handdator

Visa fullständig version : Cykling av batterier. Hur funkar det?



gimbo
2008-08-28, 21:15
Hej på er!
Jag förstår inte riktigt detta med cykling av batterier. Nu har jag cyklat 6st av mina batterier och resultatet är som tabellen nedan. Jag trodde att när man cyklar ett batteri, så tömmer man det och sedan fyller upp det till max. Med andra ord. Har jag ett 3500mAh batteri. Då tömmer man det först i cyklen. Sedan laddas det upp helt (till ca 3500mAh). Men som det ser ut på mina cykler så laddas det ur ibland. Ibland inte. Och det som laddas i är långt ifrån max (förutom på ett av dem). Kan någon snäll person förklara hur det egentligen funkar?

D=Discharge, C=Charge

4.8V - NiMH - 3500mAh - D=382 - C=790
1.2V - NiCd - 1800mAh - D=0 - C=608
1.2V - NiCd - 1800mAh - D=0 - C=216
7.2V - NiCd - 1800mAh - D=1724 - C=1999
9.6V - NiCd - 600mAh - D=0 - C=178
4.8V - NiMH - 2000mAh - D=0 - C=621

Magnus G
2008-08-28, 21:56
Du har förstått principen, men som du upptäckt så funkar det inte alltid perfekt med en gång (om någonsin, jag cyklar manuellt för jag har aldrig fått till det ordentligt på min laddare).
Gissningsvis så "false-peak:ar" din laddare, dvs den tror att batteriet är fulladdat långt innan det egentligen är det. Detta inträffar oftast om man laddar med för låg ström.

Men vad har du för laddare och vilka inställningar för i- och ur-laddning har du haft?

McRegor
2008-08-28, 22:07
Hej,
Om du t ex laddar i med 1C och gärna också laddar ur med samma belastning så bör du få en rimlig uppfattning om ackens skick. Dessutom bör du upprepa denna procedur några gånger.
Hälsningar
Roger

gimbo
2008-08-28, 23:21
Jag har laddat ur med 0.5A och laddat med 1A.

Laddaren jag har är en Swallow AC/DC EQ
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=33_103&products_id=11718

Ska jag kanske ladda ur med en högre ström? Och hur kan jag undvika "false-peak:ar"?

Ska tillägga att 4st av batterierna är mindre än 1 mån gamla. Som det känns just nu kan jag inte riktigt lita på värdena jag får.

gimbo
2008-08-28, 23:21
Hej,
Om du t ex laddar i med 1C och gärna också laddar ur med samma belastning så bör du få en rimlig uppfattning om ackens skick. Dessutom bör du upprepa denna procedur några gånger.
Hälsningar
Roger

Jag ska prova att göra en cykling på 1A både i och ur. Och se om det blir skillnad.

gimbo
2008-08-29, 00:29
Nu har jag cyklat mitt 3500mAh batteri igen. Denna gången med 1A urladdning och 1A laddning. Det blev så här:

Discharge = 13mAh, Charge = 331mAh (har inte rört batteriet sedan igår då jag gjorde förra cyklingen.

Jag blir bara mer och mer förvirrad över hur detta funkar? Kan jag alls lita på grejjerna?

McRegor
2008-08-29, 06:15
Hej,
1C är i ditt fall 3,5 A eftersom batteriet har kapaciteten 3500 mAh.
Har du laddaren inställd på NiMh ? Troligen kan du dock inte ladda ur med 3,5 A eftersom det är en "mindre" laddare men ladda ur med så mycket som det går. Är det en drivack eller en radio-ack ?
Men jag håller med om att resultatet är märkligt...
Hälsningar
Roger

gimbo
2008-08-29, 10:59
Jag kan inte ladda ur med mer än 1A tyvärr. Och laddaren är inställd på NiMH. Acken är en 4.8V mottagarack till min helikopter.

Så nu står jag bara och snurrar :)

McRegor
2008-08-29, 11:26
Hej,
Ok - då skall du nog inte ladda och urladda så hårt såvida du inte använder celler anpassade för högt strömuttag. Men om du laddar med t ex 2 A och laddar ur med 1A så borde det fungera. Är det en helt ny ack så kan den behöva några cykler av urladdning/laddning innan det blir nån fart i den.
Jag har dock aldrig upplevt liknande problem med mina laddare och NiMh-ackar så jag håller med dig om att det tycks märkligt...
Men - när du gör discharge - kolla då spänningen på acken (i laddaren) - får du bara ur några få mAh så måste spänningen sjunka drastiskt och laddaren måste bryta efter några få sekunder så kolla noga spänningen under den tiden. Det kan innebära att en av cellerna är dålig...
Hälsningar
Roger

Magnus G
2008-08-29, 11:30
Urladdning med 1A är inga problem, ju lägre urladdningsström ju bättre (så länge laddaren
inte har en max-tid som gör att den avbryter urladdningen om den "tar för lång tid").
Men jag kan bara hålla med om att det hela är märkligt.

Vad säger laddaren att du har för spänning på accen när den börjar respektive avslutar laddningen och urladdningen?

gimbo
2008-08-29, 12:04
Jag kan ställa in hur många cykler batteriet ska genomgå per omgång. Räcker det med "1" som jag har använt mig av?

Jag ska lägga på ett batteri på cykling igen och notera spänningen med.
Sedan finns det något som heter "delta-peak-volt" den är inställd på 3mV/cell. Vad är det för något?

gimbo
2008-08-29, 13:33
Nu har jag cyklat ett NiCd 1.2 1800mAh batteri (glödpinne).
Den laddade inte ur något alls (det var inte urladdat). Och laddade i 495mAh. Tog ett par bilder på laddningen. Lite "sroligt" är att urladdningen är inställd på 1A men den laddar ur med 0A i detta fallet. Kanske för att den helt enkelt inte kan.

