handdator

Visa fullständig version : FPV 2,4GHz kit



lassebetong
2008-08-26, 15:34
Såg att HAB sålde ett (FPV standard flight kit) och undrar om någon har erfarenhet av detta.
Är såå sugen att skaffa mig en sådan utrustning.
Är det dumt att satsa på ett 2,4GHz paket?
Hur komplett är paketet, vad mer förutom rc-utrustning behövs?
Kan man hitta likvärdig utrustning till ett kanske bättre pris?

/Lasse

LAB
2008-08-27, 06:55
Hej du kan få låna mina svetsglasögon istället!Hepp det verkar som ingen har provat,fråga istället om laddare det är nog lättare.

Lasse

DrHanke
2008-08-27, 14:52
Det jag har sett inte dock om HAB kitet men hobbycity som har ett liknande och det finns mycket skrivet om det på utländska forum. Kort samanfattat så skulle nog jag vilja säga att spar några kronor till så du kan köpa ett "riktigt" kit.

sundqvistjohan
2008-08-27, 20:39
Kan man hitta likvärdig utrustning till ett kanske bättre pris?

/Lasse

Ja, man kan hitta likvärdig utrustning billigare.

Jag fick med - ackar till sändare och mottagare, kameran färdigt monterad på 2 microservon, laddare till LiPo-batterierna en 10mW sändare (och så har jag en 500mW sändare).
I november 2007 då jag köpte sålde Fat Shark direkt från Kina, nu säljer de via återförsäljare. Jag är mycket nöjd med mitt system - det räcker för mina behov. Man kan välja mellan 4 fasta frekvenser på 2,4 GHz bandet. Flygradion får då inte vara 2,4 GHz - man styr flygplanet med en traditionell 35 MHz-radio.

Köper du från t.ex. Spanien kostar kitet 399€ (3750 SEK). Då får du med glasögon, 10mW sändare, kamera monterad på två mikroservon, AV-in och AV-ut kablar, hörlurar, 2 Lipoackar etc. Eftersom Spanien ligger i EU blir det ingen extra moms vid importen.

Här ett par flygningar jag gjort med min Fat Shark-utrustning, att filmen "hackar" beror på min laptop där jag sparat bilderna (långsam processor). I glasögonen flyter allt på hur fint som helst.


Jakten på UCD 3 on Vimeo

Jakten på UCD 2 on Vimeo

lassebetong
2008-08-27, 21:43
Man får tacka.
Då får jag börja att kolla runt lite.
Men hur mycket mer utrustning behövs för att komma igång?

/Lasse

sundqvistjohan
2008-08-27, 23:07
Glömde länken http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=5

Du behöver inget annat än ett lämpligt radiostyrt flygplan. FPV-systemet är komplett.

Multiplex EasyStar är en mycket lämplig modell (ingen propeller som stör i bilden). Ska modda min med skevroder till nästa sommar.

Impulze
2008-08-27, 23:09
Fatshark brillorna har allt intergrerat, så det enda som tillkommer om du går på Johans förslag är en eventuell headtracker (gyro). Se till att din sändare är på 35Mhz så funkar det bra, har man 2.4Ghz så finns det en möjlighet att flyga med 1.3Ghz videolänk. Men då måste man plocka ihop lite egna grejjor.


//Matte

2008-08-31, 02:20
Dom kostar 375$ i Kanada. Borde bli ca 3000:- inkl moms+frakt. http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=130&zenid=2fce18139ed53b9f4313dbec8783083d

2008-08-31, 02:27
299€ i Tyskland: http://www.immersionsflug.de/shop/Immersionsflug-SETS/Fatshark-RCV922-Aviator-Edition--39.html

sundqvistjohan
2008-08-31, 10:23
299€ i Tyskland: http://www.immersionsflug.de/shop/Immersionsflug-SETS/Fatshark-RCV922-Aviator-Edition--39.html

Was Sie noch für ein komplettes Videosystem benötigen ?
- eine Kamera z.B. eignen sich unsere IF Kameras wie die KX 171 oder die OSC Kamera bestens.
- einen 3s Lipo für den 10mW A/V Sender und der Kamera. (Kann beides direkt über den Lipo versorgt werden).

Dvs. om jag förstår rätt behöver man komplettera systemet med en kamera och 3-cells LiPo för sändaren.

Den spanska återförsäljaren har komplett system med kamera monterad på två servon. 100€ mer så har man alltså ett komplett system http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=5

lassebetong
2008-08-31, 11:40
Fatshark brillorna har allt intergrerat, så det enda som tillkommer om du går på Johans förslag är en eventuell headtracker (gyro). Se till att din sändare är på 35Mhz så funkar det bra, har man 2.4Ghz så finns det en möjlighet att flyga med 1.3Ghz videolänk. Men då måste man plocka ihop lite egna grejjor.


