå ifrån eller fortsätta ladda tills man stänger av den.

Vad gäller tidsåtgången för laddning av dina ackar med 0.8A så tar det runt 3 timmar förutsatt att ackarna är tomma.

MagnusStrömqvist
2008-08-25, 11:02
Tack för svaret!

Skall prova att höja till 0,8 A då kanske?

Men tycker det är underligt att jag bara efter en minut kan plocka ut över 7 volt....Lite rädd för att den visar grönt på ackvarnaren på backen och efter man stuckit upp och lite servorörelser så faller det snabbt i spänning. Är det själva tiden man laddar som ger batteriets uthållighet? Eftersom styrkan uppnår man ju på minuter bara....

lassebetong
2008-08-26, 07:43
Passa på att vispa runt alla servon och belasta accen när du kollar accvarnaren.
Ett alternativ är att skaffa en accvarnare som belastar cellen när du testar den.
Då vet man ju att den fungerar som det är tänkt.

/lasse