Urladdning:
http://www.postimage.org/Pqz8jh0.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=Pqz8jh0)

Laddning:
http://www.postimage.org/aVu_2nS.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=aVu_2nS)

Klart:
http://www.postimage.org/gxnHVPr.jpg (http://www.postimage.org/image.php?v=gxnHVPr)

Vet inte om ni får ut något vettigt ur det. Men värt ett försök :)

MrJet
2008-08-29, 16:19
Det borde gå att tala om för laddaren vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen. Ca 1-1.1v per cell. Vid laddning så tror jag att den
falskpeakar, testa att ställa upp "delta-peak-volt" till 4 eller 5mv.

Mvh MrJet

Joacim
2008-08-29, 19:25
Är cellerna inte använda på länge, på Nimh kan detta tyvär vara väldigt kort tid. Så har resistansen ökat, och de första 3-6 sylkerna ha svårt att få i och ur något, oftast när jag kör in en Nimh ack som legat länge får jag gå upp till 20 sykler innan det presterar fullt igen i form av kapacitet och IR.

På Schulzen i auto går detta perfekt, på andra laddare så kan de ha väldigt svårt för Nixx ackar i dåligt skick, här får man sänka i/ ur laddnings strömen mycket i vissa fall, ju bättre acken blir, ju högre ström kan du mata på, och i slutet 1-4c laddning beroende på celltyp.

gimbo
2008-08-29, 21:04
Alla dessa ackar är frekvent använda.
Jag tror snarare det är något med urladdningen på laddaren som "strular".
För som ikväll så flög jag 1200mAh på mitt 3500mAh NiMH batteri som jag cyklade igår och fick i 331mAh (urladdningen var 13mAh).

Helikoptern är hel :)

gimbo
2008-08-29, 21:36
Det borde gå att tala om för laddaren vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen. Ca 1-1.1v per cell. Vid laddning så tror jag att den
falskpeakar, testa att ställa upp "delta-peak-volt" till 4 eller 5mv.

Mvh MrJet

Tack för tipset. Jag vet inte vad "delta-peak-volt" är för något. Förklara gärna mer ingående. Men jag ska prova som du säger att ställa upp den till 4-5mV. Nu har jag kört med 3mV.

Tänk om detta löser mina frågetecken :)

Joacim
2008-08-29, 22:01
Även om de är frekvent använda kan de behöva syklas, framförallt om de är använda som sändar/motagarackar.

MrJet
2008-08-30, 08:00
Tack för tipset. Jag vet inte vad "delta-peak-volt" är för något. Förklara gärna mer ingående. Men jag ska prova som du säger att ställa upp den till 4-5mV. Nu har jag kört med 3mV.

Tänk om detta löser mina frågetecken :)


En NiXX cell ökar hela tiden i spänning ända tills den blir fulladdad, sedan
sjunker spänningen någon mV och det är detta som laddaren försöker
känna av. Om Delta-peak-volt är inställt för lågt så falskpeakar laddaren
och laddningen avbryts. NiMh accar är mycket känsliga på detta värde
så du får testa dig fram lite. Nya accar behöver också några "äkta" cykler
på sig innan de "kommer igång".

Mvh MrJet

gimbo
2008-08-31, 15:55
Nu har jag ställt upp delta-peak-volt till 5mV och cyklat ett NiCd. Det verkar som om det gjorde susen. Denna gången laddades batteriet ur ordentligt. Och sedan laddade i stort sett till angiven kapacitet.

AndersH
2008-09-14, 22:22
Hej Gimbo.

Jag har inte manualen till Swallow då den verkar svår att få tag på.

Bantam/E-Station har 12 mV som default till NiCd och 7 mV till NiMh, 7 Mv är lite högt jämfört med andra tillverkare där ca 2-5 mV anses vara rekommenderat värde.

Ultramat 16 har 10 mV som rekommenderat värde för NiCd och menar att man bör starta på 5mV för NiMh.

Rekommenderat är att med nya celler/batterier eller om man vill balansera batterier att ladda med 0,1 C i 16 h. Detta bör också göras var 20-30 cykel för att balansera cellerna i batterierna, det innebär också att elektrolyten fördelas jämt ut i cellerna.

Denna sk. standardladdning överladdar cellerna något vilket innebär att alla celler blir lika mycket laddade vilket kan vara svårt att uppnå då man oftast laddar ett NiMh batteri med ca 0,5-1,0 C. Eftersom cellerna oftast inte är helt balanserade så innebär detta att de celler med högst kapacitet "falskpeakar" och laddaren terminerar, de svagare cellerna är då inte helt laddade och vid den senare urladdningen så laddas de ur för mycket vilket innebär att de ofta polvänder och blir förstörda.

En formerande laddning är viktigt vid intrimningen av ett nytt NiMh batteri vilket också innefattar en urladdning ner till 0,9 V om det handlar om en cell och 1,0-1,1 Volt per cell om vi pratar om ett batteri, det högre värdet om det har fler än 6 celler har jag för mig.

Gimbo: Har du annammat tidigare svar och urladdat till 1,0 Volt per cell i dina batterier, det är mycket viktigt att vara korrekt med inställningarna här.

Många laddar sina NiMh-batterier med 0,1- 0,5 C och tror att det är mildare för batterierna vilket det i många fall inte är, speciellt inte med helt nya eller med äldre batterier där IR börjar bli högre.

Batteritillvekarna rekommenderar 0,5-1,0 C för att få till stånd en stark End Of Charge Signal från batteriet. Laddarna har mycket svårare att känna av denna signal från NiMh-batterierna eftersom den blir mycket svag med en låg laddström.



Anders