//Matte

Kan det här vara något?
Eller funkar det lika bra med vanligt gyro?
http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=26

/Lasse

2008-08-31, 12:56
@Johan
Aha, se där ja! Då går det ju på ett ut ungefär.

Är det ingen som vet när Fat Sharks Nya briller med inbyggd headtracker kommer? Det står Juli på deras sida http://www.gowiththeshark.com men det var ju ett tag sen nu

sundqvistjohan
2008-08-31, 13:18
Kan det här vara något?
Eller funkar det lika bra med vanligt gyro?
http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=26

/Lasse

Ska du ha gyro så ska det vara ett som är gjort för FPV-flygning, gyrot ska gå in i traineruttaget på sändaren. Om du har en 35 MHz-sändare som passar till produkten är det bara att slå till.
(Magtracks is tested and used for Futaba FF7, FF8, FF9, 9ZAP, 12Z, 14MZ, and it comes with the standard trainer connector).

Själv kan jag inte köra gyro på mina glasögon med min nuvarande sändare. Har på känn att min Hitec Optic 6 flyttar över ALLA kanaler när man kopplar trainerkabeln till en mastersändare. Det är ju bara PAN och TILT som headtrackingen ska styra - resten av kanalerna ska styra flygplanet.

lassebetong
2008-08-31, 16:17
Mmmm.
Ja det såg ja ju inte.
Har själv en JR PCM9xII tips på var jag kan hitta ett passande gyro.
Eftersom fler börjar att skaffa 2,4 sändare kanske man skall kolla på ett annant alternativ.
Är det helkört att använda systemet samtidigt som en 2,4 radio?

/Lasse

Impulze
2008-09-02, 14:14
Kan det här vara något?
Eller funkar det lika bra med vanligt gyro?
http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=26

/Lasse

Magtrack verkar funka utan drift, haken är dock att gyrot måste peka mot norr.

Om du har radio 2.4Ghz så får du plocka ihop ett paket med 1.3Ghz grejjor.

//Matte

LAB
2008-09-02, 22:02
Betongen ska inte ha några fpv eller vad det nu heter.Han BEHÖVER riktiga glasögon med vidvinkel.Nu säger jag inte mer.
Lasse

lassebetong
2008-09-11, 11:24
Betongen ska inte ha några fpv eller vad det nu heter.Han BEHÖVER riktiga glasögon med vidvinkel.Nu säger jag inte mer.
Lasse


Haha ja det har du så rätt i, men då vet jag fler som skulle behöva det :)

Hur som velar nu mellan 2,4 eller 1,3.
Tyckte att paketet från
http://www.fpvsystems.com/index.php?...&products_id=5
ser helt ok ut.

Kan man hitta liknande paket för 1,3 eller får man plocka ihop ett eget kit själv?
Om man nu lägger till en liten slant får man då bättre prylar jämfört med Fat Shark, eller är det same same but diffrent.

En sista fråga måste jag skaffa en futaba för att kunna utnytja headtracker elle kan det funka med Magtrack?

/Lasse

lassebetong
2008-09-29, 13:39
Jaha då har man till slut fått tummen ur och köpt sig en utrustning.
Köpte Funjet:en som Impulze sålde.
Köpte även mottagare och goggles från http://nghobbies.com/cart/
I fredags bar det av till posten för att hämta ut paket.
Glad i hågen for man hem för att nu skulle här flygas fpv.
Men jag har tyvärr spenderat helgen med att försöka få s**ten att fungera.

I dag föll till slut poletten ner (tack vare Impulze) så nu har jag bild.:dance3:
Har fått mycket hjälp av Mattias "Impulze" tack för att du tog dig tid med mina frågor.

Nu räknar jag sec. till jobbet är över, för nu j**lar skall jag flyga.:crazy_pilot:

/Lasse

Impulze
2008-09-29, 15:15
Det var bra allt löste sig till slut, nu behöver jag inte ligga sömnlös om nätterna :)

Lycka till med premiär turen ;)

Ett tips är att sitta på en stol då du flyger, det är betydligt mer avslappnande :)


//Matte

lassebetong
2008-09-29, 19:48
JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIPI premieren är avklarad.
Efter en jäktig eftermiddag för att få till allt så höll det på att än en gång sluta utan provtur.
Lagom till takeoff så slocknade glasögonen, men vad i h*¨~ete jag laddade ju på jobbet.
Jo visst gjorde jag det, men glömde stänga av dem efter att jobbarkompisen kollat lite.
Slängde mig i bilen efter laptop och usbladdkabel.

Ja hur gick det då.
Flög först runt medan en kompis satt och kollade för att konstatera om videolänken fungerade som den skulle.
Ok byte av videolänkskontrollant det var ju fler som ville se.
När de konstaterat att ja det fungerar, så ville man ju kolla lite själv.
Wow helt sjukt fräckt (bortblåst var att landa koppla in dubbelkomando för säkerhets skull)
Ja va fasen ge hit radion så får jag känna påt lite, jag menar hur svårt kan det vara:)
Lite bökande med radiobytet så står man då där och flyger på riktigt.
Shit altså det var helt sjukt kul (sitter och ler ännu), nu varade inte flygningen så länge ett par varv någon roll och en landning.
Det var ju fler spekulanter som ville testa, kopplade in dubbelkomando och provflög med det en stund.
Ja sedan var ju tyvärr accen slut.
Så nu blir det till att handla några fler accar och förbanna sig över att man inte skaffat utrustning för länge sedan.

Min premiertur får fem :thumbup:

/lasse

Impulze
2008-09-29, 19:59
Härligt Lasse! :)

Kul att du är igång nu ;)

//Matte

Fot
2008-09-30, 14:30
Noterat att det finns en del videolänkar på 5.8GHz-bandet också.

Är dessa tillåtna i sverige?

/M

lassebetong
2008-09-30, 14:36
Tack så mycket mattias.
Har nu börjat att snegla på ytterligare en modell.
Easystar eller easyglider, kan du rekomendera någon av dem. Vill kanske framför allt få upp tiden i luften lite.
Har läst en uppsjö med trådar om de respektive planen men har svårt att bestämma mig ändå:)
Tänker givetvis byta drivlina till bl och tar tackasamt även emot tips på det med.
Behöver inte vara vertikalprestanda utan kina-prylar funkar bra för mig.

/lasse

lassebetong
2008-09-30, 14:40
Noterat att det finns en del videolänkar på 5.8GHz-bandet också.

Är dessa tillåtna i sverige?

/M

Vet ej, sneglade länge på 1,3 också just för att slippa kollidera med 2,4 sändare.
Hurvida 1,3 är tillåtet i sverige vet jag ej heller.

/lasse

Impulze
2008-09-30, 15:29
Hej igen! :)

Easyglidern är en bra modell om du vill få långa flygtider. Det enda som är negativt är att man får propellern i synfältet då man stiger. En kompis byggde en Easyglider FPV med kinagrejjor och dom funkar då lika bra som mina AboveAll och Jeti spinn reglage. Om du vill veta exakt vad han använde så kan jag fråga.

Easystaren är en populär och välflugen FPV kärra, med lite power i setupen så blir det en lite buskärra med.

1.3 och 5.8Ghz är inte tillåtna, tänk på att ju lägre frekvens desto bredare spridning av signalen får ni. Jag vet dom som flyger med 1.3Ghz utan bekymmer med 2.4Ghz radio. Tror att 1.3Ghz var nåt militärt frekvensband (knappast viktigt idag) och dessutom sänder man ganska lokalt.

//Matte

Impulze
2008-09-30, 16:42
Nytt FPV projekt

http://img241.imageshack.us/img241/523/img0589fr4.jpg

Kommer använda min 438Mhz långdistans länk :)


http://img527.imageshack.us/img527/7196/img0586js2.jpg



Så här ser min seglare ut:

http://img99.imageshack.us/img99/3285/img0579xk3.jpg

//Matte

luggen
2008-09-30, 20:00
EasyGlider!
Kan varmn rekomendera easyglider till fpv plan,har en billig kina setup i min men det funkar kanon, bra drag och lång flygtid..
Motor: HiModel 2217/9-KV880
Fartreg: HiModel Pro serie 30A
Batteri: ABF 3S/2200mAh-20C
Prop: 12x6
FatShark rcv922 AviatorEdition 500mW

lassebetong
2008-10-01, 07:19
Tack luggen, en Glider är beställd.
Har även hittat en lämplig setup (tror jag):)

Det var en nätt liten modul till din sändare, en del gör vad som helst för en kortanten ;)

/lasse

Impulze
2008-10-01, 11:57
Det var en nätt liten modul till din sändare, en del gör vad som helst för en kortanten ;)

/lasse

Bara man får lång räckvidd så ;)
Mottagaren har diversity teknologi och är även frekvenshoppande.


//Matte

luggen
2008-10-03, 18:00
Hur går det med BlackStork OSD:n matte??
Blir det nån premier i helgen..

Impulze
2008-10-03, 19:34
Japps...det tror jag...:)


//Matte

lassebetong
2008-10-03, 20:28
Måste bara få skriva av mig lite.
Nyss hemmkommen från min första solo FPV flygning.
Begav mig ut ut ensam till mitt elflygfält.
Med en högre puls än vanligt kopplade jag ihop alla bateri och glasögon.
Med glasögonen på nästippen kikade jag ut under kepsen när jag kastade iväg funjet:en.
Vågade inte på mig en start med dem på.:)
Det var ganska nervöst eftersom navelsträngen nu var avklippt och backupen från elevkabeln inte längre fanns där.
Men det gick ju hur kanoners som helst, fick till och med en hygglig landning ett par tre meter ifrån mig.
Nu börjar man känna sig bekvämare med att se allt från ett annat perspektiv.
Nu väntar jag bara på att det skall bli morgon så man kan ge sig påt igen.


Ja det kan vara intressant att höra hur det går med BlackStork OSD:n.
Den verkar ju hygglig i pris också.
Funkar det att ta ur drivspänning till kamera och Tx ur den eller går det åt en acc till den med?

/Lasse

Impulze
2008-10-03, 20:59
Härligt Lasse! :)

Man behöver några flygningar för att börja slappna av.

Jo black storken är prisvärd! Den kan driva allt, men den är så smart uppbyggd att du har även en ingång för videobatteri. Om du får fel på videoaccen eller att den tar slut så matar OSD:n ström till videon från flygbatteriet, detta utan avbrott osv.

Rent generellt så flyger man man med separata accar, den har haft problem med störningar med att mata allt från en acc. Men en del har det funkat bra för. Jag tar det säkra före det osäkra :)

//Matte

LAB
2008-10-04, 19:10
Hej idag fick man prova Betongens glasögon,en klart häftig upplevelse:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thu mbup:
Lasse

lassebetong
2008-10-04, 19:33
Haha ja tänka sig att du vart så imponerad av att bara taxa lite i depån.;)

Kommer du in till lokalen på Tisdag så kan du ta med dig glidern, är lite sugen på att sätta tänderna i den.

/lasse

LAB
2008-10-04, 21:08
Jag är i Hultsfred o Vimmerby o jobbar så jag kommer lite senare.
Lasse

lassebetong
2008-10-04, 21:37
Bara man får lång räckvidd så ;)
Mottagaren har diversity teknologi och är även frekvenshoppande.

//Matte

Funderar lite över vad man kan förvänta sig för räckvidd med den utrustning som jag har.
Hur långt kan man för övrigt flyga med en 35 radio?


/lasse

Impulze
2008-10-04, 22:14
Med en bra mottagare så 1.5km + är nog möjligt.



//Matte

Impulze
2008-10-12, 10:27
Easyglidern

http://img515.imageshack.us/img515/3149/img0549ja3.jpg

http://img258.imageshack.us/img258/9533/img0593yi7.jpg


//Matte

lassebetong
2008-10-12, 12:40
Tackar för bilderna,
Smart lösning på servoinfästning till kameran.
Använder du HS55 till alla roder?

/lasse

Impulze
2008-10-12, 13:00
Jag använder HS82 på allt utom sidorodret.
Luggen kör med HS55 till skeven vet jag.
Jag skulle dock velat få upp kameran några centimeter till.


//Matte

Impulze
2008-10-12, 15:57
FPV Black stork OSD on Vimeo

Ojusterad kamera, mitt pan servo genererar störningar. Har lite att fixa :)


//Matte

lassebetong
2008-10-13, 07:44
Ja när det dyker upp failsafe på skärmen börjar kanske hjärtat att dunka på lite:)
Det är en del info att hålla koll på och för varje ny siffra så blir det mindre utrymme i korppen misstänker jag.
Såg att alt. visade -12 när du var på marken, nollar man den vid uppstart av osd:en eller.

/lasse

Impulze
2008-10-13, 12:12
Jag växlade display bara för att se koordinaterna, planet gick aldrig in i failsafe :)

Jo det blir rätt mycket kablar som ska kopplas, men det funkar rätt bra faktiskt.
Jag tror gps:en inte hinner riktigt med att uppdatera sig, då jag startade tror jag den visade -2m. Men den kan kräva nån omstart för att få rätt värde.



//Matte

luggen
2008-10-13, 21:44
japp HS55 på alla 4servon, Har monterat min höjd och sida inne i kroppen på originalstället, ej som matte bak på kroppen, dock så är utaget i kroppen gjort för större servon är 55or så jag har limmat fast dom mot ytterkanterna med lite ca:lim.

lassebetong
2008-10-14, 07:17
Har du höjt upp din kamera mer än mattias?
Av mattias fimsnutt att dömma, så gör det nog inget om kameran kommer upp lite till.

Jag får nog lägga mina prylar på planet och väga av det lite innan jag monterar fast.
Väntar fortfarande på motor och reglage.

/lasse

DennanHMFK
2008-10-14, 14:39
siffrorna som snurrade i botten, vad var det för något?
avstådent till sändaren och riktigningen eller? :)

Impulze
2008-10-14, 14:55
Precis, avstånd till "mig" och pilen anger rikningen för att hitta hem :)


//Matte

luggen
2008-10-14, 22:10
japp jag har monterat min kamera högre.. kan fixa bild i morgon!

lassebetong
2008-11-02, 18:43
Ja då har jag haft tillfälle att testa mottagaren som jag köpt av Impulze.
Vädret har ju för omväxlings skull varit vindstilla med strålande sol de senaste dagarna.
Så det har blivit ett par rundor.
Har ännu så länge bara kört med två rundstrålande antenner, men måste säga att det funkat kanoners så här långt.
Har väl (om jag bara får tummen ur någon gång) tänkt att köpa till en patchantenn.
Nu måste jag ta mig i kragen och slänga ihop Eg, vill ju få upp flygtiden lite.
Hoppas även kunna komma över en billig DV kamera i kväll, så man kan få till lite film.

/lasse

Impulze
2008-11-02, 19:28
Låter bra Lasse! :)

Så du har funnit en dv med video ingång då :)


//Matte

lassebetong
2008-11-02, 19:59
Japp en sony är det tänkt.
Har lagt bud på den och får väl svar inom 2½ tim.
Sedan hoppas jag att det kan bli lite film.

/lasse

lassebetong
2008-11-02, 23:08
Bidde ingen kamera.:bawling:
Får hitta något annat.:(

/lasse

Impulze
2008-11-02, 23:18
Men :( Ska leta åå se om jag kan hjälpa dig med kameran.


//Matte

nogrow
2008-11-17, 14:11
Hej!
Är ny här och har just upptäckt att FPV faktiskt finns och fungerar. Är väldigt sugen på att komma igång och har ett par frågor till er som redan är "up and running":

1. Jag har en 2,4 GHz radio och kan därför inte köra en videolänk på den frekvensen. Rangevideo (rangevideo.com) har system på 900MHz som de talar sig varma för vad gäller räckvidd och kompatibilitet med 2,4 GHz radio. Någon som har erfarenhet av dessa system?

2. Är det glasögon som gäller?

3. OSD någon modell som är bättre än andra? Finns det någon OSD-modul som kan hantera extra digital indata?

4. Om man har pan och tilt på kameran styr man det då med en extra radio eller?

Tackar på förhand

Thom

lassebetong
2008-11-17, 14:43
Hej nogrow och välkommen till en ny värd:)

Är också helt ny på detta sedan några månader och har mycket fått bra hjälp av Impulze här (tack än en gång)
Vad jag kan svara på är att 900 inte är ett bra alt. i sverige pga mobiltelefoni ligger i det bandet.
Men har sett de som flyger 2,4 radio som använt en videolänk på 1,3.

Själv köpte jag glasögon EVG920 från www.nghobbies.com som jag är helnöjd med.
Har inte sett eller testat något annat i och försig.

Pan tilt styrs i mitt fall med lediga kanaler på radion typ sida och någon ledig vridpot.
Skaffar du dig ett gyro så kopplas det via traineruttaget på (FUTABA) radio, har själv en Jr radio och har inte hittat något som funkar till den.
Har läst någon tråd om hur det går bygga om.
Men har märkt att det måste vara en klar fördel, om du bara behöver röra på huvudet för att kolla runt.

/lasse

nogrow
2008-11-17, 15:03
Tack för ditt svar Lasse.

1,3 GHz får det bli då. Läste iofs att EU nu släpper 900 MHz som reserverat för mobiltelefoni men det kan säkert ta sin lilla tid innan det slår igenom.

Dina brillor liknar de som rangevideo säljer fast namnet är inte samma.

Gyro? Är det för att känna av huvudrörelse och styra kameran efter detta?

Thom

lassebetong
2008-11-17, 17:59
Japp, typ så här.
MHT Sinvertronic Demo - Video
Sedan finns det ett antal headtracker att välja mellan, men det kan nog någon rekomendera en.

nogrow
2008-11-17, 19:16
Grymt häftigt!

lassebetong
2008-11-18, 12:47
Hehe, ja visst är det.
Tyvärr så har jag inte själv införskaffat något ännu.

/lasse

nogrow
2008-11-18, 13:09
Men Lasse, vad har du för fabrikat på dina videoprylar? Är det LawMate eller kanske Immersion? Vilken sändareffekt. Det är så många parametrar här så man blir snurrig i huvudet. Vill ha riktigt bra prylar ju.

lassebetong
2008-11-19, 11:16
Det första som inhandlades var en komplett kärra från Impulze.

Den var utrustad med
Kamera KX131
500mW 2.4Ghz TX (vet ej fabrikat)
2cells 7.4volts videobatteri med stepdown regulator till 5V för kamera och TX
(matning av kamera o sändare)

Sjäv köpte jag
EVG920 Videoglasögon ( www.nghobbies.com )
LawMate 2.4GHz Standard Receiver (nghobbies)
Har senare även köpt en
2.4 Ghz Diversity mottagare LawMate
Samt en videosplitter.
(vill kunna spela in film)

Håller nu även på att försöka få till en EazyGlider som jag tänker använda till FPV.
Detta mest för att få lite längre tid i luften.

Det var inga fel med standard mottagaren, men diversity mottagaren har två antenner som växlar mellan bästa mottagningen.
Har inte upplevt några direkta störningar med den.
Min andra mottagare kunde flimmra till någon gång, men inget som direkt störde.

Glasögonen är jag som tidigare jag tidigare sagt nöjd med, men har som sagt inget att jämföra med.
Det enda som jag ser som negativt med dem är att det är lätt att komma åt strömbrytaren.
Har ett par ggr kommit ut och upptäckt att strömmen i dem är slut.
Har nu lärt mig detta och är uppmärksam när jag packar ner dem.

Ja jag vet inte om du är mindre snurrig nu, om inte så fråga på.:girl_wacko:
Är ju själv ganska ny på detta men hoppas kunna hjälpa till.

/lasse

Daniel L
2008-11-19, 13:10
börjar bli lite nyfiken på det här fpv. vad kostade din setup?

lassebetong
2008-11-20, 08:06
Ja köpte en funjet av Impulze komplett med fpv utrustningen på, för 2500:- vill jag minnas.
Köpte sedan till glasögon och mottagare för ca 1500:- dollarn var ju liiite billigare då.

Men det finns ju även Fat Shark komplett för 375 euro.
http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=5
Den setupen använder luggen här i forumet, har jag för mig om.

Har även sett att HAB säljer ett komplett system för 4999:-

/lasse

luggen
2008-11-20, 21:37
Här har du bilden lasse, som jag skullle lägga in för flera veckorsen på kameramonteringen i Easyglidern, Har limmat fast 2 halvmåne glasfiberstänger mot pan-servot.

nogrow
2008-11-20, 22:32
Hej Luggen!
Varför vill du ha kameran SÅ högt upp?

Impulze
2008-11-21, 23:58
Tjo. kameran vill man ha högt upp för att få så fri sikt som möjligt.

Videogrejjorna Lasse köpte av mig är bara Lawmate prylar, är nästan bara sånna som används.

Jag har gått lite i ide känns det som, dollarn drog iväg och jag står nu utan videomottagare sen en tid tillbaka :) Undra vems fel......;)

Nämen jag har snart det mesta komplett igen, tyvärr så har vi vinter och 15 grader kallt just nu :(

//Matte

nogrow
2008-11-22, 20:17
Matte,
Är du på gång att byta från 2,4 GHz till 800 MHz? Såg en ett par månader gammal video där du flyger med videolänk på den lägre frekvensen. Längre räckvidd?
Angående hög kameraposition, hade det inte varit bättre att ha kameran på undersidan? Förutsättningen är ju naturligtvis att man kan landa utan att krascha kameran.

Thom

Impulze
2008-11-22, 20:42
868Mhz och 438Mhz är bara mina rc-länkar. Videolänken går bara på 2.4Ghz.

Kamera monterad under landstället skulle funka fint. Men en Easystar är en perfekt FPV kärra då den har skjutande propp :)

//Matte

lassebetong
2008-11-23, 19:28
Jag har gått lite i ide känns det som, dollarn drog iväg och jag står nu utan videomottagare sen en tid tillbaka :) Undra vems fel......;)

//Matte

Hehe, ja det var ju inte meningen att du skulle bli utan.:aetsch:
Men jag har ju en standardmottagare som ligger, om du får abstinens.:sarcastic:

/lasse

Impulze
2008-11-23, 21:46
Ingen fara Lasse, har haft -20 grader i helgen. Framåt påsk kan man nog börja flyga igen :)

Men jag hade velat hitta nån billig skåpbil med värme i skåpdelen så man kan sitta i bilen och flyga :)


//Matte

lassebetong
2008-11-24, 09:53
Brrr, ja det kanske inte lockar med modellflyg i den väderleken.
Själv har vi haft snö och minusgrader i en vecka snart, tycker personligen om det.:)
Såg en film där de satt i en personbil och flög.
Han hade någon lös anten på biltaket, som var kopplad till radion.
Blev nog reducerad räckvidd, men flyga får man ju i behaglig temp.
Kanske skall fundera vidare på det.

/lasse

Gunnar
2008-11-25, 20:37
Vore det inte möjligt att bygga om en joy-stick för en dator, t.ex Wingman med anslutning till spelporten, för att få en riktig spakkänsla istället för att hålla på med de löjliga knapparna på en RC-sändare?

lassebetong
2008-11-25, 22:52
Ja det är ju en tanke kanske, men själv har jag inga problem att spaka med radion.

I dag är i alla fall min videokamera postad, har blivit lovad att kunna hämta ut den senast fredag.
Men den som lever får se.:)

/lasse

Gunnar
2008-11-26, 22:48
Jag har heller inte några problem med att "spaka" radion, men jag kan föreställa mig att illusionen av att flyga på riktigt skulle kännas mera verklig, om man hade en riktig styrspak. Tänk att få glida fram över hanget på Ålleberg igen med ett tidstypiskt segelplan aller att flyga en Extra över hemmafätet. Det duger inte att styra med en liten pinne på en RC-sändare för att fullt ut få den rätta upplevelsen.

Per P
2008-11-27, 12:46
Jag har heller inte några problem med att "spaka" radion, men jag kan föreställa mig att illusionen av att flyga på riktigt skulle kännas mera verklig, om man hade en riktig styrspak. Tänk att få glida fram över hanget på Ålleberg igen med ett tidstypiskt segelplan aller att flyga en Extra över hemmafätet. Det duger inte att styra med en liten pinne på en RC-sändare för att fullt ut få den rätta upplevelsen.

Ska du ha en polare som ruskar om stolen åt dig också då o då... "turbulens" :sarcastic:

Gunnar
2008-11-27, 16:42
Hej Per,
jag ser att du förstår mig.

http://www.transair.co.uk/product4.asp?SID=2&Product_ID=7048
http://www.msesimulation.com/?gclid=CNPogejUlZcCFYwh3godoUypDA
http://www.uberreview.com/2007/11/hotseats-723-flight-simulator-trx-game-chair-is-a-pretty-sweet-deal.htm
http://www.flightgear.org/Projects/RayChair/raychair.html
http://www.dynamic-seat.com/
osv........

lassebetong
2008-11-27, 17:11
Jag förstår också hur du menar, visst måste det bli ännu bättre känsla med "äkta" spak.
Men för min egen del så är första steget ett fullt fungerande head tracker, så man får en äkta känsla när man tittar runt.
Tyvärr kräver det nyinvestering av radio.
Men allt för känslan så klart.:man_in_love:

/lasse

Gunnar
2008-11-28, 20:10
FPV över HJO 7/10 -08
YouTube - FPV över HJO 7/10 -08

Impulze
2008-11-28, 21:35
www.dmd.es som har gjort rc-länk 868Mhz håller på med en Joystick anslutning för FPV.


//Matte

Gunnar
2008-11-28, 22:40
Jag tog isär min joy-stick igår. Det sitter bara en potentiometer på varje axel. Det kan inte vara särskilt svårt att sätta i samma pottar som i sändaren och löda in brytare så att man kan växla mellan "spakarna". Är det så lärar-elev funktionen fungerar?

Boopidoo
2009-01-06, 22:55
Hej igen! :)
1.3 och 5.8Ghz är inte tillåtna, tänk på att ju lägre frekvens desto bredare spridning av signalen får ni. Jag vet dom som flyger med 1.3Ghz utan bekymmer med 2.4Ghz radio. Tror att 1.3Ghz var nåt militärt frekvensband (knappast viktigt idag) och dessutom sänder man ganska lokalt.
//Matte

Hej, tänkte bara kommentera då jag snubblade in på tråden angående det här med laglighet och videolänk. Efter kontakt med PTS så är de frekvenser som exempelvis rangevideo.com 1,3GHz videolänk använder visst tillåtna i Sverige, de är faktiskt vikta just för videolänk. Dock måste man ha tillstånd av PTS för att använda detta. Jag har ingen aning om hur svårt det kan vara att få tillstånd men det är säkert inte omöjligt för ex. en rc-klubb över ett specifikt område. För en privatperson som vill flyga överallt är det med all säkerhet mycket svårare. :)

För att kolla upp frekvenser i Sverige så rekommenderar jag pts.se sökfunktion i frekvensplanen: http://e-tjanster.pts.se/Frq/

Impulze
2009-01-07, 09:16
Ja det kanske kräver Amatörradio licens då för att använda lagligt. Fortfarande så är alla videosändare även 2.4Ghz inte CE-märkta så bara det gör dom juh olagliga :)

//Matte

Pelle Plutt
2009-02-01, 17:34
Ja det kanske kräver Amatörradio licens då för att använda lagligt. Fortfarande så är alla videosändare även 2.4Ghz inte CE-märkta så bara det gör dom juh olagliga :)

//Matte

Först vill jag säga att det ni gör är jätte häftigt!
Men jag undrar om det är så bra att lägga ut dessa filmer på när man flyger i tätbebyggt område jag tänker då främst på dom radiomaster som visas jag tror att det kan vara olagligt att filma/avbilda radiomaster kraftstationer kärnkraftverk etc.

Skyddsobjekt, benämning på en anläggning, område, fartyg eller luftfartyg som avlysts av totalförsvarstekniska skäl. Klassificering av skyddsobjekt sker jämte Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m (Skyddslagen).

Beslut om skyddsobjekt tas vanligen av länsstyrelse (för civila objekt) eller av Försvarsmakten (för militära objekt). I det fall militära förband grupperar på civil mark kan länsstyrelsen besluta om tillfälligt skyddsobjekt

Exempel
Hovet Stockholm slott, drottningholm slott (Skyddsvaktas av försvarsmaktens högvakt)
Regeringskansliet och alla departement
LFV:s flygplatser
TV-huset samt Radiohuset i Stockholm
Älvsborgsbrons pelare i Göteborg
Teliasoneras allra viktigaste anläggningar
Svenska hamnar
Svensk försvarsindustri som Saab Aero
Polishuset Stockholm och Göteborg och flertalet andra polishus i landet
Kärnkrafverk och andra större elanläggningar
Gasverket i Värtahamnen
Fjärrvärmeverken i Högdalen, Hammarby mm
alla anläggningar som används av FRA
FMV enskilda anläggningar som ej ligger i militär områden
Reningsverk, Avloppsverk och flertalet vattentorn och vattenreservoarer
Riksbanken
TV-masterna runt om i landet
Kaknästornet i Stockholm
Smittskyddsinstitutet i Solna på skyddsobjekt i Sverige

Grabbar var försiktiga så att inte myndigheter tar hobbyn i från oss
+ att ni kan hamna i fängelse och få dryga böter inte så nice eller hur?


p,s här är några paragrafer från lagen.

4 § Fotografering eller liknande registrering får inte utföras från luftfartyg inom eller av sådana restriktionsområden som bestämts av regeringen enligt 1 kap. 3 § första stycket första meningen luftfartslagen (1957:297), utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall meddelas endast om det finns särskilda skäl för det.
Befälhavare på luftfartyg skall se till att fotografering eller liknande registrering inte utförs i strid med bestämmelserna

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.
***

Förutom biten med att (som alltid...) det är fartygets befälhavare som är ansvarig och inte fotografen är den här paragrafen intressant:

***
10 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet sprider flygbilder eller liknande registreringar från luftfartyg, kartor eller andra samman- ställningar av landskapsinformation som inte får spridas enligt 6 eller 7 § döms till böter eller fängelse i högst ett år.
I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket.
***
Mvh/Per

Impulze
2009-02-01, 18:49
En gammal lag, som förvisso gäller. Men detta är inget nytt och det kanske borde ligga direkt under kategorin FPV/Flygfoto. För det är juh inget unikt just för FPV. Tror knappast fängelserna räcker till om man ska börja jaga varenda en som tar en bild/filmklipp på en åker/berg eller 1000hektar skog. Finns ju självgranskningstillstånd men jag undrar hur många som har det :)

Skyddsobjekt är nog det som fortfarande skulle granskas hårdare om man inte hade tillstånd.


Men bra med en reminder , dock ska det inte bara riktas till FPV flygare.


//Matte

Pelle Plutt
2009-02-01, 20:07
Hej Matte,
Det var ingen pekpinne jag ville komma med och det är ju klart att detta gäller andra än FPV flygare också men det bryr jag mig inte om så länge det inte kan kopplas till modellflyg.
Det vore tråkigt om nån myndighets person skulle vakna och se till att vi som brinner för denna hobby får en massa inskränkningar eller hur?

Vet du om dom radiomasterna/antenner som visades på filmen från ind,området var skyddsobjekt eller inte? jag vet inte men varför chansa.
Mvh Per

Impulze
2009-02-01, 21:29
Har inte en blekaste, är det skyddsobjekt så bör dom väl vara utmärkta eller det kanske bara gäller militära skyddsobjekt.


//Matte

Sigun
2009-02-01, 21:31
Känns som de är lättare för ryssen att gå in på www.eniro.se (http://www.hitta.se) och leta upp alla skyddsobjekten du skrev om tidigare, sedan kan han använda sig av eniros karttjänst för att leta upp objektet på kartan

http://kartor.eniro.se/query?what=map_adr&geo_area=stockholms%20slott&mapstate=6;18.071697235107422;59.32661819458008&mapcomp=;;;Stockholms%20slott;;;11130;STOCKHOLM;;; ;;18.071697235107422;59.32661819458008;;;;STOCKHOL M;maps_place.2801931.21;0

:icon_redface::icon_redface::icon_redface: Samtliga objekt du skrev om går nog att hitta på samma vis (hoppas inte ryssen vet om detta)

/Martin

Pelle Plutt
2009-02-01, 22:12
Känns som de är lättare för ryssen att gå in på www.eniro.se (http://www.hitta.se) och leta upp alla skyddsobjekten du skrev om tidigare, sedan kan han använda sig av eniros karttjänst för att leta upp objektet på kartan

http://kartor.eniro.se/query?what=map_adr&geo_area=stockholms%20slott&mapstate=6;18.071697235107422;59.32661819458008&mapcomp=;;;Stockholms%20slott;;;11130;STOCKHOLM;;; ;;18.071697235107422;59.32661819458008;;;;STOCKHOL M;maps_place.2801931.21;0

:icon_redface::icon_redface::icon_redface: Samtliga objekt du skrev om går nog att hitta på samma vis (hoppas inte ryssen vet om detta)

/Martin
Martin jag tror också att det går se saker på eniro som sitt hus osv men jag vet också att vissa saker av känslig karaktär är sensurerade=suddiga.
Skit samma flyg var ni vill tycker det onödigt bara att flyga bland hus och bilar.
/Per